Przejdź do treści

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Eunice Stahl/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Migrena To Nie Ściema / Facebook
Migrena nie ma nic wspólnego z bólem głowy. Tutaj nie pomoże zwykła tabletka. Choroba odbiera wszystko
Wegańskie lody bakaliowe
Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka
7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba
Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce
4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle
Wizyta u lekarza / istock
Prof. Ryszard Gellert: „Pacjenci chodzą po lekarzach, bo źle się czują, ale nikt nie wpadnie na pomysł zbadania nerek.” W Polsce co najmniej 4,2 mln osób ma chorobę nerek

Układ immunologiczny ma za zadanie chronić nasz organizm przed infekcjami. Wokół odporności powstało jednak wiele legend, które powinniśmy włożyć między bajki. Oto 7 faktów i mitów na jej temat.

W chwili narodzin od razu jesteśmy zaopatrzeni w sprawny układ immunologiczny. Na jego skuteczność ma wpływ wiele czynników, takich jak zaplecze genetyczne czy rozwój w okresie płodowym. To nasza wrodzona odporność, naturalna zdolność do obrony. Z czasem nasz organizm będzie zmagał się z różnymi zagrożeniami, a każda wygrana walka z konkretnym patogenem zwiększy zdolności ochronne ‒ tak zacznie się tworzyć odporność swoista, czyli nabyta umiejętność organizmu do prowadzenia walki z zagrożeniami.

Zdając sobie sprawę z możliwości naszego układu immunologicznego, staramy się wspierać go, pomagać mu w zwiększaniu możliwości, by w razie potrzeby móc korzystać z tych niezwykłych zasobów. I tak właśnie powstały skuteczne wskazówki, które zastosowane faktycznie pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie, oraz niemające żadnego pokrycia w nauce mity, a wokół nich liczne nieskuteczne rady i recepty. Poznajcie jedne i drugie.

Wysiłek fizyczny w chłodniejsze dni jest powodem przeziębień

Nie. Kto jednak nie spotkał się ze stwierdzeniem „nie biegaj, bo się spocisz”? Nie ma wątpliwości, że umiarkowany i systematyczny wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na organizm człowieka i podnosi jego naturalną odporność. Istotne są tu subtelne różnice między wysiłkiem umiarkowanym a intensywnym. Intensywne i częste treningi, zwłaszcza nieodpowiednio przygotowane, bez nadzoru trenera i odpowiedniej diety, mogą osłabić organizm i wpłynąć na obniżenie odporności. Forma ruchu powinna być dopasowana do możliwości.

I rzecz najważniejsza, zwłaszcza w chłodniejsze dni ‒ odpowiednia odzież. Nie sport czy zabawa na świeżym powietrzu jesienią są problemem, tylko nieodpowiedni strój. Bawełniane koszulki będą trzymały wilgoć blisko ciała, a wówczas przeziębienie jest niemal nieuniknione. Odzież sportowa charakteryzuje się tym, że odciąga wilgoć i pozostawia skórę suchą. Przygotujmy się więc i uprawiajmy sport na świeżym powietrzu odpowiedni do naszych możliwości, a nasz organizm na pewno się nam odwdzięczy.

Hartuj się! Podniesiesz swoją odporność

I tak, i nie. Błędnie rozumiane hartowanie organizmu może przynieść skutki odwrotne do oczekiwanych. Jeśli więc temperatura i warunki atmosferyczne na zewnątrz wskazują na to, żeby założyć kurtkę i choćby cienki szalik, a ty wychodzisz w sweterku, to nie jest to hartowanie, tylko świadome działanie na szkodę własnego organizmu. Również przychodzenie z infekcją do pracy nie podniesie naszej odporności, jedynie narazi nas na rozwój choroby, a innych na zakażenie. Zastanówmy się więc następnym razem, zanim postanowimy na siłę hartować otoczenie.

Możemy za to stosować poranny prysznic z naprzemiennie ciepłej i zimnej wody i zacząć korzystać z sauny. Odpowiednia temperatura w pomieszczeniu również ma wpływ na hartowanie organizmu ‒ w ciągu dnia powinno to być 20‒21 stopni Celsjusza, w nocy 18. Nie unikajmy spacerów, nawet w chłodne dni. We wszystkim zachowajmy rozsądek.

Stres obniża odporność

Tak. Przewlekły stres może znacznie obniżyć odporność organizmu. Pod wpływem długotrwałego stresu rdzeń i kora nadnerczy zaczynają pracować pełną parą i w nadmiernej ilości produkować hormony, które łączą się z receptorami komórek odpornościowych i modyfikują ich funkcjonowanie. Dodatkowo nadmiar kortyzolu osłabia zdolność do obrony przed infekcjami i nasila objawy ewentualnych alergii.

Miód wzmacnia odporność, a z herbatą wyleczy grypę i przeziębienie

I tak, i nie. Miód faktycznie ma niezwykłe właściwości i jest cenionym remedium na wiele dolegliwości. Spożywa się go bezpośrednio, z wodą, herbatą, mlekiem, dodaje do maści i kosmetyków. Nie wszyscy jednak wiedzą o pewnych istotnych szczegółach, które znacząco wpływają na skuteczność miodu. Przede wszystkim musi być to miód w 100% naturalny, a taki wbrew pozorom wcale nie jest tak łatwo kupić. Większość sklepów oferuje produkty, które jedynie wyglądem i smakiem przypominają prawdziwy miód. Na sklepowych półkach znajdziemy też miody, których proces produkcji był nieco oszukany i w efekcie otrzymano większą ilość produktu nie do końca pełnowartościowego, który jednak nadal można nazwać miodem. Ich właściwości są jednak wątpliwe.

Ale nawet prawdziwy naturalny miód straci swoje właściwości, jeśli dodany zostanie do gorącego płynu. Im wyższa temperatura, tym słabsze działanie miodu. I o ile świadome i rozsądne stosowanie miodu może pomagać w walce z niektórymi infekcjami wirusowymi, o tyle infekcje bakteryjne powinny być skonsultowane z lekarzem.

Syrop klonowy - konkurencja dla miodu?

Układ odpornościowy ma wpływ na masę ciała

Tak. I choć to może zdawać się niewiarygodne, to jednak badania naukowców z Uniwersytetu w Göteborgu w Szwecji dowodzą, że pewna wytwarzana przez komórki układu immunologicznego białkowa cząsteczka o działaniu prozapalnym (IL-6), zdolna do regulacji czynności układu odpornościowego i mechanizmów obronnych, wpływa również na apetyt i masę ciała. Podczas infekcji wzrasta poziom IL-6 w naszym mózgu. To właśnie wtedy odczuwamy zmęczenie i zmniejsza nam się apetyt. Okazuje się jednak, że IL-6 może wpływać na apetyt i masę ciała nawet u osób zdrowych. W skrócie: im większy poziom IL-6, tym szybsze spalanie składników pokarmu.

Zrzucenie wagi może wpłynąć na odporność

Tak. Naukowcy z Garvan Institute of Medical Research w Sydney udowodnili, że nawet niewielki spadek wagi może korzystnie wpłynąć na układ odpornościowy osób otyłych. Niezdrowa dieta i nadwaga zaburzają harmonijną współpracę wielu komórek, których zadaniem jest ochrona organizmu przed wirusami, bakteriami i mikrobami. Nadmiar tkanki tłuszczowej wpływa negatywnie na odporność. Potwierdzają to również badania przeprowadzone w Tufts University w Bostonie.

Odporność organizmu słabnie wraz z wiekiem

Tak. Starzenie się organizmu wiąże się z wieloma naturalnymi negatywnymi konsekwencjami. M.in. są to niekorzystne zmiany w układzie immunologicznym, co w efekcie zwiększa ryzyko infekcji i rozwoju chorób. Badania naukowców ze Stanford University School of Medicine dowodzą, że pogorszenie odporności wraz z wiekiem związane jest z systematycznym wzrostem produkcji białka DUSP6. Obecnie prowadzone są badania nad możliwością zablokowania działania tego białka w organizmie i przywrócenia komórkom odpornościowym pierwotnych zdolności do rozpoznawania antygenów.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

talerz z rosołem

Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

kobiety jedzące marchewki

10 zagrożeń drastycznych diet

ból brzucha

Czy grypa żołądkowa jest grypą? Jak ją leczyć?

Gotowanie zupy

Co jeść w trakcie osłabienia i przeziębienia? Podpowiada lekarz rodzinny

Kobieta pijąca ciepły napój z kubka

Czego nie pić, kiedy jesteśmy przeziębieni? Wyjaśnia lekarz rodzinny

kobieta zimą

Po co jest mróz?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Syrop – nie tylko na kaszel. Co powinien zawierać?

7 mitów o grypie. Znasz je wszystkie?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Kilkanaście cebul na drewnianej desce do krojenia. Niektóre z nich przekrojone na pół.

Cebula – co ma w sobie cennego? W jakiej formie jest najlepsza? Pytamy dietetyczkę

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

Kobieta owinięta w szalik, a tle rozmyty jesienny krajobraz.

Z czym najczęściej przychodzimy do lekarza jesienią i zimą? Jak uniknąć choroby? Radzi lekarz rodzinny

Co na kaszel? Podpowiadamy, jak wyleczyć go domowymi sposobami

kobieta pod kołdrą

Ciepło urządzeni, czyli przepis na jesienno-zimową infekcję

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Stres rujnuje ci życie? Psycholog opisuje 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizuj

Syrop z czosnku - właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Syrop z czosnku – właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

kobieta w trakcie szczepienia

Powinniśmy znać kalendarz szczepień dla dorosłych!

Ból gardła

Ból gardła – to nie zawsze infekcja

Syrop prawoślazowy — dowiedz się o nim wszystkiego!

Syrop prawoślazowy – naturalny sposób na kaszel i infekcje gardła

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?