Dwie doby offline. Podejmiesz wyzwanie? Zachęca ekipa Waksów wraz z Fundacją Twarze Depresji

„Dalej od telefonu, bliżej siebie” to hasło pierwszej edycji nowej kampanii społecznej „eMOC+JA”, którą Fundacja Twarze Depresji będzie organizować co roku w Dniu Dziecka. W tegoroczną akcję włączyli się popularni youtuberzy z grupy Waksy, którzy podejmą wyzwanie #offline48h. Na czym polega i dlaczego każdy z nas powinien też wziąć w nim udział?
Dwie doby offline. Podejmiesz wyzwanie?
Nowa kampania Fundacji Twarze Depresji ma na celu pokazanie, jak social media i czas spędzany z telefonem w ręku negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
– Będziemy mówić o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, a przede wszystkim zachęcać ich do wyrażania swoich emocji od najmłodszych lat. Będziemy zwracać uwagę na “moc” emocji, ale też jaki “ja” mam na to wpływ i jak to jest dla mnie ważne, aby emocje wyrażać – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezeska Fundacji „Twarze Depresji”. – W ramach kampanii razem z youtuberami z grupy Waksy zachęcamy młodych do udziału w wyzwaniu #offline48h. Symbol tej kampanii, misia trzymającego emotikonę, namalował wybitny artysta Wojciech Brewka. Z kolei ambasadorzy kampanii z Waksów przygotowali wideo z zaproszeniem do udziału w tej akcji, które pokazuje, z jakim wyzwaniem mierzą się ludzie, gdy próbują spędzić chociaż dwie doby bez dostępu do sieci. Z tego wyzwania powstaje spot i film dokumentujący te doświadczenia – zapowiada.
5 godzin 36 minut
Nieograniczone korzystanie przez młodzież z telefonów i sieci jest problemem. Cyfrowe uzależnienie to fakt i częsta diagnoza w gabinetach specjalistów zdrowia psychicznego. Z badania Nastolatki 3.0 opublikowanego przez NASK wynika, że polskie dzieci i nastolatki średnio każdego dnia spędzają w sieci 5 godzin 36 minut. W dni wolne czas ten jest dłuższy prawie o godzinę i wynosi 6 godzin i 16 minut. Oznacza to, że dzieci i młodzież spędzają w sieci większość, a nawet cały czas wolny. Zarówno czas spędzany w sieci, jak i brak aktywności fizycznej, predysponują dzieci do wyższego ryzyka zachorowania na depresję.
Niepokojący jest również wiek, w którymi dzieci zaczynają korzystać z internetu. Z tego samego badania NASK wynika, że 7,2 proc. dzieci i młodzieży biorącej udział w badaniu zaczęło samodzielnie korzystać z sieci już w wieku 4 lat i wcześniej. WHO zaleca, by dzieci poniżej 2 lat nie korzystały w ogóle z telefonów i tabletów. Niestety trend jest niepokojący – coraz młodsze dzieci są „zajmowane” przez rodziców telefonami.
Specjaliści Fundacji Twarze Depresji stoją na stanowisku, że czas spędzany w social mediach i w internecie nie powinien przekraczać godziny dziennie, a wiek pierwszego kontaktu z telefonem powinniśmy opóźnić do 3 lat. Jesteśmy również za zakazem używania telefonów w szkołach, ale nie za całkowitym zakazem w życiu dziecka, by nie uruchamiać efektu „zakazanego owocu”.
Z akcją ruszają do szkół!
W ramach kampanii z początkiem września na stronie Fundacji Tarze Depresji opublikowane zostaną trzy filmiki edukacyjne, które będą mogły być pokazywane uczniom w czasie lekcji wychowawczych: jak wygląda pierwsza wizyta u psychiatry dziecięcego i psychoterapeuty, jakie są najczęstsze błędy w komunikacji na linii „rodzic-dziecko”, „nauczyciel-dziecko” oraz jaką komunikację proponują specjaliści zdrowia psychicznego.
Konkurs dla uczniów
Kampanii „Dalej od telefonu, bliżej emocji” towarzyszy konkurs, do którego zaproszone są szkoły i uczniowie z całej Polski.
– Zachęcamy do stworzenia filmików po udziale w akcji #offline48h. Uczniowie mają nie tylko opowiedzieć o emocjach, jakie towarzyszyły im przez dwie doby bez dostępu do internetu, a także co wartościowego w tym czasie zrobili, jakiej aktywności się podjęli dobrej dla swojego zdrowia – opisuje Anna Morawska-Borowiec. – Uczniów, którzy nagrają najlepszy film, odwiedzimy razem z przedstawicielem grupy Waksy.
Więcej na temat konkursu na stronie twarzedepresji.pl w zakładce „kampania”, „eMOC+JA”.
Organizatorem kampanii „Dalej od telefonu, bliżej siebie” jest Fundacja Twarze Depresji, partnerem: Nationale-Nederlanden, patronami honorowymi: Ministerstwo Zdrowia, Prezydent m.st. Warszawy i Rzecznik Praw Dziecka.
Bieg z Twarzami Depresji
Jak co roku, 1 czerwca, rusza również sprzedaż pakietów startowych na 4. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji. Odbędzie się on 5 października w Zimnych Dołach koło Warszawy. Dystans do pokonania to 5 kilometrów i jak zawsze można pokonać go biegiem lub spacerując po lesie.
Ci, którzy nie mogą być w Zimnych Dołach, mogą skorzystać z opcji tzw. biegu wirtualnego, czyli pobiec w dowolnym miejscu na świecie. Cały dochód ze sprzedaży pakietów startowych jak co roku będzie przeznaczony na bezpłatne konsultacje dla dzieci i młodzieży. Organizatorami 4. Biegu z Twarzami Depresji są Fundacja Twarze Depresji i Lasy Państwowe, partnerem głównym: Nationale-Nederlanden, partnerem: MOYA – sieć stacji paliw.
Zobacz także

Rodzicu, nie musisz wiedzieć, co to „krindż”. Możesz brzmieć dziadersko, ale bądź obecny

„Nie siedź w telefonie, nie oglądaj TV na kanapie”. Radzi 97-letnia światowa rekordzistka w trójboju siłowym

„Rozmowa potrzebna jest nam do życia jak powietrze”. Mówi suicydolożka Lucyna Kicińska, która od 20 lat pracuje w telefonach zaufania
Polecamy

„Dawniej ADHD traktowano jak ‘osobne zaburzenie’, obecnie mówi się, że rzadko występuje w pojedynkę”. Z Anną Gutenberg-Pielą rozmawiamy o ADHD u dzieci

„To nie jest zmęczenie, które minie po weekendzie, pysznej kawusi i trzech afirmacjach. To emocjonalne wyczerpanie i poczucie, że nic nie zależy ode mnie” – mówi Marta Młyńska o wypaleniu zawodowym

Masz biegunkę i migrenę na samą myśl o pracy? „Z takiego środowiska po prostu uciekaj” – pisze Marta Młyńska

Agnieszka Juroszek: „Zachowanie pod wpływem emocji nie zawsze jest tym samym, co korzystanie z mądrości, którą niosą emocje”
się ten artykuł?