Przejdź do treści

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

Jak przetrwać święta i nie zwariować?
Jak przetrwać święta i nie zwariować? Radzi psycholożka, Karina Milan-Szymańska / Fot, Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka

– Presja, gonitwa, stres wydają się być już wpisane w ten świąteczny okres. A wcale nie musi tak być. Doświadczamy tego na własne życzenie – przyznaje psycholożka i terapeutka, Karina Milan-Szymańska i podpowiada, jak przeżyć święta i nie zwariować.

Marta Dragan: Boże Narodzenie z roku na rok ma coraz bardziej komercyjny i materialny charakter. Gonitwa za prezentami, prześciganie się z wyborem choinki, dekoracji, ubrań. Im bliżej świąt, tym trudniej wyrobić się z terminami. Tę presję da się wyczuć na karku. Można jej jakoś uniknąć czy jest ona już niejako wpisana w ten przedświąteczny okres?

Karina Milan-Szymańska: Niestety w większości domów tak to wygląda. Biegamy podenerwowani, realizując z roku na rok coraz dłuższe listy zakupów, choć święta nadal trwają dwa dni… Poszukujemy piękniejszych, bardziej niezwykłych prezentów, a potrafimy na to poświęcić naprawdę dużo czasu. Dekorujemy domy, ogrody, kupujemy coraz większe choinki, które stoimy jak zawodowi designerzy, żeby pięknie wyglądały na zdjęciach w sieci. W międzyczasie zaliczamy świąteczną sesję zdjęciową w profesjonalnym i modnym studiu. Sterylizujemy nasze domy… Lista tych zadań zdaje się nie mieć końca.

To wszystko wymaga od nas ogromnego wysiłku fizycznego i psychicznego. A gdy już nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć. Czujemy żal, bo atmosfera jakaś nie taka jakbyśmy chcieli, a przecież tak bardzo się staraliśmy, żeby to były idealne święta.

Presja, gonitwa, stres wydają się być już wpisane w ten świąteczny okres. A wcale nie musi tak być. Doświadczamy tego na własne życzenie. Zapominamy, że mamy wybór. Tak naprawdę sami decydujemy o tym, czy wciągnie nas ten wir, czy będziemy spoglądać na to z przymrużeniem oka, zachowując zdrowy dystans.

Danuta Stenka na premierze nowego wydania książki "Flirtując z życiem"

Mam wrażenie, że święta to też sprawdzian z własnej asertywności, kiedy na szali mamy z jednej strony czyjeś oczekiwania a z drugiej własne potrzeby. Co jeśli nasza wizja świąt rozmija się z wyobrażeniami bliskich?

To bardzo częsty dylemat i zarzewie konfliktów w wielu rodzinach. Idealnego wyjścia nie ma, gdyż niezależnie od dokonanego wyboru, ktoś prawdopodobnie będzie zawiedziony. Niestety w opinii większości potrzeby wpisujące się w klasyczny kanon świąt są postrzegane jako nadrzędne w stosunku do tych wymykających się utartym schematom. Wielu osobom nadal ciężko jest przyjąć, że ktoś mógłby nie chcieć odwiedzać rodziny, przekazywać prezentów, spędzać świąt przy suto zastawionym stole itp. Odmowę spotkania traktują bardzo osobiście, a nie powinno tak być.

Mamy prawo mieć odmienne potrzeby i nie ma w tym nic złego. I najważniejsze – nie możemy żądać zaspokajania naszych potrzeb, jeśli sami pozostajemy głusi na cudze. Niezależnie od tego, jak są oryginalne czy dla nas trudne do zrozumienia.

Chcemy spędzić ten czas w gronie rodziny, ale myśl o dzieleniu świąt między kilka odwiedzin, przyprawia nas o świątecznego „doła”. Jak to mądrze zaplanować? Co wziąć pod uwagę?

Przede wszystkim nie zapominać o własnym komforcie. Próby zadowolenia wszystkich są karkołomne i zazwyczaj nierealne. Po drugie nie powielajmy błędów. Jeśli jakieś rozwiązanie okazało się nieskuteczne 2-3 lata z rzędu, dlaczego miałoby w tym roku przynieść inny efekt?

Jeśli co roku jesteśmy zmęczeni składaniem odwiedzin w kilku miejscach i czujemy, że nie mamy chwili dla siebie, ale nie chcemy rezygnować ze spotkania z rodziną, poszukajmy innego wyjścia. Dlaczego nie spotkać się jednego dnia w większym gronie np. w restauracji a drugiego dnia nie poświęcić na leniuchowanie w domowym zaciszu? Nie bójmy się stawiać granic czy łamać schematów, jeśli może to przynieść nam korzyści. Życie może być proste, nie komplikujmy go.

Karina Milan-Szymańska
Podążając za kreowanym w mediach konsumpcyjnym stylem świąt ulegamy presji perfekcjonizmu, gonitwie za nieosiągalnym wręcz ideałem. Tego typu dążenia wydają się z góry skazane na porażkę

Jak oznajmić bliskim, że w tym roku chcemy robić sobie symboliczne prezenty, albo w ogóle z nich zrezygnować, bo mieliśmy mnóstwo nieoczekiwanych wydatków przed świętami, które pochłonęły nasz domowy budżet?

Myślę, że zwykła, otwarta rozmowa powinna wystarczyć. Jeżeli będziemy autentyczni i podamy powody takiej decyzji, nikt nie powinien czuć się urażony. I powtórzę jeszcze raz – mamy prawo mieć inne zdanie, nie ma w tym nic złego.

Fala perfekcyjnych choinek i dekoracji, rodziny ustrojone w świąteczne pidżamki, wspólne pieczenie pierniczków. Jak wyzbyć się poczucia, że w obliczu tego, co widzimy na Instagramie, nasze święta wydają się być nijakie?

Tutaj ponownie sięgamy kwestii wartości, jaką ma dla nas ten czas. Jeśli wyznacznikiem udanych świąt są dla kogoś idealne dekoracje czy bliźniacze stroje, może faktycznie być to trudne… Mam jednak wrażenie, że w głębi wszyscy pragniemy bliskości i ciepła płynącego z relacji z bliskimi. Rzeczy niewidocznych na zdjęciach a tworzących ten niezwykły, świąteczny klimat.

 Jaki wpływ na naszą psychikę w kontekście świąt mają social media?

To zależy od podatności na wpływ danej osoby a także od tego, na ile poważnie traktuje medialny przekaz, czy szuka tzw. głasków w postaci lajków w sieci. Osoby mniej pewne siebie, budujące swoją samoocenę w oparciu o napływające z zewnątrz informacje zwrotne na swój temat, czujące dużą potrzebę bycia „jak inni”, odczują ten wpływ zdecydowanie mocniej.

Podążając za kreowanym w mediach konsumpcyjnym stylem świąt ulegamy presji perfekcjonizmu, gonitwie za nieosiągalnym wręcz ideałem. Tego typu dążenia wydają się z góry skazane na porażkę, gdyż w sieci zawsze znajdzie się ładniejszą czy większą choinkę, bardziej pomysłowe dekoracje, pierniczki czy szczęśliwszą (przynajmniej na zdjęciu) rodzinę. Nie róbmy sobie tego. Wirtualny świat ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Wigilia firmowa

Czy wraz z zakończeniem świąt, rozdzwaniają się do pani telefony od pacjentów? Święta bywają dla niektórych tak stresujące, że potrzebują wsparcia?

Okres jesienno-zimowy to generalnie moment większej intensywności pracy w gabinecie. Nie zauważam jednak szczególnego wzrostu ilości telefonów od pacjentów po świętach. Nie wiem, czy to nie zbyt daleko idące wnioski, ale może to oznaczać, że mimo wszystko radzimy sobie z tym świątecznym stresem lepiej, niż to na pierwszy rzut oka może wyglądać, a deklarowane trudności, są po części wynikiem naszej narodowej tendencji do narzekania.

Jeżeli tematyka świąt jest wnoszona na sesjach, to zazwyczaj w kontekście trudności pacjenta w relacjach z bliskimi. Są to sprawy, które nie ograniczają się do samych świąt, natomiast ten okres z pewnością je uwydatnia.

Jak zatem przetrwać święta i nie zwariować? Co może nam pomóc?

Dystans, umiar i uważność. Jeżeli zachowamy realne oczekiwania odnośnie do tego, jak te święta mają przebiegać, pozwolimy sobie samym, jak i naszym bliskim na odrobinę luzu, oszczędzimy wszystkim sporo stresu. I najważniejsze, zastanowimy się co dla nas jest istotą tych świąt i na czym nam najbardziej zależy. Na rodzinnej, ciepłej atmosferze? Na byciu razem i czerpaniu z tego radości? Czy na idealnej choince, dwunastu potrawach i nienagannych strojach?


Karina Milan-Szymańska – psycholożka i terapeutka Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR). Absolwentka Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Nauczycielka Mindfulness w trakcie certyfikacji w Mindfulness Association Poland. Na co dzień pracuje w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym w Grudziądzu na Oddziale Psychiatrycznym i Onkologii Klinicznej oraz prowadzi prywatny gabinet psychologiczno-terapeutyczny IMAGO w Grudziądzu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Kobieta z kwiatami w ręce

„Miałam wrażenie, że wszyscy na mnie patrzą, bo moja twarz płonie”. Autorka bloga Nieekspertka o zaczerwienieniu twarzy, które było oznaką i powodem stresu

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk/rawpixel

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Kobieta zasłania twarz rękoma

Jak stres działa na skórę? Z powodu kwarantanny będzie to bardziej widoczne na twarzy, ostrzega Ekspert Kosmetyczny

8 rad dla zestresowanych rodziców

8 rad dla zestresowanych rodziców

bakalie

Na stres dobre są… bakalie! Dlaczego warto sięgać po orzechy, morele, migdały czy figi?

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?