Przejdź do treści

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Higiena snu - sposoby na spokojny sen niemowlaka Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

Spokojny sen to jedna z najważniejszych potrzeb niemowlęcia – dlatego tak ważne jest zapewnienie mu odpowiedniego odpoczynku. Wielu rodziców zastanawia się zatem, ile snu potrzeba dziecku. Ponadto niektóre dzieci mają problem z zaśnięciem i przespaniem kilku godzin. Dlatego warto poznać podstawowe zasady higieny snu i wypoczynku niemowlaka – to gwarancja jego prawidłowego rozwoju.

Ile snu potrzebuje niemowlak?

Optymalna ilość snu u niemowlaka jest większa niż u starszych dzieci czy dorosłych. W pierwszym miesiącu życia niemowlak przesypia 16 – 18 godzin w ciągu doby, a sen przerywany jest wybudzeniami średnio co 3 – 4 godziny. W kolejnych miesiącach życia czas snu niemowlęcia jest podobny, wydłuża się natomiast czas nieprzerwanego snu – dziecko budzi się średnio co 5 – 6 godzin. Sen u dziecka z czasem ulega skróceniu w ciągu dnia, dłużej trwa za to nieprzerwany sen nocny. Tego, że niemowlak prześpi całą noc, można oczekiwać około 6 – 9 miesiąca życia. Oczywiście – ilość snu w ciągu doby i czas trwania każdej drzemki jest kwestią indywidualną i u każdego dziecka sen może trwać dłużej lub krócej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Higiena snu u dziecka – dlaczego to takie ważne?

Odpowiednio długi sen jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego małego dziecka. Długość i jakość snu wpływają na ilość syntetyzowanych w organizmie neuroprzekaźników – a to przekłada się na poziom energii, samopoczucie psychiczne, zdolność koncentracji i nauki. Czas trwania snu powiązany jest także z wydzielaniem hormonu wzrostu, rozwojem układu nerwowego, wspomaganiem funkcjonowania układu immunologicznego czy procesów regeneracji organizmu. Nie należy oczywiście zapominać o tym, że niewyspane dziecko to także niewyspani i zmęczeni rodzice. I właśnie dlatego tak ważna jest higiena snu u dziecka. Co jest najskuteczniejsze na dobry sen niemowlaka?

Jak poprawić sen dziecka – sposoby na zaśnięcie niemowlaka

Higiena snu niemowlaka sprowadza się przede wszystkim do wypracowania stałego, powtarzalnego schematu działania. Taka rutyna potrzebna jest w każdym aspekcie życia malucha, a szczególne znaczenie ma podczas przygotowania do snu. Co na spokojny sen dla niemowlaka sprawdza się najlepiej? Przede wszystkim – przed snem należy wypracować odpowiedni rytuał zasypiania. Ma to na celu wyciszenie dziecka. Warto zorganizować stałe miejsce do spania, które zawsze będzie kojarzyło się z nocnym odpoczynkiem. Wieczór to idealny moment na wyciszającą, ciepłą kąpiel. Pomoże to maluszkowi zrelaksować się i uspokoić. Po kąpieli można wykonać delikatny masaż ciała dziecka. Na spokojny sen niemowlaka wpływ ma także ostatni posiłek przyjęty przed snem. Nie powinien być on zbyt obfity, gdyż przejedzenie może zakłócić spokojny sen. Należy także pamiętać, że ostatnie karmienie powinno być wykonane po kąpieli – zmniejszy to ryzyko ulewania pokarmu podczas wycierania dziecka po kąpieli. Kolejne istotne zasady snu dotyczą wyciszenia dźwięków, przygaszenia światła – takie stłumienie bodźców, które mogą rozpraszać dziecko z pewnością pomogą zasnąć. 

Na sen dla dzieci można zastosować także takie rozwiązania jak:

  • włączenie cichej, spokojnej muzyki; niektóre dzieci szybko zasypiają przy dźwięki suszarki;
  • kołysanie dziecka na rękach lub w kołysce;
  • spowijanie przed snem – maluch owinięty łącznie z rączkami kocykiem czy kołderką mniej się wierci podczas snu i czuje się tak bezpiecznie jak w brzuszku u mamy.

Jak poprawić sen dziecka w nocy? Warto zadbać o to, aby miejsce do snu było wygodne. Należy przewietrzyć pokój przed snem i utrzymywać w nim temperaturę 18 – 20 stopni Celsjusza. Łóżeczko powinno mieć odpowiedni materac – nie za miękki, nie za twardy. Łóżeczko powinno stać z dala od przeciągu czy grzejnika – zapewni to komfort termiczny dziecku. Najlepiej sprawdzi się prześcieradło z gumką, które nie będzie się zawijać oraz śpiworek – dziecko nie odkryje się podczas snu i nie zmarznie.

Bibliografia:

1. Kawalec A., Pawlas K., Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu, Probl Hig Epidemiol, 2013, 94(1)

2. Murkoff H., Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, 2017

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Potliwość stóp – przyczyny, leczenie, domowe sposoby

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

Kobieta zakrywa się kapeluszem

Optometrystka Justyna Nater: Warto myć powieki, tak samo jak myjemy regularnie zęby. To powinna być standardowa poranna i wieczorna rutyna

Kobieta

Agata Głyda: Masz prawo do zmęczenia. Okna nie muszą być myte na święta, dań nie musi być 12, teściowa nie musi być tobą zachwycona

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji. „Ekspozycja na nie dramatycznie uszkodziła naszą odporność”

Co ma wspólnego lodówka z toaletą? Blogerka Sylwia Majcher wyjaśnia

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Kobieta przy laptopie

Nocne światło psuje nam zdrowie. Dlaczego potrzebujemy ciemności?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Węgorczyca (strongyloidoza) – objawy i leczenie choroby

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×