Przejdź do treści

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Higiena snu - sposoby na spokojny sen niemowlaka Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Spokojny sen to jedna z najważniejszych potrzeb niemowlęcia – dlatego tak ważne jest zapewnienie mu odpowiedniego odpoczynku. Wielu rodziców zastanawia się zatem, ile snu potrzeba dziecku. Ponadto niektóre dzieci mają problem z zaśnięciem i przespaniem kilku godzin. Dlatego warto poznać podstawowe zasady higieny snu i wypoczynku niemowlaka – to gwarancja jego prawidłowego rozwoju.

Ile snu potrzebuje niemowlak?

Optymalna ilość snu u niemowlaka jest większa niż u starszych dzieci czy dorosłych. W pierwszym miesiącu życia niemowlak przesypia 16 – 18 godzin w ciągu doby, a sen przerywany jest wybudzeniami średnio co 3 – 4 godziny. W kolejnych miesiącach życia czas snu niemowlęcia jest podobny, wydłuża się natomiast czas nieprzerwanego snu – dziecko budzi się średnio co 5 – 6 godzin. Sen u dziecka z czasem ulega skróceniu w ciągu dnia, dłużej trwa za to nieprzerwany sen nocny. Tego, że niemowlak prześpi całą noc, można oczekiwać około 6 – 9 miesiąca życia. Oczywiście – ilość snu w ciągu doby i czas trwania każdej drzemki jest kwestią indywidualną i u każdego dziecka sen może trwać dłużej lub krócej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Mama
WIMIN Myślę o dziecku, 30 kaps.
59,00 zł
Mama
Estabiom Mama, Suplement diety, 20 kapsułek
28,39 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
Mama
Naturell Folian Forte, 30 tabletek
14,25 zł
Kobieta leży na łóżku. W ręku trzyma święcącą kulę

Higiena snu u dziecka – dlaczego to takie ważne?

Odpowiednio długi sen jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego małego dziecka. Długość i jakość snu wpływają na ilość syntetyzowanych w organizmie neuroprzekaźników – a to przekłada się na poziom energii, samopoczucie psychiczne, zdolność koncentracji i nauki. Czas trwania snu powiązany jest także z wydzielaniem hormonu wzrostu, rozwojem układu nerwowego, wspomaganiem funkcjonowania układu immunologicznego czy procesów regeneracji organizmu. Nie należy oczywiście zapominać o tym, że niewyspane dziecko to także niewyspani i zmęczeni rodzice. I właśnie dlatego tak ważna jest higiena snu u dziecka. Co jest najskuteczniejsze na dobry sen niemowlaka?

Kobieta leży wśród kwiatów

Jak poprawić sen dziecka – sposoby na zaśnięcie niemowlaka

Higiena snu niemowlaka sprowadza się przede wszystkim do wypracowania stałego, powtarzalnego schematu działania. Taka rutyna potrzebna jest w każdym aspekcie życia malucha, a szczególne znaczenie ma podczas przygotowania do snu. Co na spokojny sen dla niemowlaka sprawdza się najlepiej? Przede wszystkim – przed snem należy wypracować odpowiedni rytuał zasypiania. Ma to na celu wyciszenie dziecka. Warto zorganizować stałe miejsce do spania, które zawsze będzie kojarzyło się z nocnym odpoczynkiem. Wieczór to idealny moment na wyciszającą, ciepłą kąpiel. Pomoże to maluszkowi zrelaksować się i uspokoić. Po kąpieli można wykonać delikatny masaż ciała dziecka. Na spokojny sen niemowlaka wpływ ma także ostatni posiłek przyjęty przed snem. Nie powinien być on zbyt obfity, gdyż przejedzenie może zakłócić spokojny sen. Należy także pamiętać, że ostatnie karmienie powinno być wykonane po kąpieli – zmniejszy to ryzyko ulewania pokarmu podczas wycierania dziecka po kąpieli. Kolejne istotne zasady snu dotyczą wyciszenia dźwięków, przygaszenia światła – takie stłumienie bodźców, które mogą rozpraszać dziecko z pewnością pomogą zasnąć. 

Na sen dla dzieci można zastosować także takie rozwiązania jak:

  • włączenie cichej, spokojnej muzyki; niektóre dzieci szybko zasypiają przy dźwięki suszarki;
  • kołysanie dziecka na rękach lub w kołysce;
  • spowijanie przed snem – maluch owinięty łącznie z rączkami kocykiem czy kołderką mniej się wierci podczas snu i czuje się tak bezpiecznie jak w brzuszku u mamy.

Jak poprawić sen dziecka w nocy? Warto zadbać o to, aby miejsce do snu było wygodne. Należy przewietrzyć pokój przed snem i utrzymywać w nim temperaturę 18 – 20 stopni Celsjusza. Łóżeczko powinno mieć odpowiedni materac – nie za miękki, nie za twardy. Łóżeczko powinno stać z dala od przeciągu czy grzejnika – zapewni to komfort termiczny dziecku. Najlepiej sprawdzi się prześcieradło z gumką, które nie będzie się zawijać oraz śpiworek – dziecko nie odkryje się podczas snu i nie zmarznie.

Bibliografia:

1. Kawalec A., Pawlas K., Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu, Probl Hig Epidemiol, 2013, 94(1)

2. Murkoff H., Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, 2017

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Kobieta w sklepie wybiera ubrania

„Nowe ubrania trzeba prać” – apeluje Mama Chemik. Jakie niebezpieczne substancje czekają na nas na nowo zakupionych ciuchach?

Cuchnięcie z ust / Istock.com

Nieprzyjemny zapach z ust? Ten problem ma 60 proc. z nas. Przyczyną nie zawsze jest nieprawidłowa higiena

Daria Łukowska / archiwum prywatne

„Nasz organizm wie, że noc jest od tego, by się regenerował. Jeżeli my to zaburzamy, on nie będzie miał na to czasu”. O tym, jak spać, żeby się wyspać, mówi Daria Łukowska

Kobieta leży w łóżku

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Sen – twój najlepszy przyjaciel podczas menopauzy. Jak o niego zadbać?

"Twierdzenia, że miałem seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt" - podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

„Twierdzenia, że miałam seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt” – podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują / istock

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

„Nie noście wkładek bez sensu” – ostrzega Okresowa Koalicja. I przypomina: „Wilgoć jest całkiem spoko”

Inowrocław – gdyby nie tamtejsza solanka, nie byłoby jednego z polskich królów, a kuracjusze musieliby jeździć do Karlovych Varów

Busko-Zdrój na Ponidziu – tam słońce świeci 300 dni w roku, a kuracjusze kąpią się w piwie i śpiewają piosenki o Bukowinie

Co robić, żeby nie pogarszać bezsenności? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Co robić, żeby nie pogarszać bezsenności? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

kobieta w łóżku

Szkoda ci czasu na sen? Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Dziewczyna kąpie się z morzu

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

×