Przejdź do treści

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Higiena snu - sposoby na spokojny sen niemowlaka Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Weterynarz będzie wykonywał badanie krwi? Tak zakłada nowy projekt ustawy
26-latka chora na hirsutyzm po kilkunastu latach przestała się golić i zapuściła brodę. „Trudno to wytłumaczyć, ale czuję się wolna”
Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów
Jesienią nawet 30 tysięcy hospitalizacji z powodu COVID-19? Adam Niedzielski podkreśla, że powrót z wakacji może nie być łatwy
„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji

Spokojny sen to jedna z najważniejszych potrzeb niemowlęcia – dlatego tak ważne jest zapewnienie mu odpowiedniego odpoczynku. Wielu rodziców zastanawia się zatem, ile snu potrzeba dziecku. Ponadto niektóre dzieci mają problem z zaśnięciem i przespaniem kilku godzin. Dlatego warto poznać podstawowe zasady higieny snu i wypoczynku niemowlaka – to gwarancja jego prawidłowego rozwoju.

Ile snu potrzebuje niemowlak?

Optymalna ilość snu u niemowlaka jest większa niż u starszych dzieci czy dorosłych. W pierwszym miesiącu życia niemowlak przesypia 16 – 18 godzin w ciągu doby, a sen przerywany jest wybudzeniami średnio co 3 – 4 godziny. W kolejnych miesiącach życia czas snu niemowlęcia jest podobny, wydłuża się natomiast czas nieprzerwanego snu – dziecko budzi się średnio co 5 – 6 godzin. Sen u dziecka z czasem ulega skróceniu w ciągu dnia, dłużej trwa za to nieprzerwany sen nocny. Tego, że niemowlak prześpi całą noc, można oczekiwać około 6 – 9 miesiąca życia. Oczywiście – ilość snu w ciągu doby i czas trwania każdej drzemki jest kwestią indywidualną i u każdego dziecka sen może trwać dłużej lub krócej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Higiena snu u dziecka – dlaczego to takie ważne?

Odpowiednio długi sen jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego małego dziecka. Długość i jakość snu wpływają na ilość syntetyzowanych w organizmie neuroprzekaźników – a to przekłada się na poziom energii, samopoczucie psychiczne, zdolność koncentracji i nauki. Czas trwania snu powiązany jest także z wydzielaniem hormonu wzrostu, rozwojem układu nerwowego, wspomaganiem funkcjonowania układu immunologicznego czy procesów regeneracji organizmu. Nie należy oczywiście zapominać o tym, że niewyspane dziecko to także niewyspani i zmęczeni rodzice. I właśnie dlatego tak ważna jest higiena snu u dziecka. Co jest najskuteczniejsze na dobry sen niemowlaka?

Kobieta leży wśród kwiatów

Jak poprawić sen dziecka – sposoby na zaśnięcie niemowlaka

Higiena snu niemowlaka sprowadza się przede wszystkim do wypracowania stałego, powtarzalnego schematu działania. Taka rutyna potrzebna jest w każdym aspekcie życia malucha, a szczególne znaczenie ma podczas przygotowania do snu. Co na spokojny sen dla niemowlaka sprawdza się najlepiej? Przede wszystkim – przed snem należy wypracować odpowiedni rytuał zasypiania. Ma to na celu wyciszenie dziecka. Warto zorganizować stałe miejsce do spania, które zawsze będzie kojarzyło się z nocnym odpoczynkiem. Wieczór to idealny moment na wyciszającą, ciepłą kąpiel. Pomoże to maluszkowi zrelaksować się i uspokoić. Po kąpieli można wykonać delikatny masaż ciała dziecka. Na spokojny sen niemowlaka wpływ ma także ostatni posiłek przyjęty przed snem. Nie powinien być on zbyt obfity, gdyż przejedzenie może zakłócić spokojny sen. Należy także pamiętać, że ostatnie karmienie powinno być wykonane po kąpieli – zmniejszy to ryzyko ulewania pokarmu podczas wycierania dziecka po kąpieli. Kolejne istotne zasady snu dotyczą wyciszenia dźwięków, przygaszenia światła – takie stłumienie bodźców, które mogą rozpraszać dziecko z pewnością pomogą zasnąć. 

Na sen dla dzieci można zastosować także takie rozwiązania jak:

  • włączenie cichej, spokojnej muzyki; niektóre dzieci szybko zasypiają przy dźwięki suszarki;
  • kołysanie dziecka na rękach lub w kołysce;
  • spowijanie przed snem – maluch owinięty łącznie z rączkami kocykiem czy kołderką mniej się wierci podczas snu i czuje się tak bezpiecznie jak w brzuszku u mamy.

Jak poprawić sen dziecka w nocy? Warto zadbać o to, aby miejsce do snu było wygodne. Należy przewietrzyć pokój przed snem i utrzymywać w nim temperaturę 18 – 20 stopni Celsjusza. Łóżeczko powinno mieć odpowiedni materac – nie za miękki, nie za twardy. Łóżeczko powinno stać z dala od przeciągu czy grzejnika – zapewni to komfort termiczny dziecku. Najlepiej sprawdzi się prześcieradło z gumką, które nie będzie się zawijać oraz śpiworek – dziecko nie odkryje się podczas snu i nie zmarznie.

Bibliografia:

1. Kawalec A., Pawlas K., Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu, Probl Hig Epidemiol, 2013, 94(1)

2. Murkoff H., Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, 2017

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Kobieta z kolorowym językiem

Jak czyścić język i jak często trzeba to robić? Podpowiada stomatolożka Anna Jaśkowska

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Higiena intymna w podróży. Niezbędne rzeczy, które powinnaś mieć w wakacyjnym bagażu

Zamiast pójść spać, patrzysz w smartfon? To może być tzw. revenge bedtime procrastination

Ciepłe mleko na bezsenność?

Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam

Kobieta siedzi na łóżku i przekłada ubrania

„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania

Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czego nie robić podczas infekcji intymnej?

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Jak poprawić koncentrację, radzi psycholog / pexels

„Umiejętność koncentracji przekłada się nie tylko na pracę, ale i lepsze życie”. Sposoby na poprawę wydajności i zdolność skupienia podpowiada psycholog Cezary Skura

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×