Przejdź do treści

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Coraz więcej dzieci z groźną chorobą po przebytym COVID-19. "To jest moment, aby zacząć bić na alarm"
Coraz więcej dzieci z groźną chorobą po przebytym COVID-19. „To jest moment, aby zacząć bić na alarm”
„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru
Kobieta sprawdza swój portfel
Ryzyko przeniesienia koronawirusa na banknotach jest niskie, podsumowuje Bank Anglii
Meghan Markle o poronieniu: Ściskając swoje pierworodne dziecko, czułam, że tracę drugie
Maja Staśko: 94 proc. kobiet po gwałcie w Polsce nie zgłasza się na policję. Wstydzi się, boi się reakcji i nie wierzy w skuteczność wymiaru sprawiedliwości

Nie pijesz kawy wieczorem, wietrzysz sypialnię, nie jesz dużo i tłusto przed snem, a i tak masz kłopoty z zaśnięciem lub wybudzasz się w nocy i nie możesz już usnąć. W czym tkwi problem? Poznaj nieoczywistych winowajców twojej bezsenności.

Normalny zdrowy sen zwykle trwa od pięciu do ośmiu godzin, powinien się zaczynać i kończyć „spontanicznie” (to oczywiście sytuacja idealna, którą często burzy dzwonek budzika), zgodnie z zegarem biologicznym (uwzględniając predyspozycje genetyczne do bycia sową lub skowronkiem), po obudzeniu powinieneś czuć się zregenerowany i wyspany.

Bezsenność to stan, w którym sen nie daje wypoczynku, mimo że są do tego odpowiednie warunki – jesteś zmęczona, masz czas na spanie, nic ci nie przeszkadza, a i tak nie możesz spać i się nie wysypiasz. Gdy taki stan się przeciąga – bezsenność zdarza się trzy-cztery razy w tygodniu w ciągu minimum miesiąca – należy udać się po poradę do lekarza.

Co sprzyja bezsenności?

Każdy człowiek budzi się mniej więcej co półtorej godziny. Ale jeśli nic mu nie przeszkodzi (chrapanie partnera, wpadające z ulicy światło, hałas, migające diody radia, telewizora czy komputera), to zwykle szybko zasypia i nie pamięta, że się budził. Spokojne przespanie pierwszych trzech cykli snu (cztery i pół – pięć godzin) zaspokaja 90 proc. zapotrzebowania na sen. Jeśli wtedy nic nam nie przeszkodzi i nie rozbudzimy się na dłużej – jest sukces! Czasami jednak szanse na ten sukces same sobie zmniejszamy, nawet o tym nie wiedząc.

Oto pięć nieoczywistych przyczyn kłopotów ze snem.

Komputer, tablet i smartfon

Urządzenia elektroniczne, w tym laptopy, telefony komórkowe, tablety i telewizory, świecą, a to wpływa na produkcję melatoniny w organizmie. Melatonina jest hormonem, który ‒ upraszczając ‒ pomaga zasnąć w nocy i być czujnym w dzień.

Badacze z Harvard Medical School uważają, że czytanie na laptopie i tablecie, wysyłanie SMS-ów czy przeglądanie internetu w łóżku może znacząco opóźnić moment zaśnięcia. Dlatego jeśli już chcesz poczytać przed snem, niech to będzie książka, a nie świecący tablet. Elektroniczne urządzenia trzeba odstawić na co najmniej godzinę, półtorej przed snem. Podobne zasady dotyczą oglądania telewizji.

Drink na dobranoc

Lampka wina lub drink na rozluźnienie i dobry sen? Wręcz przeciwnie! Naukowcy z University of Missouri School of Medicine uważają, że alkohol zaburza fazy snu, powoduje, że łatwiej się wybudzamy w nocy, i obniża jakość wypoczynku. Alkohol wypity godzinę przed pójściem do łóżka zakłóca drugą połowę snu, a wypity tuż przed snem nie pozwala zasnąć, bo pierwsza reakcja na drinka to raczej pobudzenie niż senność.

Za gruba piżama

Idealna temperatura w pokoju do snu to 17-21 st. C. Gdy jest za zimno lub za ciepło, śpi się gorzej. Ale nawet kiedy wywietrzysz pokój i przykręcisz kaloryfer, twój sen może ci popsuć… za gruba piżama! Albo piżama ze sztucznymi włóknami. Pocenie się w nocy to sygnał, że trzeba się rozebrać albo zmienić nocny strój. Idealna temperatura pod kołdrą to 29 st. C. Nasze ciała spokojnie sobie radzą z wyprodukowaniem takiego ciepła.

Gdy jest cieplej, zaczynamy się wybudzać, odkrywać, rozbierać, a to wszystko obniża jakość snu. Niektórzy lekarze twierdzą, że najlepiej spać nago – szybciej się zasypia i lepiej się śpi, nic nie krępuje ruchów. Seks też jest dobry na sen, a nagość sprzyja zbliżeniu. Inne zdrowe rozwiązanie – cienka piżama z naturalnych włókien.

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Towarzystwo w łóżku

Spanie z partnerem w zbyt małym łóżku, zapraszanie do łóżka dzieci czy zwierzaków domowych też mogą skutecznie zniszczyć wypoczynek. Trudno zasnąć, gdy nie ma jak się wygodnie ułożyć, bo jest po prostu za mało miejsca. Albo kiedy ukochany kotek śpi na środku twojej poduszki, czy też gdy budzisz się co chwila, bo boisz się, że przygnieciesz swoje dziecko.

Według Sleep Disorder Center w Mayo Clinic zwierzęta w łóżku to bardzo popularna przyczyna bezsenności. 53 proc. ludzi śpiących z pupilami ma zaburzone fazy snu i nie odpoczywa w nocy. Może więc jednak ulokować pieska na jego własnym posłaniu – no, niech będzie, przy naszym łóżku?

Za mało witaminy D

Według badaczy z Louisiana State University niedobór witaminy D wiąże się z zaburzeniami snu i występowaniem bezdechu w nocy. Witamina D wpływa na wydzielanie melatoniny. Jej braki oczywiście najlepiej uzupełniać na słońcu. Na spacer wybieraj się z samego rana, żeby organizm oprócz wytworzenia witaminy D miał okazję zetknąć się z dziennym światłem dość wcześnie. Wtedy dostaje sygnał, że dzień się zaczął, i szybciej zrobisz się senny, gdy będzie już ciemno.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Mózg pełen różnych emocji

Stres – objawy, skutki. Jak radzić sobie ze stresem?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

„Ze snem jest jak z jedzeniem – i za dużo, i za mało to niezdrowo.” Tłumaczy terapeutka snu dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

księżyc

Fazy Księżyca a sen. Przyczyny bezsenności w pełni

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Kobieta w łóżku

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Problemy ze snem – jak poradzić sobie z bezsennością?

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

Bezsenność – rozpracuj wroga

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?