Przejdź do treści

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock
Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Młoda krew wydłuża życie? Naukowcy w końcu poznali odpowiedź
„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe
Nie żyje Olivia Newton-John. Gwiazda „Grease” od 30 lat chorowała na nowotwór
Rewolucja w medycynie. Naukowcy ożywili część komórek u świni, która już nie żyła
Szczepionka komórkowa na raka coraz bliżej? Pracują nad nią polscy naukowcy

– Wdzięczność za ludzi wokół nas jest czymś zdecydowanie łatwiejszym, niż wdzięczność za to, że wypijemy rano kubek gorącej kawy. To nie każdemu przychodzi łatwo – o tym, czy warto za wszelką cenę szukać wdzięczności w życiu, mówi Milena Wojnarowska, psycholożka.

 

Magdalena Bury: Co rozumiesz przez pojęcie „wdzięczność”?

Milena Wojnarowska: Dla mnie wdzięczność wyraża się przede wszystkim w słowie „dziękuję”, czyli uznaniu, że w moim życiu są rzeczy, które są dobre.

Wdzięczność to nie są wielkie rzeczy. I często ludzie, którzy chcą rozpocząć praktykę wdzięczności, próbują znaleźć coś, co będzie miało „efekt wow”. Prawda jest jednak taka, że w naszym codziennym życiu nie ma zbyt często spektakularnych momentów, za które możemy czuć ogromną wdzięczność i którymi możemy się zachwycać. Praktyka wdzięczności jest przede wszystkim skupieniem się na malutkich rzeczach, które dzieją się każdego dnia.

Za co jesteś wdzięczna dzisiaj?

Ja jestem zawsze wdzięczna za poranki. Mam to szczęście, że mogłam sobie ułożyć życie w taki sposób, aby przed pracą mieć czas na książkę i kawę, a potem na godzinę medytacji. To jest naprawdę bardzo duży komfort w dzisiejszym, mocno zabieganym świecie. Zawsze staram się też po przebudzeniu przypomnieć sobie jakąś dobrą rzecz, która wydarzyła się poprzedniego dnia. Jestem naprawdę bardzo wdzięczna, że wczoraj spędziłam czas z grupą wspaniałych ludzi, których obecność działa na mnie bardzo wzmacniająco.

Milena Wojnarowska / archiwum prywatne

Czyli możemy być wdzięczni także za inne osoby?

Tak, jak najbardziej. Powiedziałabym nawet, że jest to ten najbardziej wzmacniający aspekt wdzięczności – docenianie ludzi, których mamy wokół nas. Relacje międzyludzkie są głównym predyktorem szczęścia – to, że mamy wokół siebie ludzi, na których możemy liczyć, którym jesteśmy w stanie zaufać. Jeśli mamy w swoim otoczeniu bliskie osoby, czujemy się zdecydowanie bezpieczniej. A za tym idzie szereg korzyści dla dobrostanu psychologicznego.

Myślę, że wdzięczność za ludzi wokół nas jest czymś zdecydowanie łatwiejszym niż wdzięczność za to, że wypijemy rano kubek gorącej kawy. To nie każdemu przychodzi łatwo. Gdybym miała zaczynać praktykę wdzięczności, skupiłabym się przede wszystkim na relacjach, za które jestem wdzięczna, a także na drobnych aktach życzliwości, nawet od obcych ludzi.

Jak możemy praktykować wdzięczność?

Można to uprościć do minimum, np. w postaci prowadzenia „wdzięcznika”, czyli dziennika wdzięczności. Zacznijmy od jednej małej rzeczy, która sprawiła nam radość. A potem, z czasem, być może każdego dnia uda nam się znaleźć jedną rzecz, za którą możemy być wdzięczni, a potem pięć. Później nie będziemy już potrzebowali niczego zapisywać, bo wejdzie nam to w nawyk.

Istotnym aspektem przy praktyce wdzięczności jest bycie dla siebie wyrozumiałym. Często, gdy ludzie rozpoczynają praktykę wdzięczności, niemal od razu oczekują „efektu wow”. Ale to nie do końca tak wygląda. Nie jesteśmy w stanie zmusić się do czucia emocji bardziej.

Mamy też medytację wdzięczności, która jest o tyle ciekawsza, że pozwala nam poczuć to wszystko w ciele. A emocje są związane z doznaniami cielesnymi i w pewien sposób je wzmacniają, czynią bardziej realnymi. Zazwyczaj jest to uczucie lekkości, uczucia ciepła w klatce piersiowej, rozluźnienia. Wtedy te efekty praktyki wdzięczności są dla nas dużo bardziej wyraźne. I to będzie miało większy wpływ na nasze samopoczucie.

Wielu osobom wyrażanie wdzięczności, szczególnie za drobne rzeczy, wydaje się nienaturalne, takie na siłę. Z czego to może wynikać?

Rzeczywiście, niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej niż innym osobom. Badania sugerują, że nasza dyspozycja do wdzięczności jest czymś genetycznym. Z kolei idąc za teorią społecznego uczenia Bandury, okazywanie wdzięczności może być też zachowaniem wyuczonym. Jeśli nasze środowisko czy nasi opiekunowie okazywali wdzięczność na co dzień, my nauczyliśmy się te zachowania powtarzać.

Trudność w wyrażaniu wdzięczności może wynikać również z naszych życiowych doświadczeń. Trudniej jest nam być wdzięcznym, jeżeli doświadczyliśmy w życiu bardzo dużo zła. A cierpienie nie do końca jest rozdawane ludziom po równo, więc niektórym odczuwanie tej emocji przychodzi z większą trudnością. Jak na ironię, to właśnie te osoby odniosłyby największą korzyść z praktyki wdzięczności.

Są jeszcze przekonania na temat praktyki wdzięczności, które miewają ludzie. Sporo z nich przyjmuje, że jest to pozytywne myślenie, trochę oszukiwanie samych siebie. Bo dlaczego miałabym się cieszyć z tego, że zobaczyłam dzisiaj piękny zachód słońca, jeśli wiem, że jutro czeka na mnie przykre zajęcie, którego nie chcę podejmować.

To są główne przyczyny, dla których wdzięczność przychodzi niektórym osobom zdecydowanie trudniej. Ja jednak do niczego bym się nie zmuszała. Jeśli czujemy, że w danym momencie nie jesteśmy znaleźć powodu do wdzięczności, nie róbmy sobie tego. Poszukajmy powodów do wdzięczności, kiedy przykre emocje już trochę opadną.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Praktyka wdzięczności jest przede wszystkim skupieniem się na malutkich rzeczach, które dzieją się każdego dnia

Czy da się nauczyć wdzięczności osoby, które do tej pory jej nie rozumiały?

Każdy z nas może się tego nauczyć, bo to my mamy wpływ na to, na co kierujemy naszą uwagę. Praktyka wdzięczności jest jednak trochę przeceniana. Traktuje się ją jako lek na całe zło. I oczywiście, istnieją badania, które wskazują, że ma ona pozytywny wpływ na jakość naszych relacji, naszego snu, ciśnienie tętnicze czy redukcję objawów depresji i lęku. Trzeba jednak zaznaczyć, że w tym ostatnim przypadku te zmiany nie są aż tak duże, jak to czasami jest przedstawiane. Ale każda mała cegiełka, która dołoży nam trochę dobrego samopoczucia, się liczy.

Są też tacy, którzy dziękują dosłownie za wszystko…

Bardzo możliwe, że są to osoby genetycznie uwarunkowane do odczuwania wdzięczności. Jednak, gdy widzę osoby, które są wdzięczne za każdy promyk słońca, za każdy kwiatek, który widzą, zastanawiam się, na ile to jest autentyczne.

Czy powodów do wdzięczności warto szukać za wszelką cenę?

W świecie idealnym każdy z nas byłby w stanie dopatrzyć się czegoś pozytywnego w najgorszej sytuacji. Tylko, że każdy z nas ma inną dyspozycję do wdzięczności.

To może też stać zbyt blisko z umniejszaniem swoim uczuciom i tłumieniem ich. Warto jest szukać plusów, np. z tego, że zwolniono nas z pracy. Być może sprawi to, że w końcu poszukamy pracy, w której będziemy się rozwijać, a w nowym miejscu poznamy ludzi, którzy wniosą jakąś wartość do naszego życia. Co jednak, jeśli utrata pracy oznacza, że w przyszłym miesiącu nie zapłacimy rachunków? Jeśli będziemy próbowali wtedy doszukiwać się powodów do wdzięczności, może to wiązać się z tłumieniem swoich emocji i lęku.

Jesteśmy zaprogramowani, by dostrzegać zagrożenie, różne potencjalne problemy. Negatywne informacje zawsze będą się dużo bardziej domagały naszej uwagi, ponieważ zauważanie ich było kiedyś dla nas warunkiem przetrwania. Praktyka wdzięczności jest przełamaniem tej tendencji. Kiedy będziemy celowo próbować się skupiać na rzeczach, które są dobre, nasz poziom lęku spadnie.

 


Milena Wojnarowska jest psycholożką, psychoterapeutką i nauczycielką mindfulness. W mediach społecznościowych prowadzi psychoedukację na Instagramie oraz na stronie przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Hayden Panettiere / gettyimages

Hayden Panettiere ujawniła przyczyny swojego odejścia z show-biznesu. „Byłam w cyklu samozniszczenia, w moim życiu nie było żadnych barw poza szarością”

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Dziecko siedzi na podłodze

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny o wstrzymaniu przyjęć na oddział dziecięcy: „To nasz niemy krzyk”

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Kobieta

Prawie połowa młodych dorosłych zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Badacze: „Liczby były dla nas zaskoczeniem”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×