Przejdź do treści

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages
Ćwiczenia po porodzie / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Chcesz zacząć ćwiczyć od razu po porodzie? Jak wyjaśnia mgr Marta Stachowiak, ćwiczenia możesz wprowadzić nawet w pierwszej dobie po narodzinach dziecka. „Nie będą one zbyt skomplikowane, ale wspomogą twoją regenerację w połogu” – dodaje fizjoterapeutka na swoim profilu na Instagramie. Mowa o ćwiczeniach przeciwzakrzepowych. 

Ćwiczenia po porodzie

Jak wyjaśnia mgr Marta Stachowiak na swoim profilu @pani_fizjoterapeutka na Instagramie, po porodzie siłami natury, a szczególnie po porodzie przez cięcie cesarskie, warto pamiętać o ćwiczeniach przeciwzakrzepowych.

„Ważne, aby wykonać je przed pierwszą pionizacją po porodzie, a następnie możecie je powtarzać przed każdym kolejnym wstaniem lub co godzinę w czasie pobytu w szpitalu” – tłumaczy ekspertka.

I dodaje, że mimo że ćwiczenia mogą się wydać banalnie proste, są bardzo ważne.

„Dlaczego? Po porodzie istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia zakrzepowego zapalenia żył. Ćwiczenia te mają pobudzić krążenie i uruchomić pompę mięśniową, aby zapobiegać powstaniu zakrzepicy” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Marta Stachowiak dodaje, że ćwiczenia nie mają być bolesne.

„Jeśli w trakcie wykonywania któregoś z nich odczuwasz dolegliwości bólowe, zmniejsz zakres ruchu w stawie lub zrezygnuj z niego i spróbuj następnym razem, następnego dnia. Pamiętaj o spokojnym oddechu w czasie ćwiczeń. Każde z nich możesz wykonać w 10 powtórzeniach” – pisze.

Przykłady ćwiczeń przeciwzakrzepowych

Przykłady ćwiczeń przeciwzakrzepowych w pozycji leżenia na plecach:

  • naprzemienne zginanie stóp w stawach skokowych,
  • naprzemienne zginanie dłoni w nadgarstkach,
  • krążenia stóp i dłoni w obie strony,
  • zegnij nogę w kolanie i biodrze, powoli przesuwając stopę w kierunku pośladka, następnie wyprostuj nogę (noga sunie po materacu, naprzemiennie),
  • nogi ugięte, stopy na materacu, naprzemiennie stopy postaw raz na palcach, raz na piętach,
  • zaciskanie-otwieranie dłoni,
  • rozstawianie i łączenie palców dłoni,
  • ruch dłońmi „wkręcania-wykręcania żarówek”,
  • zgięcie-wyprost w łokciach,
  • z wdechem ręce przenieś za głowę (po porodzie przez cc wystarczy przenieść dłonie w kierunku sufitu), z wydechem powrót,
  • wciskanie na wydechu pięt w materac, na wdechu rozluźnij się (to samo powtarzamy kolejno wciskając kolana, dłonie, łokcie, głowę).

Pani Fizjoterapeutka – kim jest?

Mgr Marta Stachowiak jest fizjoterapeutką urologiczną, ginekologiczną oraz proktologiczną. Profil „Pani Fizjoterapeutka”, który prowadzi, jest coraz bardziej popularny na Instagramie. Obserwuje go już ponad 9 tys. osób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Mam wrażenie, że poród to przestrzeń, do której mogłabym zaprosić więcej osób, przy których dobrze się czuję”. Pauka Chmielewska o swoim siódmym porodzie, ale pierwszym domowym

Poród

Piękno narodzin uchwycone w jednym kadrze. Wyłoniono zwycięzców Birth Photography Image Competition 2023!

Aktywność może być praktykowana nie po to, żeby „wyglądać”, a żeby „się czuć” – dobrze i zdrowo. Jak nie zrezygnować z siłowni po miesiącu

Lekarze na sali operacyjnej

Pierwsza w Polsce rekonstrukcja krocza nowatorską metodą. Lekarze określili jej efekt jako „rewelacyjny”

„Mama w formie” Marty Stoberskiej pod matronatem Hello Zdrowie. Lektura obowiązkowa dla wszystkich przyszłych i młodych mam

WHO alarmuje: co dwie minuty umiera jedna kobieta w trakcie ciąży lub porodu

„Jestem samotną mamą i potrzebuję pomocy. I to jest okej”. Olga Kalicka szczerze o swoim macierzyństwie

Czym jest trening push pull legs i dlaczego powinnaś go wykonać? 

Tak źle nie było od dawna. Liczba urodzeń w Polsce gwałtownie spadła

Tak źle nie było od 1945 roku. Liczba urodzeń w Polsce gwałtownie spadła

Dziecko

Zaczęła rodzić w samochodzie, jadąc do szpitala. Młoda mama nagrała niezwykłe wydarzenie

Pozostawiano macicę niezaszytą, uważając, że zrośnie się dzięki naturalnym skurczom. Jak kiedyś robiono cesarskie cięcie

Tiktokerka apeluje: „W razie problemów przy porodzie ratujcie mnie, a nie dziecko”. Internautki reagują na jej słowa

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Nabici w butelkę traumy prenatalnej. „To nie jest tak, że matka jest 'czemuś winna’, bo 'za bardzo przeżywa'”

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

"Mamy noworoczny cud". Kobieta z obwodu mikołajowskiego urodziła w karetce / gettyimages

„Mamy noworoczny cud”. Kobieta z obwodu mikołajowskiego urodziła w karetce, która ugrzęzła w błocie

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

W ciemności, cieple i hałasie. Z amuletem, zaklęciem i zdrowaśką – jak kiedyś rodziły się dzieci

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Tatiana Okupnik / fot. Wojciech Olkusnik/DDTVN

„Patrzysz na siebie i myślisz 'masakra’. Tak jakby nieadekwatnie do mojego wieku postarzała się moja część intymna”. Tatiana Okupnik szczerze o połogu

Jak zmienia się seks po porodzie? /fot. GettyImages

Ginekolożka: „Nie miałam pacjentki, u której zmiany w sferze seksualnej po urodzeniu dziecka byłyby na plus, przynajmniej w pierwszych miesiącach”

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku