Przejdź do treści

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages
Ćwiczenia po porodzie / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
W Poznaniu wykryto przypadki ostrego zapalenia wątroby u dzieci. Nie wiadomo, co wywołuje groźną chorobę
Prof. Piotr Kuna: „Trafiło do mnie wielu pacjentów w fatalnym stanie”. Powodem nie jest ani COVID-19, ani grypa
„Nigdy nie wiemy co nas czeka, ja w wieku 27 lat dostałam udaru” – pisze Weronika, partnerka ReZigiusza, jednego z najpopularniejszych youtuberów w Polsce
Britney Spears wyznała, że straciła wyczekiwaną ciążę. „To druzgocący czas dla każdego rodzica”
Poranna suchość w ustach – co to oznacza?

Chcesz zacząć ćwiczyć od razu po porodzie? Jak wyjaśnia mgr Marta Stachowiak, ćwiczenia możesz wprowadzić nawet w pierwszej dobie po narodzinach dziecka. „Nie będą one zbyt skomplikowane, ale wspomogą twoją regenerację w połogu” – dodaje fizjoterapeutka na swoim profilu na Instagramie. Mowa o ćwiczeniach przeciwzakrzepowych. 

Ćwiczenia po porodzie

Jak wyjaśnia mgr Marta Stachowiak na swoim profilu @pani_fizjoterapeutka na Instagramie, po porodzie siłami natury, a szczególnie po porodzie przez cięcie cesarskie, warto pamiętać o ćwiczeniach przeciwzakrzepowych.

„Ważne, aby wykonać je przed pierwszą pionizacją po porodzie, a następnie możecie je powtarzać przed każdym kolejnym wstaniem lub co godzinę w czasie pobytu w szpitalu” – tłumaczy ekspertka.

I dodaje, że mimo że ćwiczenia mogą się wydać banalnie proste, są bardzo ważne.

„Dlaczego? Po porodzie istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia zakrzepowego zapalenia żył. Ćwiczenia te mają pobudzić krążenie i uruchomić pompę mięśniową, aby zapobiegać powstaniu zakrzepicy” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Marta Stachowiak dodaje, że ćwiczenia nie mają być bolesne.

„Jeśli w trakcie wykonywania któregoś z nich odczuwasz dolegliwości bólowe, zmniejsz zakres ruchu w stawie lub zrezygnuj z niego i spróbuj następnym razem, następnego dnia. Pamiętaj o spokojnym oddechu w czasie ćwiczeń. Każde z nich możesz wykonać w 10 powtórzeniach” – pisze.

Przykłady ćwiczeń przeciwzakrzepowych

Przykłady ćwiczeń przeciwzakrzepowych w pozycji leżenia na plecach:

  • naprzemienne zginanie stóp w stawach skokowych,
  • naprzemienne zginanie dłoni w nadgarstkach,
  • krążenia stóp i dłoni w obie strony,
  • zegnij nogę w kolanie i biodrze, powoli przesuwając stopę w kierunku pośladka, następnie wyprostuj nogę (noga sunie po materacu, naprzemiennie),
  • nogi ugięte, stopy na materacu, naprzemiennie stopy postaw raz na palcach, raz na piętach,
  • zaciskanie-otwieranie dłoni,
  • rozstawianie i łączenie palców dłoni,
  • ruch dłońmi „wkręcania-wykręcania żarówek”,
  • zgięcie-wyprost w łokciach,
  • z wdechem ręce przenieś za głowę (po porodzie przez cc wystarczy przenieść dłonie w kierunku sufitu), z wydechem powrót,
  • wciskanie na wydechu pięt w materac, na wdechu rozluźnij się (to samo powtarzamy kolejno wciskając kolana, dłonie, łokcie, głowę).

Pani Fizjoterapeutka – kim jest?

Mgr Marta Stachowiak jest fizjoterapeutką urologiczną, ginekologiczną oraz proktologiczną. Profil „Pani Fizjoterapeutka”, który prowadzi, jest coraz bardziej popularny na Instagramie. Obserwuje go już ponad 9 tys. osób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Poród przedwczesny – przyczyny, objawy, zapobieganie

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta

Masz chorą tarczycę? Włącz te ćwiczenia w swój plan dnia

Ciało Artema jest w 80 proc. pokryte znamionami. Miał małe szanse na przeżycie, w tym roku kończy 3 lata

Ciało Artema jest w 80 proc. pokryte znamionami. Miał niewielkie szanse na przeżycie, w tym roku kończy 3 lata

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta z dzieckiem na rękach

Nie dla każdej kobiety spacer jest dobrą aktywnością fizyczną, ostrzega Pani Fizjotrener

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Patrycja Wonatowska

To nieprawda, że po 60-tce życie seksualne umiera! „To może być zupełnie nowa jakość” [WIDEO]

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

„Co piąta kobieta wciąż doświadcza przemocy położniczej. Czasami słowa lekarzy aż wstyd przytoczyć” – mówi prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Koślawe kolana

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

Kobieta w obcisłych legginsach

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

×