Przejdź do treści

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Grzegorz Pawłowski coach oddechem
Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

– „Weź głęboki oddech” – radzimy zwykle osobom, które dopadł stres. By to skutecznie zrobić, powinniśmy przede wszystkim zbudować intymną relację ze swoim oddechem i umieć go słuchać. To nie są tylko efekciarskie zwroty, ale walka o lepszy komfort życia – mówi  Grzegorz Pawłowski, od ponad dwudziestu lat coach oddechem, autor książki „Oddech. Oddychaj świadomie, żyj pełniej” i trener rozwoju osobistego.

Marta Dragan:  W sytuacjach stresowych wiele zależy od tego, jak oddychamy. Zwykle nasz oddech staje się płytki lub nawet zanika. Dlaczego tak się dzieje?

Grzegorz Pawłowski: Kiedy jesteśmy szczęśliwi i zrelaksowani, nasz oddech jest głębszy i długi. W sytuacji stresowej spłycamy oddech, bądź wręcz go wstrzymujemy, a w stanie paniki staje się on szybki i płytki. Spłycamy go, żeby nie czuć niechcianych emocji, jakie stres niesie ze sobą. Z jednej strony intensywność nieprzyjemnych doznań i uczuć jest mniejsza, ale z drugiej strony odcinamy się od zasilania, od naszego głównego pokarmu, jakim jest oddech. Spłycanie i wstrzymywanie oddechu to nasza strategia obronna, sposób na przeczekanie stresu. Eckhart Tolle nazwał to „karmieniem swojego ciała bolesnego”. Teraz tłumię ból, ale on wyzwoli się znowu, sprowokuje niechciane sytuacje. Moje ciało bolesne, czyli część mojej psychiki stworzona ze stłumionych wcześniej emocji, lubi karmić się właśnie bólem. Wstrzymywanie oddechu w takiej sytuacji daje nam pewien komfort nieczucia, ale niczego nie rozwiązuje. Nie jest dla nas ani dobre, ani zdrowe.

W większości sytuacji uczucia, nawet niekomfortowe dla nas, są po to, by je przeżywać. Tak samo jest z oddechem. Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej. To pokarm dla wszystkich sfer naszego życia. Tłumienie oddechu w zasadniczy sposób wpływa na życie. To, co stłumię, zostaje we mnie. Nie znika magicznie. Trzeba mieć świadomość, że płacimy za każde stłumienie, za nieprzeżycie czegoś do końca. To nie jest naturalne.

Jesteśmy jedynym gatunkiem w przyrodzie, który to robi. Zwierzęta wytrząsają z siebie stres, przepuszczają emocje do końca. My, ludzie mamy za sobą intensywny trening tłumienia emocji i uczuć. Tymczasem już pół minuty, minuta posłuchania siebie, pogłębienia oddechu działa uzdrawiająco.

Tłumienie oddechu w zasadniczy sposób wpływa na życie. To, co stłumię, zostaje we mnie. Nie znika magicznie. Trzeba mieć świadomość, że płacimy za każde stłumienie, za nieprzeżycie czegoś do końca.

Jakie są skutki zdrowotne płytkiego oddechu?

Lekarze mówią, że 90 proc. ludzi jest niedotlenionych, bo używa tylko 1/3 objętości płuc w ciągu życia. To tak, jakby jechać samochodem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Oczywiście dojedziemy, ale jakość podróży będzie słaba. I tylko z racji tego, że tłumimy emocje, bo nie chcemy czuć.

Ponieważ oddech jest naszym głównym pokarmem, jesteśmy w stanie ciągłego niedożywienia. Stłumiony oddech to też zwykle chroniczne napięcie, gdzieś w ciele. Nie bez powodu mówi się o „syndromie spiętego tyłka”. Niepełne oddychanie jest chorobotwórcze. Nie chcę, żebyśmy straszyli ludzi, ale im płycej oddychamy, im mniej jest w nas oddechu,  tym mniej jesteśmy zdrowi. To bardzo logiczne.

Nie znam lepszej inwestycji w siebie, w swoje zdrowie, szczęście, spełnienie, w otwartość na relacje, związki, na funkcjonowanie zawodowe, jak właśnie zadbanie o główne paliwo – o to, jak oddychamy. To nas niesie.

Jak zapanować nad oddechem w sytuacjach, które nas nieprzyjemnie przytłaczają, zaskakują, są smutne albo stresujące?

W takich momentach oddech jest kluczowy, bo to nasze pierwsze wsparcie. Mamy go „pod nosem”. Kiedy już przestajemy się „podduszać”, wracamy do oddechu i od razu możemy jaśniej myśleć i znajdywać lepsze rozwiązania. Oddech jest naszym wsparciem, przyjacielem, przewodnikiem wewnętrznym, takim wewnętrznym coachem. Nie musimy nad nim panować, możemy go słuchać i za nim podążać. Kiedy umiemy skierować uwagę z sytuacji zewnętrznej do środka, do oddechu, dostajemy solidne wsparcie.

Ludzie mając problem i doświadczając stresu są swoją uważnością głównie na zewnątrz. Planują, martwią się, ale ostatnią rzeczą, którą chcą zrobić, to wrócić do ciała i wysłuchać co ono ma do powiedzenia, co mówi oddech. Tymczasem cała nasza moc i siła do działania zaczyna się w naszym wnętrzu. Zdolność do bycia w równowadze ze swoim oddechem, podążania za nim jest cenną naturalną umiejętnością radzenia sobie ze stresem i bycia długodystansowcem w życiu.

Cała nasza moc i siła do działania zaczyna się w naszym wnętrzu. Zdolność do bycia w równowadze ze swoim oddechem, podążania za nim jest cenną naturalną umiejętnością radzenia sobie ze stresem i bycia długodystansowcem w życiu.

Każdy ma indywidualne reakcje na stres. Jednemu plącze się język, ktoś nie jest w stanie wydusić z siebie słowa, pod kimś uginają się nogi, ktoś się poci, czasami nas zatyka. Z czego to wynika? Jak sobie pomóc oddechem w takich sytuacjach? Czy można zapanować oddechem nad stresem?

Uczciwie odpowiadając to nie da się zapanować do końca. Zawsze są sytuacje, które nas wytrącą z równowagi, zawiodą, rozmontują, osłabią. Jeśli mamy taką możliwość w kontekście sytuacji w której się znajdujemy, możemy chwilę oddychać uczuciami, które czujemy wracając do ciała. Dajemy wtedy mózgowi szansę na wzmocnienie, odżywienie samego siebie i powrót do optymalnego funkcjonowania.  To, co może nam bardzo pomóc w każdej sytuacji, to bycie znowu dotlenionym. Bo kiedy odcinamy oddech, pierwsze skrzypce zaczyna grać  śródmózgowie, czyli część mózgu związana z zalewaniem nas adrenaliną, by przetrwać. Często nadużywamy nieświadomie tego mechanizmu. Robimy wtedy nie do końca to co dla nas najlepsze rzeczy, bo widzimy świat przez wyolbrzymienie strachu. Często jesteśmy jakby w stanie regresu do małego dziecka i tak się właśnie czujemy. W sytuacjach stresowych mogą dać o sobie znać dziecięce strategie z przeszłości, jak obgryzanie paznokci, strzelanie focha, ssanie kciuka, nieodparta potrzeba poruszania nogami.

Nieprzypadkowo w sytuacjach stresujących mówi się: „weź głęboki oddech”…

To głęboka mądrość. Trzeba skierować uwagę do środka. Za pomocą oddechu wrócić do bycia cielesnym. Mało ludzi to robi, a to jest baza. Centrum mojego zarządzania mną, mojej mocy jest w moim ciele.

To brzmi trochę jak medytacja. Cytowany już wcześniej Eckhart Tolle powiedział pięknie, że świadomie wzięty jeden oddech, czyli skierowanie uwagi do środka, jest już medytacją. Wystarczy tylko jeden uważny oddech i jesteśmy w medytacji.

Dr Elżbieta Dudzińska / PRplus

Jak możemy ćwiczyć oddech i czy da się go wyćwiczyć?

Przede wszystkim dobrze jest mieć intymną relację z oddechem, umieć go słuchać, być z nim w kontakcie. Prostym ćwiczeniem może być robienie około dwudziestu świadomych oddechów, słuchając go, nic nie robiąc.

To nie jest efekciarskie ćwiczenie, ale właśnie w ten sposób budujemy intymną relację ze sobą i wzmacniamy rzeczywiste poczucie bezpieczeństwa w sobie. Bezpiecznie jest siebie słyszeć, mieć kontakt z intuicją. Najwięcej mocy, siły i sprawczości mamy z tzw. oddechu słuchającego, czyli po prostu umiejętności słuchania go i zasilania się nim. Niczego nie trzeba wymuszać, nie wymaga to jakiejś konkretnej techniki.

Materiały prasowe

Z drugiej strony dobrze jest też umieć „podkręcać” swój oddech. W swojej książce „Oddech. Oddychaj świadomie, żyj pełniej” podaję ponad trzydzieści technik na różne okazje aby doświadczać, często od razu, pożądanych efektów. I tak np. „oddech ognia” np. może pomóc uruchamiać przebojowość. „Oddech wody” łączy z kreatywnością, emocjami, seksualnością, rozpuszczając blokady w tych sferach. Oddech naprzemienny może pomagać balansować półkule mózgowe.

Osobiście szczególnie zachęcam do godzinnych sesji oddechowych z coachem oddechem. W mojej książce i na stronach www.grzegorzpawlowski.com i coachingoddechem.pl jest mnóstwo różnych filmów, które dokładniej wyjaśniają to, o czym teraz rozmawiamy i lista polecanych specjalistów od oddechu.

Pokażmy to naszym czytelnikom na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że mamy stresującą sytuację w pracy. To jest jakiś projekt, który nie stresuje nas tylko dzisiaj, ale ciągnie się od dłuższego czasu i jeszcze potrwa.  Jak nie myśleć o tym po pracy?

Po powrocie do domu, kiedy mam chwilę sam na sam ze sobą, mogę zamknąć oczy i na moment przywołać stresującą sytuację. Uświadamiam sobie, co czuję w ciele. Słucham mojego oddechu i tego jakie towarzyszą mu uczucia – to jest pierwszy punkt mocy – zostawiam sytuację na zewnątrz i zostaję na chwile tylko z moim ciałem, oddechem i uczuciami. Zwykle zauważam że jestem gdzieś napięty, a mój oddech taki jest dosyć płytki. Uświadamiam sobie, jakich doświadczam uczuć, emocji, nastrojów. Zaczynam tym oddychać tak, jakbym oddychał właśnie uczuciami, emocjami, nastrojem. Wysłuchując tego coś zwykle we mnie się uwalnia, delikatnie dzieje się transformacja. To pomaga mi oczyszczać się z bieżącego stresu. Naturalnie tym też wzmacniam siebie na przyszłość. Po takim prysznicu oczyszczającym, zwykle dużo bardziej mogę cieszyć się chwilą i dużo pełniej być tu gdzie jestem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Krople

GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać miesiączkę? Rozmowa z ginekologiem.

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu, o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Ciepło, zimno… Skąd te zaburzenia termoregulacji?

Ciepło, zimno… Skąd te zaburzenia termoregulacji?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?