Przejdź do treści

Rezyliencja – co to jest i jak samodzielnie rozwijać tę kompetencję społeczną?

Rezyliencja – co to jest? Ćwiczenia, psychologia Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Rezyliencja coraz częściej zaliczana jest do najbardziej pożądanych kompetencji u pracowników. Dzięki niej łatwiej radzimy sobie ze stresem i trudnościami. Każdy z nas rodzi się z pewną rezyliencją, jednak ważne jest to, że można tę zdolność samodzielnie rozwijać, a efekty potrafią być imponujące. Czym jest rezyliencja i jak można nad nią pracować? Podpowiadamy. 

Co to jest rezyliencja? Psychologia

Rezyliencja w psychologii określana jest jako umiejętność dostosowywania się do zmieniających się okoliczności. To zatem pewnego rodzaju elastyczność, odporność psychiczna związana z: 

  • szybszym powrotem do dobrej formy po trudnych przeżyciach; 
  • przeciwdziałaniem zaburzeniom, u których podłoża leży stres, a więc depresji, zaburzeniom lękowym, zaburzeniom stresu pourazowego,;
  • polepszaniem sprawności umysłowej oraz rozwojem na różnych płaszczyznach. 

Odpowiednio rozwinięta rezyliencja zapewnia większy komfort psychiczny. 

Rezyliencja – dlaczego warto ją ćwiczyć? Korzyści

Warto pracować nad rezyliencją, ponieważ: 

  • pozwala lepiej reagować przy różnych problemach, 
  • pozwala lepiej zarządzać emocjami w kryzysowych sytuacjach, 
  • poprawia sprawność umysłową i efektywność działania, 
  • zwiększa poczucie szczęścia, 
  • pozwala wejść na wyższy poziom na wielu płaszczyznach życia, 
  • pozwala zapobiegać chorobom psychicznym, 
  • wpływa na większe poczucie sprawczości, 
  • pomaga pozbywać się negatywnych emocji, 
  • pomaga odnaleźć pewność siebie, 
  • ułatwia budowanie relacji interpersonalnych, 
  • przypomina o celach, do których dążysz, 
  • wpływa na większą motywację do pracy. 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Naturell Ashwagandha, 60 tabletek
18,15 zł
Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł

Rezyliencja – ćwiczenia i sposoby na jej wzmocnienie

Oto sposoby, które pozwolą Ci popracować na swoją rezyliencją. 

1) Kontroluj reakcje ciała na stres

Na początku warto nauczyć się koncentracji na swoich potrzebach. Chodzi o to, aby w pełni zająć się sobą i skupić na swoich pragnieniach. Ciało jest domem Twojej duszy, dlatego zadbaj o odpowiednie odżywianie się, sen, relaks. Ważna jest także sprawność fizyczna, zatem warto wybrać dla siebie ulubioną aktywność sportową, a następnie regularnie ją uprawiać. Pozwoli to rozładować napięcie i negatywne emocje. 

2) Przejmij kontrolę nad emocjami

Zbyt długie kumulowanie w sobie emocji negatywnie wpływa nie tylko na samopoczucie, ale również na stan zdrowia. Aby tak się nie działo, musisz odzyskać na tym polu kontrolę. Ważne jest to, aby zrozumieć, że trudne emocje są zupełnie naturalne. Warto się zastanowić, do czego dana emocja jest potrzebna, do jakich działań skłania i przed czym ochroni. Nie unikaj trudnych emocji,  naucz się natomiast o nich mówić. Wszystko to ma na celu tzw. samozrozumienie. 

3) Przejmij kontrolę nad myślami

Następnie naucz się rozpoznawać wzorce myślowe, które powodują cierpienie. Kontroluj więc to, o czym myślisz i co sobie wyobrażasz. Jeśli przyłapiesz się na destrukcyjnej myśli, zastąp ją wspierającymi oraz budującymi stwierdzeniami. 

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

4) Ćwicz uważność 

Mówiąc o uważności, mamy na myśli coś więcej niż tylko koncentrację. Uważność to bycie tu i teraz, bycie obecnym i ciekawym. Aby ćwiczyć uważność, kieruj myśli tam, gdzie chcesz, aby były one kierowane. Koncentruj się tylko na jednej rzeczy naraz. Na początku próbuj skupiać się jedynie na swoim oddechu. Dzięki temu Twój mózg przestanie myśleć o wszystkich innych rzeczach i pozbędziesz się reakcji stresowej. 

5) Postaw sobie cel

Na tym etapie warto postawić sobie cel, ale tylko ten możliwy do zrealizowania. Często o nim myśl i wyobrażaj sobie, że go osiągasz. Dzięki temu zyskasz motywację oraz lepsze samopoczucie. W ten sposób Twój umysł przestanie myśleć o przeszkodach, a zacznie opracowywać rozwiązania. Następnie podziel główny cel również na cele krótkoterminowe – skutecznie odciągną one Twój umysł od różnych problemów. 

6) Pomagaj innym i proś o pomoc

Jak dowiedli naukowcy, pomaganie innym oraz proszenie o pomoc obniża stres oraz zwiększa naszą rezyliencję. Jeśli nie masz osoby, której możesz na co dzień pomagać, zapisz się np. na wolontariat lub dziel się z innymi swoją wiedzą. I pamiętaj, proszenie o pomoc również jest czasem wskazane. 

7) Bądź wdzięczna

Pracując nad rezyliencją, warto pamiętać również o praktykowaniu wdzięczności. Chodzi o to, aby zauważać wszystkie dobre rzeczy, które się wokół przydarzają. Wpływa to na większe zadowolenie z życia, np. z pracy czy relacji. Takie myślenie korzystnie oddziałuje również na zdrowie. Pielęgnowanie w sobie uczucia wdzięczności sprawia, że nawet trudne wspomnienia stają się mniej bolesne. 

Źródła: 

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573269/ (dostęp: 13.10.22) 
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6110926/ (dostęp: 13.10.22) 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Świat wydaje się po prostu bezbarwny”. Milena Wojnarowska wyjaśnia, czym jest anhedonia i dlaczego nie wolno jej bagatelizować

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

"Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie / gettyimages

„Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

Kobieta

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Filofobia – gdy miłość wywołuje atak paniki. Jakie są przyczyny strachu przed zakochaniem? 

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

„Negocjacje to sposób na szczęście. Wrogiem w związku jest problem, a nie partner” – mówi Paweł Kowalewski, negocjator i mediator

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

Kobieta przegląda się w lustrze

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

×