Przejdź do treści

Żałoba po związku? To możliwe. Daj sobie tylko prawo do tego, by czuć się źle

Żałoba po związku / unsplash
Żałoba po związku / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?
„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć
Rachel Zegler o profilaktyce raka piersi: „Dwa lata temu znalazłam guzek w piersi i przeżyłam najstraszniejszy tydzień mojego życia”
Rejestr ciąż wchodzi w życie. Nowe prawo będzie obowiązywać od 1 października

Jesteś świeżo po rozstaniu? Daj sobie czas i prawo do tego, by czuć się źle. Jak wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska, wiele osób nie daje sobie tej możliwości. „No bo przecież 'tego kwiatu jest pół światu’ albo 'przecież związek i tak nie dawał już szczęścia'” – pisze ekspertka na swoim profilu na Instagramie. Czas to zmienić. 

Trudne rozstanie

„Trudne rozstanie może bardzo przypominać proces żałoby – rozstanie także oznacza pewną stratę i konieczność pogodzenia się z tym, że pewna osoba znika z naszego życia. Podobnie jak w żałobie, mogą także występować określone etapy” – pisze Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness.

I wymienia poszczególne etapy:

  1. To się nie dzieje – zaprzeczenie
    „Na tym etapie osoba może zachowywać się, jakby wszystko było ok i nie zadziało się nic trudnego. Cały czas żywi przekonanie, że związek da się jeszcze uratować. Może żyć dokładnie tak, jak przed rozstaniem” – wyjaśnia ekspertka.
  2. Jak mogłaś/mogłeś mi to zrobić! – gniew
    „Jest to moment, w którym osoba zaczyna się konfrontować z faktami i odczuwać gniew. Może to być skierowane zarówno na siebie, jak i partnera/partnerkę. Etap ten wiąże się z próbami szukania winowajców” – pisze Milena Wojnarowska.
  3. Spróbujmy jeszcze raz – targowanie się
    „Na tym etapie osoba może próbować renegocjować warunki związku, podejmować dyskusję dotyczącą naprawienia błędów, zgadzać się na wszystkie rzeczy, które wcześniej jej nie odpowiadały. Innymi słowy sądzi, że 'teraz wszystko będzie inaczej’. Nie oznacza to, że musi te plany wdrażać w życie” – dodaje psycholożka.
  4. Nic nie ma sensu – depresja
    „Etap ten nie musi być depresją w klinicznym tego słowa znaczeniu, chodzi tutaj o przygnębienie, czasami brak nadziei na przyszłość. Osoba ma wtedy bardzo obniżony nastrój, może niechętnie podejmować się aktywności. Dochodzi do niej to, co się stało i ostatecznie się z tym konfrontuje” – wyjaśnia ekspertka.
  5. Będzie dobrze – akceptacja
    „Jest to ostatni etap żałoby po związku i osoba znowu zaczyna mieć nadzieję na przyszłość, godzi się z rozstaniem. Wraca jej lepszy nastrój i ma znowu ochotę podejmować aktywności, które wcześniej ją cieszyły” – dodaje Milena Wojnarowska.

Psycholożka wyjaśnia, że etapy te nie muszą przebiegać po kolei. Może zdarzać się tak, że pierwsze cztery będą występować naprzemiennie, np. po smutku może ponownie pojawić się gniew. Nie mają też określonego czasu. Jest to kwestia bardzo indywidualna.

Rozstania są bolesne

„Powstała kiedyś skala najbardziej stresujących wydarzeń, których doświadczają ludzie. Numerem jeden była śmierć partnera lub dziecka, a kolejne dwie pozycje to rozwód i separacja. Oczywiście, tam poza rozstaniem pojawia się jeszcze wiele różnych trudności, takich jak np. sprawa rozwodowa, ale faktem jest, że rozstania są niesamowicie bolesne” – pisze psycholożka.

I opowiada, jak często widzi, że ludzie nie dają sobie zbyt dużo prawa do tego, aby czuć się źle. Bo przecież “tego kwiatu jest pół światu” albo “przecież związek i tak nie dawał już szczęścia”. Osoby, które podjęły decyzję o tym, aby się rozstać, czasami wyrzucają sobie, że same są sobie winne złego samopoczucia. Nierzadko krytykują się za sposób, w jaki reagują na rozstanie.

„W jaki sposób można sobie pomóc po rozstaniu? Przede wszystkim być dla siebie wyrozumiałym i dawać sobie tyle czasu na poradzenie sobie z tym, ile potrzebujemy. Nie powinniśmy od siebie oczekiwać, że minie tydzień, a my staniemy już na nogi, gotowi na nowy związek. To zazwyczaj tak nie działa.

Jeszcze innym oczekiwaniem jest, że w życiu zawodowym i prywatnym powinniśmy dalej funkcjonować tak jak poprzednio. Gonić taski i dedlajny, cieszyć się spotkaniami z przyjaciółmi. Tutaj też warto dać sobie prawo do tego, aby nie być na pełnych obrotach” – wyjaśnia psycholożka.

I dodaje, że ostatnią rzeczą jest szukanie wsparcia wśród bliskich. Wiele osób odczuwa poczucie winy, że zawracają głowę swoim znajomym i rodzinie, nie chcą im ciągle “narzekać”. To najczęściej w ogóle nie pokrywa się z odczuciami otoczenia, które zazwyczaj naprawdę chce pomóc.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 79 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Starsza para w restauracji

„Nie zniknęłam”. Trzy dojrzałe kobiety przekonują, że po sześćdziesiątce można cieszyć się seksem

Filofobia – gdy miłość wywołuje atak paniki. Jakie są przyczyny strachu przed zakochaniem? 

„Warto mówić: 'Potrzebuję, żebyśmy się dłużej kochali’ zamiast 'To ty dochodzisz za szybko'”. Seksuolożka o tym, jak rozwiązywać nieporozumienia w seksie

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

„Negocjacje to sposób na szczęście. Wrogiem w związku jest problem, a nie partner” – mówi Paweł Kowalewski, negocjator i mediator

Naturalne afrodyzjaki. 8 najlepszych produktów na pobudzającą kolację

Przez żołądek do… łóżka. 8 naturalnych afrodyzjaków idealnych na pobudzającą kolację

Joanna Jedrusik

Joanna Jędrusik: „Tinder zapełnia jakąś pustkę, a jednocześnie inne pustki tworzy”

„Mężczyzna to nie jest ktoś, kto z definicji chce i umie inicjować seks. To może rodzić nieporozumienia w związku” – psycholożka o stereotypach związanych z męskością

pexels.com

Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre

Kobieta i mężczyzna śpią w łóżku

„Seks podczas okresu kobieta może odczuć jako olbrzymią akceptację ze strony mężczyzny, dowód, że jest dla niego atrakcyjna w każdych warunkach”

„Masturbacja przy partnerze czy partnerce może być wyrazem ogromnej intymności i zaufania” – mówi Anna Golan, seksuolożka

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

12 powodów, dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„W 93,5 proc. byłam osobą nieżyjącą. W jednej chwili straciłam wszystko. Ale po stracie też jest życie” – mówi Aleksandra Cymerman, która pomaga osobom dotkniętym traumą

chłopak i dziewczyna w lesie

„Nie zmieniajmy na siłę partnera, tak samo jak nie chcemy, aby to on zmieniał nas”. Jak poradzić sobie z kryzysem w związku podczas wakacji?

Kłótnia w związku. 7 rzeczy, których lepiej po niej nie robić

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

porno

„Pocimy się, pozycje nam nie wychodzą, coś nas zaboli, robimy przerwy na siusiu, przeszkadzają nam zwierzęta”. Jak naprawdę wygląda nasz seks?

„Wstawiłeś zmywarkę?”, „powinnaś schudnąć” albo „ostatnio robiłaś to lepiej”. Są zwroty, których nie powinniśmy używać w łóżku!

Joanna Godecka, psychoterapeutk

„Tyle razy słyszałam, że go zdradzam. Żałuję, że tego nie zrobiłam”. Z Joanną Godecką rozmawiamy o patologicznej zazdrości w związku

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Seks oralny a higiena. Jak pogodzić jedno i drugie?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin