Przejdź do treści

Żałoba po związku? To możliwe. Daj sobie tylko prawo do tego, by czuć się źle

Żałoba po związku / unsplash
Żałoba po związku / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska
Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają
Przebarwienia na skórze, inny niż zwykle kolor moczu, uczucie zmęczenia? To może być chora wątroba
Afrodyzjaki w kuchni – produkty, które rozbudzą pożądanie!

Jesteś świeżo po rozstaniu? Daj sobie czas i prawo do tego, by czuć się źle. Jak wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska, wiele osób nie daje sobie tej możliwości. „No bo przecież 'tego kwiatu jest pół światu’ albo 'przecież związek i tak nie dawał już szczęścia'” – pisze ekspertka na swoim profilu na Instagramie. Czas to zmienić. 

Trudne rozstanie

„Trudne rozstanie może bardzo przypominać proces żałoby – rozstanie także oznacza pewną stratę i konieczność pogodzenia się z tym, że pewna osoba znika z naszego życia. Podobnie jak w żałobie, mogą także występować określone etapy” – pisze Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness.

I wymienia poszczególne etapy:

  1. To się nie dzieje – zaprzeczenie
    „Na tym etapie osoba może zachowywać się, jakby wszystko było ok i nie zadziało się nic trudnego. Cały czas żywi przekonanie, że związek da się jeszcze uratować. Może żyć dokładnie tak, jak przed rozstaniem” – wyjaśnia ekspertka.
  2. Jak mogłaś/mogłeś mi to zrobić! – gniew
    „Jest to moment, w którym osoba zaczyna się konfrontować z faktami i odczuwać gniew. Może to być skierowane zarówno na siebie, jak i partnera/partnerkę. Etap ten wiąże się z próbami szukania winowajców” – pisze Milena Wojnarowska.
  3. Spróbujmy jeszcze raz – targowanie się
    „Na tym etapie osoba może próbować renegocjować warunki związku, podejmować dyskusję dotyczącą naprawienia błędów, zgadzać się na wszystkie rzeczy, które wcześniej jej nie odpowiadały. Innymi słowy sądzi, że 'teraz wszystko będzie inaczej’. Nie oznacza to, że musi te plany wdrażać w życie” – dodaje psycholożka.
  4. Nic nie ma sensu – depresja
    „Etap ten nie musi być depresją w klinicznym tego słowa znaczeniu, chodzi tutaj o przygnębienie, czasami brak nadziei na przyszłość. Osoba ma wtedy bardzo obniżony nastrój, może niechętnie podejmować się aktywności. Dochodzi do niej to, co się stało i ostatecznie się z tym konfrontuje” – wyjaśnia ekspertka.
  5. Będzie dobrze – akceptacja
    „Jest to ostatni etap żałoby po związku i osoba znowu zaczyna mieć nadzieję na przyszłość, godzi się z rozstaniem. Wraca jej lepszy nastrój i ma znowu ochotę podejmować aktywności, które wcześniej ją cieszyły” – dodaje Milena Wojnarowska.

Psycholożka wyjaśnia, że etapy te nie muszą przebiegać po kolei. Może zdarzać się tak, że pierwsze cztery będą występować naprzemiennie, np. po smutku może ponownie pojawić się gniew. Nie mają też określonego czasu. Jest to kwestia bardzo indywidualna.

Rozstania są bolesne

„Powstała kiedyś skala najbardziej stresujących wydarzeń, których doświadczają ludzie. Numerem jeden była śmierć partnera lub dziecka, a kolejne dwie pozycje to rozwód i separacja. Oczywiście, tam poza rozstaniem pojawia się jeszcze wiele różnych trudności, takich jak np. sprawa rozwodowa, ale faktem jest, że rozstania są niesamowicie bolesne” – pisze psycholożka.

I opowiada, jak często widzi, że ludzie nie dają sobie zbyt dużo prawa do tego, aby czuć się źle. Bo przecież “tego kwiatu jest pół światu” albo “przecież związek i tak nie dawał już szczęścia”. Osoby, które podjęły decyzję o tym, aby się rozstać, czasami wyrzucają sobie, że same są sobie winne złego samopoczucia. Nierzadko krytykują się za sposób, w jaki reagują na rozstanie.

„W jaki sposób można sobie pomóc po rozstaniu? Przede wszystkim być dla siebie wyrozumiałym i dawać sobie tyle czasu na poradzenie sobie z tym, ile potrzebujemy. Nie powinniśmy od siebie oczekiwać, że minie tydzień, a my staniemy już na nogi, gotowi na nowy związek. To zazwyczaj tak nie działa.

Jeszcze innym oczekiwaniem jest, że w życiu zawodowym i prywatnym powinniśmy dalej funkcjonować tak jak poprzednio. Gonić taski i dedlajny, cieszyć się spotkaniami z przyjaciółmi. Tutaj też warto dać sobie prawo do tego, aby nie być na pełnych obrotach” – wyjaśnia psycholożka.

I dodaje, że ostatnią rzeczą jest szukanie wsparcia wśród bliskich. Wiele osób odczuwa poczucie winy, że zawracają głowę swoim znajomym i rodzinie, nie chcą im ciągle “narzekać”. To najczęściej w ogóle nie pokrywa się z odczuciami otoczenia, które zazwyczaj naprawdę chce pomóc.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 79 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

chłopak i dziewczyna w lesie

„Nie zmieniajmy na siłę partnera, tak samo jak nie chcemy, aby to on zmieniał nas”. Jak poradzić sobie z kryzysem w związku podczas wakacji?

Kłótnia w związku. 7 rzeczy, których lepiej po niej nie robić

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

porno

„Pocimy się, pozycje nam nie wychodzą, coś nas zaboli, robimy przerwy na siusiu, przeszkadzają nam zwierzęta”. Jak naprawdę wygląda nasz seks?

„Wstawiłeś zmywarkę?”, „powinnaś schudnąć” albo „ostatnio robiłaś to lepiej”. Są zwroty, których nie powinniśmy używać w łóżku!

Joanna Godecka, psychoterapeutk

„Tyle razy słyszałam, że go zdradzam. Żałuję, że tego nie zrobiłam”. Z Joanną Godecką rozmawiamy o patologicznej zazdrości w związku

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Seks oralny a higiena. Jak pogodzić jedno i drugie?

7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Sylwia Sitkowska, psycholożka/ Archiwum prywatne

„Zatracamy się w związku, bo chcemy, żeby wreszcie ktoś nas bezinteresownie i bezwarunkowo pokochał”. Dlaczego niektórzy kochają za mocno i jak z tego wyjść cało?

Kobieta i mężczyzna

7 komplementów, które warto mówić sobie w łóżku

„Stawianie mnie w takiej sytuacji jest nieludzkie. Czuję się upokorzony” – Wojtek Sawicki z „Life On Wheelz” gorzko o przeszkodach w znalezieniu asystenta

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Ghosting - co to za trend? / pexels

Ktoś zerwał z tobą kontakt bez żadnego wyjaśnienia? To ghosting – okrutny trend, który coraz bardziej się umacnia

5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku

5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kobieta i mężczyzna całują się

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

Czy przeciwieństwa się przyciągają? / Unsplash

Czy przeciwieństwa naprawdę się przyciągają? Wyjaśnia psycholożka Sylwia Sitkowska

Kobieta przy liściach

Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?

Wybiórczy słuch / pexels

„Ile razy mam to jeszcze powtarzać?”, czyli dlaczego czasem naprawdę nie chcemy słyszeć

Kobieta i mężczyzna

Czy to, że czasem nie chcecie się przytulać, jest powodem do zmartwienia? Kilka faktów o związkach i (nie)przytulaniu

Sylwia Gajewska-Stankiewicz, chora na artrogrypozę /fot. archwium prywatne

„Wielu nie mieści się w głowie, że osoba na wózku może uprawiać miłość. A ja nie jestem niepełnosprawnością, jestem kobietą” – mówi Sylwia Gajewska-Stankiewicz, chora na artrogrypozę

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?