Przejdź do treści

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, śmiertelność
Co 15 sekund umiera osoba zakażona koronawirusem
profilaktyka próchnicy u dzieci
Pasty bez fluoru lepsze dla dzieci? „Szkodliwa to jest niewiedza i jej bezmyślne szerzenie!”
Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym

Lato to zawsze wyczekiwana pora roku. Od dzieciństwa kojarzone z przyjemnościami – laba od szkoły, wyjazdy, ciepłe, słoneczne dni oraz pyszne sezonowe owoce i warzywa. Właśnie o tych ostatnich będzie ten artykuł. Chcesz schudnąć? Sprawdź, które smakołyki wybrać. 

Letnia skarbnica witamin

Letnie owoce, skąpane w słońcu, kryją w sobie potęgę witamin i ważnych składników odżywczych, które pomogą ci cieszyć się ładną cerą, nawodnioną skórą, a także zlikwidują boczki. Owoce są niskokaloryczne, ponadto doskonale nawadniają, co pozytywnie wpływa na jędrność skóry, a także przynosi pożądane latem orzeźwienie.

marchewka

Po które sezonowe owoce sięgać?

  • Maliny

Są bogate w błonnik, który pęcznieje w żołądku, czujesz się syta i masz mniejszą ochotę na przekąski między posiłkami. Błonnik działa dobrze na jelita, poprawia przemianę materii, reguluje liczbę wypróżnień. To też może przyczyniać się do spadku wagi. 100 g malin, zawiera 6 g błonnika, co stanowi 1/4 zalecanego dziennego spożycia tego składnika. Maliny zawierają też magnez, żelazo i wapń, witaminę C, witaminę A. Można je zjeść bezpośrednio z krzaczka czy kupione (wcześniej je umyj) lub przygotować z nich pyszny deser, np. mus malinowy.

  • Jagody

Jagody są bogate w przeciwutleniacze, witaminy B i C oraz błonnik pokarmowy. Znane są ze swoich właściwości zdrowotnych. Sok z jagód doskonale zatrzymuje biegunki. Jagody oczyszczają organizm z toksyn i mają działanie przeciwnowotworowe. Wspomagają też walkę z cholesterolem. Błonnik pokarmowy zawarty w 100 g jagód odpowiada 1/10 zalecanej dziennej dawki.

  • Brzoskwinie

Są słodkie i zaspokoją twoją ochotę na słodycze. Zawierają beta-karoten, który nadaje im złoty odcień, w naszym organizmie jest przekształcany w witaminę A, która dobrze wpływa na wzrok. Brzoskwinie są także bogate w witaminę C (1/15 dziennej dawki w 100 g owocu) czy potas. Pomagają w zaparciach i polepszają pracę nerek. Są soczyste, przez co doskonale nawadniają. Brzoskwinie warto jeść przez cały rok – latem świeże, zimą jako owoce z puszki albo suszone.

  • Ananas

Bogaty jest w witaminę C i potas. Zawiera w swoim soku cukry, które mogą zastąpić ci ciastko czy batonika. Łodyga ananasa jest cenny źródłem bromelainy, czyli związku odpowiedzialnego za łagodzenie stanów zapalnych. W sezonie jedz go w formie surowej, zimą możesz korzystać z owoców w puszce. Wspaniale smakuje w sałatkach, przepisy bez problemu znajdziesz w sieci.

  • Arbuz

Składa się głównie z wody (92 proc.), w związku z czym doskonale nawilża i nawadnia. Ma mało kalorii oraz wiele przeciwutleniaczy, takich jak likopen, witamina C. Wspaniały na letnie upały. Mimo dużej zawartości wody jest niezwykle sycący.

A warzywa?

  • Ogórek

Ogórek składa się w 95 proc. z wody, przez co doskonale nawilża i gasi pragnienie. Ma właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Doskonały do jedzenia na surowo, jako dodatek do sałatek czy surówek. Ma właściwości tonizujące i wybielające, sprawdzi się więc także w pielęgnacji. Z ogórka naprawdę łatwo zrobisz tonik, możesz też po prostu obierkami przemywać twarz, przez co będzie nawilżona i odżywiona.

  • Papryka

Jest niskokaloryczna i pełna składników odżywczych. Zawiera błonnik pokarmowy, białko, beta-karoten i mało cukru. Papryka jest doskonała z grilla, do sałatek, a faszerowana sprawdzi się na każdym przyjęciu. Działa korzystnie na układ krwionośny, a zawarte w niej polifenole usuwają wolne rodniki, które wpływają na proces starzenia się organizmu.

  • Cukinia

Jest bardzo wszechstronnym warzywem. Doskonale smakuje upieczona na grillu, jak i na słodko (możesz przygotować np. chleb z cukinii). Naturalna ma łagodny smak, ale można go urozmaicić różnymi przyprawami. Jedna szklanka (150 g) pokrojonej cukinii zawiera około 17 kalorii i 3 g węglowodanów. Cukinia jest bogata w potas, żelazo, magnez, witaminy A, C i wapń. Odkwasza organizm i doskonale wpływa na proces trawienia.

  • Pomidory

Najlepsze latem, najbardziej soczyste i najpiękniej pachnące. Jeden średniej wielkości pomidor to zaledwie 32 kalorie i 2 g błonnika. Są bogatym źródłem potasu i witaminy C. Zawierają likopen, czyli związek o działaniu przeciwutleniającym. Jedzenie pomidorów zapobiega zawałom serca, poprawia trawienie, chroni przed szkodliwym działaniem słońca. Pektyny zawarte w pomidorach wpływają na obniżenie cholesterolu. Mają również działanie moczopędne, pomagają zmniejszyć nadmiar wody w organizmie i obniżają ciśnienie.

  • Groszek

Ze względu na dużą zawartość białka i żelaza jest dobrym zamiennikiem mięsa, które w większości zawiera sporo tłuszczów i dużą liczbę kalorii. Groszek zawiera też sporą ilość błonnika. Można podawać gotowany do obiadu, a także w postaci pysznej zupy krem. Jest warzywem bardzo sycącym, co ogranicza sięganie po niezdrowe przekąski.

Ważne zasady

Oprócz letnich owoców i warzyw pomocne w zgubieniu zbędnych kilogramów będą poniższe wskazówki:

  • Nawodnienie

W upalne dni pamiętaj o częstym piciu wody. Nasze ciało składa się w 70 proc. z wody, więc odwodnienie może wpłynąć niekorzystnie na działanie wielu organów. Odwodnienie organizmu daje podobne oznaki do głodu i może być z nim mylone. Codziennie należy wypić minimum 2 litry wody. Jeśli nie przepadasz za wodą niegazowaną, możesz do butelki wrzucić liście mięty, bazylii czy kawałek ananasa. Picie wody szczególnie ważne jest w upalne dni.

  • Nie przejadaj się

Kontroluj wielkość porcji, jakie zjadasz. Dobrze jest jeść powoli, dobrze przegryzając jedzenie. Pokarm dopiero po jakimś czasie daje uczucie nasycenia.

  • Wszystko jedz z umiarem

Trzymałaś dietę do wakacji, walcząc z każdą zachcianką? Na wyjeździe wakacyjnym możesz trochę odpuścić. Wakacje są od przyjemności, więc nie stresuj się trzymaniem diety. Pozwól sobie na lody czy gofra z bitą śmietaną. Ważne, żebyś zachowała w tym umiar i nie zaprzepaściła całkowicie kilkumiesięcznego wysiłku. Wiadomo, że wszystko jest dla ludzi, tylko trzeba do tego podchodzić z głową i rozsądkiem.

 

Źródło: blog.myfitnesspal

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Dlaczego niektórzy nie myją rąk? Specjaliści mają wytłumaczenie

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Stany lękowe/iStockphoto

Osoby ze stanami lękowymi mogą doskonale funkcjonować. Oto osiem symptomów, które o tym świadczą

To „tylko” krojenie? Zobacz, jak robić to perfekcyjnie

Dieta dla serca? Postaw na ten jeden składnik

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami