Przejdź do treści

Polifenole – właściwości i źródła

Polifenole
Polifenole
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią
Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?
Padł rekord zakażeń. MZ odnotowało ponad 50 tys. przypadków zarażenia koronawirusem ubiegłej doby
„Sprzątanie może przyczyniać się do otyłości u dzieci” – alarmuje chemiczka Sylwia Panek
Nie wierzysz w skuteczność szczepień przeciwko COVID-19? „Możesz mieć depresję” – mówią naukowcy

Znajdziesz w: malinach i czerwonej kapuście, czarnych jagodach, skórkach ciemnych winogron, herbatce z hibiskusa, czarnym ryżu, truskawkach i rzodkiewkach, żurawinie i granacie.

Dzienne zapotrzebowanie na polifenole

Zapotrzebowanie dobowe: nieustalone; minimalne zalecane spożycie ich źródeł, czyli warzyw i owoców, to pięć porcji dziennie (porcja to średnia sztuka lub szklanka).

Właściwości polifenoli

Rola: rozległa grupa związków fenolowych (antyoksydantów z grupy flawonoidów i kwasów fenolowych) o działaniu ochronnym dla komórek, zwłaszcza ścian naczyń krwionośnych; zwiększają zasoby glutationu, wewnętrznego przeciwutleniacza w organizmie; nasilają działanie innych antyoksydantów. Stosowane w terapii schorzeń układu krążenia, trawienia, oddechowego, moczowego; działanie antynowotworowe, ale też antybakteryjne, zwalczające grzyby i pleśnie, antywirusowe; lignany mają ponadto działanie regulujące naturalną gospodarkę hormonalną, zwłaszcza u kobiet.

Zastosowanie polifenoli

Zastosowanie: zaburzenia objawiające się m.in. w postaci pękających naczynek krwionośnych, zwiększonej skłonności do powstawania siniaków, krwotoków z nosa, nadmiernego puchnięcia skóry przy uszkodzeniu, hemoroidów; wspomaganie odporności i krążenia, zwłaszcza w naczyniach włosowatych (m.in. oczu, mikrokrążenie żylne); profilaktyka chorób cywilizacyjnych.

Polifenole – objawy niedoboru i przedawkowania

Objawy niedoboru: dieta uboga w produkty roślinne; spożywanie warzyw i owoców głównie w formie przetworzonej.

Skutki nadmiaru: nie stwierdzono nawet przy bardzo wysokich dawkach; suplementacja nimi może jednak nasilać procesy oksydacyjne i działać prozapalnie. Niektóre związki fenolowe, takie jak taniny z czarnej herbaty czy niedojrzałych owoców, zmniejszają przyswajanie składników mineralnych, dlatego nie zaleca się spożywania nadmiernych ilości tych produktów, szczególnie herbaty po posiłkach. Flawonoidy owocowe, zwłaszcza zawarte w grejpfrutach, wchodzą w interakcje z wieloma lekami, m.in. przyjmowanymi przy chorobach serca i antyhistaminowymi, należy więc spożywać je osobno.

Źródła polifenoli w pożywieniu

Źródła: produkty roślinne; flawonoidy to m.in.:

  • antocyjany: cyjanidyna w malinach i czerwonej kapuście; delfinidyna i petunidyna w czarnych jagodach; malwidyna w skórkach ciemnych winogron, herbatce z hibiskusa, czarnym ryżu; pelargonina w truskawkach i rzodkiewkach; peonidyna w żurawinie;
  • protoantocyjanidyny (OPC) w żurawinie amerykańskiej, czerwonym winie, korze sosny śródziemnomorskiej, zielonej herbacie, ekstrakcie z pestek winogron czy miłorzębu japońskiego;
  • flawony: apigenina w natce czy selerze; hesperetyna w cytrynach i pomarańczach;
  • izoflawony: daidzeina i genisteina w soi;
  • flawonole: kwercetyna w cebuli i jabłkach; rutyna w kaparach, kaszy gryczanej i szparagach; kempferol w herbacie, wielu warzywach i owocach; myrycetyna w brokułach;
  • flawanole: katechina i epikatechina w zielonej herbacie, kakao, skórkach owoców, m.in. winogron i czarnych jagód;
  • flawanony: naringenina w cytrusach; taksifolina w jagodach acai;
  • resweratrol w winogronach, czerwonym winie i granatach;
  • lignany w nasionach lnu i sezamu;
  • Kwasy fenolowe to m.in.: kwas galusowy, elagowy, salicylowy obecne w owocach jagodowych czy orzechach włoskich; kwas chlorogenowy w kawie, karczochach, pokrzywie.

Poziom flawonoidów maleje przy nadmiernym ogrzewaniu żywności i wygotowywaniu w wodzie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

7 najgorszych rzeczy dla twojej wątroby

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

5 błędów, które popełniają mężczyźni podczas seksu

×