Przejdź do treści

Polifenole

Polifenole
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Zapotrzebowanie dobowe: nieustalone; minimalne zalecane spożycie ich źródeł, czyli warzyw i owoców, to pięć porcji dziennie (porcja to średnia sztuka lub szklanka).

Rola: rozległa grupa związków fenolowych (antyoksydantów z grupy flawonoidów i kwasów fenolowych) o działaniu ochronnym dla komórek, zwłaszcza ścian naczyń krwionośnych; zwiększają zasoby glutationu, wewnętrznego przeciwutleniacza w organizmie; nasilają działanie innych antyoksydantów. Stosowane w terapii schorzeń układu krążenia, trawienia, oddechowego, moczowego; działanie antynowotworowe, ale też antybakteryjne, zwalczające grzyby i pleśnie, antywirusowe; lignany mają ponadto działanie regulujące naturalną gospodarkę hormonalną, zwłaszcza u kobiet.

Zastosowanie: zaburzenia objawiające się m.in. w postaci pękających naczynek krwionośnych, zwiększonej skłonności do powstawania siniaków, krwotoków z nosa, nadmiernego puchnięcia skóry przy uszkodzeniu, hemoroidów; wspomaganie odporności i krążenia, zwłaszcza w naczyniach włosowatych (m.in. oczu, mikrokrążenie żylne); profilaktyka chorób cywilizacyjnych.

Objawy niedoboru: dieta uboga w produkty roślinne; spożywanie warzyw i owoców głównie w formie przetworzonej.

Skutki nadmiaru: nie stwierdzono nawet przy bardzo wysokich dawkach; suplementacja nimi może jednak nasilać procesy oksydacyjne i działać prozapalnie. Niektóre związki fenolowe, takie jak taniny z czarnej herbaty czy niedojrzałych owoców, zmniejszają przyswajanie składników mineralnych, dlatego nie zaleca się spożywania nadmiernych ilości tych produktów, szczególnie herbaty po posiłkach. Flawonoidy owocowe, zwłaszcza zawarte w grejpfrutach, wchodzą w interakcje z wieloma lekami, m.in. przyjmowanymi przy chorobach serca i antyhistaminowymi, należy więc spożywać je osobno.

Źródła: produkty roślinne; flawonoidy to m.in.:

– antocyjany: cyjanidyna w malinach i czerwonej kapuście; delfinidyna i petunidyna w czarnych jagodach; malwidyna w skórkach ciemnych winogron, herbatce z hibiskusa, czarnym ryżu; pelargonina w truskawkach i rzodkiewkach; peonidyna w żurawinie;

– protoantocyjanidyny (OPC) w żurawinie amerykańskiej, czerwonym winie, korze sosny śródziemnomorskiej, zielonej herbacie, ekstrakcie z pestek winogron czy miłorzębu japońskiego;

– flawony: apigenina w natce czy selerze; hesperetyna w cytrynach i pomarańczach;

– izoflawony: daidzeina i genisteina w soi;

– flawonole: kwercetyna w cebuli i jabłkach; rutyna w kaparach, kaszy gryczanej i szparagach; kempferol w herbacie, wielu warzywach i owocach; myrycetyna w brokułach;

– flawanole: katechina i epikatechina w zielonej herbacie, kakao, skórkach owoców, m.in. winogron i czarnych jagód;

– flawanony: naringenina w cytrusach; taksifolina w jagodach acai;

– resweratrol w winogronach, czerwonym winie i granatach;

– lignany w nasionach lnu i sezamu;

Kwasy fenolowe to m.in.: kwas galusowy, elagowy, salicylowy obecne w owocach jagodowych czy orzechach włoskich; kwas chlorogenowy w kawie, karczochach, pokrzywie.

Poziom flawonoidów maleje przy nadmiernym ogrzewaniu żywności i wygotowywaniu w wodzie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

plaża

Opalanie: natryskowe, w solarium, w ciąży. Bezpieczne opalanie

stopy

Jak leczyć płaskostopie? Klasyczne i innowacyjne metody na płaskostopie

Dlaczego tyjemy jesienią i zimą?

Jesień i zima to najtrudniejszy czas dla organizmu. Brak słońca, zimno, deszcz na zmianę ze śniegiem, mróz. Pojawiają się przeziębienia, ale często też dodatkowe kilogramy. Dlaczego gdy robi się chłodniej, zaczynamy przybierać na wadze? Przecież nie musimy magazynować tkanki tłuszczowej, aby zapaść w zimowy sen. Więc jaki w tym sens?

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

To będzie przepis dla każdego, kto lubi słodkie przekąski, a nie przepada za zbyt długim ich przygotowywaniem. Ten deser będzie także zdrowym wyborem i przede wszystkim smacznym. Bo czy może być coś lepszego od połączenia płatków migdałowych, miodu, czekolady i pomarańczy?

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tych rzeczy nie jedz przed randką!

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz