Przejdź do treści

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny
Fot. travelbook / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Witamina C – w czym występuje? Wiele osób sądzi, że niedobory witaminy C są rzadkością, ponieważ znajduje się ona w ogromnej liczbie produktów spożywczych. Nie jest to do końca prawda. Sprawdźmy, jakie produkty są źródłem witaminy C. 

Witamina C – co warto o niej wiedzieć?

Witamina C to inaczej kwas askorbinowy, będący związkiem chemicznym. Pełni bardzo istotną rolę w ludzkim organizmie i wpływa na wiele aspektów funkcjonowania. Jej niedobory mogą być bardzo szkodliwe. Nie tylko zapewnia sprawną pracę układu odpornościowego, ale też chroni przed uszkodzeniem DNA czy zapobiega przedwczesnemu starzeniu.

Należy do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Kwas askorbinowy jest jedną z najlepiej poznanych substancji odżywczych. Odkrył go naukowiec Albert Szent Győrgyi w 1937 r., za co otrzymał Nagrodę Nobla.

Jednym z bardziej interesujących faktów na temat witaminy C jest to, że większość zwierząt i roślin jest w stanie wytwarzać ją samodzielnie. Niektóre rasy psów, np. owczarki niemieckie, są w stanie wyprodukować aż 25 mg witaminy C na dobę. Organizm ludzki nie ma jednak takiej umiejętności – człowiek powinien dostarczyć sobie wraz z pożywieniem około 45–90 mg witaminy C na dobę.

Migrena u kobiet / istockphoto.com

Jakie właściwości posiada witamina C?

Właściwości witaminy C są o wiele bardziej rozległe niż uważa wiele osób. Jedną z jej podstawowych funkcji jest wspieranie pracy układu immunologicznego. To witamina C dba o to, aby organizm był odpowiednio chroniony przed wirusami i bakteriami, m.in. przed przeziębieniem i grypą. Warto jednak wiedzieć, że witamina C wspiera funkcje odpornościowe organizmu o wiele szerzej – m.in. może zapobiegać niszczeniu DNA, białek i tłuszczów, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych.

Witamina C jest bardzo silnym antyoksydantem. Oznacza to, że skutecznie wspiera organizm w walce ze stresem oksydacyjnym, hamuje nadmierną aktywność wolnych rodników i niweluje szkody, które wyrządziły one w organizmie. Wolne rodniki mogą przyczyniać się m.in. do przedwczesnego starzenia, chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów, dlatego warto każdego dnia dostarczać swojemu organizmowi dużą ilość antyoksydantów, w tym witaminy C.

Inne funkcje witaminy C w organizmie to m.in. odpowiednia asymilacja żelaza czy aktywacja wielu enzymów. Co bardzo ważne, witamina C wspomaga syntezę kolagenu, który nie tylko zapewnia skórze młody wygląd, ale też chroni stawy przed nadmierną eksploatacją. Witamina C może również pozytywnie oddziaływać na dziąsła, zapobiegać powstawaniu siniaków, wzmacniać skórę, szczególnie w przypadku cery naczynkowej, czy poprawiać ogólną kondycję organizmu.

Witamina C – występowanie

Najlepsze źródła witaminy C to m.in.:

  • czarna porzeczka,
  • natka pietruszki,
  • papryka,
  • papryczka chilli,
  • acerola.

Nieco mniej witaminy C znajduje się w owocach cytrusowych, m.in. w pomarańczach i limonkach, a także w kiszonkach czy w śliwkach. Niemniej jednak, bardzo ważne jest stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety i spożywanie jak największej ilości owoców i warzyw. Pięć porcji warzyw i owoców dziennie sprawi, że organizm otrzyma odpowiednią dawkę nie tylko witaminy C, ale też wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Należy pamiętać, że witamina C jest niezwykle nietrwała – ulega rozpadowi zarówno w niskich, jak i w zbyt wysokich temperaturach. Z tego powodu warto sięgać po świeże owoce i warzywa.

Niedobory witaminy C

Są coraz częstsze. Nieprawidłowo zbilansowana dieta, bogata w produkty przetworzone i bardzo uboga w owoce i warzywa może prowadzić nie tylko do wielu chorób czy otyłości, ale też do licznych niedoborów – w tym również witaminy C. Warto mieć to na uwadze, komponując menu, ponieważ długotrwałe niedobory w istotny sposób zaburzają pracę całego organizmu.

maliny

Właściwa suplementacja witaminy C

Okresowo warto wspomagać się witaminą C w postaci suplementu. Nie ma powodu do obaw, ponieważ nadmiar tej witaminy nie jest szkodliwy – zostaje szybko usunięty z organizmu. Warto jednak wybierać dobrej jakości preparaty, najlepiej takie, które są polecane przez lekarzy.

Witamina C lewoskrętna” czy „witamina C prawoskrętna” to hasła, które pojawiają się w mediach, jednak takie rodzaje w ogóle nie istnieją. Nie warto sięgać po tak reklamowane preparaty – najlepiej wybrać witaminę C naturalną, czyli kwas askorbinowy w odpowiedniej dawce. Jedną z najlepiej przyswajalnych form jest witamina C liposomalna.

Witamina C jest bardzo istotna i nie należy dopuścić do jej niedoborów. Z tego powodu należy włączać do diety jak najwięcej warzyw i owoców, a okresowo można sięgać po witaminę C w tabletkach.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku