Przejdź do treści

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny
Fot. travelbook / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z pączkami
Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny
szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł
„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek
Kobieta wystawia twarz do słońca
Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Witamina C – w czym występuje? Wiele osób sądzi, że niedobory witaminy C są rzadkością, ponieważ znajduje się ona w ogromnej liczbie produktów spożywczych. Nie jest to do końca prawda. Sprawdźmy, jakie produkty są źródłem witaminy C. 

Witamina C – co warto o niej wiedzieć?

Witamina C to inaczej kwas askorbinowy, będący związkiem chemicznym. Pełni bardzo istotną rolę w ludzkim organizmie i wpływa na wiele aspektów funkcjonowania. Jej niedobory mogą być bardzo szkodliwe. Nie tylko zapewnia sprawną pracę układu odpornościowego, ale też chroni przed uszkodzeniem DNA czy zapobiega przedwczesnemu starzeniu.

Należy do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Kwas askorbinowy jest jedną z najlepiej poznanych substancji odżywczych. Odkrył go naukowiec Albert Szent Győrgyi w 1937 r., za co otrzymał Nagrodę Nobla.

Jednym z bardziej interesujących faktów na temat witaminy C jest to, że większość zwierząt i roślin jest w stanie wytwarzać ją samodzielnie. Niektóre rasy psów, np. owczarki niemieckie, są w stanie wyprodukować aż 25 mg witaminy C na dobę. Organizm ludzki nie ma jednak takiej umiejętności – człowiek powinien dostarczyć sobie wraz z pożywieniem około 45–90 mg witaminy C na dobę.

Jakie właściwości posiada witamina C?

Właściwości witaminy C są o wiele bardziej rozległe niż uważa wiele osób. Jedną z jej podstawowych funkcji jest wspieranie pracy układu immunologicznego. To witamina C dba o to, aby organizm był odpowiednio chroniony przed wirusami i bakteriami, m.in. przed przeziębieniem i grypą. Warto jednak wiedzieć, że witamina C wspiera funkcje odpornościowe organizmu o wiele szerzej – m.in. może zapobiegać niszczeniu DNA, białek i tłuszczów, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych.

Witamina C jest bardzo silnym antyoksydantem. Oznacza to, że skutecznie wspiera organizm w walce ze stresem oksydacyjnym, hamuje nadmierną aktywność wolnych rodników i niweluje szkody, które wyrządziły one w organizmie. Wolne rodniki mogą przyczyniać się m.in. do przedwczesnego starzenia, chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów, dlatego warto każdego dnia dostarczać swojemu organizmowi dużą ilość antyoksydantów, w tym witaminy C.

Inne funkcje witaminy C w organizmie to m.in. odpowiednia asymilacja żelaza czy aktywacja wielu enzymów. Co bardzo ważne, witamina C wspomaga syntezę kolagenu, który nie tylko zapewnia skórze młody wygląd, ale też chroni stawy przed nadmierną eksploatacją. Witamina C może również pozytywnie oddziaływać na dziąsła, zapobiegać powstawaniu siniaków, wzmacniać skórę, szczególnie w przypadku cery naczynkowej, czy poprawiać ogólną kondycję organizmu.

Witamina C – występowanie

Najlepsze źródła witaminy C to m.in.:

  • czarna porzeczka,
  • natka pietruszki,
  • papryka,
  • papryczka chilli,
  • acerola.

Nieco mniej witaminy C znajduje się w owocach cytrusowych, m.in. w pomarańczach i limonkach, a także w kiszonkach czy w śliwkach. Niemniej jednak, bardzo ważne jest stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety i spożywanie jak największej ilości owoców i warzyw. Pięć porcji warzyw i owoców dziennie sprawi, że organizm otrzyma odpowiednią dawkę nie tylko witaminy C, ale też wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Należy pamiętać, że witamina C jest niezwykle nietrwała – ulega rozpadowi zarówno w niskich, jak i w zbyt wysokich temperaturach. Z tego powodu warto sięgać po świeże owoce i warzywa.

Niedobory witaminy C

Są coraz częstsze. Nieprawidłowo zbilansowana dieta, bogata w produkty przetworzone i bardzo uboga w owoce i warzywa może prowadzić nie tylko do wielu chorób czy otyłości, ale też do licznych niedoborów – w tym również witaminy C. Warto mieć to na uwadze, komponując menu, ponieważ długotrwałe niedobory w istotny sposób zaburzają pracę całego organizmu.

maliny

Właściwa suplementacja witaminy C

Okresowo warto wspomagać się witaminą C w postaci suplementu. Nie ma powodu do obaw, ponieważ nadmiar tej witaminy nie jest szkodliwy – zostaje szybko usunięty z organizmu. Warto jednak wybierać dobrej jakości preparaty, najlepiej takie, które są polecane przez lekarzy.

Witamina C lewoskrętna” czy „witamina C prawoskrętna” to hasła, które pojawiają się w mediach, jednak takie rodzaje w ogóle nie istnieją. Nie warto sięgać po tak reklamowane preparaty – najlepiej wybrać witaminę C naturalną, czyli kwas askorbinowy w odpowiedniej dawce. Jedną z najlepiej przyswajalnych form jest witamina C liposomalna.

Witamina C jest bardzo istotna i nie należy dopuścić do jej niedoborów. Z tego powodu należy włączać do diety jak najwięcej warzyw i owoców, a okresowo można sięgać po witaminę C w tabletkach.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Młody jęczmień – zdrowa moda

Młody jęczmień – zdrowa moda. Poznaj jego właściwości

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?