Przejdź do treści

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny
Fot. travelbook / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dobry seks po menopauzie – co zrobić, by taki był?
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Czy można jeść pomidory w Hashimoto?
Masz Hashimoto albo problemy jelitowe? Ogranicz w swojej diecie pomidory
Dziecko na szczepieniu
Komisja ekspercka FDA poparła szczepienia na COVID-19 dla dzieci w wieku 5-11 lat
Kobieta siedzi na kanapie, jest przykryta kocem
Jesienna fala COVID-19 będzie groźniejsza, niż przewidywano. Nawet do 36 tys. chorych w szpitalach

Witamina C – w czym występuje? Wiele osób sądzi, że niedobory witaminy C są rzadkością, ponieważ znajduje się ona w ogromnej liczbie produktów spożywczych. Nie jest to do końca prawda. Sprawdźmy, jakie produkty są źródłem witaminy C. 

Witamina C – co warto o niej wiedzieć?

Witamina C to inaczej kwas askorbinowy, będący związkiem chemicznym. Pełni bardzo istotną rolę w ludzkim organizmie i wpływa na wiele aspektów funkcjonowania. Jej niedobory mogą być bardzo szkodliwe. Nie tylko zapewnia sprawną pracę układu odpornościowego, ale też chroni przed uszkodzeniem DNA czy zapobiega przedwczesnemu starzeniu.

Należy do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Kwas askorbinowy jest jedną z najlepiej poznanych substancji odżywczych. Odkrył go naukowiec Albert Szent Győrgyi w 1937 r., za co otrzymał Nagrodę Nobla.

Jednym z bardziej interesujących faktów na temat witaminy C jest to, że większość zwierząt i roślin jest w stanie wytwarzać ją samodzielnie. Niektóre rasy psów, np. owczarki niemieckie, są w stanie wyprodukować aż 25 mg witaminy C na dobę. Organizm ludzki nie ma jednak takiej umiejętności – człowiek powinien dostarczyć sobie wraz z pożywieniem około 45–90 mg witaminy C na dobę.

Migrena u kobiet / istockphoto.com

Jakie właściwości posiada witamina C?

Właściwości witaminy C są o wiele bardziej rozległe niż uważa wiele osób. Jedną z jej podstawowych funkcji jest wspieranie pracy układu immunologicznego. To witamina C dba o to, aby organizm był odpowiednio chroniony przed wirusami i bakteriami, m.in. przed przeziębieniem i grypą. Warto jednak wiedzieć, że witamina C wspiera funkcje odpornościowe organizmu o wiele szerzej – m.in. może zapobiegać niszczeniu DNA, białek i tłuszczów, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych.

Witamina C jest bardzo silnym antyoksydantem. Oznacza to, że skutecznie wspiera organizm w walce ze stresem oksydacyjnym, hamuje nadmierną aktywność wolnych rodników i niweluje szkody, które wyrządziły one w organizmie. Wolne rodniki mogą przyczyniać się m.in. do przedwczesnego starzenia, chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów, dlatego warto każdego dnia dostarczać swojemu organizmowi dużą ilość antyoksydantów, w tym witaminy C.

Inne funkcje witaminy C w organizmie to m.in. odpowiednia asymilacja żelaza czy aktywacja wielu enzymów. Co bardzo ważne, witamina C wspomaga syntezę kolagenu, który nie tylko zapewnia skórze młody wygląd, ale też chroni stawy przed nadmierną eksploatacją. Witamina C może również pozytywnie oddziaływać na dziąsła, zapobiegać powstawaniu siniaków, wzmacniać skórę, szczególnie w przypadku cery naczynkowej, czy poprawiać ogólną kondycję organizmu.

Witamina C – występowanie

Najlepsze źródła witaminy C to m.in.:

  • czarna porzeczka,
  • natka pietruszki,
  • papryka,
  • papryczka chilli,
  • acerola.

Nieco mniej witaminy C znajduje się w owocach cytrusowych, m.in. w pomarańczach i limonkach, a także w kiszonkach czy w śliwkach. Niemniej jednak, bardzo ważne jest stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety i spożywanie jak największej ilości owoców i warzyw. Pięć porcji warzyw i owoców dziennie sprawi, że organizm otrzyma odpowiednią dawkę nie tylko witaminy C, ale też wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Należy pamiętać, że witamina C jest niezwykle nietrwała – ulega rozpadowi zarówno w niskich, jak i w zbyt wysokich temperaturach. Z tego powodu warto sięgać po świeże owoce i warzywa.

Niedobory witaminy C

Są coraz częstsze. Nieprawidłowo zbilansowana dieta, bogata w produkty przetworzone i bardzo uboga w owoce i warzywa może prowadzić nie tylko do wielu chorób czy otyłości, ale też do licznych niedoborów – w tym również witaminy C. Warto mieć to na uwadze, komponując menu, ponieważ długotrwałe niedobory w istotny sposób zaburzają pracę całego organizmu.

maliny

Właściwa suplementacja witaminy C

Okresowo warto wspomagać się witaminą C w postaci suplementu. Nie ma powodu do obaw, ponieważ nadmiar tej witaminy nie jest szkodliwy – zostaje szybko usunięty z organizmu. Warto jednak wybierać dobrej jakości preparaty, najlepiej takie, które są polecane przez lekarzy.

Witamina C lewoskrętna” czy „witamina C prawoskrętna” to hasła, które pojawiają się w mediach, jednak takie rodzaje w ogóle nie istnieją. Nie warto sięgać po tak reklamowane preparaty – najlepiej wybrać witaminę C naturalną, czyli kwas askorbinowy w odpowiedniej dawce. Jedną z najlepiej przyswajalnych form jest witamina C liposomalna.

Witamina C jest bardzo istotna i nie należy dopuścić do jej niedoborów. Z tego powodu należy włączać do diety jak najwięcej warzyw i owoców, a okresowo można sięgać po witaminę C w tabletkach.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Olejek oregano – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina D ma duży wpływ na ryzyko zachorowania na jeden z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Witamina D ma wpływ na ryzyko wystąpienia jednego z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Antagoniści witaminy K – wskazania, zasady leczenia i dieta

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm