Przejdź do treści

Potas

Potas
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Zapotrzebowanie dobowe: 3500 mg

Rola: regulacja kurczliwości mięśni, w tym serca, równowagi kwasowo-zasadowej i elektrolitycznej organizmu; synteza białek i przemiany węglowodanów; wydzielanie soku żołądkowego.

Zwiększone zapotrzebowanie: sięganie po używki (kawa, alkohol, papierosy); intensywny wysiłek fizyczny; zażywanie niektórych leków, m.in. moczopędnych, przeczyszczających, sterydowych; nadmiar soli (sodu) i cukrów w diecie.

Objawy niedoboru: osłabienie, niskie ciśnienie krwi i niski poziom cukru we krwi; zatrzymywanie wody w organizmie, obrzęki kończyn czy twarzy; kurcze mięśni; nadmierna suchość skóry, trądzik.

Skutki nadmiaru: nieregularna praca serca; spadek siły mięśni, mrowienie i drętwienie kończyn, zaburzenia pracy nerek.

Interakcje: potas działa przeciwstawnie do sodu, powodując zwiększone jego wydalanie, ale też pozbywanie się wody.

Źródła: warzywa i owoce, m.in. ziemniaki, pomidory, brokuły, awokado, banany, porzeczki, kiwi, cytrusy, melony; owoce suszone; nasiona roślin strączkowych; pełnoziarniste produkty zbożowe. Gotowanie w dużej ilości wody wypłukuje potas z żywności; ilość tego pierwiastka zmniejsza się też na skutek jej przemysłowego przetwarzania.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca