Przejdź do treści

Jak zdobyć wiarygodność?

Jak zdobyć wiarygodność?
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

„Nie zrobiłbym interesów z osobą, której nie ufam” – mówi wielu biznesmenów. Co się dzieje, gdy w oczach innych nie jesteśmy wiarygodni? Tracimy wiele okazji, nie tylko biznesowych. Co robić, by wzbudzać zaufanie?

W Polsce z zaufaniem cały czas jest problem. Najnowsze wyniki Diagnozy Społecznej pokazują, że tylko kilka procent z nas uważa, że ufa innym ludziom. Niższy wynik w Europie ma tylko Rosja. – Zdania: „Jesteś bardzo wiarygodny!” czy: „Wiem, że mogę na ciebie liczyć” stają się największymi komplementami. Psychologowie mówią o ogromnej wadze nawiązywania dobrych relacji i, co jeszcze ważniejsze, umiejętności ich podtrzymania. To klucze do sukcesu – mówi psycholog Iwona Zabielska.

Przykład? Poszukiwanie pracy. – Gdy doradzam w czasie rekrutacji kandydatów, widzę, że ich życiorysy, umiejętności czy oczekiwania finansowe są zwykle bardzo podobne. Kończą podobne szkoły, mają podobne CV. Co wtedy decyduje o tym, czy ktoś dostanie pracę? Zwykle referencje i rekomendacje od osób, które powiedzą: „Temu kandydatowi możecie zaufać!”. Tutaj wiarygodność liczy się dwukrotnie: zarówno jeśli chodzi o rekomendowanego, jak i rekomendującego – dodaje psycholog. Jeszcze do niedawna w języku polskim popularne było słowo „spolegliwy”. Potocznie nazywa się tak osobę uległą, łatwo ustępującą innym. Ale naprawdę „spolegliwy” to taki, na którym można polegać! I o to tutaj chodzi!

Jak wzbudzać zaufanie i każdego dnia budować swoją wiarygodność? Oto cztery najważniejsze zasady:

1. Dotrzymuj słowa

Powiedziałeś: „Do jutra wyślę ci e-mail”? Wyślij go faktycznie do jutra. Zadeklarowałeś: „Będę odbierał dzieci ze szkoły przynajmniej dwa razy w tygodniu”? Zrób to ‒ dwa razy w tygodniu. Albo jeszcze lepiej: zanim zadeklarujesz, że odbierzesz dzieci, wyślesz e-mail, przygotujesz obiad, naprawisz odkurzacz, napiszesz raport, zastanów się dwa lub nawet trzy razy, czy na pewno jesteś w stanie dotrzymać słowa. Jeżeli będziesz miał wątpliwości, nic zwykle się nie stanie, jeśli nie złożysz tej kuszącej deklaracji. – Ponosimy zazwyczaj konsekwencje tego, co powiedzieliśmy, a nie tego, czego nie powiedzieliśmy – zauważa Iwona Zabielska. Może dzieci uda ci się odebrać tylko raz w tygodniu, a e-mail wyślesz nie do jutra, tylko do najbliższego poniedziałku? I gdy to zadeklarujesz, to bez większych problemów i nerwów po prostu to zrealizujesz. Jasne, „do poniedziałku” nie brzmi tak świetnie jak „do jutra”, ale… w ostatecznym rozrachunku dotrzymany termin poniedziałkowy będzie lepszy niż złamany termin jutrzejszy!

2. Mów wprost, jeśli nie możesz dotrzymać słowa

Powiedz szczerze, jak wygląda sytuacja. Gdy już zdarzy się, że nie możesz zobowiązać się do czegoś, nie używaj zwrotów: „Nie uda mi się” czy „Nie dam rady”. Mogłyby one sugerować brak pomysłu lub chęci z twojej strony. Co wobec tego powiedzieć? „Musiałam ustalić pewne priorytety, muszę zrobić jeszcze to i to. Potrzebuję więcej czasu lub mniej obowiązków”. „Zrobię to, ale za dłuższą chwilę, nie mogę się rozpraszać”. Staraj się przybliżyć swoją sytuację, a nie wskazuj takich ogólników jak brak czasu czy mocy przerobowych. Daj szansę pomyśleć innym o sobie: „On sobie dobrze radzi. Potrafi dobrze zorganizować swój czas!”. – Wiarygodność możemy budować na pokazywaniu siebie jako osoby odpowiedzialnej, ale mającej swoje słabości: czasem zmęczonej czy zagonionej. Ale pomimo tych problemów rozważnie planującej kolejne kroki, a nie porywającej się szaleńczo na coś, co nie ma większych szans się udać – mówi psycholog. 

3. Bądź spójny

Jak zdobyć wiarygodność?

Ilustracja: shutterstock

– Jedna z moich pacjentek narzekała na swojego dyrektora, który był starszym mężczyzną i gdy rano przychodził do pracy, skarżył się na ból serca i kłopoty z wchodzeniem na trzecie piętro, gdzie znajdowało się ich biuro – wspomina Zabielska. – Kłopot pojawił się kilka godzin później na spotkaniu integracyjnym, gdy ten sam dyrektor wspinał się na szczyt schodów, pokonując dwa stopnie jednym krokiem i flirtując z atrakcyjnymi koleżankami z firmy. W efekcie współpracownicy, koledzy, a nawet szefowie tego dyrektora nie wiedzieli, kim ten człowiek jest, mimo że spotykali go kilka razy w tygodniu – mówi Iwona Zabielska. Psychologowie taką sytuację nazywają dysonansem poznawczym. Oznacza on stan, w którym docierają do nas dwa niezgodne ze sobą sygnały. A to powoduje napięcie. – Napięcie i niepewność stają wtedy na przeszkodzie w uzyskaniu wiarygodności. Osoba wiarygodna jest jak układanka, w której jedna część pasuje do drugiej – mówi psycholog.Na szczęście nie ma to nic wspólnego z byciem nudnym! – Chodzi o to, żejesteśmy dla innychw miarę przewidywalni. I nie zmuszamy innych, żeby musieli być ciągle czujni i z niepewnością czekać, co z naszej strony ich spotka – dodaje Iwona Zabielska.Krótko mówiąc ‒ można zakładać czerwone skarpetki do garnituru. Można zaskakiwać innych. Ale niech to będą raczej drobiazgi, które nie sprawią, że odczują oni w pewnej chwili niepokój i zadadzą sobie pytanie: „Z kim tak naprawdę, do licha, mamy do czynienia?” – tłumaczy.

4. Reaguj z opóźnieniem

W innych słowach ten krok można byłoby opisać jako: „Bądź mniej impulsywny”. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, w których trzeba zadziałać bardzo szybko. Natychmiast. – W większości przypadków sprawa nie jest aż tak bardzo pilna. Na e-maila czy SMS-a zazwyczaj nie musimy odpowiadać 15 sekund po tym, jak dostaliśmy wiadomość. To nie konkurs szybkości – mówi psycholog. – Żeby to wytrenować, proponuję zawsze, gdy ktoś zadaje nam pytanie, wziąć głęboki oddech, zanim udzielimy odpowiedzi. Niech to, co mówimy, sprawia wrażenie przemyślanego, niepochopnego. To bardzo prosta socjotechnika wykorzystująca to, że za godne zaufania uznajemy osoby działające spokojnie i sprawiające wrażenie rozważnych – dodaje Iwona Zabielska.Mówiąc wprost: gdy pada pytanie ‒ głęboki wdech. Chwila na przemyślenie odpowiedzi. Ta opóźniona reakcja to przeciwieństwo odruchu bezwarunkowego, który pojawia się automatycznie. Wraz z nim błyskawicznie reagujemy często na jakiś bodziec. – Bywa tak, że coś, co w pierwszej chwili nas denerwuje, złości, smuci albo niepokoi, po kilku chwilach i jednym głębokim wdechu już takie nie jest. A my, gdy nie wydajemy się zdenerwowani, zasmuceni czy zaniepokojeni, sprawiamy wrażenie panujących nad sytuacją i dzięki temu godnych zaufania – tłumaczy psycholog. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

dda para

Jesteś DDA (Dorosłym Dzieckiem Alkoholika)? Zobacz, jakich błędów w związku powinnaś unikać

5 razy TAK dla wakacji solo

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

kobieta z laptopem

„Język przemocy jest stosowany przez jednostki pragnące poklasku, władzy, podziwu”. Psycholożka o mowie nienawiści w internecie

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Odebrali milion dwieście tysięcy połączeń. Wielu młodych ludzi uratowali przed samobójstwem. Teraz sami liczą na pomoc

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

kobiety plotkują

Użalasz się nad sobą? Robisz sobie krzywdę…

„Ta dziewczyna nazywa się Justyna Nagłowska. Nie narzeczona Szyca, nie partnerka aktora i nie kobieta swojego mężczyzny”. Borys Szyc ostro o postrzeganiu kobiet

Toksyczne związki

„Jeśli masz swoje przekonania, inne poglądy, to ta inność przez osobę toksyczną będzie odbierana jako zdrada”. Toksyczne związki okiem psychoterapeuty

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

para rozmawia ze sobą

Rozstanie z klasą, kulturalne odejście z pracy. Eksperci podpowiadają, jak zamykać sprawy

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

Niedotykalscy. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Lacoste wypuściło wzruszającą reklamę o destrukcyjnej kłótni dwojga zakochanych

babcia, córka i wnuczka przytulają się

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Jak reagować na złośliwość? Oto kilka rad od psychologa

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Bałagan – czy ma wpływ na nasze decyzje?