Przejdź do treści

Chcesz być fit, więc nie masz okresu? Dietetyczka podpowiada, jak przywrócić regularne miesiączki

kobieta odwrócona tyłem
Jak przywrócić regularne miesiączki? / pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tajemnicze choroby
Tajemnicze choroby. Mimo postępu w nauce, wciąż nie wiemy, co je wywołuje
Polubić... menstruację
Polub… menstruację! Jak dopasować się do hormonów, by czuć się dobrze cały miesiąc?
Sucha skóra? Nie pij wody!
Sucha skóra? Nie pij wody!
Jak poprawić sen dziecka?
Jak poprawić sen dziecka?
Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń wśród personelu medycznego/iStock
Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń koronawirusem wśród personelu medycznego. Dwa nowe zarządzenia

Mordercze treningi i radykalne ograniczenie kaloryczności posiłków to krótka droga do zaburzeń miesiączkowania. Jak przywrócić okres, który „zaginął” w ramach presji na szybkie uzyskanie szczupłej sylwetki? Podpowiada Anna Reguła, prowadząca instagramowy profil @niekoniecznie_dietetycznie.

Brak miesiączki typu funkcjonalnego

Zaburzenia miesiączkowania są częstym problemem u kobiet, które wprowadzają do swojego życia intensywny wysiłek fizyczny. O ile sam trening nie zaburzy regularności okresu, o tyle w momencie, gdy dojdzie do za dużych restrykcji kalorycznych, ten problem może się pojawić.

Zagadnienie porusza na swoim instagramowym profilu @niekoniecznie_dietetycznie Anna Reguła.

„W dobie społeczeństwa ‚fit’ kobiety coraz częściej poddają się różnym eksperymentom dietetycznym. Najczęściej jest to żywienie skierowane na redukcję kilogramów połączone z intensywnym wysiłkiem fizycznym w celu przyspieszenia efektów. Działanie na własną rękę niejednokrotnie wiąże się jednak ze skutkami ubocznymi – w tym zaburzeniami miesiączkowania typu FHA (Functional Hypothalamic Amenorrhea, czyli brak miesiączki typu funkcjonalnego)” – pisze dietetyczka, zaznaczając jednocześnie, że diagnostyką FHA powinien bezwzględnie zająć się lekarz.

Aplikacje menstruacyjne - dlaczego warto z nich korzystać?

Zaburzenia okresu przy intensywnej aktywności fizycznej

Niedobór energii w diecie, zwłaszcza jeśli utrzymuje się długo i jest bardzo zaniżony wobec zapotrzebowania organizmu, może doprowadzić do rozregulowania hormonów i zatrzymania miesiączki. Jak odwrócić ten proces?

„Najważniejszym czynnikiem w przywróceniu odpowiedniej równowagi hormonalnej jest przywrócenie optymalnej kaloryczności posiłków” – pisze Reguła.

Dietetyczka zaznacza, że mniej istotne jest to, czy osiągniemy określoną wagę, czy odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej. To, na co trzeba zwrócić uwagę, to zapewnienie organizmowi wystarczającej ilości „energii dostępnej”. Czy jest owa „energia dostępna”? W największym skrócie to pula kalorii, która pozostaje do dyspozycji organizmu po odjęciu wydatków na wysiłek fizyczny.

„Mówiąc prościej – ile jeść, żeby jednocześnie trenując i spalając, nie dostarczyć sobie za małej ilości energii?” – objaśnia Reguła.

Dietetyczka podaje wzór, która pozwala obliczyć ilość energii, której potrzebujemy każdego dnia:

„45 x LBM [kg] + wydatek energetyczny na treningach. LBM oznacza tutaj beztłuszczową masę ciała. Inaczej mówiąc: tyle, ile ważysz minus tyle, ile waży Twoja tkanka tłuszczowa. Wydatek energetyczny natomiast: (ilość treningów x energia spalana podczas treningu)/7 dni tygodnia”.

Zwraca również uwagę na to, by komponując dietę w oparciu wyliczenia nie zapominać o dostarczeniu sobie niezbędnych witamin i mikroelementów. Przypomina, że jednym z nich jest kwas foliowy:

„Ważnym elementem u kobiet z FHA jest odpowiedni poziom kwasu foliowego, który najlepiej dostarczać z żywnością. Znajduje się on np. w zielonych warzywach liściastych czy nasionach roślin strączkowych. Udowodniony jest jego korzystny wpływ na regulację cyklu”.

Brak okresu – czynnik psychologiczny

Reguła zwraca również uwagę na czynnik psychologiczny, który odgrywa niemałą rolę w dążeniu do byciu fit za wszelką cenę i zatrzymaniu okresu. Zauważa:

„Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze, lecz w dużej mierze związane są z zaburzeniami odżywiania. Młode dziewczyny nierzadko wstydzą się rozmawiać na ten temat, więc w niektórych przypadkach warto rozważyć wizytę u psychologa lub psychodietetyka”.

Przypomina też, że czasami na powrót miesiączki trzeba poczekać. Organizm musi mieć czas na dojście do formy:

„Pamiętaj, że walka z zaburzeniami miesiączkowania wymaga jeszcze jednego czynnika, o który w całym procesie najtrudniej – CIERPLIWOŚCI, a także szczerości z samą sobą. Każda zmiana równoznaczna jest z odpowiednim upływem czasu. Nie zniechęcaj się, nie poddawaj – nic nie dzieje się ekspresowo”.

Anna Reguła – niekoniecznie dietetycznie

Anna Reguła to dyplomowana dietetyczka prowadząca w mediach społecznościowych profil @niekoniecznie_dietetycznie. Zajmuje się układaniem planów dietetycznych oraz prowadzeniem szkoleń z zakresu odżywiania.

Jej konto na Instagramie obserwuje ponad 140 tys. osób. Można znaleźć tam różne ciekawostki oraz porady dla osób, które chcą się zatroszczyć o to, co kładą na talerzu.

View this post on Instagram

W dobie społeczeństwa "fit" kobiety coraz częściej poddają się różnym eksperymentom dietetycznym. Najczęściej jest to żywienie skierowane na redukcję kilogramów połączone z intensywnym wysiłkiem fizycznym w celu przyspieszenia efektów🏋‍♂🏊‍♀Działanie na własną rękę niejednokrotnie wiąże się jednak ze skutkami ubocznymi – w tym zaburzeniami miesiączkowania typu FHA (Functional Hypothalamic Amenorrhea, czyli brak miesiączki typu funkcjonalnego). Diagnostyką FHA bezwzględnie zajmuje się lekarz👨‍⚕ ▫ ▫ Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze, lecz w dużej mierze związane są z zaburzeniami odżywiania. Młode dziewczyny nierzadko wstydzą się rozmawiać na ten temat, więc w niektórych przypadkach warto rozważyć wizytę u psychologa lub psychodietetyka❤ ▫ ▫ Najważniejszym czynnikiem w przywróceniu odpowiedniej równowagi hormonalnej jest przywrócenie optymalnej kaloryczności posiłków. Ciężko jest określić czy należy skupić się na osiągnięciu określonej masy ciała czy poziomu tkanki tłuszczowej🧐 ▫ ▫ Kluczowa kwestia – energia dostępna🔥 Odnosi się ona do ilości dostarczanych kcal z pożywienia z pomniejszeniem jej o energię potrzebną podczas wysiłku fizycznego. Mówiąc prościej – ile jeść żeby jednocześnie trenując i spalając nie dostarczyć sobie za małej ilości energii? Wzór: 45 x LBM [kg] + wydatek energetyczny na treningach ➡LBM oznacza tutaj beztłuszczową masę ciała. Inaczej mówiąc: tyle, ile ważysz minus tyle, ile waży Twoja tkanka tłuszczowa ➡Wydatek energetyczny natomiast: (ilość treningów x energia spalana podczas treningu)/7 dni tygodnia. Wtedy całkowity wynik otrzymamy jako ilość kcal/dzień. ▫ ▫ Ważnym elementem u kobiet z FHA jest odpowiedni poziom kwasu foliowego, który najlepiej dostarczać z żywnością. Znajduje się on np. w zielonych warzywach liściastych czy nasionach roślin strączkowych. Udowodniony jest jego korzystny wpływ na regulację cyklu menstruacyjnego💚 ▫ ▫ Pamiętaj, że walka z zaburzeniami miesiączkowania wymaga jeszcze jednego czynnika o który w całym procesie najtrudniej – CIERPLIWOŚCI, a także szczerości z samą sobą. Każda zmiana równoznaczna jest z odpowiednim upływem czasu. Nie zniechęcaj się, nie poddawaj – nic nie dzieje się ekspresowo😘

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta leżąca w łóżku

Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek

Liść Damiana i jego niezwykłe właściwości

Liść Damiana i jego niezwykłe właściwości

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Seks a miesiączka / Daria Shevtsova from Pexels

Uprawiasz seks podczas miesiączki? Ginekolog wyjaśnia, czy to bezpieczne dla ciebie i twojego partnera

Miesiączka / istock

Jak zmienia się twoja miesiączka, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Zaburzenia miesiączkowania / istock

Czym spowodowana jest przedłużająca się miesiączka? Mamy wypowiedź ginekologa

Aplikacje menstruacyjne - dlaczego warto z nich korzystać?

3 najfajniejsze aplikacje do monitorowania okresu

kobieta

Kobiety silniej odczuwają ból – to mit czy prawda? Odpowiada ekspert

Joga / istockpoto

Joga podczas menstruacji? Blogerka Natalia Knopek wyjaśnia, czy warto

Kaya Szulczewska / Instagram

Kaya Szulczewska o cyklu miesiączkowym: okres, gdy krwawię, nie mam sił, ale jak tylko kończy mi się krwawienie wchodzę w czas superbohaterki

Kobieta na macie wykonuje ćwiczenie

To ćwiczenie złagodzi ból przy endometriozie i podczas stosunku. Pokazuje fizjoterapeutka

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Stres a okres. Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często. To niestety usypia czujność lekarzy i pacjentów

Miesiączkowe emoji / freepik

#PeriodEmoji już jest! To efekt kampanii przeprowadzonej przez Plan International UK – organizację charytatywną działającą na rzecz praw kobiet

palce w krwii

Dlaczego warto mówić o miesiączce? Polki podają 12 konkretnych powodów

"Kaja Godek upodlona menstruacją"

„Kaja Godek upodlona menstruacją”. Hanna Lis i Pani Miesiączka zareagowały na wpis działaczki

Dzisiaj pierwszy Narodowy Dzień Okresu. Nie, niestety nie w Polsce. Organizują go Amerykanki. O co walczą?

Screen z kampanii Seni Lady

Ile tematów tabu mają kobiety po 30-tce? Zobacz fenomenalną reklamę, która mówi o problemach tysięcy Polek

Obfite miesiączki - norma czy oznaka choroby?

Obfite miesiączki – norma czy oznaka choroby?

Nieregularne miesiączki - przyczyny nieregularnego okresu

Nieregularne miesiączki – przyczyny nieregularnego okresu

Screen z reklamy Thinx

Co by było, gdyby mężczyźni mieli miesiączki? Nowa reklama Thinx odpowiada na to pytanie

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Korzystasz z aplikacji miesiączkowych? Uważaj na to, jakie informacje udostępniasz

Monika Błotnicka / zdj. własne

„Chcemy wreszcie powiedzieć do widzenia babcinym majtkom do zadań specjalnych!” – mówią twórczynie PERIODO, czyli majtek wspierających kobiety podczas okresu

„PMS da się w wielu aspektach okiełznać”. Dietetyczka o tym, co może nasilać zespół napięcia przedmiesiączkowego

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?