Przejdź do treści

Chcesz być fit, więc nie masz okresu? Dietetyczka podpowiada, jak przywrócić regularne miesiączki

kobieta odwrócona tyłem
Jak przywrócić regularne miesiączki? / pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa
Trzy typy kobiet w ciąży – sprawdź, którym jesteś ty albo twoja koleżanka
Ambasada ChRL w Kazachstanie ostrzega przed "nieznanym zapaleniem płuc". Może być groźniejsze niż COVID-19
Ambasada ChRL w Kazachstanie ostrzega przed „nieznanym zapaleniem płuc”. Może być groźniejsze niż COVID-19
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Mordercze treningi i radykalne ograniczenie kaloryczności posiłków to krótka droga do zaburzeń miesiączkowania. Jak przywrócić okres, który „zaginął” w ramach presji na szybkie uzyskanie szczupłej sylwetki? Podpowiada Anna Reguła, prowadząca instagramowy profil @niekoniecznie_dietetycznie.

Brak miesiączki typu funkcjonalnego

Zaburzenia miesiączkowania są częstym problemem u kobiet, które wprowadzają do swojego życia intensywny wysiłek fizyczny. O ile sam trening nie zaburzy regularności okresu, o tyle w momencie, gdy dojdzie do za dużych restrykcji kalorycznych, ten problem może się pojawić.

Zagadnienie porusza na swoim instagramowym profilu @niekoniecznie_dietetycznie Anna Reguła.

„W dobie społeczeństwa ‚fit’ kobiety coraz częściej poddają się różnym eksperymentom dietetycznym. Najczęściej jest to żywienie skierowane na redukcję kilogramów połączone z intensywnym wysiłkiem fizycznym w celu przyspieszenia efektów. Działanie na własną rękę niejednokrotnie wiąże się jednak ze skutkami ubocznymi – w tym zaburzeniami miesiączkowania typu FHA (Functional Hypothalamic Amenorrhea, czyli brak miesiączki typu funkcjonalnego)” – pisze dietetyczka, zaznaczając jednocześnie, że diagnostyką FHA powinien bezwzględnie zająć się lekarz.

Miesiączka - najlepsze aplikacje do monitorowania okresu

Zaburzenia okresu przy intensywnej aktywności fizycznej

Niedobór energii w diecie, zwłaszcza jeśli utrzymuje się długo i jest bardzo zaniżony wobec zapotrzebowania organizmu, może doprowadzić do rozregulowania hormonów i zatrzymania miesiączki. Jak odwrócić ten proces?

„Najważniejszym czynnikiem w przywróceniu odpowiedniej równowagi hormonalnej jest przywrócenie optymalnej kaloryczności posiłków” – pisze Reguła.

Dietetyczka zaznacza, że mniej istotne jest to, czy osiągniemy określoną wagę, czy odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej. To, na co trzeba zwrócić uwagę, to zapewnienie organizmowi wystarczającej ilości „energii dostępnej”. Czy jest owa „energia dostępna”? W największym skrócie to pula kalorii, która pozostaje do dyspozycji organizmu po odjęciu wydatków na wysiłek fizyczny.

„Mówiąc prościej – ile jeść, żeby jednocześnie trenując i spalając, nie dostarczyć sobie za małej ilości energii?” – objaśnia Reguła.

Dietetyczka podaje wzór, która pozwala obliczyć ilość energii, której potrzebujemy każdego dnia:

„45 x LBM [kg] + wydatek energetyczny na treningach. LBM oznacza tutaj beztłuszczową masę ciała. Inaczej mówiąc: tyle, ile ważysz minus tyle, ile waży Twoja tkanka tłuszczowa. Wydatek energetyczny natomiast: (ilość treningów x energia spalana podczas treningu)/7 dni tygodnia”.

Zwraca również uwagę na to, by komponując dietę w oparciu wyliczenia nie zapominać o dostarczeniu sobie niezbędnych witamin i mikroelementów. Przypomina, że jednym z nich jest kwas foliowy:

„Ważnym elementem u kobiet z FHA jest odpowiedni poziom kwasu foliowego, który najlepiej dostarczać z żywnością. Znajduje się on np. w zielonych warzywach liściastych czy nasionach roślin strączkowych. Udowodniony jest jego korzystny wpływ na regulację cyklu”.

Brak okresu – czynnik psychologiczny

Reguła zwraca również uwagę na czynnik psychologiczny, który odgrywa niemałą rolę w dążeniu do byciu fit za wszelką cenę i zatrzymaniu okresu. Zauważa:

„Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze, lecz w dużej mierze związane są z zaburzeniami odżywiania. Młode dziewczyny nierzadko wstydzą się rozmawiać na ten temat, więc w niektórych przypadkach warto rozważyć wizytę u psychologa lub psychodietetyka”.

Przypomina też, że czasami na powrót miesiączki trzeba poczekać. Organizm musi mieć czas na dojście do formy:

„Pamiętaj, że walka z zaburzeniami miesiączkowania wymaga jeszcze jednego czynnika, o który w całym procesie najtrudniej – CIERPLIWOŚCI, a także szczerości z samą sobą. Każda zmiana równoznaczna jest z odpowiednim upływem czasu. Nie zniechęcaj się, nie poddawaj – nic nie dzieje się ekspresowo”.

Anna Reguła – niekoniecznie dietetycznie

Anna Reguła to dyplomowana dietetyczka prowadząca w mediach społecznościowych profil @niekoniecznie_dietetycznie. Zajmuje się układaniem planów dietetycznych oraz prowadzeniem szkoleń z zakresu odżywiania.

Jej konto na Instagramie obserwuje ponad 140 tys. osób. Można znaleźć tam różne ciekawostki oraz porady dla osób, które chcą się zatroszczyć o to, co kładą na talerzu.

View this post on Instagram

W dobie społeczeństwa "fit" kobiety coraz częściej poddają się różnym eksperymentom dietetycznym. Najczęściej jest to żywienie skierowane na redukcję kilogramów połączone z intensywnym wysiłkiem fizycznym w celu przyspieszenia efektów🏋‍♂🏊‍♀Działanie na własną rękę niejednokrotnie wiąże się jednak ze skutkami ubocznymi – w tym zaburzeniami miesiączkowania typu FHA (Functional Hypothalamic Amenorrhea, czyli brak miesiączki typu funkcjonalnego). Diagnostyką FHA bezwzględnie zajmuje się lekarz👨‍⚕ ▫ ▫ Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze, lecz w dużej mierze związane są z zaburzeniami odżywiania. Młode dziewczyny nierzadko wstydzą się rozmawiać na ten temat, więc w niektórych przypadkach warto rozważyć wizytę u psychologa lub psychodietetyka❤ ▫ ▫ Najważniejszym czynnikiem w przywróceniu odpowiedniej równowagi hormonalnej jest przywrócenie optymalnej kaloryczności posiłków. Ciężko jest określić czy należy skupić się na osiągnięciu określonej masy ciała czy poziomu tkanki tłuszczowej🧐 ▫ ▫ Kluczowa kwestia – energia dostępna🔥 Odnosi się ona do ilości dostarczanych kcal z pożywienia z pomniejszeniem jej o energię potrzebną podczas wysiłku fizycznego. Mówiąc prościej – ile jeść żeby jednocześnie trenując i spalając nie dostarczyć sobie za małej ilości energii? Wzór: 45 x LBM [kg] + wydatek energetyczny na treningach ➡LBM oznacza tutaj beztłuszczową masę ciała. Inaczej mówiąc: tyle, ile ważysz minus tyle, ile waży Twoja tkanka tłuszczowa ➡Wydatek energetyczny natomiast: (ilość treningów x energia spalana podczas treningu)/7 dni tygodnia. Wtedy całkowity wynik otrzymamy jako ilość kcal/dzień. ▫ ▫ Ważnym elementem u kobiet z FHA jest odpowiedni poziom kwasu foliowego, który najlepiej dostarczać z żywnością. Znajduje się on np. w zielonych warzywach liściastych czy nasionach roślin strączkowych. Udowodniony jest jego korzystny wpływ na regulację cyklu menstruacyjnego💚 ▫ ▫ Pamiętaj, że walka z zaburzeniami miesiączkowania wymaga jeszcze jednego czynnika o który w całym procesie najtrudniej – CIERPLIWOŚCI, a także szczerości z samą sobą. Każda zmiana równoznaczna jest z odpowiednim upływem czasu. Nie zniechęcaj się, nie poddawaj – nic nie dzieje się ekspresowo😘

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Bóle miesiączkowe – przyczyny i domowe sposoby na ich złagodzenie

„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami

„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami

Ciąża a miesiączka / istock

Czy można zajść w ciążę podczas okresu? „Pani Miesiączka” obala popularne mity

Kamila Raczyńska-Chomyn o tym, jak wypracować zdrowe podejście do ciała i miesiączki.

Jak wypracować zdrowe podejście do ciała i miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn

Faza lutealna – czym jest, jak przebiega i jak długo trwa?

Faza lutealna – czym jest, jak przebiega i jak długo trwa?

Pierwsza miesiączka. Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn

„To okres ma się też w weekend?”. O pierwszej miesiączce mówi Kamila Raczyńska-Chomyn

Darmowe podpaski i tampony w Polsce? Ministerstwo Zdrowia: nie planujemy takich rozwiązań

Kamila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn

Używasz tamponów? A na pewno robisz to dobrze? 10 błędów, które popełniają kobiety

Kim jest doula? Wyjaśnia Kamila Raczyńska-Chomyn, towarzyszka porodów i edukatorka seksualna

Ciąża – fakty i mity. Fundacja #SEXEDpl znowu mówi o rzeczach, o których często milczą rodzice nastolatków

Ciąża – fakty i mity. Fundacja #SEXEDpl znowu mówi o rzeczach, o których często milczą rodzice nastolatków

Brak okresu – najczęstsze przyczyny spóźniającej się miesiączki

Miesiączka - najlepsze aplikacje do monitorowania okresu

Miesiączka – najlepsze aplikacje do monitorowania okresu

Przedłużająca się miesiączka / rawpixel

Przedłużająca się miesiączka u młodej kobiety? Dr Michał Strus wyjaśnia, co powinno nas zaniepokoić

grafika na temat menstruacji

„Krew miesiączkowa nie jest brudna”. Pani Miesiączka o bzdurach związanych z okresem

Bolesne miesiączki / pexels

Uważasz, że masz obfite miesiączki? Pani Fizjotrener uspokaja i wyjaśnia, kiedy naprawdę powinnaś się martwić

Kubeczek menstruacyjny / pexels

Kubeczek menstruacyjny – co warto o nim wiedzieć z medycznego punktu widzenia? Gosia Włodarczyk podzieliła się swoimi spostrzeżeniami

kobieta leżąca w łóżku

Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek

Liść Damiana i jego niezwykłe właściwości

Liść Damiana i jego niezwykłe właściwości

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Seks a miesiączka / Daria Shevtsova from Pexels

Uprawiasz seks podczas miesiączki? Ginekolog wyjaśnia, czy to bezpieczne dla ciebie i twojego partnera

Miesiączka / istock

Jak zmienia się twoja miesiączka, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Zaburzenia miesiączkowania / istock

Czym spowodowana jest przedłużająca się miesiączka? Mamy wypowiedź ginekologa

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę