Przejdź do treści
Artykuł sponsorowany

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu? Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Otyłość nie jest tylko defektem estetycznym, ale przede wszystkim chorobą wpływającą na metabolizm i stan wszystkich układów. U osób otyłych może się rozwinąć przewlekły stan zapalny, a także nieprawidłowa gospodarka glukozą, insulinooporność, cukrzyca typu 2, miażdżyca i podwyższone ciśnienie krwi. Taka sytuacja jest na dłuższą metę bardzo szkodliwa dla mózgu.

Przedstawiamy fragment książki „Dieta dla mózgu” autorstwa Agaty Lewandowskiej (Wydawnictwo RM), którą Hello Zdrowie objęło swoim matronatem medialnym.

Jak dieta wspiera zdrowie mózgu?

Struktury mózgu są bardzo wrażliwe na niedobory pokarmowe, a także na przewlekły stan zapalny, który może występować w organizmie. Może on być wynikiem prowadzenia wyniszczającego trybu życia, niedoborów (powodowanych złym wchłanianiem lub mało wartościową dietą), otyłości, chorób towarzyszących (np. autoimmunologicznych, cukrzycy, miażdżycy, schorzeń jelit) czy długotrwałego stresu.

Przewlekły stan zapalny często współistnieje z obniżonym nastrojem, kłopotami z koncentracją i pamięcią, uczuciem „mgły” mózgowej czy odczuwaniem lęku bez wyraźnej przyczyny. Długoterminowo może też prowadzić do poważnych zmian neurodegeneracyjnych w mózgu.

Czym jest neurodegeneracja? Wyjaśnię to na przykładzie – kręgosłup albo kolano wskutek wieloletnich zaniedbań zaczynają boleć, tracą swoje funkcje bądź dochodzi w nich do trwałych, pogarszających komfort życia zmian zwyrodnieniowych. Nazywamy to degeneracją. To samo dzieje się z mózgiem, o który nie dbamy (neurodegeneracja). Tyle że zamiast trudności z poruszaniem się mamy problem ze znalezieniem słów, przypomnieniem sobie prostych rzeczy czy wykonywaniem pracy umysłowej.

Co oponka na brzuchu ma wspólnego ze zdrowiem mózgu?

W badaniach wykazano, że osoby z otyłością (BMI powyżej 30) mogą mieć obniżone zdolności poznawcze oraz większe nasilenie objawów depresji. W ostatnich latach odkryto, że cząsteczki prozapalne krążące po organizmie mogą przenikać do mózgu lub być syntezowane w jego obrębie pod wpływem bodźców „z zewnątrz”. Podwyższony poziom cytokin prozapalnych obserwuje się u osób z otyłością, chorobami układu krążenia i depresją
(wszystkie te choroby mogą być też ze sobą powiązane). Osoby otyłe są również bardziej narażone na zakrzepy, zawał serca czy udar mózgu. Uważa się, że dążenie do prawidłowej masy ciała (oczywiście z głową, bez restrykcyjnych diet czy głodówek) jest jednym ze sposobów redukcji stanu zapalnego w ciele, korzystnie wpływa na funkcje poznawcze i niweluje ryzyko wystąpienia powyższych powikłań.

Dieta przeciwzapalna – jak może pomóc?

Dieta przeciwzapalna może pomóc przywrócić naturalną równowagę w organizmie
i zapobiec tym niepożądanym skutkom. Żeby jeść przeciwzapalnie,
warto:

  • Wykluczyć z diety tłuszcze trans (zawarte w twardych margarynach i niektórych gotowych słodyczach, ciastach, wyrobach cukierniczych, słonych przekąskach, fast foodach, gotowej żywności).
  • Ograniczać dania smażone, szczególnie wymagające długiego smażenia.
  • Unikać żywności wysokoprzetworzonej, bogatej w sól, składniki konserwujące, tłuszcz nasycony, cukier (czyli w dużej mierze tych samych produktów, co opisane wyżej).
  • Ograniczać cukier (we wszystkich jego formach i odmianach – także cukier trzcinowy, miód, rozmaite syropy).
  • Jeść jak najwięcej warzyw i owoców (najlepiej surowych), ze szczególnym naciskiem na zielone warzywa, liście, strączki, warzywa kapustne i cebulowe, owoce jagodowe i cytrusowe, świeże zioła kuchenne.
  • Regularnie włączać do diety orzechy i nasiona (słonecznika, dyni, lnu, sezamu).
  • Zamienić biały chleb i rafi nowane wyroby mączne na ich pełnoziarniste odpowiedniki.
  • Jeść ryby lub regularnie suplementować kwasy omega-3, które mają zdolność redukowania stanów zapalnych.
  • Dbać o odpowiednią dawkę witaminy D (ciepłe miesiące – ekspozycja na słońce, zimne – odpowiednia suplementacja).
  • Spożywać produkty bogate w przeciwutleniacze, takie jak przyprawy (np. kurkuma, lubczyk, oregano, imbir), kawę (z umiarem), zieloną herbatę liściastą, kakao (prawdziwe, a nie proszek kakaopodobny na bazie cukru).

Jeżeli po przeczytaniu tej listy przeraża cię ogrom zmian, których musisz dokonać w swoim życiu, nie martw się – nie jesteś wyjątkiem! Zamiast porywać się z motyką na słońce i myśleć „od jutra zmienię wszystko”, staraj się podejść do tego metodycznie. Wybierz 2–3 zalecenia, do których zaczniesz się stosować w pierwszej kolejności (najlepiej te dla ciebie najłatwiejsze). Gdy nowe nawyki staną się naturalne, wybierz kolejne elementy wymagające poprawy i działaj, aż twój sposób żywienia będzie zadowalający. Uważaj tylko na pułapkę idealności. Wiele osób odczuwa stres na samą myśl o robieniu wszystkiego doskonale i często odwleka zmiany w obawie przed niepowodzeniem. Wcale mnie to nie dziwi.

Życie jest życiem i czasem po prostu zdarzy się, że zjemy/zrobimy coś nieszczególnie polecanego przez ekspertów od zdrowia. Dla własnego komfortu psychicznego i lepszego samopoczucia w procesie zmiany warto już na wstępie nastawić się na małe grzeszki i je zaakceptować. Ważne jest to, by jedno niepowodzenie nie przekreślało w naszej głowie wszystkich dotychczasowych starań. Pamiętaj: nawet jeśli nie uda ci się całkowicie zmienić swojej diety na lepszą, zawsze wypracujesz kilka zdrowych nawyków, które prawdopodobnie przynajmniej częściowo zrównoważą te złe. Jeśli czasem pozwolisz sobie na coś niezdrowego lub zdarzy ci się tydzień, w którym jesz byle jak – dobre wybory żywieniowe dokonywane na co dzień wyrównają rachunek zysków i strat.

„Dieta dla mózgu” – Agata Lewandowska

Mózg to bez wątpienia najważniejszy narząd człowieka. To on „pilnuje”, żebyśmy oddychali, koordynuje cały metabolizm i umożliwia poruszanie się, mówienie oraz uczenie. Przez całe życie zawiaduje naszym zdrowiem, regeneracją, a także pozwala kojarzyć fakty, odczuwać zadowolenie czy tworzyć relacje. Chociaż regularnie myjemy zęby, ćwiczymy mięśnie i kremujemy skórę – zapominamy, że mózg również jest narządem, o który trzeba dbać.

Jednym z absolutnie podstawowych czynników warunkujących prawidłowe działanie mózgu jest oczywiście dieta.

Z książki dowiesz się, jak dieta wpływa na neuroprzekaźniki i jakie produkty żywnościowe są doskonałym paliwem dla mózgu. Co szkodzi mózgowi, a co mu pomaga? Co jeść, by zachować sprawność umysłu: doskonałą pamięć, refleks i dobre samopoczucie? Jakie jedzenie poprawia nastrój? Czy istnieje żywność, która zapobiega rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych?

Poznaj dietę wspierającą twój mózg!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

„Mózg nie lubi samotności”. Neurolożka dr n. med. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Lecytyna sojowa (E322) - czym jest i gdzie się ją stosuje?

Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie się ją stosuje?

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

Dr Agnieszka

Jak o siebie zadbać, aby nie chorować? Neurolog Agnieszka Klimowicz o wpływie codziennych nawyków na choroby

Antybiotyki, jelita, mózg – jaki jest wspólny mianownik?

Kiedy twój mózg starzeje się szybciej?

Kiedy twój mózg starzeje się szybciej?

Ta dieta usprawnia mózg

Ta dieta usprawnia mózg

3 produkty na dobrą pamięć i koncentrację

Dieta na dobrą pamięć i koncentrację. Stek z tuńczyka i sałatka szpinakowo-truskawkowa

Węzły chłonne szyjne – co zrobić kiedy są powiększone? Jakie badania wykonać?

Jak mówić do osób z otyłością? Wyjaśniają eksperci z Dietetyka #NieNaŻarty

Co mówić osobom z otyłością, żeby je wspierać, a nie dołować? Wyjaśniają eksperci z profilu Dietetyka #NieNaŻarty

Pierwsza taka operacja! Rozrusznik serca po raz pierwszy został wszczepiony noworodkowi

Eksperymentalny rozrusznik serca został wszczepiony noworodkowi. To wielki przełom w pediatrii!

NFZ odniosło się do sprawy Mamy Ginekolog. "Nie ma zgody na przyjmowanie koleżanek i rodziny poza kolejnością. W trybie pilnym żądamy wyjaśnień"

NFZ grzmi po wpisie Mamy Ginekolog. „Nie ma zgody na przyjmowanie koleżanek i rodziny poza kolejnością. W trybie pilnym żądamy wyjaśnień”

Hemoroidy wewnętrzne – przyczyny i objawy. Jak wygląda diagnostyka i leczenie

Jak Polacy oceniają szpitale?

Pacjenci i pacjentki ocenili polskie szpitale. Najczęściej narzekali na brak poszanowania prawa do intymności i kiepskie jedzenie

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Glikokortykosteroidy – czym są, kiedy są podawane i czy wywołują skutki uboczne?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Sproszkowane kraby, lewatywa z winogron, pijawki i operacje szpikulcem. Jak kiedyś leczono raka

Leki hipotensyjne w terapii nadciśnienia tętniczego 

Naukowcy ostrzegają: taka budowa piersi nawet czterokrotnie zwiększa ryzyko raka. Jeśli ją masz, powinnaś badać się częściej

Naukowcy ostrzegają: taka budowa piersi nawet czterokrotnie zwiększa ryzyko raka. Jeśli ją masz, powinnaś badać się częściej

Lekarze Kliniki Otolaryngologii CMKP przeprowadzili udaną operację rzadkiego guza szyi

Wielki sukces polskich specjalistów! Lekarze z klinik CMKP i WUM przeprowadzili udaną operację rzadkiego guza szyi

Anemia złośliwa, czyli choroba Addisona-Biermera - kiedy występuje i jakie są objawy /fot. Adobe Stock

Anemia złośliwa, czyli choroba Addisona-Biermera – kiedy występuje i jakie są objawy