Przejdź do treści

Terapia… lasem

Terapia lasem / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta po szczepieniu
Minister zdrowia: dopuszczamy możliwość mieszania szczepionek na COVID-19
Nogi
„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener
Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne
Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg
Menstruacja w podróży
„Masz okres i szukaj wiatru w polu”. Podróżniczka o dostępności tamponów i podpasek w polskich wsiach i miasteczkach
Wyjechałaś na wakacje i musisz wziąć zwolnienie lekarskie? Nie zapomnij o jednym ważnym obowiązku
Wyjechałaś na wakacje i musisz wziąć zwolnienie lekarskie? Nie zapomnij o jednym ważnym obowiązku

Nieustannie łapiesz infekcje, zaś twój układ odpornościowy potrzebuje natychmiastowego wspomagania? Jesteś rozdrażniona i bez powodu wybuchasz gniewem? Wszystko może doprowadzić cię do łez i nawet rozbita szklanka wydaje się dramatem? Czujesz, że twoje ciało odmawia posłuszeństwa, a ty nie potrafisz nawet zebrać myśli? Jeżeli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałaś twierdząco, koniecznie musisz odzyskać równowagę, wyciszyć się. Najlepiej zrobisz idąc na spacer do parku lub lasu. Popatrz tam na drzewa i wdychaj ich kojący zapach. W niektórych krajach taka terapia lasem jest nawet rekomendowana przez lekarzy, dlatego warto z niej skorzystać już dziś.

Zanurzeni w lesie

Już w latach 80. XX wieku japońscy lekarze szukali sposobów pomocy zestresowanym pracownikom korporacji. Jedną z polecanych przez nich naturalnych terapii była metoda nazywana Shinrin-yoku (czyli leśna kąpiel), polegająca na doświadczaniu lasu wszystkimi zmysłami. Jej podstawą są długie spacery po lesie, w trakcie których należy głęboko oddychać, wciągając powietrze do płuc i powoli je wydychając. W tej terapii nie chodzi tylko o przyjemność przebywania na świeżym powietrzu i obcowania z przyrodą, ale również o efekty uboczne tych spacerów, czyli poprawa stanu zdrowia oraz lepsze samopoczucie.

Na przestrzeni lat utraciliśmy bowiem kontakt z naturą. Większość z nas żyje w miastach, w blokach z wielkiej płyty, spędzając długie godziny w zamkniętych pomieszczeniach, a nawet jeśli zdarzy się nam wyjść na spacer do pobliskiego parku, to przyrodę oglądamy jak w muzeum, zamiast w pełni korzystać z jej dobroci. Tymczasem to najlepsze (i najtańsze) lekarstwo, zarówno na skołatane nerwy, jak i na różnego rodzaju dolegliwości.

O kojącym wpływie lasu na nasze zdrowie i poczucie szczęścia pisze w swojej książce „Nerwy w las. Jak odnaleźć spokój i radość życia” dr psychiatrii Katarzyna Simonienko. Autorka zauważa, że obecnie Naszym codziennym krajobrazem (…) stał się szum samochodów, odgłosy wydawane przez (…) telefony komórkowe, stukot klawiszy laptopów. A wystarczy sobie przypomnieć: skąd wyszliśmy?”.

Fakt obniżenia poziomu stresu dzięki terapii Shinrin-yoku potwierdziły badania, w których wzięło udział niemal 300 osób. Część z nich miała spacerować po lesie, zaś część – po mieście. U uczestników tego eksperymentu badano poziom hormonów stresu, a także ciśnienie krwi oraz tętno – pomiarów dokonywano zarówno przed spacerami, jak i po nich. Wyniki tych badań były znacznie korzystniejsze w przypadku osób spacerujących wśród drzew. Odnotowano u nich obniżenie ciśnienia, a także niższy poziom kortyzolu czy adrenaliny. Co więcej, osoby biorące udział w badaniu zauważyły brak towarzyszącego im dotąd uczucia niepokoju czy zmęczenia. Obecnie terapia ta oficjalnie uznawana jest w Japonii jako jeden z elementów profilaktyki zdrowotnej.

Kobieta robiąca zdjęcie

Zadbaj o układ odpornościowy

Shinrin-yoku jest rodzajem naturalnej aromaterapii. Japońscy naukowcy są zgodni, że wdychając lotne substancje aromatyczne wydzielane przez drzewa i inne rośliny, wzmacniamy swój układ odpornościowy, wspierając go w walce z chorobami. Wspomniane związki (fitoncydy) mają silne działanie odkażające, bakteriobójcze i grzybobójcze. Niestety, by w pełni zadziałały, konieczne są drzewa – bez ich obecności związki tracą swoje właściwości w bardzo szybkim tempie. Dlatego najlepszym sposobem na skorzystanie z dobrodziejstwa natury jest (nie)zwykły  spacer po lesie, szczególnie iglastym, bowiem doskonale wpływa to na układ oddechowy. Wydzielane przez sosny, jodły oraz świerki olejki eteryczne działają bakteriobójczo oraz wykrztuśnie.

Co więcej, spacery po lesie są sposobem na utrzymanie w organizmie wysokiej ilości krwinek białych (leukocytów), odgrywających istotną rolę w obronie przed bakteriami, wirusami oraz nowotworami. Niestety zarówno proces starzenia się, jak i permanentny stres, wpływają destrukcyjnie na te komórki.

Obniżenie poziomu cukru

Cukrzyca stała się już chorobą cywilizacyjną XXI wieku, jest też jedną z głównych przyczyn śmierci na całym świecie. Takie świadome obcowanie z lasem pomaga również kontrolować poziom stężenia glukozy we krwi. Fakt ten potwierdzają badania, w których wzięły udział osoby cierpiące na cukrzycę typu II od co najmniej 6 lat. Osoby poddane badaniu miały za zadanie spacerować po lesie, pokonując pieszo dystans od 3 do 6 km, w zależności od możliwości organizmu. Badacze stwierdzili, że osoby systematycznie zażywające leśnych kąpieli miały zdecydowanie niższy poziom stężenia glukozy we krwi, natomiast podwyższony poziom insuliny, a także zmniejszony poziom hemoglobiny glikowanej.

Łagodzi depresję i stymuluje rozwój

Zachorowanie na zaburzenia lękowe i depresyjne jest warunkowane przez różnego rodzaju czynniki. Geny i wrodzone cechy również odgrywają tu ważną rolę, jednak równie istotne jest środowisko, w jakim żyjemy. Katarzyna Simonienko zauważa, że „liczą się nie tylko biologiczne uwarunkowania jednostki, ale też relacje, jakie tworzymy. Z innymi osobami i ze środowiskiem(…)”. Od wieków też na różne problemy (od kłopotów z drogami oddechowymi po problemy nerwowe) stosowano leczenie uzdrowiskowe. W sanatoriach, na łonie natury, zwykle następowała poprawa zdrowia, a kontakt z przyrodą w połączeniu ze stosowanymi zabiegami zawsze dawał spektakularne rezultaty.

Nie trzeba jednak wyjeżdżać do sanatorium, wystarczy wybrać się do pobliskiego parku czy lasu. Takie spacery pomagają również w łagodzeniu objawów depresji, i to – według badań – aż u 71 proc. chorych. Osoby biorące udział w badaniu podzielono na dwie grupy,  z których jedna miała za zadanie właśnie zażywanie „leśnych kąpieli”, zaś druga spacerowała po galeriach handlowych. Z tej drugiej grupy poprawa nastąpiła tylko u 45 proc. badanych (22 proc. stwierdziło pogorszenie samopoczucia). Z kolei w przypadku osób spacerujących po lesie dało się zauważyć obniżenie towarzyszącego chorym napięcia oraz wzrost poczucia własnej wartości.

Spacery po lesie wspomagają również rozwój dzieci. Te uczące się w szkołach, w których nacisk położony jest na zajęcia na świeżym powietrzu, uzyskują lepsze wyniki w testach w porównaniu z dziećmi uczącymi się metodą tradycyjną (stolikową). Potwierdzają to prowadzone w Norwegii od wielu lat badania, z których wynika, że wszystkie rodzaje aktywności na świeżym powietrzu poprawiają zdolności motoryczne oraz sprawność fizyczną dzieci. Dlatego też w skandynawskich przedszkolach standardem jest zabawa dzieci na dworze niezależnie od pogody oraz temperatury otoczenia.

Terapia lasem jest też niezwykle przydatna w przypadku dzieci z nadpobudliwością. W Illinois (USA) przeprowadzono badanie z udziałem młodzieży, które wykazało, że nawet 20-minutowy spacer po lesie w znaczącym stopniu wpływa na poziom skupienia i koncentracji u dzieci ze zdiagnozowanym zespołem ADHD.

Idealną jest sytuacja, kiedy na spacer może wybrać się cała rodzina – wówczas korzysta na tym nie tylko nasze ciało, ale również tworzy się emocjonalna więź pomiędzy osobami. Dlatego też warto pamiętać, że leśna terapia naprawdę działa i podczas spaceru w lesie czy parku wyciągnąć z niego jak najwięcej: wsłuchać się w dźwięki przyrody, poczuć zapach lasu, dotknąć drzew, czy nawet … położyć się na trawie i uciąć sobie nawet kilkuminutową drzemkę. Szczególnie, że – jak pisze w swojej książce Katarzyna Simonienko: „Kontakt z przyrodą zwiększa naszą wrażliwość, uważność i spostrzegawczość nie tylko w obserwowaniu natury, ale też ludzi, relacji i samych siebie. Powracanie do lasu ma w sobie coś z kuracji odmładzającej. Niesie radość (…), pozwala iść raźnym krokiem, wyprostować się, stanąć oko w oko z przyrodą na zewnątrz nas i dzikością w nas samych”.


Justyna Gul / materiały prasowe Grupy HELION 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

samotna dziewczyna

„Jak nie masz co robić, to śpisz, żeby dzień, który ciągnie się jak nudne niedzielne popołudnie, jak najszybciej minął”. Trzy rozmowy o samotności

depresja seniora

Seniorzy z depresją. „Nawet 40 proc. epizodów depresyjnych u osób w wieku podeszłym pozostaje niezdiagnozowanych” – mówi psychiatra Hubert Sońta

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Stres mniejszościowy powoduje, że osoby LGBTQ+ się izolują, ukrywają swoją orientację seksualną lub tożsamość płciową – pisze psycholożka Anna Cyklińska

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jest tu miejsce na pacjenta takim, jakim jest

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

„Z osób z borderline robi się straszne potwory, które wrzeszczą, demolują domy, biją partnerów. To bzdura” – mówi psycholożka Monika Kotlarek

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

„Na świecie naprawdę istnieją recepty na książki”– mówi dr Wanda Matras-Mastalerz, prezes Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego

Janina Bąk

Janina Bąk: choroba dała mi 58 blizn po samookaleczeniach. Takich, których nie da się usunąć

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Neurony lustrzane – rola w funkcjonowaniu społecznym

Galwanizacja – co to jest, działanie i przeciwwskazania

Dorota Ostrowska-Karwat, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Człowiek sam wie, co dla niego najlepsze

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

Tyłomózgowie – budowa, funkcje i choroby

Płat czołowy mózgu – funkcje, uszkodzenia, zaniki korowe

„Zdarza się, że pacjent opisuje objawy, które nie pasują do żadnej z chorób” – mówi dr n. med. Ewa Kempisty-Jeznach

Śródmózgowie – budowa, funkcje i uszkodzenia

kobieta pijąca za dużo alkoholu

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?