Przejdź do treści

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

pączki
Tłusty czwartek - kaloryczność, wersja fit, odchudzone pączki, jak spalić pączka IStock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada Arkadiusz Matras z Dietetyki #NieNaŻarty
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada dietetyk Arkadiusz Matras
Niemowle
Rak piersi nie przekreśla marzeń o macierzyństwie! Ola „Kobieta rakieta” jest tego przykładem
Kobieta ćwiczy pierwszą pomoc na modelu niemowlaka
Policjant okrzyknięty bohaterem! Uratował życie 3-tygodniowego dziecka, które zadławiło się mlekiem
Tai chi - czym jest? / istock
Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?
Szczepionka
Szczepionka na koronawirusa. Jest sukces! Wszyscy pacjenci wytworzyli przeciwciała

Tłusty czwartek, synonim niezdrowego obżarstwa, kolejna okazja, by na moment zapomnieć o zdrowej diecie. Z dietetyczką Elizą Szyszko sprawdzamy, jak odchudzić tłusty czwartek i ile czasu trzeba leżeć na kanapie, aby spalić pączka.

Tłusty czwartek – kaloryczność

Prawda o tłustym czwartku jest bolesna: pączki są kaloryczne. Prawda jest też taka, że… pączki są kuszące i trudno im się oprzeć. Szczególnie że tego dnia wyjątkowo rozpieszczają nas i sprzedawcy w sklepach, szczególnie eksponując pączki, i nierzadko pracodawcy, serwując pracownikom niemałe ilości słodkości.
Ile kalorii mają najczęściej wybierane przysmaki? Dietetyk Eliza Szyszko przypomina:

  • Mały pączek (70g) – 291 kcal
  • Małe gniazdko (30g) – 120 kcal
  • Pączek Donut (60g) – 250kcal
  • 5 mini pączków (50g) – 206 kcal
  • Pieczony pączek z dziurką (60g) – 209 kcal
  • Faworki 3 sztuki (85g) – 434 kcal

Pączek to nawet 300-350 kcal, a więc trzy pączusie to dla większości kobiet prawie połowa kalorii, których spożycie zalecane jest w ciągu doby.

wielkanocne jedzenie

Jak zjeść pączka i nie przytyć

Co można zrobić, żeby tradycji stało się zadość bez skutków ubocznych, a więc i pączek zjedzony, i bilans kaloryczny się zgadza? Można wybrać po prostu pączka zamiast innego posiłku.

– Pączki ani faworki nie są produktami zbyt odżywczymi pod względem ilości witamin i minerałów, ale przecież nie o to chodzi podczas jedzenia tych smakołyków – zauważa dietetyczka Eliza Szyszko. Choć nie jest to najzdrowsza potrawa, mniej szkód wyrządzi, gdy będzie jednym z dań tego dnia. Gorzej, jeśli pączka lub kilka pączków zjemy oprócz normalnej porcji jedzenia.

Dietetyczka Eliza Szyszko podchodzi ze zrozumieniem do słabości, jaką może być pragnienie pączka, gdy wszyscy wokół zajadają się nimi:

Jak najbardziej polecam uczcić tłusty czwartek pączkiem lub faworkiem z piekarni. Warto po prostu mieć na uwadze jak kaloryczne są te produkty i zachować umiar. Ja w ciągu roku jem pączka tylko raz i jest to właśnie w tłusty czwartek. Nie sądzę, żeby to wpłynęło jakoś znacząco na moją masę ciała.

odchudzanie

Tłusty czwartek. Jak spalić pączka?

Powiedzmy sobie szczerze: większość z nas nie oprze się w tym dniu słodkościom. Co możemy zrobić, żeby kalorie dostarczone z jednym pączkiem odeszły w zapomnienie?

Żeby spalić kilokalorie dostarczone wraz z jednym pączkiem, należy przez minimum 40 minut biegać lub wykonywać intensywne ćwiczenia aerobowe – instruuje dietetyczka Eliza Szyszko. – Oprócz tego można przez około 50 minut odkurzać, 1,5 godziny truchtać, 2,5 godziny intensywnie rozmawiać, przez 3 godziny zmywać lub przez 10 godzin siedzieć nic nie robiąc np. oglądając telewizję.

Jeśli zdecydujesz się na ćwiczenia, pamiętaj, że formę warto wypracować wcześniej. Dlaczego? Intensywna aktywność będąca spontanicznym zrywem bez wcześniejszego przygotowania może spowodować kontuzję. Bomba cukrowa, jaką jest pączek, może też paradoksalnie prowadzić do uczucia osłabienia. Gdy po skoku poziomu cukru we krwi następuje spadek, pojawia się uczucie senności i zmęczenia oraz dalszy głód słodyczy.

Jeśli już chcesz (musisz) je zjeść, wybierz te z cukierni, która sama produkuje swoje wyroby. Te marketowe są pełne chemicznych substancji poprawiających smak i zapach, substancji spulchniających czy wydłużających trwałość konserwantów. Sprawdź na etykiecie, czy w składzie nie znajdują się utwardzone tłuszcze, które niekorzystnie wpływają na zdrowie.

kobieta jedząca babeczkę

Fit pączki

Można też spróbować „odchudzić” pączki lub inne przysmaki. W tym celu należy samemu zaangażować się w przygotowanie kulinariów.

Wersja dla ambitnych: można upiec w domu własne pączki lub faworki i zamiast cukru użyć słodzika, co zdecydowanie zmniejszy kaloryczność – podpowiada dietetyczka Eliza Szyszko. – Oprócz tego można, zamiast mąki typ 450, czyli mąki pozbawionej otrąb, użyć mąki graham lub razowej – należy jednak dobrze dobrać proporcję, bo wypiek z samej mąki typ 2000 może się nie udać – mówi specjalistka.

Oto garść pomysłów na odchudzone pączki i faworki:

  • zrezygnuj z dżemu w pączku. Zdrowym nadzieniem jest również masło orzechowe, które ma wprawdzie sporo kalorii, ale i szereg zalet. Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą sprzyjać zmniejszeniu ilości tkanki tłuszczowej, wspierać pracę mózgu i obniżać poziom cholesterolu. Orzechy zawierają witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę E, kwas foliowy. Masło orzechowe często gości w diecie sportowców, gdyż wpływa na stan mięśni, jest źródłem białek. Jeśli tylko masz czas i chęć, możesz również zrobić w domu swoje zdrowe masło orzechowe, po prostu mieląc prażone orzechy bez soli.
  • zrób swoje pączki z mąki pełnoziarnistej z otrębami. Użyj jako nadzienia domowych niskosłodzonych dżemów lub konfitur. Zamiast smażenia w tłuszczu, upiecz je w piekarniku. Użyj też ksylitolu zamiast cukru
  • faworki również można upiec w piekarniku, dzięki czemu nie będą tak tłuste, jak „normalne”

Jak widać, żeby nie przytyć, nie trzeba obchodzić tłustego czwartku szerokim łukiem. Wybierając lżejszą wersję tłustego czwartku, możesz obchodzić to święto z pełnym zaangażowaniem, sięgając po smaczne i zdrowe wersje popularnych słodkości.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz schudnąć? Te produkty musisz definitywnie odstawić

Seks a spalanie kalorii

W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

Czy ser może być zdrowy? Wszystko zależy od tego, jaki (i jak) jesz

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Tych produktów lepiej unikaj. Na bank sprawią, że przytyjesz

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Orzechy warto jeść z umiarem

Orzechy są zdrowe, ale je też możemy przedawkować. Co się stanie?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Diety na przytycie – jak komponować jadłospis, by zdrowo zwiększyć wagę?

Diety na przytycie – jak komponować jadłospis, by zdrowo zwiększyć wagę?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie