Przejdź do treści

Gdy złapiesz kontuzję

Gdy złapiesz kontuzję
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Naderwania, naciągnięcia, bóle. Każdy, kto trenuje, od czasu do czasu boryka się z podobnymi problemami. Jak radzić sobie z kontuzją? Oto kilka porad.

Urazy w sporcie zdarzają się bardzo często. Dotyczą one nie tylko zawodowych sportowców, ale także amatorów. Czym są spowodowane? Bardzo często przerostem mięśni i dotyczy to każdej dyscypliny. Nie chodzi wcale o to, że mięsień staje się w dosłownym znaczeniu za duży. Mięśnie napięte w wyniku nadmiernego przeciążenia w pewnym momencie zaczynają się buntować. Najsłabszy punkt ulega uszkodzeniu. Mogą być to plecy, pachwina, łydka, goleń, ścięgno Achillesa czy biodro. Napięcie w którymś z elementów łańcucha mięśniowego jest tak wysokie, że najsłabszy z nich nie jest w stanie dłużej tego wytrzymać.

Dwie główne przyczyny występowania urazów i bólów to nadmierne przeciążenie i przerost mięśni. Kiedy leczenie dobiega końca i rozpoczyna się okres rekonwalescencji, wiele osób robi błąd, przesadnie chroniąc wcześniej kontuzjowany obszar. Rodzi to kolejny problem czyli atrofię mięśnia. Zbyt ostrożne obchodzenie się z dawnym urazem to prawie stuprocentowa gwarancja, że zamiast leczyć kontuzję i o niej zapomnieć, osłabia się to miejsce na resztę życia. Ma to także wpływ na zaburzenie równowagi mięśniowej. To jeszcze bardziej pogarsza całą sytuację, prowadząc do wieloletniego zmagania się z nią.

Kontuzje  co zatem robić?

Tempo rehabilitacji powinno być wolne, tak aby nie przeciążać mięśni otaczających kontuzjowane miejsce. Z czasem uszkodzone mięśnie wzmocnią się i dojdą do siebie, osiągając poprzedni stan.

Jeśli odczuwacie ból – starajcie się rozluźniać mięśnie. Kiedy ból zacznie ustępować, wzmacniajcie je. Powoli i stopniowo zwiększajcie intensywność ćwiczeń. Ta faza nie trwa długo, ponieważ ludzkie mięśnie z natury są silne i elastyczne. Pamiętajcie jednak, by ich nie przeciążać! Oprócz wzmacniania – rozciągajcie. Samo wzmacnianie powodowałoby wzrost napięcia i brak równowagi. Po wzmocnieniu i rozciągnięciu danego obszaru, pora wrócić do normalnych treningów. Bez regularnego wysiłku urazy i bóle będą nawracać, a ciało zacznie szybciej się starzeć.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Trening na drabince koordynacyjnej