Przejdź do treści

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

Dziewczyna pije zielony sok
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna
Wkładka wewnątrzmaciczna
Wkładka wewnątrzmaciczna niezawierająca hormonów. Wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć okiem ginekologa
kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!
dziewczyna w kwiecistej bluzce
Slut-shaming w programie „Love Island”. Maja Staśko: to zawstydzanie kobiet i ograniczanie ich seksualności
pandemia koronawirusa
Ponad milion ofiar śmiertelnych koronawirusa na świecie. Zmarło co najmniej 7 tys. pracowników ochrony zdrowia

Starzenie się jest nieuniknione i czeka każdego. Jednak szybkość zachodzenia tego procesu może być przez nas nieco modyfikowana. Jakie zmiany pojawiają się w organizmie z upływem czasu? Jak je spowolnić?

Starzenie się to dla niektórych osób drażliwy temat. Wraz z upływem lat obniża się sprawność fizyczna, a zaburzenia funkcji poznawczych utrudniają codzienne funkcjonowanie i kontakty społeczne. Właśnie dlatego starzenie ma dla nas wymiar nie tylko biologiczny, ale również społeczny i emocjonalny. Czasu nie można zatrzymać i czeka to każdego z nas, jednak nie każdy zestarzeje się tak samo. To. jak żyjemy, co jemy i jak o siebie dbamy, ma wpływ na szybkość procesu starzenia. Zdrowa dieta, regularny wysiłek fizyczny i nawodnienie to niejedyne czynniki, które wpływają na stan naszego zdrowia. Bardzo ważny jest także dobór odpowiednich witamin i mikroelementów.

Starzenie to nieustanny proces zachodzący we wszystkich organizmach żywych, który prowadzi do zmian na poziomie komórek, tkanek i narządów. Z upływem czasu mechanizmy naprawcze w naszych komórkach słabną, dlatego dochodzi do rozwoju uszkodzeń. Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pojawiały się publikacje naukowe świadczące o odwrotnej korelacji pomiędzy odpornością tkanek na utlenianie a starzeniem się organizmu. O czym mowa? O stresie oksydacyjnym.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Utrzymanie równowagi w komórkach to jeden z najtrudniejszych procesów w organizmie człowieka. Nasze komórki ulegają nieustannym podziałom, podczas których dochodzi do powielania DNA. Jednocześnie w wyniku różnych procesów biochemicznych zachodzących w komórkach powstają produkty pośrednie, jak np. RFT, czyli reaktywne formy tlenu. Uszkadzają one przede wszystkim kwasy nukleinowe, z których zbudowane jest DNA oraz inne cząsteczki, jak białka i tłuszcze. Kumulacja uszkodzeń i zmian w cząsteczkach budujących nasze komórki może prowadzić do rozwoju wielu chorób.

Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny możemy opisać jako stan braku równowagi pomiędzy działaniem RFT a zdolnością komórki do szybkiego usunięcia tych cząstek oraz naprawy wyrządzonych przez nie szkód. Wraz z wiekiem dochodzi do akumulacji uszkodzeń, dlatego odgrywa on istotną rolę w procesie starzenia się organizmu. Uważa się, że jest to jeden z czynników prowadzących do rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane oraz stwardnienie zanikowe boczne. Obniżenie siły i masy mięśniowej, którego doświadczamy wraz z wiekiem, jest również następstwem oddziaływania RFT, podobnie jak osłabiona kondycja skóry. Jak wspomnieliśmy, wolne rodniki uszkadzają m.in. tłuszcze i białka, a w tym lipidy budujące błony komórkowe oraz kolagen, który odpowiada za elastyczność i młody wygląd skóry. Jak wynika z badań, u osób starszych stwierdza się wysokie stężenia wskaźników oksydacyjnych, jednak wciąż nie wiadomo, dlaczego z upływem czasu naturalne procesy naprawcze w komórkach słabną. Czy jest na to sposób? Tak. Siła tkwi w antyoksydantach.

Antyoksydanty

Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, to substancje, które chronią organizm przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego. Mają one działanie neutralizujące względem RFT, dzięki czemu wolne rodniki przestają być zagrożeniem dla białek, lipidów oraz kwasów nukleinowych w naszym organizmie. Do antyoksydantów można zaliczyć wiele witamin i mikroelementów zawartych w produktach spożywczych oraz w coraz popularniejszych suplementach diety – oto niektóre z nich.

jedzenie w torebkach

Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest najbardziej znaną i najlepiej przebadaną substancją należącą do przeciwutleniaczy. Wpływa na syntezę kortykosteroidów, niektórych neuroprzekaźników i ułatwia przyswajanie żelaza. Poprawia kondycję skóry i ułatwia gojenie ran. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, dlatego nadmiar nie odkłada się w organizmie, ponieważ wydalany jest z moczem. Należy jednak uważać na wysokie dawki, ponieważ podwyższone stężenie tej witaminy w surowicy krwi może przyczynić się do powstania kamieni nerkowych.

Witamina E

Witamina E, czyli tokoferol, to kolejny związek pełniący funkcję przeciwutleniającą. Wpływa ochronnie na czerwone krwinki, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych oraz pomaga w dostarczeniu składników odżywczych do tkanek. Tokoferol wykorzystuje się również w leczeniu niepłodności, chorób serca, miażdżycy i zaburzeń mięśniowych. Jest to związek rozpuszczalny w tłuszczach, co oznacza, że jego nadmiar odkładany jest w wątrobie oraz tkance tłuszczowej. Z jednej strony jest to korzystne, ponieważ dzięki temu rzadko dochodzi do niedoboru witaminy E, należy jednak uważać, by nie doprowadzić do nadmiaru.

Beta-karoten

Beta-karoten dał się poznać jako związek szczególnie istotny dla utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci. Jak wynika z badań, ma on również wpływ na obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu, dzięki czemu zapobiega miażdżycy, chorobom serca czy udarom. Należy do karotenoidów i jak wszystkie związki z tej grupy jest antyoksydantem.

Monika Prześlakowska

Cynk

Cynk odgrywa wiele ról w naszym organizmie. Jest składnikiem kilkudziesięciu enzymów, przyspiesza gojenie się ran, wzmacnia włosy i paznokcie, wpływa na funkcjonowanie grasicy, trzustki, prostaty i oczywiście działa przeciwutleniająco. Na niedobory tego pierwiastka powinny uważać szczególnie osoby z chorobami układu pokarmowego, osoby będące na diecie, kobiety ciężarne, sportowcy oraz wegetarianie.

Selen

Najważniejszą funkcją selenu w naszym organizmie jest tworzenie silnego przeciwutleniacza, nie jest to jednak jedyna rola. Podobnie jak cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania enzymów. Wpływa także na pracę układu immunologicznego, tarczycy oraz utrzymanie sprawności seksualnej u mężczyzn. Selen okazał się przydatny również w walce z przemęczeniem, nadmierną nerwowością oraz depresją.

Miedź

Miedź to kolejny pierwiastek należący do grupy antyoksydantów, które pomagają spowolnić proces starzenia komórek. Ponadto bierze on udział w syntezie hemoglobiny oraz transporcie tlenu do tkanek. Pomaga zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym, osteoporozie oraz wpływa pozytywnie na koncentrację. Na niedobór tego mikroelementu muszą uważać szczególnie osoby na diecie oraz z zaburzeniami wchłaniania.

Jak wiadomo, proces starzenia nie omija nikogo, jednak mamy wpływ na to, jak będziemy się czuć i wyglądać w przyszłości. Właśnie dlatego warto zadbać o swój organizm jak najwcześniej. Należy jednak uważać i stosować się do zaleceń dotyczących zapotrzebowania na poszczególne związki. Ich nadmiar może być równie szkodliwy jak niedobór i zamiast wpływać hamująco na proces starzenia, możemy go nasilić.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

choroba Alzheimera

Dwa lata, by rozpoznać Alzheimera. Polska na szarym końcu Europy

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest? Gdzie można je znaleźć?

Wino – wiesz, ile możesz wypić? Sprawdź, ile ma procent

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

Marchewka – jakie ma witaminy? Jak przyrządzić marchew?

Rabarbar na surowo- jak jeść. Właściwości zdrowotne rabarbaru i uprawa

Rabarbar na surowo – jak jeść? Uprawa rabarbaru

Madonna

61-letnia Madonna zapozowała topless. „Jesteś za stara na takie zdjęcia”

Kawa może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Musisz tylko ją odpowiednio parzyć

Czym jest atrofia i których narządów może dotyczyć? Przyczyny oraz leczenie zaniku tkanek

Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej

Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej

Na fotostarzenie się skóry pomoże dieta. By cieszyć się buzią bez zmarszczek, codziennie jedz te produkty

Na fotostarzenie się skóry pomoże dieta. By cieszyć się buzią bez zmarszczek, codziennie jedz te produkty

Orzechy włoskie

4 powody, dla których warto jeść orzechy włoskie. Sprawdź, czy znasz je wszystkie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Imbir / rawpixel

Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?

Paulina Stopczyk / arch. prywatne

Twoja skóra stała się sucha, zwiotczała i nieelastyczna? Powodem może być inflammaging, o którym tak rzadko się mówi

Lawenda

Lawenda nie tylko pięknie pachnie i wygląda, ma też wiele praktycznych zastosowań. Mówi o nich trener postaw żywieniowych Magdalena Dorko-Wojciechowska

Rooibos

Rooibos – dlaczego warto pić napar z czerwonokrzewu? Tłumaczy dietetyk

7 najlepszych źródeł beta-karotenu. I wcale nie chodzi o marchewkę

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Negatywne myślenie przyspiesza starzenie. Naukowcy wyjaśniają

kobieta

Stres oksydacyjny, czyli gdy wolne rodniki zyskują przewagę nad antyoksydantami. Skutkiem może być rozwój wielu chorób

marchewki

Beta-karoten kojarzy ci się z marchewką? Słusznie! Ale czy znasz jego dobroczynne działanie na organizm?