Przejdź do treści

Wracasz do domu, a myślami wciąż w pracy? Niedobrze. Wyłącz tryb praca!

Dziewczyny pracujące w domu
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Wracasz do domu, a myślami wciąż w pracy? Zastanawiasz się nad e-mailami, bawiąc się z dzieckiem? Wyłącz tryb praca! Psycholog Piotr Zagdański radzi, jak pozbyć się problemu. 

W swojej codzienności pełnimy wiele ról. Kim jesteś? Mamą, dzieckiem, pracownikiem, bratem, chrzestną? Każda z ról wymaga czasu i zaangażowania. Nie sposób wszystkie pogodzić jednocześnie, zwłaszcza, gdy myślami wciąż jesteś w pracy. Często towarzyszy temu stres, niepokój, gorsza relacja z bliskimi. Zaniedbujemy ważne role, względem pracy, która w pewnym momencie powinna zostać zakończona.

Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy jesteśmy zmęczeni, wciąż myślimy o pracy i nie potrafimy znaleźć czasu na odpoczynek? Rozmawiamy z psychologiem Piotrem Zagdańskim.

Urszula Gruszka: Co możemy zrobić, jeśli tryb pracy jest uruchomiony przez cały dzień?

Piotr Zagdański: Jest na to proste ćwiczenie. Należy usiąść i zastanowić się nad tym, jakie pełnimy role. Następnie, ile czasu poświęcamy na każdą z nich, a także które chcemy realizować. Jesteśmy pracownikiem, matką, dzieckiem, kochankiem, przyjaciółką. Musimy przeanalizować, ile czasu w ciągu dnia poświęcamy na realizację tych ról, oraz co ważnego chcemy osiągnąć dzięki nim. Jeśli przenosimy myśli o pracy na grunt domowy, w ten sposób zaniedbujemy inne obowiązki.

Jakie są zagrożenia takiej sytuacji? 

Ciągłe myślenie o pracy odbywa się często kosztem budowania relacji z bliskimi, np. dzieckiem. Jeśli nie uaktywnimy się, tracimy pewne możliwości rozwoju. To zdecydowanie powinno pomóc nam wyłączyć tryb pracy, ponieważ wiele momentów jest nie do nadrobienia.

Przykładowo, rola pt. „pracownik” kończy się o godzinie 15, więc od tej godziny jestem w innej roli, czy to rodzica, męża, kochanka, brata, przyjaciela. Skupiam się na tym, co mam do wykonania. Ważne jest podzielenie swojego czasu i poważnego potraktowaniu swoich ról. Należy pamiętać o odpowiedzeniu sobie  na pytanie: „czego chcę?” i wzięcie odpowiedzialności za role, które wykonujemy.

Organizacja czasu

Niezależnie, jak dużo pełnisz ról w swoim życiu, dobra organizacja czasu jest kluczowa. Narzędziem, który pomoże lepiej zorganizować się jest kalendarz. Swój listę priorytetów, wyraźnie oddziel czas pracy, odpoczynek i sen. Możesz również powiadomić swoich współpracowników o tym, w których godzinach jesteś niedostępny w sprawach zawodowych, to ułatwi lepszą komunikację.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

„Od kobiet oczekuje się, że będą wielozadaniowe i idealne. Łączenie pracy z macierzyństwem jest bardzo trudne i bez pomocy często niemożliwe ” – mówi Katarzyna Łodygowska, znana jako Matka – Prawnik

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Yayoi Kusama: umierałam, by wyrwać się z Japonii i wyzwolić z łańcuchów, które mnie wiązały

kobieta w pracy

Podzielność uwagi. Psycholog wyjaśnia, czy warto robić kilka rzeczy na raz

„Szukam pracy, więc nie interesuj się, czy planuję ciążę”. Nowa kampania walcząca z dyskryminacją kobiet na rynku pracy

Historyczny żeński spacer po kosmosie odwołany! Powód? Brak odpowiedniego skafandra

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?

Purl – różowa włóczka dyskryminowana w pracy. Nowa animacja Pixara porusza niezwykle ważny temat

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szefowa, która chce się zaprzyjaźnić. Jak poradzić sobie z natrętem w pracy? Radzi psycholog Piotr Zagdański

Kobieta pracuje przed lamptopem

Jak nie siedzieć przed komputerem? Ekspert o tym, jak postawa wpływa na naszą sprawność

kobieta siedzi w pracy przy biurku przed komputerem i wydmuchuje nos w chusteczkę

Koledzy w pracy chorują a Ty musisz być zdrowa. Co zrobić, żeby się nie zarazić?

Jak wyłączyć się z trybu „praca”?

Naucz się cieszyć sukcesem

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

6 sposobów na odzyskanie energii po pracy

Jesteśmy stworzeni do pracy przez cztery godziny dziennie

Praca biurowa niszczy zdrowie