Przejdź do treści

Zakładasz nogę na nogę? To jeden z wielu nawyków, których nie lubi dno miednicy. Mówi o tym fizjoterapeutka uroginekologiczna Monika Grzegorzewicz

Na problemy z dnem miednicy narażone są zwłaszcza kobiety \źródło: Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dbać o siebie powinnyśmy kompleksowo. Są jednak elementy w naszym ciele, o których czasem zapominamy. Albo nieświadomie wykonujemy ruchy, które im szkodzą. O jakich nawykach powinnyśmy raz na zawsze zapomnieć, żeby cieszyć się zdrowym i sprawnym dnem miednicy? Wyjaśnia to Monika Grzegorzewicz, fizjoterapeutka uroginekologiczna i autorka profilu na Instagramie @Fizjoterapia Kobieca .

Czego nie lubi dno miednicy?

Dno miednicy (inaczej mięśnie Kegla) składa się z trzech warstw mięśni, które pełnią bardzo ważną rolę w organizmie kobiety, będąc podporą dla narządów miednicy mniejszej – pęcherza, macicy i odbytnicy.  Mięśnie te odpowiadają m.in za trzymanie moczu i kału oraz utrzymywanie w prawidłowej pozycji narządów znajdujących się w miednicy. Wpływają także na poprawną postawę ciała.

Co stanie się, jeśli dojdzie do osłabienia mięśni dna miednicy? To może doprowadzić do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytnicy. A to niedaleka droga do konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku. Na osłabienie tej partii mięśni narażone są przede wszystkim kobiety, ze względu na ciążę i poród. Dlatego też o dno miednicy należy szczególnie dbać.

Mięśnie Kegla nie lubią pewnych naszych zachowań i nawyków. Opowiada o tym na swoim profilu na Instagramie @Fizjoterapia Kobieca jego autorka, czyli Monika Grzegorzewicz, fizjoterapeutka uroginekologiczna. W krótkim nagraniu pokazała zachowania, o których powinniśmy zapomnieć, jeśli chcemy mieć zdrową miednicę. Należą do nich:

  • zgarbiona sylwetka;
  • nieergonomiczne pozycje siedzące w pracy (np. pochylanie się nad biurkiem)
  • zakładanie nogi na nogę;
  • długotrwałe pozycje asymetryczne;
  • zbyt długie siedzenia na sedesie, np. czytanie w WC;
  • pośpiech w toalecie, szczególnie parcie i tzw. pozycja na narciarza.

Żeby dbać o miednicę, powinnyśmy także zrezygnować z noszenia zbyt ciasnych spodni oraz zbyt uciskających ubrań czy gorsetów.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Mulltilac
Multilac Synbiotyk, 20 kapsułek
23,39 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Beauty
Naturell Cynk Organiczny + C, 100 tabletek
12,99 zł

Fizjoterapia Kobieca: co to za profil?

Fizjoterapia Kobieca to profil na Instagramie prowadzony przez Monikę Grzegorzewicz, fizjoterapeutkę uroginekologiczną oraz studentkę osteopatii. Na profilu, który obecnie obserwuje prawie 12 tys. osób, często pojawiają się ciekawe posty pogłębiające wiedzę dot. kompleksowej fizjoterapii kobiet, uroginekologii oraz opieki okołoporodowej.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Proste ćwiczenia na ból kości ogonowej. Co na ból promieniujący do pośladka?

Pani Fizjotrener ostrzega przed tą pozycją podczas pracy zdalnej. Proponuje 3 znacznie lepsze alternatywy

Pani Fizjotrener ostrzega przed tą pozycją podczas pracy zdalnej. Proponuje cztery znacznie lepsze alternatywy

3 błędy w ćwiczeniach na brzuch, które rujnują dno miednicy. Przestrzega Pani Fizjotrener

3 błędy w ćwiczeniach na brzuch, które rujnują dno miednicy. Przestrzega Pani Fizjotrener

Katarzyna Chanowska, fizjoterapeutka uroginekologiczna / archiwum prywatne

„Mnóstwo kobiet kumuluje napięcia w różnych rejonach ciała, część gromadzi je w miednicy. A te mięśnie nie są ze stali” – mówi Katarzyna Chanowska, fizjoterapeutka

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Jak fizjoterapia może pomóc w leczeniu obniżenia narządów miednicy mniejszej? Podpowiada Marta Stachowiak

Jak fizjoterapia może pomóc w leczeniu obniżenia narządów miednicy mniejszej? Podpowiada Marta Stachowiak

Kobieta z dzieckiem na rękach

Nie dla każdej kobiety spacer jest dobrą aktywnością fizyczną, ostrzega Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na plaży. Ubrana jest w sukienkę i botki

„Miękki brzuch to też dobry seks”. Pani Fizjotrener ostrzega, że zbyt twardy brzuch ma negatywny wpływ na zdrowie kobiet

Kobieta

Problemy z dnem miednicy u kobiet są dziedziczne? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta w obcisłych legginsach

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

"Jest częstą, ale rzadko prawidłowo rozpoznawaną zmorą wielu kobiet" - tak o PCS mówi dr Łukasz Paluch

„Jest częstą, ale rzadko prawidłowo rozpoznawaną zmorą wielu kobiet”. Dr Łukasz Paluch o „żylakach miednicy”

Trening mięśni dna miednicy / pexels

Czy trening mięśni dna miednicy można robić, stojąc w kolejce na poczcie? Pani Fizjotrener odpowiada

„To, co jemy, ma wpływ na dno miednicy – na pochwę, pęcherz, macicę, jelita, więzadła i powięzi” – mówi Pani Fizjotrener

Kobieta

„Gubię mocz tylko czasem, kiedy kicham, to jest ok?”. Pani Fizjotrener ostrzega, że to nie jest ok!

Ułożenie języka a dno miednicy - co łączy jedno z drugim? Wbrew pozorom bardzo dużo

Ułożenie języka a dno miednicy. Uważaj, żeby sobie nie zaszkodzić

Brzuch

Pani Fizjotrener: Wyobraź sobie, co się dzieje z powietrzem w balonie, kiedy ściśniesz go po bokach. To samo się dzieje w brzuchu, gdy wkładasz ciasne spodnie

Nogi

„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener

Kobieta

Załatwiasz się na zapas? Uważaj, przez to czekają cię częstsze wizyty w toalecie

Kobieta

Aktywacja dna miednicy głosem. Pani Fizjotrener wyjaśnia, jak to zrobić poprawnie

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

kobieta zimą

Przepona – funkcje, rodzaje, oddychanie, przepuklina

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Kobieta z dzieckiem

Z jakimi problemami i kiedy wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

×