Przejdź do treści

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć?

Mięśnie Kegla – gimnastyka wskazana!
Mięśnie Kegla warto gimnastykować - i dla zdrowia, i dla satysfakcji w seksie! Ilustracja: Magdalena Pankiewicz | www.magdalenapankiewicz.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dynia
Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować
kobieta w lustrze
Kilka słów o akceptowaniu swojego ciała
Domowa przyprawa korzenna
Domowa przyprawa korzenna. Można jej używać nie tylko do pieczenia!
środki antykoncepcyjne
Antykoncepcja skrojona na miarę. Ginekolożka omawia wszystkie metody antykoncepcji
Helicobacter pylori – bakteria, której nie znosi żołądek

Jeszcze kilka lat temu można było o nich przeczytać tylko w specjalistycznych poradnikach albo usłyszeć coś od mądrego ginekologa. Dziś o mięśniach Kegla słychać wszędzie, a coraz więcej lekarzy zaleca systematyczny wzmacniający je trening. I dobrze, bo warto.

Mięsień Kegla to jeden z wielu mięśni dna miednicy, który mają zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Jego udział w naszym życiu jest znacznie większy, niż zdolność powstrzymywania strumienia moczu, który oferuje. Swoją drogą, to stara i skompromitowana metoda ćwiczenia Kegla, więc nie próbujcie tego w domu. Ani nigdzie indziej. W tym tekście zajmiemy się damskim Keglem i jego wpływem na nasze zdrowie, seksualność i dobrostan.

Dociśnięte życiem

Mięśnie Kegla nie mają z nami lekkiego życia. Nie dość, że mało się ruszamy, spędzając większość życia w pozycji siedzącej, to jeszcze wiele prac, które pośrednio aktywizowały tę grupę mięśni, wykonują za nas maszyny. Wystarczy wspomnieć pranie, do którego nasze matki i babki musiały się schylać i wytężać, a które nas kosztuje dosłowne dwie kalorie – tyle, ile zużyjemy, wkładając ubrania do bębna pralki. Lenistwo szkodzi każdemu z mięśni naszego ciała, dlaczego miałoby być inaczej z mięśniami oplatającymi naszą waginę?

Zobacz także

Mięśnie Kegla. Jak je namierzyć? Jak sprawdzić ich stan?

Namierzyć Kegla jest łatwo. Wsuń dwa palce do swojej waginy i zaciśnij na nich mięsień. To, czego używasz, to właśnie Kegel. Sprawdzenie jego formy może odbyć się w gabinecie u ginekologa lub we własnym łóżku. Pierwsza droga jest bardziej profesjonalna i daje konkretne informacje medyczne. Druga jest bardziej zabawna, ale dostarcza bardzo plastycznego dowodu na to, co się dzieje u ciebie w środku. Na czym polega? Bierzesz mocno dojrzałego banana, wkładasz go w prezerwatywę i umieszczasz w waginie. Po czym mocno zaciskasz mięśnie. Jeśli banan zostanie zgnieciony, nie ma powodów do obaw, wystarczy normalnie ćwiczyć. Jeśli jednak został nietknięty, warto porozmawiać ze swoim ginekologiem, kupić kulki i zacząć naprawdę serio podchodzić do tematu.

Modelki Victoria's Secret na wybiegu -Elsa Hosk, Adriana Lima, Behati Prinsloo, i Candice Swanepoel

Mięśnie Kegla: korzyści z ćwiczeń

Zalety regularnych ćwiczeń mięśni Kegla są dla kobiet nie do przecenienia. Nie tylko dbamy o zdrowie i zapobiegamy licznym schorzeniom kobiecym, ale pracujemy nad zwiększeniem własnej przyjemności w seksie i otwieramy drogę do nowych doznań i technik.

Troska o mięśnie dna miednicy daje nam bardziej intensywne orgazmy, zwiększa receptywność genitaliów, umożliwia ćwiczenia z żeńskiej ejakulacji oraz korzystanie z różnych technik zwiększania rozkoszy rodem z dalekiego Wschodu (m.in. tak zwany singapurski pocałunek, czyli doprowadzenie mężczyzny do orgazmu tylko przy pomocy skurczów waginalnych).

Sprawny i ukrwiony Kegel przynosi kobietom lżejsze i szybsze porody, znacznie szybszy powrót do formy i kształtu sprzed ciąży. Ćwiczenia prowadzone po zakończeniu połogu pomagają nawet tym kobietom, które nie ćwiczyły przed ciążą i uskarżają się na dolegliwości związane z utratą czucia, luźnością pochwy, suchością etc.

Regularne, codzienne ćwiczenia są najskuteczniejszą profilaktyką chorób kobiecych wiązanych do tej pory z procesem starzenia. Niestety przypadłości takie jak obniżanie lub wypadanie części układu rodnego czy inkontynencja moczowa (wysiłkowe lub spoczynkowe nietrzymanie moczu) dotykają obecnie wiele kobiet, nie tylko tych bardzo dojrzałych. Leczenie nietrzymania moczu jest dużo trudniejsze, niż proste zapobieganie jego występowaniu. W trudniejszych przypadkach oznacza interwencję chirurgiczną, której można by uniknąć codziennie wykonując kilkadziesiąt skurczów i rozkurczów. Może i nudne, ale za to daje w nagrodę fantastyczne doznania.

 

młoda para uprawia seks

Mięśnie Kegla: jak je ćwiczyć?

Trening mięśni Kegla jest niezwykle prosty. Wymaga tylko systematyczności. Można go sobie urozmaicać i wzmacniać jego efekty przy pomocy różnych urządzeń (poniżej) lub zmieniając techniki oddechowe wraz z nabraniem wprawy.

Gdy już zlokalizowałyśmy nasze mięśnie i chcemy zacząć ćwiczyć, dobrze jest uprościć sobie życie i kurczyć Kegla wraz z wdechem, rozkurczać w towarzystwie wydychania. To łatwy sposób, by dojść do biegłości. Codziennie wykonujemy minimum 30 powtórzeń – gdy jesteśmy w windzie, w samochodzie, w sklepie, na spacerze. Z każdym dniem zwiększamy ilość skurczów i rozkurczów, cały czas pamiętając o oddychaniu. Staraj się ćwiczyć w różnych pozycjach – siedząc, stojąc, chodząc, a także leżąc.

Zobacz także

Gdy ten sposób nam się znudzi, możemy wydłużać czas skurczu, mieszać skurcz długi z krótkim, wykonywać pulsację Keglem – w zasadzie wszystko, co przyjdzie nam do głowy, byle mięsień był zmuszany do pracy regularnie. Kolejnym krokiem może być zmiana struktury oddychania – wraz z wdechem rozkurczamy, z wydechem kurczymy mięsień Kegla. To trudniejsza technika, ale jak powiedziała mi Ania Chmura z Kameralnego Fitnessu, dużo bardziej naturalna ze względu na ruch przepony, która idzie w górę, gdy wypuszczamy powietrze. Tak ćwiczyć jest trudniej, więc to zostawiamy sobie na poziom średniozaawansowany, aby się nie zniechęcić.

Zazwyczaj efekty – w postaci większego napięcia ścianek waginy – widać już po miesiącu ćwiczeń. Jednak nie oszukujmy się, ćwiczyć trzeba stale, aby efekty treningu utrzymywały się i pogłębiały.

 

Zobacz także

Mięśnie Kegle – stymulatory. Kulki, dilda, elektrostymulacja

Najstarsze urządzenie wspomagające trening mięśni Kegla ma kilka tysięcy lat i pochodzi z Japonii. To osławione kulki gejszy lub kulki waginalne. W swojej oryginalnej wersji były to dwie kulki wykonane z metalu, wydającego dźwięki przy zetknięciu (Ben Wa). Nowoczesne kulki są zrobione z silikonu medycznego i wykorzystują to samo zjawisko, co antyczne zabawki gejsz – izometrię. Nasze mięśnie pracują mocniej, gdy napotykają opór. Na tym polega zarówno nasz trening siłowy np. z gumą lub na urządzeniach, jak i rehabilitacja pourazowa.

Włożenie sobie do pochwy małej kulki / kulek, spowoduje, że cały nasz trening zyska solidne wzmocnienie. Ćwiczy się tak samo, jak bez kulki – zaciskając i rozluźniając. Kulki nie są obowiązkowe, ale znacznie wspomagają nasze wysiłki w utrzymaniu mięśni w formie. Z kulkami można iść do pracy, na spacer i na trening fitness. Nie zakłada się ich tylko na basen i w czasie menstruacji. Ważne, by były zrobione z bezpiecznego silikonu i dokładnie czyszczone.

 

Zobacz także

Dla kobiet po cięższych porodach lub mających z różnych powodów bardziej osłabionego Kegla, wskazane jest rozpoczęcie treningu w pozycji leżącej, z obiektem dłuższym niż kulka. Chodzi o to, by pobudzić do skurczu wokół „tego, co masz w środku” większy obszar mięśnia. Przydatne w takich momentach są proste dilda, które wsuwamy do pochwy i zaciskamy na nich mięśnie tak samo, jak na kulce.

Na rynku można spotkać różne skomplikowane urządzenia służące min. elektrostymulacji mięśni Kegla. Zazwyczaj są drogie i reklamowane jako jedyna droga do zdrowia i sprawności. Zachowuję wobec nich duży sceptycyzm. Wiem po prostu, że zwykły trening daje tyle samo za znacznie mniejsze pieniądze. Oczywiście, zdarzają się przypadki poważnego osłabienia mięśni Kegla, w których jako leczenie zostaje zapisana elektrostymulacja. Jednak dla większości z nas będzie to zupełnie zbędna procedura.

Konsultacja dot. oddechu, fizjologii pracy przepony i mięśni, mgr Ania Chmura i Tomek Chmura, Kameralny Fitness. 

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kobieta z niemowlakiem

Nietrzymanie moczu, rozciągnięcie pochwy, osłabienie mięśni dna miednicy – problemy po porodzie. Ginekolog wyjaśnia

Kobieta ćwiczy na macie w pokoju. Obok leży małe dziecko

Ćwiczenia po porodzie – które poprawią sylwetkę i postawę? Radzi Pani Fizjotrener

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Screen z kampanii Seni Lady

Ile tematów tabu mają kobiety po 30-tce? Zobacz fenomenalną reklamę, która mówi o problemach tysięcy Polek

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Mięśnie dna miednicy o zaburzonej fazie relaksu – jak sobie pomóc? Tłumaczy fizjoterapeutka

Co osłabia mięśnie dna miednicy? Wymienia Pani Fizjotrener

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Mięśnie dna miednicy – jaki trening wybrać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Nietrzymanie nie do wytrzymania. Co zrobić i kiedy udać się do lekarza, jeśli popuszczasz mocz?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

„Zazwyczaj kobieta załatwia się na bizneswoman: biegnie do toalety, siada i szybko, z parciem, oddaje mocz. A powinno się dać sobie sekundę, dwie, bez parcia na mięśnie dna miednicy”- mówi Urszula Herman, założycielka zespołu PelviFly, oferującego treningi mięśni dna miednicy

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.