Przejdź do treści

„Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą”. Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieńczenia psychicznego

"Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą". Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego
"Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą". Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ostatnio bardzo dużo pracowałaś, a do tego miałaś mnóstwo innych obowiązków? Czujesz, że jesteś przemęczona, nie masz na nic siły ani ochoty? To może być wycieńczenie psychiczne. Psycholożka prowadząca profil na Instagramie Przystanek Mindfullness, Milena Wojnarowska, wyjaśnia, na czym ono polega i jak można sobie z nim poradzić.

Wycieńczenie psychiczne – kiedy się pojawia?

Jak wyjaśnia na swoim profilu na Instagramie Milena Wojnarowska, wycieńczenie psychiczne to przewlekły stan psychicznego i fizycznego zmęczenia, który wynika z chronicznego stresu, nadmiaru pracy i narzucania sobie nadmiernych wymagań. Innymi słowy: dotyka nas, gdy nie jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom dnia codziennego.

„Wycieńczenie psychiczne pojawia się, gdy w naszym życiu musimy radzić sobie z większą ilością trudności, niż jesteśmy w stanie. Jest to zawsze sygnał ostrzegawczy, który wysyła nam nasz organizm – musimy zwolnić, odpocząć i zadbać o siebie” – podkreśla Wojnarowska.

Czy to robimy? Często nie, a to może odbijać się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Jak zaznacza psycholożka, utrzymujące się przez dłuższy czas wycieńczenie psychiczne może prowadzić do zaburzeń lękowych i/ albo zaburzeń nastroju.

Ekspertka pisze, że absolutnie nie powinniśmy ignorować takich jego objawów jak:

  • problemy ze snem,
  • szybkie irytowanie się,
  • napady lęku i płaczu,
  • smutek i apatia,
  • napięte ciało,
  • dolegliwości bólowe (ból żołądka albo mięśni),
  • problemy z koncentracją i pamięcią.
Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

„Kultura harówy”

„Niestety, żyjemy trochę w kulturze harówy. (…) Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą. Dlatego tak często mamy poczucie winy, że nie robimy nic produktywnego i nie dajemy sobie prawa do odpoczynku” – pisze Wojnarowska.

Psycholożka dodaje, że higiena psychiczna nie powinna być przywilejem, a raczej nieodłączną częścią każdego dnia. Według niej szczególnie powinny dbać o nią osoby, które mają już historię zaburzeń psychicznych – po to, żeby nie dopuścić do ich nawrotu. Tymczasem, jak zaznacza Milena Wojnarowska, często stosujemy schemat, który bardzo negatywnie wpływa na nasz dobrostan.

„Gdy wszystko jest dobrze, bierzemy nasze zdrowie psychiczne za pewnik. Dopiero w momencie, gdy przychodzi kryzys, staramy się jakoś sobie pomóc, ale wtedy często jest za późno i całkowicie nas zmiata z planszy” – wyjaśnia ekspertka.

Jak dbać o higienę psychiczną?

Zastanawiasz się, jak możesz się zatroszczyć o swoją higienę psychiczną? Psycholożka wyjaśnia, że przede wszystkim powinniśmy dawać sobie chwilę na oddech i wyłączenie z naszych codziennych, typowych czynności. Można to robić na przykład poprzez sport, czytanie książki, spędzanie czasu z bliskimi, medytację czy spacer

„Higiena psychiczna to także asertywność i  odmawianie, gdy nie jesteśmy w stanie komuś pomóc. Dobrze dbać także o dietę i regularny sen” – radzi Wojnarowska.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 87 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

 

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: