Przejdź do treści

Zmęczenie wzmaga apetyt. Wyniki badań naukowców z Kolonii a opinia dietetyka

Kobieta leży na łózku i je pizze
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Badania pokazują, że zmęczenie wpływa na wybór i ilość spożywanych posiłków w ciągu dnia. Okazało się, że osoby, które nie wysypiają się i są przepracowane, więcej jedzą i wydają na niezdrowe jedzenie. – Nasze badania przybliżają nas nieco do zrozumienia mechanizmów, które stoją za tym, jak deprywacja snu zmienia sposób oceniania żywności. – powiedział prof. Jan Peters, współautor badań z Uniwersytetu w Kolonii. Opinie naukowców skonsultowaliśmy z dietetyk Iwoną Wanat. 

Wyniki badań prowadzonych przez naukowców w Kolonii wykazały, że bez względu na to, czy badani byli pozbawieni snu, czy nie, byli oni tak samo głodni rano i mieli podobny poziom hormonów i cukru we krwi. Różnica polegała na tym, że u osób o ograniczonym śnie zaobserwowano wyższy poziom substancji, która jest powiązana z greliną, czyli hormonem odpowiadającym za regulację łaknienia.

Zobacz także: 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle czujesz głód

stół świąteczny

Badania naukowców z Uniwersytetu w Kolonii pokazały również, że uczestnicy, którzy byli pozbawieni snu i ich zmęczenie było na wysokim poziomie, byli gotowi zapłacić więcej za przekąski a ich wybór dotyczący jedzenia dotyczył głównie niezdrowych produktów, w szczególności fast food.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Dietetycy zauważają pewną zależność pomiędzy wyspaniem, byciem zrelaksowanym a wzmożonym apetytem. U osób rozdrażnionych, zmęczonych zdarza się, że występuje kompulsywne jedzenie, w wyniku którego najczęściej wybiera się niezdrowe przekąski i produkty typu fast food.

Jeśli jesteśmy niewyspani, zmęczeni, najczęściej towarzyszy temu rozdrażnienie. Wówczas często sięgamy po słone przekąski, słodycze, a także fast food. Wynika to z zaburzonego rytmu dnia i potrzeby organizmu na ciągłe "doładowanie się" energią, którą pozyskujemy z pożywienia. Słodycze często poprawiają nasz humor, przez chwilę czujemy wzrost energii i polepszenie samopoczucia. Jest to jednak niezdrowe i nie niweluje to zmęczenia, tak jak wyspanie się, relaks czy sen.

powiedziała w rozmowie z Hello Zdrowie, dietetyk Iwona Wanat

Równocześnie rezultaty badania metodą fMRI pokazały, że u mniej wypoczętych uczestników mózg wykazywał większą aktywność w ciele migdałowatym i podwzgórzu. Interakcje między tymi dwoma regionami zwiększyły się w porównaniu z sytuacją, kiedy uczestnicy byli wyspani.- Nasze badania przybliżają nas nieco do zrozumienia mechanizmów, które stoją za tym, jak deprywacja snu zmienia sposób oceniania żywności. – prof. Jan Peters, współautor badań z Uniwersytetu w Kolonii

Dowiedz się więcej: Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową.

Zdarza ci się jeść więcej, gdy jesteś niewyspana i zmęczona?

TAK
NIE
Zobacz wyniki ankiety

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Bezsenność – rozpracuj wroga

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen

Zły sen

Zły sen

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?