Przejdź do treści

5 najczęstszych błędów dietetycznych, które mają wpływ na zdrowie hormonalne

Błędy dietetyczne a hormony / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Weterynarz będzie wykonywał badanie krwi? Tak zakłada nowy projekt ustawy
26-latka chora na hirsutyzm po kilkunastu latach przestała się golić i zapuściła brodę. „Trudno to wytłumaczyć, ale czuję się wolna”
Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów
Jesienią nawet 30 tysięcy hospitalizacji z powodu COVID-19? Adam Niedzielski podkreśla, że powrót z wakacji może nie być łatwy
„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji

„W internecie znajdziemy setki porad i informacji, jak się odżywiać, aby być zdrową, co jeść w konkretnych chorobach, co eliminować i – co więcej – często te informacje są ze sobą sprzeczne…” – pisze na swoim profilu na Instagramie mgr Roksana Jurczak-Amroziewicz, dietetyczka kliniczna. Ekspertka w poście rozprawia się z 5 najczęstszymi błędami dietetycznymi mającymi wpływ na nasze hormony. 

Błędy dietetyczne

Chcesz schudnąć? Decydujesz się na dietę. Masz problem z wypadającymi włosami i łamiącymi się paznokciami? Przechodzisz na dietę. Twoim marzeniem jest pozbyć się cellulitu? Sięgasz po produkty, które dzięki witaminie C oczyszczają organizm. Jak pisze mgr Roksana Jurczak-Amroziewicz w swoim wpisie na Instagramie, na każdym kroku mamy do czynienia z różnymi dietami, które obiecują nam wszystko, czego tylko pragniemy. 

„Gubimy się w natłoku sprzecznych informacji i często niestety dokonujemy błędnych decyzji” – pisze ekspertka.

Na jakie błędy dietetyczne powinnyśmy zwrócić uwagę, by nie szkodzić układowi hormonalnemu??

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Nadmiar kawy

„Jak to mówią: 'co za dużo, to niezdrowo’. Kawa ma swoje korzyści zdrowotne i oczywiście nas pobudza, jak mamy gorszy dzień, ale nadmiar kawy niestety nie jest korzystny dla hormonów. Kawa powoduje m.in. zwiększone wydzielanie kortyzolu, tj. hormonu stresu, a nadmiar kortyzolu niestety rozregulowuje nam gospodarkę hormonalną” – pisze ekspertka.

Nieuzasadnione i źle zbilansowane diety eliminacyjne

„Diety eliminacyjne nigdy nie były tak modne, jak obecnie. Najczęściej obrywa gluten, mleko, produkty mleczne i jajka. Czy zasadnie? Niestety nie we wszystkich przypadkach. Bezsensowne eliminowanie produktów, na które nie ma wskazań do eliminacji, może doprowadzić do tego, że nie znajdziemy prawdziwej przyczyny danej dolegliwości, np. nie wykryjemy celiakii, jeśli zastosujemy dietę bezglutenową bez wcześniejszych badań.

Co więcej, diety eliminacyjne często wiążą się z eliminacją produktów, które są podstawą naszej obecnej diety albo dostarczają istotnego składnika. Eliminujemy i nie dajemy nic w zamian. Pojawiają się niedobory pokarmowe, dostarczamy zbyt mało witamin, składników mineralnych, do tego często dieta staje się bogata w cukry proste, a uboga w błonnik, a jak wiemy – nie jest to dobre dla płodności i równowagi hormonów” – wyjaśnia mgr Roksana Jurczak-Amroziewicz.

Eksternalizacja lęku

Diety cud z internetu

„Wiele diet, które znajdziemy w internecie, nie pomoże naszym hormonom, a wręcz mogą nam zaszkodzić, w szczególności jeśli są to m.in. diety bardzo niskoenergetyczne, monodiety (diety bazujące na 1 składniku), diety z eliminacjami albo z dużym ograniczeniem podstawowych składników odżywczych: białka, tłuszczu, węglowodanów. Uważajmy w szczególności na te diety, które obiecują nam wszystko, czego pragniemy i te, które są dla każdego” – dodaje dietetyczka kliniczna.

Nadmiar owoców i soków w naszej diecie i przejadanie się zdrowymi produktami

„Kolejna moda to moda na soki. Każdy, kto chce się zdrowo odżywiać, ma wyciskarkę do soków i pije je codziennie w dużych ilościach. Czy to dobrze? Nie do końca. Owoce to źródło cukrów, więc jeśli jemy ich za dużo, to tak samo dostarczymy sobie nadmiar cukrów prostych z dietą jak w przypadku np. dosładzania herbaty. Oczywiście mamy tu błonnik i antyoksydanty, ale mimo wszystko zbyt dużo fruktozy w połączeniu z niezdrową dietą może doprowadzić np. do stłuszczenia wątroby, co wiąże się m.in. z ograniczonym metabolizmem estrogenów w wątrobie.

W przypadku soków – w szczególności owocowych – jest jeszcze gorzej, idealnie klarowny sok to sok bez błonnika lub z jego śladową ilością, za to bogaty w cukry proste i kalorie.

Podsumowując – sok tak, ale jako dodatek, a nie podstawa naszej diety. Owoce na tak, ale to warzywa jedzmy w większej ilości. A co z przejadaniem się zdrowymi produktami? Ogólnie dostarczymy sobie wielu cennych witamin i składników mineralnych, ale też nadmiar kalorii, co będzie skutkowało zwiększoną masą ciała i zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej, a pamiętajmy, że tkanka tłuszczowa nie jest obojętna hormonalnie, a również wydziela hormony” – tłumaczy w swoim wpisie na Instagramie dietetyczka.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Nadmierna aktywność fizyczna

„Aktywność fizyczna tak, ale nie ponad nasze siły. Nadmierna aktywność fizyczna niestety wiąże się z zaburzeniem równowagi hormonalnej u kobiet” – pisze ekspertka.

Hormonodietetyka – kto stoi za tym profilem?

Za profilem na Instagramie „Hormonodietetyka” stoi mgr Roksana Jurczak-Amroziewicz. Dietetyczka kliniczna i nauczycielka akademicka dzieli się swoją wiedzą w mediach społecznościowych, poruszając najczęściej tematy związane z gospodarką hormonalną oraz dietą dla płodności.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Układ dokrewny – funkcje i budowa. Jakie hormony są najważniejsze?

Milena Nosek / archiwum prywatne

„To, co dzieje się wewnątrz nas, wyznacza jakość naszej pracy. Hormony sterują całym naszym organizmem” – mówi Milena Nosek, dietetyczka

Dr Dominika Trojnarska o tajnikach hormonu miłości, wierności i szczęścia: „Są kraje, w których oksytocynę podaje się pacjentkom w sprayu”

Hormony, które rządzą twoim życiem seksualnym /fot. Pexels

Hormony, które rządzą twoim życiem seksualnym

Androstendion – rola w organizmie, normy i interpretacja. Kiedy badać poziom hormonu?

„Lekarka na roślinach” o nietypowym sposobie na wzmocnienie odporności: Przytulajmy się na zdrowie!

Holoprosencefalia – odmiany, objawy, diagnostyka dziecka

Nieleczona skraca życie nawet o 10 lat. „Nie mówiłam o wszystkich objawach, bo bałam się oskarżeń o udawanie”. O życiu z akromegalią opowiada Katarzyna Marcinkowska

Rola selenu w chorobie Hashimoto

Niedoczynność kory nadnerczy – objawy, badania, rodzaje, leczenie

Kobieta z testem

Gonadotropina kosmówkowa – co to, funkcje, badanie beta hCG, normy

Hiperkortyzolemia – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie

Zespół Sheehana

Zespół Sheehana – objawy i leczenie choroby Sheehana

Hormony tropowe- rodzaje, działanie i ich funkcje w organizmie

Testosteron – badanie hormonu, wpływ na libido, jak go podnieść i obniżyć

Hormony trzustki – insulina i glukagon. Jak działają? Normy

Hormony płciowe – FSH, estrogen i inne. Normy, badania

„Serotonina nie tylko poprawia nastrój, zmniejsza też wrażliwość na negatywne sytuacje” – mówi psychiatra Piotr Woźniak

Kobieta trzyma się na szyję, bo ma niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy – objawy, przyczyny, diagnoza i leczenie

Dojrzała kobieta

Menopauza – co to, objawy, wiek kobiety, leki na menopauzę

kobieta mająca migrenę

Migrena – przyczyny, objawy, rodzaje, leczenie. Ile trwa migrena?

„W przypadku kobiet mówi się 'wypadanie włosów’, jakby to był stan przejściowy, zamiast nazywać rzeczy po imieniu: łysienie”

Masz mniejszą ochotę na seks? Autorki profilu "Ogarnij Hashimoto" wyjaśniają, co może być przyczyną i co zrobić, żeby sobie pomóc

Chorujesz na Hashimoto i masz mniejszą ochotę na seks? Ekspertki wyjaśniają, co zrobić, żeby sobie pomóc

Nie masz ochoty na seks i często masz kiepski nastrój? To mogą być oznaki niskiego poziomu jednego z hormonów

Jesteś przemęczona i nie masz ochoty na seks? To mogą być oznaki niskiego poziomu jednego z hormonów

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×