Przejdź do treści

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o atakach paniki
Dorota Szelągowska o swoim zdrowiu psychicznym. „Byłam na totalnym dnie”
„Nie powinniśmy się bać mówienia o tym, że problemy jelitowe należą już do chorób cywilizacyjnych” – mówi Roksana Środa, dietetyk kliniczna
Niezwykła szopka w Neapolu. Trzej Królowie z paszportem covidowym
Niezwykła szopka w Neapolu. „Trzej Mędrcy przybywają w tym roku z paszportem covidowym”
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podaje prawdopodobny termin
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podał prawdopodobny termin
Dr Fauci: Szczepionka Johnson & Johnson powinna być dwudawkowa
„Szczepionka Johnson&Johnson powinna być dwudawkowa” – mówi dr Anthony Fauci

– Cieszy mnie, kiedy kolejne osoby odkrywają swoje MIQ i zaczynają myśleć pozytywnie o sobie. Przestali wreszcie porównywać się z innymi i tzw. ogólnie przyjętymi normami – mówi Agnieszka Pająk, autorka bestselleru „Metaboliczne IQ – twój kod do zdrowia”.

Marta Chowaniec: Na temat IQ i rodzajów inteligencji powstało wiele teorii. Przemiana materii jest również inteligentna?

Agnieszka Pająk: Metaboliczne IQ to wrodzona identyfikacja naturalnych procesów zachodzących w naszym organizmie, która pozwala zoptymalizować proporcje makroskładników w diecie, takich jak: tłuszcze, białka i węglowodany, zgodnie z potrzebami naszego ciała. Każdy z nas ich potrzebuje, aby świetnie funkcjonować, tylko w różnych proporcjach. Natura już za nas zdecydowała, i teraz pozostaje pytanie, jak długo chcemy się oszukiwać. Metaboliczne IQ jest rodzajem innowacji żywieniowej a raczej reinnowacji. Każdy z nas MIQ otrzymał od  przodków i metaboliczną inteligencję ma zapisaną w genach. Nasi przodkowie jadali prosto, intuicyjnie, skromnie ale zdrowo.

Co to za reinnowacja? Czy trzeba od razu przewracać swoje życie do góry nogami?

Myślę, że nie. Trzeba wreszcie zacząć robić to, co się lubi, a nie to, co robią wszyscy. Niekoniecznie trzeba wszystko od  A do Z zmieniać, być może trzeba tylko zwiększyć pewne grupy produktów, lekko zmodyfikować swoją dietę – sposób odżywiania. Diety bywają pomocne jako terapia krótkofalowa. Z reguły bazują na wyeliminowaniu jednego z makroskładników: białka, tłuszczu czy węglowodanów, a tym samym prowadzą do zaburzeń równowagi składników odżywczych. Generalnie kiedy kierujemy się swoją intuicją, to jemy zgodnie naszym typem metabolicznym. Jeśli będziemy inspirować się modą, dietetyczkami, celebrytami, blogerkami, trenerkami fitness, firmami cateringowymi itd. itp., to zatracamy swoją intuicję i stosujemy sposób żywienia, który nie jest dla nas odpowiedni a wręcz nam po prostu szkodzi. To, co jemy, nie zostaje przekształcone w 100 % w energię, i musimy walczyć z efektem jojo, nadwagą czy mamy problemy ze zdrowiem.

Intuicja podpowiada mi, że kiedy mam duży stres w pracy, to zjem batonika i poczuję się lepiej.

(śmiech) Intuicyjnie szukamy endorfin, hormonów szczęścia. Kiedy mamy zbilansowaną dietę, stajemy się bardziej odporni na stres i sytuację, w których musimy „wzmacniać się” słodyczami. Z drugiej strony jeśli będziemy jeść teoretycznie zdrowe potrawy, a będziemy stale np. senni, to znaczy że nie odżywiamy się zgodnie z naszym metabolicznym IQ.

Agnieszka Pająk. Zdj: archiwum prywatne

Czyli nasz humor serwujemy sobie na talerzu?

Tak. Hormony działają na podstawie tego, co jemy, co pijemy, czym oddychamy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, czujemy brak energii i koncentracji. Mamy kłopoty z układem pokarmowym. Przekłada się to również na alergie, nadciśnienie czy zmiany nastrojów. Oczywiście stosowanie innych diet nie przynosi skutku. Zresztą metaboliczne IQ nie jest dietą, co zawsze podkreślam. To sposób odżywiania. Typów metabolicznych jest pięć. Typ mieszany zrównoważony, który jeśli nie przesadzi w żadną stronę, to właściwie może jeść wszytko 50% na 50%. Typ białkowy potrzebuje w swojej diecie 70% białka i 30 % węglowodanów i tłuszczy. W tym przypadku nie polecam np. słodkich sałatek, ponieważ pozbawiają one osobę białkową koncentracji i energii. Typ białkowy spala węglowodany tak szybko, że przyjmowanie ich bez białka i tłuszczu powoduje ciągłe skoki cukru we krwi i nieustanne uczucie głodu. Typ węglowodanowy potrzebuje 60% węglowodanów i 40% białek i tłuszczy. Wszystkie ciężkostrawne potrawy nie są odpowiednie dla takiego typu, ponieważ powodują one ospałość, ociężałość, a nawet uczucie smutku. Jest jeszcze typ mieszany białkowy i mieszany węglowodanowy. Poszczególne metaboliczne IQ przekłada się też na charakter. Typ węglowodanowy kocha słońce, a nawet upał, lubi ludzi, ale bez przesady, równie ceni sobie bycie sam. Je, żeby żyć, a nie żyje, żeby jeść. Typ białkowy żyje, żeby jeść, kocha gotować, eksperymentować w kuchni i odkrywać nowe smaki. Jest duszą towarzystwa. Typ mieszany zrównoważony lubi jeść, ale bez przesady. Lubi ludzi i nie przepada za słodyczami.

Cukier? Nie, dziękuję. Jak przeprowadzić detoks cukrowy?

Przestać jeść cukier (śmiech), stopniowo go przynajmniej ograniczać, najpierw przestać słodzić kawę, potem nie dodawać cukru do herbaty, jeść mniej przetworzonych słodyczy, wymienić je na daktyle. Kolejno warto zastąpić biały cukier brązowym, potem zacznijmy ograniczać ten brązowy i tak krok po kroku nawet nie zauważymy, kiedy przestaliśmy jeść cukier. W mojej diecie cukru nie ma od prawie dziesięciu lat i mi go nie brakuje. Zresztą typ węglowodanowy potrzebuje małych ilości cukru – a niestety często go przedawkowuje – gdyż negatywne efekty są często nie widoczne na pierwszy rzut oka. Często gubi go szczupła figura. Natomiast dla typów białkowych cukier jest zabójczy, ponieważ prowadzi do skoków cukru, odkładania tkanki tłuszczowej i ogólnych zaburzeń metabolizmu, zmęczenia a nawet agresji.

Agnieszka Pająk
Jeśli będziemy inspirować się moda, dietetyczkami, celebrytami, blogerkami, trenerkami fitness, firmami cateringowymi itd. itp., to zatracamy swoją intuicję i stosujemy sposób żywienia, który nie jest dla nas odpowiedni a wręcz nam po prostu szkodzi

Artykuł o metabolicznym IQ ukazał się nawet w magazynie Vogue Polska, który nie kojarzy się przecież ze zdrowiem. Redaktorka napisała wtedy, że wynik zaproponowanego przez slowfoodlife testu online za 20 zł pokrywa się z testem DNA dotyczącym najbardziej adekwatnych grup pokarmów dla danej osoby za ponad 6 tys. zł. Jak wykonać test?

Test metaboliczny polega na odpowiedzeniu na 48 pytań np. czy lubisz wegetariańskie posiłki, jaka jest cera na twojej twarzy, czy jadasz desery, jaki masz poziom apetytu w południe, jaki masz poziom apetytu w trakcie śniadania, jaki masz stosunek do picia kawy. Następnie należy podsumować odpowiedzi, a na podstawie liczby odpowiedzi A, B lub C przypisać się do odpowiedniej grupy. I teraz wszystko zależy od tego, co jemy i jaki tryb życia prowadzimy. Można wykonać go online, jest również zamieszczony jest w mojej książce „Metaboliczne IQ – twój kod do zdrowia”. Testem i typami metabolicznymi zainteresował się również ORZO, który wprowadza nową kartę menu dostosowaną do typów metabolicznych już w lipcu. W zeszłym tygodniu miałam okazję spotkać się z nimi i degustować pyszne dania, które przygotowali dla poszczególnych typów i sprawdzić, czy spełniają one moje oczekiwania.

Psycholog i psychoterapeuta Paulina Chojecka-Dragon: rosną kolejne pokolenia córek, których matki odchudzają się całe życie

Jak się mam metaboliczne IQ do liczenia kalorii? Obecnie na niemal wszystkich opakowaniach produktów spożywczych umieszczana jest informacja o ich wartości odżywczych.

Możemy wreszcie zapomnieć o liczeniu kalorii. Teoria liczenia kalorii jest zupełnie niewspółmierna do rzeczywistości. Większość danych nie jest dokładna, ponieważ nie uwzględnia złożoności procesów trawienia. Zupełnie inne są kalorie z produktów nieprzetworzonych, odmienna jest ich wartość z produktów odżywczych, wysoko przetworzonych, surowych itd. – ujednolicona miara dla wszystkich pokarmów zupełnie się nie sprawdziła, o czym pisał już „National Geographic”. Substancje konserwujące dodawane do żywności tworzą koktajl Mołotowa i trudno mówić tutaj o jakichkolwiek kaloriach. Zdrowe płatki, jogurt fit, śmietana babuni – to są nazwy marketingowe. Produkt o nazwie „mleko UHT” nie ma nic wspólnego z mlekiem. Chleb żytni może zawierać 50% pszenicy. To, co zawiera produkt, a to co jest w jego składzie, mogą to być skrajnie rzeczy. Niestety teoria liczenia kalorii jest bardzo głęboko zakorzeniona w naszej świadomości i trudną ją wyplenić.

Agnieszka Pająk
Możemy wreszcie zapomnieć o liczeniu kalorii. Teoria liczenia kalorii jest zupełnie niewspółmierna do rzeczywistości. Większość danych nie jest dokładna, ponieważ nie uwzględnia złożoności procesów trawienia

W pogoni za modą również wybieramy superfoods.

Superfoods, żywność funkcjonalna, super moc – czy my tak naprawdę wiemy, co te nazwy znaczą i o co tak naprawdę chodzi w tym szale zdrowej żywności o specjalnych funkcjach? To bardzo duża grupa produktów. Superfoods ma różną jakość, w zależności od tego, jak długo te produkty do nas jechały, gdzie były uprawiane, jak konserwowane, czym spryskane. Niektóre z nich zawierają zaledwie szczątkowe ilości substancji prawdziwie wartościowych. To nie jest antidotum, które rozwiąże nasze wszystkie problemy z dietą, jeśli odżywiamy się w sposób nieodpowiedni dla nas. Jedzmy te produkty, które zostały wyprodukowane na miejscu, są świeże, sezonowe a super food s wybierajmy ze sprawdzonych źródeł.

Czyli poza teorią metabolicznego IQ są wg ciebie zasady zdrowego odżywiania dla wszystkich?

Warto ograniczyć produkty wysoko przetworzone, cukier i wyeliminowanie kwasy tłuszczowe trans, które niszczą nasz układ krwionośny niezależne od naszego typu metabolicznego np. margarynę, olej rzepakowy czy słonecznikowy – nagminnie lansowane przez mian stream jako zdrowe. Olej słonecznikowy nie nadaje się do obrębki termicznej, gdyż przechodzi w tłuszcze trans pod wpływem temperatury, natomiast rzepak przed erą komercji i biznesu był tylko i wyłącznie rośliną pastewną, ewentualnie nadająca się na bio paliwo.

Co nowego odkryłaś w kuchni i w życiu ?

Balans, równowagę we wszystkim. Polecam. Cieszy mnie, kiedy kolejne osoby odkrywają swoje MIQ i zaczynają myśleć pozytywnie o sobie. Przestali wreszcie porównywać się z innymi i tzw. ogólnie przyjętymi normami.

Człowiekowi wydaje się aktualnie, że wszystko wymyśli na nowo, a nie tędy droga. Reinnovation to jest klucz do wszystkiego – ulepszenie rozwiązań, które już działają i funkcjonują. Zewsząd zalewa nas plastik. Jedno biuro zużywa średnio 9 ton rocznie. Sami Amerykanie dziennie zużywają 500 mln słomek. Stanowimy 0,01 % gatunków na tej planecie a zniszczyliśmy 83 % planety. Jedyne co mi się nasuwa na myśl, to człowiek jako gatunek inwazyjny. W minionym roku kwestie: środowiska, ratowania planety, plastic free, zero waste, less waste stały się moim priorytetem.

Agnieszka Pająk – Health Coach, twórczyni i redaktor popularnego portalu slowfoodlife.com, propagatorka zdrowego stylu życia , ekspert wellness, członek Slow Food International, food shopper assistant. Autorka takich bestsellerów jak „Metaboliczne IQ – twój kod do zdrowia” i „Twój dziennik zdrowia”. Publicystka znana z artykułów prasowych, wywiadów, programów TV i audycji radiowych. Wspólnie z Dr Grażyna Pająk konsekwentnie od 12 lat budują imperium zdrowia. W kwietniu 2018 otrzymała prestiżowe wyróżnienie z Paryża w kategorii Holistic Beauty Awards za pasję do zdobywania wiedzy z zakresu dietetyki i zdrowego stylu życia oraz zaangażowanie w nowoczesną medialną edukację i promocję zagadnień prozdrowotnych.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów /fot.Pexels Polina Tankilevitch

Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

Dwie kobiety siedzą przy stole i piją z filiżanek

„Ciągle odczuwasz głód i nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie leptynooporność” – apelują autorki Ogarnij Hashimoto

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Katabolizm – co to jest, etapy, katabolizm a metabolizm

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Miopatia – przyczyny, rodzaje, objawy i leczenie miopatii

Amoniak w moczu i we krwi – badanie, norma, zatrucie amoniakiem

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?