Przejdź do treści

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Noworodek ze starszą siostrą
„Najstarszy” noworodek świata. Dziewczynka pobiła rekord swojej siostry
prezentownik dla niej, Boże Narodzenie 2020
Dla ciebie i wszystkich ważnych dziewczyn w twoim życiu. Czuły prezentownik na wymagające czasy
Poznaj nasze pomysły na świąteczne prezenty prosto od polskich marek!
Adam Lewanowicz
Jak pomóc bliskiej osobie, która tkwi w toksycznej relacji? Radzi psychoterapeuta Adam Lewanowicz [WIDEO]
projektowanie uśmiechu
„Od razu zauważam, gdy ktoś ma problem, bo mówi czy uśmiecha się, przekręcając głowę w bok, lub zasłania usta dłonią”. Lek. dent. Marcin Krupiński o projektowaniu uśmiechu

„Czuję spadek formy, to nie jest mój dzień!” – czasami mówimy tak, gdy w pracy nie działa na nas kolejna kawa. Pora dodać swojemu mózgowi energii w inny sposób. Dzięki niej łatwiej będzie stawić czoła kolejnym zadaniom.

Przyczyn deficytu energii może być wiele: niewyspanie, niskie ciśnienie, ciągłe rozmyślanie nad jakimś problemem. Deficyt ten przekłada się nie tylko na formę fizyczną, ale też na nasz zapał do pracy. Oto 5 sposobów na podniesienie poziomu energii.

Przypominaj sobie o motywie przewodnim na każdy dzień

Zaletą tego sposobu jest szybkość: jego zastosowanie zajmie zaledwie kilka sekund. Polega on na tym, żeby przed pójściem spać albo rano poświęcić chwilę na znalezienie myśli, która będzie nam towarzyszyła w nowym dniu. Ba, nie musi to być skomplikowana myśl! Wystarczy jedno słowo, które będzie nas prowadziło przez dzień jak przewodnik w czasie wycieczki.

Psycholog i profesjonalny mówca Jacek Walkiewicz w jednym ze swoich wykładów przyznaje, że często rano powtarza sobie hasło „Życie jest piękne”, dodając do niego różnego rodzaju „ale”. – Gdy wypadł mi dysk i miałem problem z kręgosłupem, powtarzałem sobie po przebudzeniu: „Życie jest piękne, ale… bywa bolesne!” – przyznaje Walkiewicz. Przypominanie sobie tego typu motywów w środku dnia może zarówno poprawić nasz nastrój – bo jesteśmy konsekwentni w tym, co robimy – jak i sprawić, że nabierzemy więcej energii do działania.

Jak szukać motywu przewodniego? Są dwa sposoby. Po pierwsze, możemy udoskonalać to, w czym jesteśmy już teraz dobrzy. Ktoś chce poprawić swoje wyniki na siłowni i jego hasło to: „Urządzę sobie sportowy wieczór”. Ktoś inny chce poprawić swoją efektywność w pracy i hasło, jakie wybierze dla siebie, może brzmieć: „Koncentracja! Pracuję krócej, ale intensywniej!”. Po drugie, hasło może nam pomóc poprawić to, z czym mamy problem. Jeżeli ktoś wie, że często przerywa swoim rozmówcom, jego hasło może brzmieć: „Cierpliwość i uważne słuchanie innych”. Ktoś inny może dostawać uwagi typu: „Nigdy nie patrzysz mi w oczy, gdy ze mną rozmawiasz!”. Wtedy jego hasło może brzmieć: „Będę utrzymywał kontakt wzrokowy z ludźmi wokół mnie”.

To wszystko na pierwszy rzut oka może przypominać robienie postanowień noworocznych. Ale tutaj jest łatwiej: sprawa dotyczy jednego dnia i może być rodzajem pierwszego kroku do tego, żebyśmy stali się jeszcze trochę lepsi, niż teraz jesteśmy.

Czekaj na zachód słońca (albo inną przyjemność)

Richard Carlson w książce „Nie zadręczaj się drobiazgami” pisze, że niektóre z tych najwspanialszych rzeczy, które możemy zrobić, żeby poprawić swoje życie, są bardzo proste i bezpłatne. W tym sposobie chodzi o to, żeby stworzyć w swoim życiu coś, na co czekamy i czego realizacja daje nam przyjemność. To mogą być dziesiątki rzeczy: od zatrzymania się w drodze powrotnej do domu i obserwowania wspomnianego zachodu słońca, przez wieczorne słuchanie ulubionej muzyki przy aromacie zapachowej świecy, aż po dające nam dużo radości uczenie się słówek egzotycznego języka.

Przypomnienie sobie w środku dnia, że czeka na nas coś przyjemnego – coś, co sami sobie zorganizowaliśmy – zadziała jak przycisk do kasowania: pozwoli nam powrócić do zadań z nową energią.

zestresowana kobieta

Przypomnij sobie, że nie jesteś poszukiwaczem aprobaty

Wszyscy pewnie dobrze pamiętamy filmowych poszukiwaczy zaginionej arki. Warto w środku dnia, gdy zajmujemy się wieloma zadaniami i czekamy na decyzje w różnych sprawach, przypomnieć sobie, że nie jesteśmy poszukiwaczami aprobaty innych ludzi. Oni są oczywiście ważni, ale nikt z nich nie może zajrzeć do naszej głowy i sprawdzić, czego my sami pragniemy. Taka świadomość dodaje nam wewnętrznej siły i, co chyba jeszcze ważniejsze, sprawia, że czujemy się lepiej, bo doceniamy własne mocne strony: inteligencję, intuicję czy wreszcie nasz autorski pomysł na życie.

Dla głównego bohatera filmu Krzysztofa Kieślowskiego „Przypadek” momentem przełomowym w życiu było usłyszenie od swojego ojca zdania: „Nic nie musisz”. Filmowy bohater odkrył, że wiele rzeczy w jego życiu zależy tylko od niego. Warto przypominać sobie o tym, że nad naszym życiem finalnie panujemy my sami – że bardzo wiele zależy w nim od decyzji, które my podejmujemy, i celów, na które my się decydujemy. Warto, bo taka świadomość dodaje nam energii związanej z tym, że czujemy się sprawczy!

Zastosuj sposób „od jednego do dziesięciu”, czyli rozpakuj swój problem

Idea, która towarzyszy tej technice, zakłada, że nie wszystkie sytuacje, które oceniamy jako wielki problem, są tak istotne, jak może nam się wydawać, i… łatwo można ją porównać do pakowania się przed wyjazdem na wakacje. Jak wiedzą doświadczeni podróżnicy, kluczem do sukcesu w czasie pakowania jest wybranie najpotrzebniejszych i zajmujących jak najmniej miejsca rzeczy. Są osoby, które najpierw pakują swoją walizkę, potem zostawiają ją na kilkadziesiąt minut, wracają do niej, otwierają ją i… wyjmują dokładnie połowę rzeczy, które następnie zostawiają w domu. Zwykle wydaje nam się, że będziemy potrzebować więcej, niż w rzeczywistości nam się przydaje.

Podobny sposób możemy zastosować, gdy czujemy, że tracimy energię. Oto przykład: w środku dnia pracy zdenerwował nas szef, który nie dotrzymał danego nam słowa. Czujemy się rozczarowani i sfrustrowani. Właśnie wtedy możemy zrobić sobie umysłową zabawę i nadać tej sprawie ważność w skali od jednego do dziesięciu. Załóżmy, że oceniliśmy całą sytuację na mocne 6 w dziesięciostopniowej skali. Potem warto, podobnie jak w przypadku walizki, odłożyć całą sprawę na bok i przez co najmniej kilka minut w ogóle nie myśleć o niesłownym szefie. A następnie jeszcze raz, na spokojnie, spojrzeć na problem i… podzielić poprzednią liczbę przez dwa, co w naszej hipotetycznej sytuacji nadaje jej znaczenie na poziomie liczby 3. 3 na 10, czyli… tak naprawdę niewiele!

Okaż entuzjazm

Psychologowie od dawna się zastanawiają, jak w precyzyjny, naukowy i jednocześnie maksymalnie prawdziwy sposób opisać fenomen entuzjazmu. Pewnie większość osób zgodziłaby się co do tego, że entuzjazm jest iskierką energii, może prowadzić do nowych pomysłów i do, chociaż chwilowej, dużej radości życia. Pewnie wszyscy pamiętamy sytuację ze szkoły, kiedy ktoś nie najlepiej radził sobie z jakimś przedmiotem, ale był w niego mocno zaangażowany, miał zapał, żeby przyswoić sobie choć część trudnej fizyki lub zagmatwanej historii. W wielu przypadkach nauczyciele i uczniowie chcieli pomóc tej osobie, ułatwić jej sytuację i… docenić w ten sposób jej entuzjazm.

Wielu ekspertów od rekrutacji stawia entuzjazm do pracy na równi z doświadczeniem czy wykształceniem. Gdy na co dzień żyjemy (pracujemy, podróżujemy, odpoczywamy, rozmawiamy) zgodnie ze schematami, okazywany entuzjazm zadziała odświeżająco i przypomni, że są rzeczy, za sprawą których serce może zabić mocniej. To szybko dodaje energii, nie tylko układowi krwionośnemu!

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Trudno ci się skupić w niedzielę? Po 15:00 zaczynasz odczuwać niepokój? To może być sunday blues

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Anya Taylor-Joy: W chwili stresu trzeba zrobić krok w tył i powiedzieć sobie: nikt nie umiera, nie jesteś chirurgiem, wszystko będzie dobrze

Terapia zajęciowa – przebieg, korzyści, rodzaje terapii

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zanik wieloukładowy – objawy, przyczyny, leczenie, rokowania

Hormon wzrostu (somatotropina) – efekty, badanie i cena

Rezonans magnetyczny głowy – wskazania, ile trwa, skutki uboczne

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Mózg po COVID-19. Jakie zmiany mogą w nim zajść? Tłumaczy neurolożka Magdalena Wysocka-Dudziak

Odchudzanie – na co dajesz się nabrać?

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Badanie błędnika (ENG, VNG) – jak wygląda i ile kosztuje?

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta i jej odbicie w lustrze

„Ten sukces to przypadek, miałam akurat szczęście”. Często mówisz takie zdanie? Prawdopodobnie cierpisz na syndrom oszusta

"Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze". Psycholożka o "rewelacyjnym" sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

„Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze”. Psycholożka o „rewelacyjnym” sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?