Przejdź do treści

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Zdjęcie: bruce mars / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeziębienie u kobiety / istockphoto.com
Czego nie powinnaś robić, gdy jesteś przeziębiona?
7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach
Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje
Co osłabia mięśnie dna miednicy? Wymienia Pani Fizjotrener
Pacjentka w łóżku / istockphoto.com
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Błędy pielęgnacyjne. Jakie popełniamy najczęściej? Wymieniają „Modne Farmaceutki”

Chodzisz spięta i podminowana, słabo śpisz, brakuje ci radości życia i energii. Kiedyś z entuzjazmem podejmowałaś aktywności, teraz częściej czujesz frustrację i lęk? To charakterystyczny stan dla osób, u których wszystko musi być perfekcyjne i chodzić jak w zegarku. Brzmi znajomo? Może za bardzo się starasz, za wysoko podnosisz poprzeczkę, przesadnie się przejmujesz. Wcale nie musisz być idealna. Nawet lepiej, żebyś nie była. Zdrowo jest czasem odpuścić. Ta umiejętność niektórym może wydawać się trudna do opanowania, ale da się ją wyćwiczyć.

Żeby była jasność – odpuścić to nie znaczy poddać się. Raczej pozbyć napięcia i złych emocji, akceptując rzeczywistość, nawet jeśli do końca nie odpowiada ona naszym wyobrażeniom. Jak to zrobić?

Zastanów się, czego pragniesz

Co jest dla ciebie ważniejsze – bycie idealną, perfekcyjne wywiązywanie się z zadań i realizowanie planów, czy bycie sobą, spokojną, pewną siebie, radosną i nadal profesjonalną (w pracy) oraz godną zaufania (w życiu). Musisz wiedzieć, czego oczekujesz na koniec dnia. Załóżmy, że skończysz projekt, ogarniesz wszystko, co miałaś założone, ale odbędzie się to kosztem twojego zdrowia psychicznego i fizycznego – będziesz spięta, zmęczona i zestresowana. Chyba, że… No właśnie. Jest alternatywa. Zmienisz trochę swoje plany, obowiązki dostosujesz do swoich aktualnych możliwości, updetujesz grafik i oczekiwania. A co w zamian dostaniesz? Spokój ducha, porządek w głowie, dystans do rzeczywistości. Brzmi zachęcająco, prawda? To ty codziennie ustawiasz swoje priorytety. Pomyśl, co jest najważniejsze, a co ewentualnie możesz odpuścić.

Zaakceptuj to, co jest

To jedna z trudniejszych rzeczy w całym procesie nauki odpuszczania. Nie radzi sobie z tym wiele z nas. Nie uda ci się to, jeśli będziesz się ciągle zastanawiać, jak powinno być.

Chcesz lepszego seksu?

Dobry seks to miks wielu czynników, o które nie zawsze łatwo. WIMIN to wsparcie dla Twoich mechanizmów relaksacji. Zadba o pożądanie i wzmocnione wrażenia. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Raczej spróbuj sobie uświadomić, jaka jest rzeczywistość. I to ją właśnie powinnaś zaakceptować. Ludzie z elastycznym podejściem znajdują równowagę między oczekiwaniami a rzeczywistością, dzięki temu są mniej spięci i mają luz psychiczny.

Psychoterapeutka Sheri Van Dijk, autorka książki o opanowywaniu emocji i wprowadzaniu równowagi w życiu, uważa, że kluczem do zaakceptowania rzeczywistości jest nie zaprzeczanie jej. „Akceptacja oznacza, że zamiast starać się zaprzeczyć rzeczywistości, przyjmujesz ją do wiadomości. Akceptacja nie oznacza, że aprobujesz daną sytuację. Nie oznacza też poddania się ani bierności. Po prostu trzeba uznać to coś, czym naprawdę jest” – radzi psychoterapeutka. Jeśli zaakceptujesz rzeczywistość, nawet gdy coś pójdzie nie po twojej myśli, coś ci się nie uda, nie będzie idealne, nie przejmie to kontroli nad tobą. Stresująca sytuacja przestanie mieć nad tobą władzę, a tym samym zniknie napięcie.

Wierz w siebie

Natłok obowiązków, kłopoty w domu lub pracy, plany i cele, oczekiwania – to wszystko może być stresujące. Człowiek jednak potrafi sobie radzić ze stresem. Wpływ na to ma nasza samoocena i to, co sami o sobie myślimy.

„Jednym z najważniejszym przekonań wpływających na nasze umiejętności radzenia sobie ze stresem jest przekonanie o własnej skuteczności, wywodzące się z koncepcji Alberta Bandury. To poczucie, że jesteśmy w stanie zrealizować określone działania i osiągnąć wyznaczone cele pomimo trudności, które napotykamy. Rozwija się ono w wyniku pozytywnych doświadczeń w radzeniu sobie z trudnościami. Jeżeli udało nam się coś wcześniej osiągnąć czy pokonać przeszkody, rodzi się w nas poczucie sprawstwa, panowania nad rzeczywistością” – tłumaczy prof. Roman Cieślak, psycholog społeczny z SWPS w Warszawie na łamach „Akademii Charakterów”.

Pozwól sobie na błędy

Podchodzisz do zadań na zasadzie „wszystko albo nic” i nie potrafisz wykonać tylko części pracy? Spróbuj to zmienić. Masz prawo nie wyrobić się z czymś, coś może ci się nie udać. Wtedy trzeba zwyczajnie odpuścić. Powiedzieć sobie: „Trudno. Tym razem nie powiodło się. Starałam się, ale nie wyszło. Tak będzie się czasem zdarzać”.

Jest taka technika opracowana przez amerykańską pisarkę Anne Lamott. Nazywa się „First Shitty Draft” (w dosłownym tłumaczeniu: pierwszy gówniany projekt) i polega na tym, żeby zrobić okropny projekt i spróbować to zaakceptować. To nauka luzowania. Wymyśl, co możesz dzisiaj zawalić i poczuj, że ty też masz prawo popełniać błędy.

Tu znów pojawia się kwestia akceptacji rzeczywistości, o której pisaliśmy. Trzeba pogodzić się z tym, że czasem coś nie wyjdzie. Psychiatrzy, którzy leczą ludzi chorych na toksyczny perfekcjonizm, radzą, by zadać sobie pytania: Co będzie, jak mi się nie uda? Jak będę się wtedy czuć? Czy to zmieni moje zdanie o samej sobie?

Zacznij lepiej siebie traktować

To niezbędny krok w nauce odpuszczania. Pomyśl, czy nie jesteś dla siebie zbyt surowa i nie traktujesz siebie zbyt krytycznie. Jak dbać o siebie i być dla siebie dobrą? Przypomnij sobie kogoś, komu na tobie zależało i kto chciał dla ciebie jak najlepiej – co w danej sytuacji ta osoba by ci powiedziała, doradziła. Traktuj siebie jak kogoś bliskiego, ważnego.

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić? Dać sobie spokój – to znacznie obniży poziom odczuwanego stresu – uważają naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii i w Pensylwanii. Swoją pracę opublikowali na łamach czasopisma „Psychological Science”. Ich badania pokazują, że ci, którzy potrafią mieć dystans do swoich działań, a w tym i do porażek, doświadczają o wiele mniejszego stresu niż ci, którzy nie potrafią odpuszczać. To wnioski z wieloletnich doświadczeń – przez kilkadziesiąt lat monitorowano zdrowie tysięcy ludzi. Ci, którzy nie potrafili się wyluzować i ciągle się czymś przejmowali, doświadczali negatywnych emocji jak lęk, drażliwość i gniew. I oni 10 lat później mieli więcej problemów zdrowotnych niż ci, którzy potrafili odpuścić.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

„W Polsce kobiety stawiają sobie bardzo wysokie wymagania wobec tego, jak mają wyglądać. Są niezwykle urodziwe, a mimo to, mają bardzo dużo kompleksów” – mówi Natalia Zawada, projektantka i właścicielka marki STARSEEDS

„Drażni mnie terror ciałopozytywności, z pozytywności obdzierany” – blogerka szczerze o body positive

archiwum prywatne

Wrzuciłam do sieci swoją fotkę, na której jestem bez makijażu. Zrobiłam to, bo jestem dla siebie ważna

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

pexels.com

Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

„Bycie miłą to przyzwalanie na różne zachowania, na które w środku w sobie zgody nie mamy, ale nie chcemy urazić drugiej osoby” – mówi Monika Perdjon, trenerka zmiany

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Kompleksy i historie, które kryją się za nimi. Seria zdjęć „Rock Your Body” pokazuje, jak odważna jest prawda

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

„Jeśli jesteś kobietą, musisz ciągle udowadniać swoją wartość. Może to mnie nauczyło pracować intensywniej niż inni? Choć taka sytuacja doprowadza mnie do wściekłości” – mówi Agnieszka Sierotnik

Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.