Przejdź do treści

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wigilia
W tym roku Wigilia u… ciebie! Jak przetrwać pierwsze samodzielnie organizowane święta?
kobieta ogląda tv
Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?
Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan
zupa w proszku
Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona
kortyzol
Kortyzol – walcz albo uciekaj!

Badania dowodzą, że problem „leniwych jelit” jest dziś coraz częstszy. Powiedzmy sobie wprost: zaparcia to problem wstydliwy, a dyskomfort, który powodują, ogromny. Jak sobie z tym poradzić i ulepszyć pracę jelit, by cieszyć się dobrym samopoczuciem?

Ruszaj się!

Ci, którzy się regularnie ruszają, niekoniecznie wyczynowo, zdecydowanie rzadziej cierpią z powodu leniwych jelit. Zamiast marudzić, po prostu zacznij się ruszać! Ćwiczenia w sposób mechaniczny stymulują układ pokarmowy i zmuszają go do pracy. Masz lenia? Ćwicz przynajmniej podczas oglądania telewizji mięśnie brzucha!

Zmień dietę

Sama aktywność może nie dać tak spektakularnych efektów jak połączenie regularnego ruchu z odpowiednią dietą. Bo problem leniwych jelit jest ściśle związany z nieprawidłową dietą: tłuste, ciężkostrawne, przetworzone i ubogie w błonnik pokarmowy produkty sprzyjają zaparciom. Postaw więc na produkty o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego i bakterii probiotycznych, które pobudzą jelita do pracy. Wybór masz spory:

Pełnoziarniste produkty zbożowe

By uwolnić się od zaparć, zamiast białej „dmuchanej” bułeczki na śniadanie wybierz chleb z pełnego ziarna, który zawiera kilkakrotnie więcej błonnika pokarmowego. Postaw na kasze! Zwłaszcza grube, takie jak gryczana czy pęczak, bo to one są najbogatsze we włókno pokarmowe. Biały ryż zamień na brązowy i dziki. Odstaw słodkie płatki śniadaniowe. Postaw na naturalną owsiankę. Wybierz płatki górskie zamiast błyskawicznych, bo zawierają znacznie więcej błonnika. Taka owsianka może się stać najlepszą bronią w walce z zaparciami. Wystarczy, że dodasz do niej otręby pszenne (100 g otrąb zawiera aż 42 g błonnika!), siemię lniane (w 100 g jest 28 g błonnika) czy suszone (nie kandyzowane!) owoce (szczególnie bogate we włókno pokarmowe są śliwki, jabłka i morele).

Warzywa i owoce

Wszystkie warzywa i owoce są źródłem błonnika. Im mniej przetworzone, tym mają go więcej. To znaczy, że najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z zaparciami są surowe warzywa i owoce. Jeśli z upraw ekologicznych ‒ to najlepiej jedzone ze skórką. Jeśli decydujesz się na warzywa gotowane, pamiętaj, by nie były rozgotowane – powinny mieć postać półtwardą. W przypadku niektórych warzyw, np. kalafiora czy brokułu, nie ma wcale konieczności gotowania, wystarczy zalać je na kilka minut wrzątkiem. Jednym z najlepszych źródeł włókna pokarmowego są nasiona roślin strączkowych. 100 g fasoli zawiera aż 16 g błonnika!

Produkty z bakteriami kwasu mlekowego

Znajdziesz je w mlecznych napojach fermentowanych, kiszonkach (np. ogórkach kiszonych, kapuście kiszonej) oraz miso. Bakterie fermentacji mlekowej regulują skład mikroflory jelitowej, przeciwdziałają rozwojowi bakterii gnilnych i wpływają pozytywnie na ruchy jelit, tym samym zapobiegając zaparciom. Jedz je regularnie, najlepiej codziennie.

Ile błonnika?

 

Dziennie z dietą powinieneś zjadać ok. 40 g błonnika pokarmowego. Ile to jest? Średnio są to cztery kromki pełnoziarnistego chleba, 200 g mało oczyszczonych produktów zbożowych, np. kaszy, mała garść suszonych owoców, trzy surowe owoce (np. jabłka) i 200 g surowych warzyw.

Nawodnij się!

Często brak wypróżnień to wynik niewielkiej ilości płynów w menu. Oczywista i wszystkim znana zasada wypijania 2 litrów płynów dziennie w praktyce często nie jest już taka oczywista. Zapominamy o piciu wody, dopiero odwodniony organizm daje o tym znać niepohamowanym pragnieniem i… nierzadko trudnościami w toalecie. Najlepszym płynem na poprawę pracy jelit jest niesłodzona woda, najlepiej wysoko zmineralizowana. Możesz wrzucić do niej plaster cytryny czy kawałek imbiru (działa przeciw gazom, jeśli równocześnie cierpisz na wzdęcia). Ulgę przyniesie też koper włoski – ma działanie odgazowujące i delikatnie zwiększające ruchy jelit. W ekstremalnych sytuacjach możesz skorzystać z herbatek przeczyszczających. Ale tylko sporadycznie. Nie zalecam wypijania ich nadmiernej ilości i zbyt często, bo ich nadużywanie powoduje tylko pogłębienie problemu.

Materiał powstał we współpracy z marką Xenna balance. Xenna balance jest pomocna w leczeniu przewlekłych zaparć u osób powyżej 12. roku życia. W skład Xenny balance wchodzi substancja osmotycznie czynna: makrogol 3350. Wysoki poziom skuteczności i bezpieczeństwa przesądził o umieszczeniu rekomendacji wykorzystania tej substancji do leczenia przewlekłych zaparć w najnowszych wytycznych Amerykańskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego. Xenna balance rozpuszczona w wodzie tworzy roztwór izoosmotyczny, co oznacza, że ryzyko odwodnienia jest minimalne. Elektrolity zawarte w preparacie pomagają utrzymać prawidłowy poziom sodu i potasu podczas leczenia zaparcia. 

 

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

kobiety jedzące marchewki

10 zagrożeń drastycznych diet

ból brzucha

Czy grypa żołądkowa jest grypą? Jak ją leczyć?

Kobieta je jedzenie z pudełka

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Kobieta trzyma chleb

Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Pełzak czerwonki i pełzak okrężnicy – charakterystyka, objawy i leczenie

Pełzak czerwonki i pełzak okrężnicy – charakterystyka, objawy i leczenie

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Fit dodatek do diety – kurkuma

kobieta z kubkiem kawy

Zdrowe jelita to zdrowsze piersi

Nieswoiste zapalenie jelit — przyczyny, objawy, leczenie

Nieswoiste zapalenie jelit – przyczyny, objawy, leczenie

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego - czym jest i jakie są jego objawy?

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie

kobieta na zakupach spożywczych

Dietetyczka kontra singielka, czyli o błędach jednoosobowych zakupów

Proktolog — kim jest i za co odpowiada?

Proktolog – kim jest i za co odpowiada?

Jak oczyścić jelita? - poznaj kilka skutecznych sposobów na usunięcie z nich niepotrzebnych i szkodliwych substancji

Jak oczyścić jelita? Poznaj skuteczne sposoby

Joanna Brejecka-Pamungkas / arch. prywatne

Pasożyty w naszym organizmie. Jak się ich pozbyć? Wyjaśnia Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka i dietetyczka holistyczna

Przeszczep flory bakteryjnej – na czym to polega i kiedy się stosuje? Wyjaśnia dr med. Paweł Grzesiowski

Jak odkwasić organizm — sprawdź jak zrobić to prosto i skutecznie!

Jak odkwasić organizm? Przedstawiamy skuteczne sposoby

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta z bólem brzucha

IBS – gdy jelito jest zbyt wrażliwe. Wszystko co powinnaś wiedzieć!

kobieta szykująca posiłek

Co należy uwzględnić przygotowując się do zmiany diety? Podpowiada dietetyczka, Paulina Jamrozik

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku