Przejdź do treści

Trener personalny – warto się zdecydować?

Trener personalny – warto się zdecydować?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę
tabletki na dłoni
Pigułka na samotność wkrótce w aptekach?
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni

Treningi personalne stają się coraz bardziej popularne. Mimo to pojawia się wiele pytań i wątpliwości, bo nie każdy wie, na czym taki trening polega i czego powinien oczekiwać czy też wymagać. Postaram się nieco rozjaśnić temat.

Być może sam zadałeś sobie kiedyś pytanie: „Po co mi trener personalny? Czy robi coś, czego nie mogę zrobić sam?”. Otóż przede wszystkim trener to osoba wyedukowana, mająca niezbędny zasób wiedzy, który pozwoli osiągnąć twój wymarzony cel w możliwie jak najszybszy i bezpieczny sposób. Współpraca z trenerem personalnym daje mnóstwo korzyści. Oto – według mnie – najważniejsze z nich.

Po pierwsze: wiedza

I to wiedza zarówno w zakresie wyboru odpowiedniego treningu, jak i odpowiedniego odżywiania. Na podstawie twoich preferencji i obranego przez ciebie celu trener personalny dobiera trening o odpowiedniej intensywności i objętości. Bierze także pod uwagę aktualny stopień wytrenowania podopiecznego, jego możliwości wysiłkowe, stan zdrowia oraz ustala częstotliwość zajęć w tygodniu. To naprawdę ułatwia i porządkuje wiele rzeczy.

Na podstawie swojego doświadczenia oraz wiedzy trener ułoży ci idealnie skomponowaną dietę i suplementację z odpowiednim dostarczeniem do organizmu białka, tłuszczów, węglowodanów i sumy kalorii. W każdym przypadku jest to spersonalizowana dieta, która jest zależna od celu, stopnia aktywności fizycznej i zdrowia podopiecznego. Istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpływać na twoje zdrowie albo powodować brak postępów w treningu czy odchudzaniu. Np. ćwiczysz siłowo, nie masz insulinooporności, potrzebujesz więcej węglowodanów. W stanie zwiększonej insulinooporności nadmierna podaż węglowodanów może uniemożliwić ci odchudzanie. Masz tego świadomość? Trener powinien ci o tym powiedzieć, wysłać na badanie krzywej cukrowej i insulinowej przed ułożeniem diety. To tylko jeden z przykładów. Naprawdę większość osób, które chcą skutecznie trenować, nie ma wystarczającej wiedzy, by samodzielnie ustawić efektywny plan treningowy. I tu z pomocą przychodzi trener personalny.

Po drugie: bezpieczeństwo

Masz problemy ortopedyczne, sercowo-naczyniowe? Chcesz trenować w ciąży? Podczas wykonywania ćwiczeń zawsze trzeba mieć świadomość utrzymywania prawidłowej sylwetki oraz pewność bezpieczeństwa wykonywanego ćwiczenia. To właśnie trener personalny ma zadbać o to, by trening był nie tylko skuteczny, ale też bezpieczny. Sporo osób – zupełnie nieświadomie – trenując nieumiejętnie na własną rękę, po prostu robi sobie krzywdę.

Trener personalny – warto się zdecydować?

Zdjęcie: shutterstock

Po trzecie: motywacja i wsparcie

Trener inspiruje, podpowiada, wyznacza krótkoterminowe cele i jest z tobą w momentach zwątpienia. Mówi o własnych doświadczeniach, opiera się na przykładach innych podopiecznych. Dostajesz bezpośrednią wiedzę, jak sobie z tym radzić w trakcie kryzysu. Nawet najbardziej zmotywowani czasem potrzebują wsparcia!

Bardzo często z racji długości współpracy relacja podopiecznego z trenerem się zacieśnia.
Tworzy się więź, która sprawia, że treningi przebiegają w przyjaznej atmosferze, a po ich zakończeniu wyraźnie poprawia się nastrój. Według moich statystyk po zakończonym treningu podopieczni zgłaszają wzrost energii i poprawę nastroju średnio o 2–3 pkt w skali do 10.

Po czwarte: urozmaicenie ćwiczeń

Być może czasem brakuje ci pomysłu na trening, może nie wiesz, od czego zacząć? Wkrada się monotonia i w związku z tym brak chęci na trening? Z trenerem każdy trening jest inny. Masz gwarancję zmienności ćwiczeń i przyjemności z ich realizacji. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile jest ćwiczeń, które będą dla ciebie wyzwaniem, a które bazują tylko na dźwiganiu ciężaru swojego ciała. Ćwiczenia na maszynach, ciężarach wolnych i bez nich. Możliwości są setki!

Po piąte: okresowe testy kontrolne

Trener jest jak kapitan statku. Zbiera informacje zwrotne z przeprowadzanych testów fizycznych, funkcjonalnych i pomiarów kontrolnych ciała. Pokazuje ci wymiernie wyniki – czy dana dieta i trening przynoszą właściwe efekty. Masz poczucie, że wszystko jest pod kontrolą.

Trener daje ci „know how”, ale cała reszta zależy od ciebie. Ważne jest trzymanie diety, ilość czasu spędzonego na treningach, realizowanie założeń trenera. I współpraca! Ale by ta się układała, trenera trzeba najpierw trafnie wybrać. Jak? W mojej ocenie edukacja, chęć stałego szkolenia się, liczba podopiecznych i osiągane z nimi rezultaty są najlepszym miernikiem jego warsztatu pracy. A dobrze wybrany trener to naprawdę już połowa sukcesu!

 

Marcjan Piotrowski doświadczony trener IFBB. Trener medyczny. Doradca żywieniowy. Magister wychowania fizycznego, osobisty trener personalny. Trener, instruktor pływania. Pasjonat sportu, zdrowia i zdrowego żywienia. Na co dzień pomaga swoim podopiecznym poprawić sylwetkę, możliwości wysiłkowe, odzyskać zdrowie i sprawność po kontuzji. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato