Przejdź do treści

Dobra noc

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”
Drożdżówki z rabarbarem
Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem
kolor oczu
Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej
cellulit
Cellulit – da się go pokonać?

Nie oszukujmy się, koniec dnia to ulubiona pora wielu zagonionych rodziców. Dzieci już po kąpieli, jeszcze tylko buziak i spać. Ale… one wcale spać nie chcą, a wizja spokojnego wieczoru coraz bardziej się oddala. Co poszło nie tak? Poznajcie potencjalnych winowajców.

To jedna z tych sytuacji, gdy prawa Murphy’ego działają – niestety – bez zarzutu: im bardziej zależy nam na wieczorze dla siebie, tym dłużej maluchy zasypiają. Pić, przytulić, boję się, siku, za jasno, za ciemno, nie chce mi się spać – wyliczać można długo. Koniec końców z wymarzonej godziny lub graniczących z rozpustą dwóch, po odjęciu czasu na zaspokajanie dziecięcych potrzeb zostaje marny kwadrans. Chcecie więcej? Pora przyjrzeć się wieczornym zwyczajom i zmienić te, które sprawiają, że maluch nie ma ochoty lub mimo chęci nie może zasnąć, a jeśli już w sen zapada, to śpi płytko i niespokojnie.

1. Późna, obfita kolacja

Czasem to jedyna okazja, żeby cała rodzina usiadła razem do stołu (i zwyczaj ten warto pielęgnować!), zjadła spokojnie, bez pośpiechu i ciągłego spoglądania na zegarek. Pełna zgoda, lecz żeby organizm miał czas strawić posiłek, musi on być zjedzony nie później niż 2-3 godziny przed snem. Ważne jest nie tylko kiedy, ale i co jemy. Tłuste i ciężkostrawne potrawy dodatkowo obciążą żołądek.

2. Emocjonujący seans filmowy

Dobranocka to obowiązkowy punkt wieczornego programu w wielu domach, ale tu przyda się mała cenzura. Wiecie, co na dobranoc oglądają wasze dzieci? Filmy akcji, nawet kilkuminutowe kreskówki, z wybuchami, okrzykami i bitwami, to kiepski repertuar. Pojedynki swoich ulubionych bohaterów maluchy rozgrywają w myślach długo po wyłączeniu telewizora. I jak tu zasnąć?

3. Komórka zamiast przytulanki

Wcale nie musi chodzić o gry. Na smartfonie puścimy kołysankę albo odtworzymy audiobook. Wszystko jest ok, dopóki telefon nie znajdzie się w zasięgu dziecka. Niby tylko dany do rączki, a jednak oczy szukają ekranu, nawet gdy pozornie nic się na nim nie dzieje. Badania dowodzą, że wpatrywanie się w urządzenie emitujące niebieskie światło (a takie emitują właśnie ekrany smartfonów) zaburza rytm dobowy organizmu. Dla mózgu niebieskie światło oznacza dzień, a co za tym idzie – zamiast stanu odprężenia, stan gotowości do działania.

4. Zaduch w sypialni

Zamknięte okno, grzejący z całą mocą kaloryfer i gruba kołdra, a pod nią równie gruba piżamka – bo maluch zmarznie.  Pudło! Najlepsza temperatura do spania to 18-20 stopni. Organizm, który na noc spowalnia funkcje życiowe, właśnie w takim klimacie czuje się komfortowo.  Zimą rozgrzane kaloryfery dodatkowo wysuszają powietrze, utrudniając swobodne oddychanie i podrażniając śluzówkę nosa i gardła.

5. Długa popołudniowa drzemka

Ta sytuacja dotyczy zwłaszcza młodszych dzieci, takich, które potrzebują jeszcze sypiać w ciągu dnia. Wystarczy, że drzemka trochę się wydłuży, albo sen pokona maluszka później niż zwykle i kłopot gotowy. Skoro wstało się w pełni sił w sam raz na kolację, jak być sennym chwilę potem?

6. Nerwy i kłótnie na dobranoc

Zmęczonemu maluchowi nie trzeba wiele. Miś, którego nie ma tam, gdzie być powinien, rodzeństwo walczące o dostęp do ulubionej bajki na dobranoc, sok rozlany na piżamkę… Wystarczy iskra i emocje sięgają zenitu. Marudny i rozdrażniony długo nie będzie mógł spokojnie zasnąć.

I jak, udało się zdiagnozować problem? Na szczęście te wymienione powyżej można wyeliminować, choć nie zawsze będzie łatwo. Jednak warto, bo wygrywacie nie tylko czas dla siebie, ale i zdrowy sen dzieciaków.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

zapalenie ucha

Zapalenie ucha u dzieci – jak wyglądają objawy? Czy są domowe sposoby leczenia?

O co pytasz swoje dziecko, kiedy odbierasz je z przedszkola? Psycholog wyjaśnia, których pytań lepiej unikać

Jak chronić dziecko przed upałem?

Dziewczynka w basenie

Martwisz się o swoje dziecko? Nie pozwalaj mu pływać w dmuchanych akcesoriach

„Gdyby w jednym miejscu spotkały się wszystkie matki, nie byłoby już więcej wojen”. Dobrze powiedziane. Poznaj jeszcze inne budujące cytaty o macierzyństwie

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

Zastanawiałaś się kiedyś, jak wyglądałoby twoje dzieciństwo, gdybyś urodziła się w innym państwie? Uğur Gallenkuş znów szokuje. Jego zdjęcia są skuteczniejsze niż tysiąc słów

dziecko wózek upał

„Nie wkładaj dziecka do szklarni!” – mówi lek. med. Dagmara Chmurzyńska-Rutkowska, Mama Pediatra

samotnosc

Samotność ciąży. Felieton Ewy Kalety

Dlaczego warto budzić dzieci kwadrans wcześniej?

dzieci myją zbęby

Dobry zwyczaj – nie pożyczaj. Twoje dziecko jedzie na zieloną szkołę? Sprawdź, czym i dlaczego nie powinno się dzielić

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

dziecko i zabawki

Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o inhalacji

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie

7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka

„Wyrazy miłości dla mam zawstydzających mnie za występ na stand upie”. Amy Schumer świetną ripostą odpowiada na hejt

Mama siedzi z ciedzkiem. Dziecko - chłopiec siedzi na nocniku i patrzy na mamę

Gdy w nocniku pusto, czyli jak pomóc dziecku w zaparciach?

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Płaczące dziecko cierpiące na zaburzenia integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich przyczyny i jak z nimi walczyć?

Kobieta w ciąży siedzi na blacie

Planuję ciążę, ale nie przyswajam kwasu foliowego. Rozmawiamy z ginekologiem o Quatrefolicu