Przejdź do treści

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta leży ma nacie do jogi
5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Biofeedback – co to jest, rodzaje, przeciwwskazania, cena
Jak się kochać, gdy chore są jelita? Wielu problemom można zaradzić
Minister zdrowia: "czas, by przywracać normalne leczenie". Teleporady zostaną ograniczone
Minister zdrowia: „czas, by przywracać normalne leczenie”. Teleporady zostaną ograniczone
kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta
Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele
Niemcy. Jeśli chcesz iść do sklepu, wcześniej musisz zapisać się online albo telefonicznie

Wybitny jogin i humanista Swami Sivananda pytał ludzi Zachodu: „Dlaczego dbacie o własne samochody bardziej niż o siebie samych? Dlaczego nie troszczycie się z taką samą uwagą o pojazd, jakim jest wasze ciało, i kierowcę, jakim jest wasz umysł?”. W odpowiedzi stworzył 5 zasad długiego i zdrowego życia.

Po wnikliwej obserwacji zachodniego stylu życia, w oparciu o starożytne nauki jogi Swami Sivananda opracował 5 prostych zasad długiego i zdrowego życia, które stanowią jednocześnie fundamenty jogi Sivananda nauczanej w wielu ośrodkach na całym świecie. Są to tą: właściwy relaks, właściwe ćwiczenia, właściwy oddech, właściwa dieta, pozytywne myślenie i medytacja.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Samochód potrzebuje 5 rzeczy, żeby jeździć – zwykł mawiać Swami Sivananda: oleju silnikowego i smarów, które utrzymują pojazd w dobrym stanie, sprawnego akumulatora, chłodnicy, dobrej jakości paliwa oraz świadomego kierowcy. W odniesieniu do człowieka olejem jest asana, dzięki której odżywiamy, rozciągamy oraz wzmacniamy nasze mięśnie, stawy, więzadła. Pranajama (ćwiczenia oddechowe) pomaga nam podłączyć się do akumulatora w splocie słonecznym, gdzie zgromadzona jest ogromna energia witalna. Dzięki technikom oddechowym energia ta jest uwalniana, regenerując ciało i umysł. Relaks działa jak chłodnica w aucie – nie doprowadza do „przegrzania”. Właściwa dieta jest jak paliwo dobrej jakości. Pozytywne myślenie i medytacja zwiększają świadomość i pozwalają pełniej przeżywać życie.

5 zasad długiego i zdrowego życia

Właściwy relaks

Usuwa napięcia z ciała i umysłu. Jest kluczem do zdrowia, witalności i spokoju. Odświeża jak mocny sen w nocy. Przekłada się na sposób działania, zwiększając efektywność i energię, oraz pomaga pozbyć się trosk, lęków i obaw.

Właściwe ćwiczenia

To asany (postawy jogi). Działają na wszystkie części ciała. Rozciągają i tonizują mięśnie i więzadła, utrzymują ruchomość stawów, uelastyczniają kręgosłup, masują organy wewnętrzne, poprawiają krążenie i trawienie. Rozbudzają na nowo świadomość ciała i panowanie nad nimi, wywierają głęboki wpływ na umysł i ducha: uspokajają, przywracają wiarę w siebie i radość życia.

młoda kobieta

Właściwe oddychanie

Głębokie, spokojne, miarowe i świadome zwiększa ilość tlenu we krwi, a więc i w mózgu. Pranajama (techniki oddechowe jogi) uczy, jak naładować energią ciało i panować na stanem umysłu, regulując przepływ prany (energii życiowej). Przywraca witalność, stabilizuje emocje i rozjaśnia umysł.

Właściwa dieta

Odpowiednio zbilansowana, oparta na pokarmach naturalnych, zapewnia lekkie ciało i spokojny umysł oraz zwiększa odporność. Najbardziej zalecana jest świeża, naturalna żywność oparta na owocach, ziarnach i warzywach. Potrawy sattviczne (czyste) to: przetwory zbożowe, chleb pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce oraz soki, mleko, masło, ser, nasiona roślin strączkowych, orzechy, kiełki, miód i herbaty ziołowe.

 

Pozytywne myślenie i medytacja

Nasze myśli tworzą naszą rzeczywistość. Pozytywne myślenie i afirmacje pomagają usuwać złe myśli, medytacja uspokaja umysł i umożliwia dotarcie do głębiej ukrytego ja. Według jogi źródło radości, spełnienia i błogostanu jest w nas samych. Medytacja pomaga dotrzeć do tego źródła.


Swami Sivananda, wybitny hinduski humanista i jogin, z wykształcenia lekarz medycyny, autor ponad 300 książek i artykułów, w których propagował nauki jogi. Założył Akademię Jogi oraz Divine Life Society, szerzącą ideały prawdy, braku przemocy, czystości i samorealizowania się. Na świecie istnieje obecnie kilkadziesiąt ośrodków przekazujących nauki Swamiego Sivanandy. Wiecej: www.sivananda .org

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

„Życie jest takie krótkie i szkoda marnować go na bycie lepszym i lepszym i lepszym i lepszym i znowu lepszym” – mówi Agnieszka Wielobób, wykładowczyni jogi i ajurwedy

Joga / istockpoto

Joga podczas menstruacji? Blogerka Natalia Knopek wyjaśnia, czy warto

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Mariola Madej

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?