Przejdź do treści

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kasia Bem. Zdjęcie: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?
„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka
Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka
Liść Damiana - idealne zioło dla małżeństw, par z dłuższym stażem jak i bardzo zapracowanych osób
„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”
kobieta przemawia do publiczności
Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Wybitny jogin i humanista Swami Sivananda pytał ludzi Zachodu: „Dlaczego dbacie o własne samochody bardziej niż o siebie samych? Dlaczego nie troszczycie się z taką samą uwagą o pojazd, jakim jest wasze ciało, i kierowcę, jakim jest wasz umysł?”. W odpowiedzi stworzył 5 zasad długiego i zdrowego życia.

Po wnikliwej obserwacji zachodniego stylu życia, w oparciu o starożytne nauki jogi Swami Sivananda opracował 5 prostych zasad długiego i zdrowego życia, które stanowią jednocześnie fundamenty jogi Sivananda nauczanej w wielu ośrodkach na całym świecie. Są to tą: właściwy relaks, właściwe ćwiczenia, właściwy oddech, właściwa dieta, pozytywne myślenie i medytacja.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Samochód potrzebuje 5 rzeczy, żeby jeździć – zwykł mawiać Swami Sivananda: oleju silnikowego i smarów, które utrzymują pojazd w dobrym stanie, sprawnego akumulatora, chłodnicy, dobrej jakości paliwa oraz świadomego kierowcy. W odniesieniu do człowieka olejem jest asana, dzięki której odżywiamy, rozciągamy oraz wzmacniamy nasze mięśnie, stawy, więzadła. Pranajama (ćwiczenia oddechowe) pomaga nam podłączyć się do akumulatora w splocie słonecznym, gdzie zgromadzona jest ogromna energia witalna. Dzięki technikom oddechowym energia ta jest uwalniana, regenerując ciało i umysł. Relaks działa jak chłodnica w aucie – nie doprowadza do „przegrzania”. Właściwa dieta jest jak paliwo dobrej jakości. Pozytywne myślenie i medytacja zwiększają świadomość i pozwalają pełniej przeżywać życie.

5 zasad długiego i zdrowego życia

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Właściwy relaks

Usuwa napięcia z ciała i umysłu. Jest kluczem do zdrowia, witalności i spokoju. Odświeża jak mocny sen w nocy. Przekłada się na sposób działania, zwiększając efektywność i energię, oraz pomaga pozbyć się trosk, lęków i obaw.

Właściwe ćwiczenia

To asany (postawy jogi). Działają na wszystkie części ciała. Rozciągają i tonizują mięśnie i więzadła, utrzymują ruchomość stawów, uelastyczniają kręgosłup, masują organy wewnętrzne, poprawiają krążenie i trawienie. Rozbudzają na nowo świadomość ciała i panowanie nad nimi, wywierają głęboki wpływ na umysł i ducha: uspokajają, przywracają wiarę w siebie i radość życia.

Właściwe oddychanie

Głębokie, spokojne, miarowe i świadome zwiększa ilość tlenu we krwi, a więc i w mózgu. Pranajama (techniki oddechowe jogi) uczy, jak naładować energią ciało i panować na stanem umysłu, regulując przepływ prany (energii życiowej). Przywraca witalność, stabilizuje emocje i rozjaśnia umysł.

Właściwa dieta

Odpowiednio zbilansowana, oparta na pokarmach naturalnych, zapewnia lekkie ciało i spokojny umysł oraz zwiększa odporność. Najbardziej zalecana jest świeża, naturalna żywność oparta na owocach, ziarnach i warzywach. Potrawy sattviczne (czyste) to: przetwory zbożowe, chleb pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce oraz soki, mleko, masło, ser, nasiona roślin strączkowych, orzechy, kiełki, miód i herbaty ziołowe.

 

Pozytywne myślenie i medytacja

Nasze myśli tworzą naszą rzeczywistość. Pozytywne myślenie i afirmacje pomagają usuwać złe myśli, medytacja uspokaja umysł i umożliwia dotarcie do głębiej ukrytego ja. Według jogi źródło radości, spełnienia i błogostanu jest w nas samych. Medytacja pomaga dotrzeć do tego źródła.

Swami Sivananda, wybitny hinduski humanista i jogin, z wykształcenia lekarz medycyny, autor ponad 300 książek i artykułów, w których propagował nauki jogi. Założył Akademię Jogi oraz Divine Life Society, szerzącą ideały prawdy, braku przemocy, czystości i samorealizowania się. Na świecie istnieje obecnie kilkadziesiąt ośrodków przekazujących nauki Swamiego Sivanandy. Wiecej: www.sivananda .org

 

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała. Kasia Bem podpowiada, jak się za to zabrać

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

woda z cytryną

7 prostych nawyków dla zdrowia. Kasia Bem dzięki nim nie choruje

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Dziewczyno, wiesz jak przetrwać na SORze i nie umrzeć? Skorzystaj z poradnika dla pacjenta

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Czy warto pić wodę alkaliczną? Oto jest pytanie!

„Większość życia marnujemy na roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść. Co za koszmarna strata czasu!”

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion