Przejdź do treści

Poprawa odporności jesienią? Sprawdź, co nas wzmacnia

Poprawa odporności jesienią? Sprawdź, co nas wzmacnia
Poprawa odporności jesienią? Sprawdź, co nas wzmacnia Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pomyśl, zanim powiesz”. W ciałopozytywnej kampanii modelki plus size mówią o szacunku i akceptacji dla każdego człowieka
Tylko pacjent mający cztery wskazane objawy może z teleporady zostać skierowany na test na koronawirusa. Lekarze rodzinni się temu sprzeciwiają
Chrissy Teigen, amerykańska modelka i prezenterka telewizyjna, poroniła. „Odczuwamy ból, jakiego nigdy wcześniej nie czuliśmy”
Chłopiec z nebulizatorem
Jak wybrać dobry i bezpieczny dla dziecka nebulizator? Wyjaśnia specjalistka
Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych

Przed nami sezon na grypę i przeziębienie, warto więc pomyśleć o poprawie odporności. Wbrew pozorom wzmocnienie odporności nie jest takie trudne, wystarczy bardziej o siebie zadbać. Pomoże w tym dieta bogata w antyoksydanty, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i probiotyki, wysypianie się i odpowiedni ubiór. A na rozgrzanie polecamy nasz przepis na napój imbirowy.

Poprawa odporności – co na wzmocnienie odporności?

Jeśli w okresie jesienno-zimowym obawiasz się spadku odporności, wiedz, że kluczową rolę w funkcjonowaniu układu immunologicznego pełni:

  • dobrze zbilansowana dieta, bogata w produkty o działaniu przeciwzapalnym i wzmacniającym układ odpornościowy
  • odpowiednia dawka snu, średnio 7-8 godzin dziennie
  • unikanie sytuacji stresowych (na tyle, na ile to możliwe)
  • regularna aktywność fizyczna
  • prawidłowa flora bakteryjna, o którą można zadbać za pomocą diety i suplementów
  • picie naturalnych naparów/herbat.

Jak zwiększyć odporność dietą?

Odpowiednie żywienie korzystnie wpływa na układ odpornościowy poprzez zwiększanie wytwarzania przeciwciał i leukocytów oraz pobudzanie makrofagów do destrukcji ciał obcych w procesie fagocytozy. Składniki diety, które stymulują naszą odporność to:

Witaminy

  • Witamina A zapewnia ciągłość błon śluzowych, dzięki czemu zapobiega przenikaniu drobnoustrojów do organizmu; ponadto stymuluje syntezę lizozymu o działaniu antybakteryjnym. Niedobór witaminy A powoduje spadek liczby limfocytów T i zmniejszenie aktywności makrofagów, co zaburza funkcje układu odpornościowego.
  • Witamina E jest antyoksydantem, któru  hamuje wytwarzanie wolnych rodników.
  • Witamina D bierze udział w swoistej (wrodzonej) i nieswoistej (nabytej) odpowiedzi immunologicznej organizmu, czyli reakcji odpornościowych powstających w odpowiedzi na antygen.
  • Witamina C posiada właściwości immunostymulujące. W organizmie gromadzi się w leukocytach, z których jest wykorzystywana w czasie trwania infekcji.

Produkty bogate w witaminy to: papryka czerwona, brukselka, brokuły, truskawki, kiwi, pomarańcze (witamina C), tran i tłuste ryby morskie: śledź, łosoś, sardynka (witamina D), olej słonecznikowy i rzepakowy, ziarna słonecznika, zielone warzywa liściaste (witamina E), ser żółty, jaja, wątróbka wieprzowa, marchew (witamina A).

Grypa typu B - objawy, charakterystyka

Minerały

Selen (Se) to przeciwutleniacz zwiększający aktywność komórek układu immunologicznego. Cynk (Zn)aktywuje tymulinę, która pobudza produkcję limfocytów T, tym samym zmniejszając ryzyko infekcji. Żelazo (Fe) jest składnikiem enzymów biorących udział w reakcjach immunologicznych. Jego niedobór powoduje wzrost ryzyka infekcji.

Produkty bogate w minerały to: łosoś, jaja, mleko, kasza gryczana, kakao (selen), wątróbka, pestki dyni, suche nasiona roślin strączkowych, owoce morza (cynk), czerwone mięso, produkty pełnoziarniste, buraki (żelazo).

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 i omega-6 biorą udział w zmniejszaniu syntezy prozapalnych cytokin, amin biogennych i eikozanoidów, dzięki czemu działają przeciwzapalnie. Znajdziemy je w olejach roślinnych: oleju lnianym, rzepakowym i sojowym, orzechach włoskich, siemieniu lnianym i rybach.

Probiotyki

Częste stosowanie antybiotykoterapii powoduje spadek odporności w wyniku wyjałowienia przewodu pokarmowego z bakterii korzystnych dla naszego organizmu i zasiedlenia jelit przez bakterie oportunistyczne. Probiotyki to wg definicji żywe drobnoustroje, które podane w adekwatnej ilości wywierają korzystny efekt zdrowotny. Naturalnymi probiotykami są fermentowane napoje mleczne takie jak kefir, maślanka oraz mleko acidofilne. Bakterie probiotyczne uszczelniają barierę jelitową, wytwarzają bakteriocyny zabijające niepożądane bakterie i wirusy oraz wyciszają reakcje nadwrażliwości na antygeny pokarmowe.

Domowe sposoby na poprawę odporności

Domowa apteczka na zwiększenie odporności to znane od dawna ze swoich właściwości przeciwzapalnych: czosnek, cebula, imbirkurkuma, cytryna i miód. Z cebuli i imbiru lub czosnku i imbiru możemy zrobić syrop, natomiast herbata smakuje najlepiej w połączeniu z imbirem, miodem lub sokiem malinowym i miętą. Czosnek to naturalny antybiotyk, który hamuje rozwój bakterii, wirusów i grzybów. Cytryna to duża dawka witaminy C i polifenoli. Kurkuma zawiera kurkuminę – silny przeciwutleniacz. Natomiast imbir rozgrzewa, działa bakteriobójczo, przeciwzapalnie i odkażająco. 

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy

Napój imbirowy z dodatkiem cytryny i miodu działa rozgrzewająco, jest bardzo łatwy w przygotowaniu i idealny na zimowe wieczory.

Składniki:

Sposób przygotowania:

Korzeń imbiru obierasz, ścierasz na tarce i wrzucasz do kubka. Zalewasz przegotowaną wodą i odstawiasz na 2-3 minuty. W tym czasie wyciskasz całą cytrynę i wlewasz sok do szklanki. Dodajesz ¼ łyżeczki kurkumy, a po ostudzeniu napoju – łyżeczkę prawdziwego miodu. Całość mieszasz.

Taki napój warto wypijać codziennie, szczególnie kiedy wracasz z treningu, który odbył się na zewnątrz, aby rozgrzać organizm i wzmocnić odporność.

Bibliografia:

[1] A. Kościej, U. Skotnicka-Graca, I. Ozga, “Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci”, Probl Hig Epidemiol, vol. 98, no.2, pp. 110-117, 2017.

[2] E. Dymarska, “Czynniki modulujące układ odpornościowy człowieka,”, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy vol. 2, no.19, 2016.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Jak wspierać układ odpornościowy? Dietetyczka Emilia Cesarek ma kilka rad

Czosnek w garnku

Co jeść, żeby wspomóc odporność? Wymieniają dietetycy z Czytamy Etykiety

„Odporność zaczyna się od jedzenia”. Magdalena Bajtlik radzi, jak wzmocnić swój organizm

Imbir i cytryna na talerzu

Czy kobieta w ciąży i w trakcie laktacji może jeść imbir? Specjaliści z profilu „Mama ma plan” odpowiadają

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

pelargonia afrykańska

Pelargonia afrykańska – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Odporność organizmu / unsplash

5 sygnałów z organizmu, które wskazują, że coś jest nie tak z naszą odpornością

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Masło czosnkowe - przepis i pomysły na dania

Masło czosnkowe – jak zrobić i do czego dodawać?

przeziębiona kobieta

Przeziębienie – objawy, jakie leki na przeziębienie stosować?

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza – przyczyny i objawy. Przebieg oraz leczenie choroby

Chora kobieta z gorączką

Jak szybko zachorować na grypę? Oto skuteczne sposoby!

badanie ANA - fiolka

ANA – w jakich chorobach ANA jest dodatnie? Jak pozbyć się przeciwciał ANA?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

Wek na odporność: czosnek marynowany

Czosnek marynowany – właściwości. Przepis na czosnek w occie

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Przesilenie wiosenne – objawy, przyczyny, sposoby

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Jak być osobą silną immunologicznie? Ważne, by rozwijać w sobie siedem cech.

Osoba silna immunologicznie – jak nią zostać? Psycholożka podaje 7 cech, które powinnaś w sobie rozwijać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?