Co zrobić, gdy nie możesz dodzwonić się do przychodni? Zapadł ważny wyrok
Masz problem z dodzwonieniem się do przychodni? Usłyszałaś, że nie ma już miejsc do lekarza i nie wiesz, co zrobić? Z pomocą przychodzi Rzecznik Praw Pacjenta i wyrok jednego z warszawskich sądów. „Brak możliwości umówienia się do lekarza narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością” – podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Przychodnia na NFZ
Jeżeli korzystasz z usług przychodni, która ma podpisaną umowę z NFZ, na pewno w ostatnim czasie spotkałaś się z brakiem „numerków” na wizytę u lekarza czy nawet z samym problemem dodzwonienia się do przychodni. W tego typu placówkach brakuje pracowników, co przy coraz większej liczbie pacjentów jest poważnym problemem. Jakie prawa ma pacjent, który nie może dodzwonić się do przychodni? Na to pytanie odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta.
„Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania cię na następny dzień lub w innym ustalonym z tobą terminie.
Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty, np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590″ – wyjaśnia RPP.
Wyrok sądu w Warszawie
Stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Podkreślono, że brak możliwości umówienia się do lekarza narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością. Sąd dodał, że przychodnie powinny ułatwiać kontakt pacjentom.
Wyrok dotyczył skargi przychodni na decyzję RPP w sprawie uznania praktyk za naruszające zbiorowe prawa pacjentów. Chorzy, którzy szukali pomocy w placówce, mieli ograniczoną możliwość telefonicznej rejestracji.
Rozwiń„Samo podanie pacjentom numerów telefonów do rejestracji nie jest wystarczające. Pracownicy mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce. Kierownictwo przychodni powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby reagować na pojawiające się problemy. Na przykład oddelegować do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, uruchomić dodatkowy numer telefonu dla pacjentów lub też wprowadzić system kolejkowania” – wyjaśnił Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/prawo-po-stronie-pacjenta-przychodnia-podstawowej-opieki-zdrowotnej-ma-obowiazek-zapewnic-pacjentowi-kontakt-telefoniczny
Zobacz także
„Cała medycyna nieziemsko się rozwija, nie warto opierać się na doświadczeniach sprzed lat”. Aga Szuścik o tym, że nasze myślenie o leczeniu jest często nieaktualne
„Dlaczego jestem dupkiem?”. Lekarz Michał Głuszek wyjaśnia, dlaczego bywa niemiły dla swoich pacjentów
„Kilka tygodni temu zobaczyłam piekło. Ludzkie tortury. Nie! To nie był film horror. To był szpital onkologiczny w Warszawie…” Joanna Przetakiewicz gorzko o stanie polskiej onkologii
Polecamy
Lekarz pozwolił 13-latce wywiercić dziurę w głowie pacjenta. Media piszą o gigantycznym skandalu
Lekarze chcą zarabiać więcej. Ale czy publiczna ochrona zdrowia to wytrzyma? „Nie będziemy w stanie w nieskończoność cenami bić się o kadrę”
Polki do specjalistów czekają coraz dłużej. „Prawo pacjenta to nie prawo do bycia w kolejce” – grzmią eksperci
Lekarze z Olsztyna dali Cristinie z Angoli nowe życie. Teraz 16-latka chce pójść w ich ślady
się ten artykuł?