Przejdź do treści

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

@lekarkanaroślinach
zdjęcie: https://www.instagram.com/lekarka_na_roslinach/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kawa
„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka
Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.
Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?
Skąd się bierze miód?
Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca

Myślisz o ograniczeniu mięsa w diecie, ale nie wiesz czym go zastąpić? A może powoli przekonujesz się do diety roślinnej, choć martwisz się o niedobory? Z propozycją przychodzi lekarka Magdalena Jutrzenka, która na swoim profilu na Instagramie @lekarkanaroslinach, poruszyła temat czerwonego mięsa. Jak się okazuje, kluczem nie jest samo wykluczenie go z diety a racjonalne zastąpienie, np. dobrej jakości białkiem roślinnym. Czy to najwyższy czas, aby zaprzyjaźnić się ze strączkami, orzechami i soją? 

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie lub całkowite zrezygnowanie z mięsa w diecie. Jedni, z powodów zdrowotnych, drudzy – ideologicznych. Przechodząc na dietę wegetariańską lub roślinną, należy jednak pamiętać o dostarczaniu sobie wartościowych źródeł białka.  „Zastąpienie czerwonego mięsa, dobrej jakości białkiem roślinnym, jak soją i innymi strączkami, nasionami, orzechami, działa korzystnie na profil lipidowy, zmniejszając poziom cholesterolu całkowitego i lipoproteiny o niskiej gęstości LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu” oraz ma działanie prewencyjne w chorobach układu sercowo-naczyniowego” – pisze lekarka Magdalena Jutrzenka na swoim profilu na Instagramie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Nie lubię Was straszyć, ale lubię pisać jak jest. Staram się w moich wpisach wyłączać emocje, a do tego o czym mówię podchodzić rzeczowo, naukowo i jak najmniej stronniczo. O diecie roślinnej piszę najlepiej, jak potrafię, jednocześnie będąc może nie w pełni, ale coraz bardziej świadoma różnych „pułapek” weganizmu. Nie zamierzam zamienić Was na siłę w wegan, ale chcę zachęcić do tego, aby Wasza codzienna dieta była jak najbardziej roślinna. Rok temu nagrałam nawet film na ten temat, nie mając jeszcze pojęcia, że powstanie ten profil,a ja będę się zajmować dietą roślinną w takim stopniu i z takim zaangażowaniem,jak robię do dzisiaj – link w opisie @lekarka_na_roslinach) Jak wiemy z wyników badań opublikowanych w 2015 roku przez @who czerwone mięso nie jest najlepszym wyborem i raczej powinniśmy unikać tego składnika w codziennej diecie ze względu na możliwe działanie rakotwórcze.Przypomnę, że przetworzone mięso znajduje się w I grupie kancerogenów kwalifikacji WHO, a więc związek pomiędzy występowaniem nowotworów, a spożywaniem kiełbas, parówek, bekonu, wędlin itp.itd. jest udowodniony (to przypadek, że piszę o tym przed Wielkanocą…) Kilka dni temu w czasopiśmie Circulation należącym do American Heart Association ukazała się kolejna meta-analiza dotycząca spożywania czerwonego mięsa-„Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials of Red Meat Consumption in Comparison With Various Comparison Diets on Cardiovascular Risk Factors”. Tym razem jednak nie w kontekście nowotworów, a jego wpływu na choroby sercowo-naczyniowe. Co ważne w mataanalizie porównano ze sobą w jaki sposób zastąpienie czerwonego mięsa innym rodzajem pokarmu, w tym produktami roślinnymi, wpływa na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. ⬇⬇⬇CIĄG DALSZY W KOMENTARZU PONIŻEJ⬇⬇⬇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Pasta bezjajeczna

Badania dotyczące czerwonego mięsa

Badań dotyczących czerwonego mięsa jest wiele. Jednym z nich jest praca naukowców z Harvard School of Public Health pod kierownictwem Renaty Micha, którzy przeanalizowali niemal 1600 badań z całego świata. Okazało się, że ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy zwiększa wyłącznie spożywanie mięsa przetworzonego: parówek, smażonego bekonu, przesolonych wędlin z niejadalnymi dodatkami chemicznymi. To ryzyko jest wysokie – regularne zjadanie zaledwie jednego hot doga dziennie przez wiele lat aż o 42 proc. zwiększa ryzyko ataku serca i o 19 proc. wystąpienia cukrzycy.

Badania opublikowane w 2015 roku przez WHO potwierdzają, że mięso czerwone nie jest najlepszym wyborem, ze względu na możliwe działanie rakotwórcze. Znajduje się ono w I grupie kancerogenów kwalifikacji WHO, czyli klasyfikacji chemicznych czynników rakotwórczych, a więc związek pomiędzy występowaniem nowotworów, a spożywaniem kiełbas, parówek, bekonu, wędlin jest udowodniony.

Kilka dni temu w czasopiśmie Circulation należącym do American Heart Association ukazała się kolejna meta-analiza dotycząca spożywania czerwonego mięsa-„Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials of Red Meat Consumption in Comparison With Various Comparison Diets on Cardiovascular Risk Factors”. Tym razem jednak nie w kontekście nowotworów, a jego wpływu na choroby sercowo-naczyniowe. Co ważne, w mataanalizie porównano ze sobą w jaki sposób zastąpienie czerwonego mięsa innym rodzajem pokarmu, w tym produktami roślinnymi, wpływa na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

pisze lekarka Magdalena Jutrzenka, na swoim profilu na Instagramie @lekarkanaroslinach

Wegetarianizm

To najbardziej popularna dieta bezmięsna. Łączy ona ludzi, którzy nie jedzą mięsa ze względów zdrowotnych lub ideologicznych. Moda na wegetarianizm to jedno, ale korzyści z tej diety są rzeczywiście nieocenione. Wegetarianie nie jedzą mięsa, ryb, owoców morza oraz produktów pochodzących z uboju, takich jak smalec czy żelatyna. Dieta obfituje w warzywa, strączki, ziarna czy nasiona. Dobrze skomponowana dieta wegetariańska powinna zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki poza witaminą B12, która w przypadku wszystkich osób na diecie bezmięsnej powinna być suplementowana. Liczne badania i publikacje potwierdzają, że rozsądne menu wegetariańskie jest kluczem do zdrowia, pomaga uniknąć chorób serca, miażdżycy, cukrzycy, otyłości i chorób krążenia.

Należy jednak pamiętać, że kluczem nie jest zupełne odstawienie grupy produktów, a racjonalne je zastąpienie. Chcąc zrezygnować ze spożycia czerwonego mięsa, ważne jest uzupełnienie białka w diecie. Zdrową alternatywą jest białko roślinne zawarte między innymi w strączkach, orzechach, soji, nasionach.

Bardzo często osoby, które rezygnują ze spożycia czerwonego mięsa z uwagi na zdrowie, zaczynają spożywać więcej drobiu, a to tak naprawdę może być pułapka, bo w rezygnacji z czerwonego mięsa ma znaczenie nie samo wykluczenie go z diety, co włączenie do niej pełnowartościowego białka roślinnego.

możemy przeczytać na profilu @lekarkanaroslinach

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 pomysłów na jednodniowy detoks

5 pomysłów na jednodniowy detoks. Co poleca Kasia Bem?

Wiosenna pizza na zielonym spodzie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Wegańskie masło jaglane

Dzień z życia weganina

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

grilowane warzywa

Co powiesz na jazdę próbną z zieloną dietą? Kasia Bem poleca jadłospis na wegetariański dzień

Wiesz jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Jedzenie na stole

Święta bez jaj, czyli Wielkanoc na diecie wegańskiej

Pasta bezjajeczna

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Wegański sernik z nerkowców. Robi się go błyskawicznie i nie wymaga pieczenia

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Wegański solony sos karmelowy – nietypowy, bo zamiast cukru jest zdrowy zamiennik

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Zamiast mielonego

Kotlety mielone w wersji wege – mamy trzy doskonałe propozycje

Wegański zamiennik jajka zrobiony z fasoli podbił USA. Teraz pojawi się w Europie. Spróbujesz?

3 nowe pomysły na kalafiora

Kalafior w trzech odsłonach. Zdrowo, szybko i pysznie

Zima roślinożerców. Co teraz włożyć do gara, by przetrwać?