Przejdź do treści

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

Brokuły na stole
Co to są izotiocyjaniany? Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

„Izotiocyjaniany” – pod tym terminem kryją się związki, o których rzadko słyszymy i na temat których trudno jest cokolwiek znaleźć. Tymczasem okazuje się, że mają one szereg genialnych właściwości. Co zatem warto wiedzieć o izotiocyjanianach?

Izotiocyjaniany – co to jest?

Izotiocyjaniany to bioaktywne związki o działaniu leczniczym. Niektóre z nich posiadają właściwości antykancerogenne. Oznacza to, że przeciwdziałają genom rakowym oraz tym, które są odpowiedzialne za wytwarzanie guzów.

Właściwości izotiocyjanianów

Izotiocyjaniany to związki pozyskiwane w organizmie z glukozynolanów, m.in. sulforafanu i synigryny. Wspomagają detoksyfikację z substancji silnie rakotwórczych, neutralizują wolne rodniki i hamują rozwój komórek nowotworowych. Mają również działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, m.in. w stosunku do Helicobacter pylori odpowiedzialnej za rozwój wrzodów żołądka.

Izotiocyjaniany stosuje się w profilaktyce nowotworów, m.in.:

  • piersi,
  • płuc,
  • przełyku,
  • żołądka,
  • wątroby,
  • jelit.

Związki te chronią również wzrok i  zapobiegają degeneracji żółtej plamki oka oraz rozwojowi zaćmy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Izotiocyjaniany – gdzie je znaleźć?

Izotiocyjaniany znajdziesz w roślinach kapustnych (krzyżowych) i ich młodych, takich jak:

  • brokuł,
  • kalafior,
  • brukselka, jarmuż,
  • kapusta,
  • rzodkiewka,
  • kalarepa,
  • rzepa,
  • rzeżucha,
  • ziarna gorczycy.

Ogrzewanie tych produktów bez przykrycia, a zwłaszcza rozgotowywanie w wodzie prowadzi do drastycznego spadku glukozynolanów w warzywach, a także rozkładu enzymu przekształcającego je w izotiocyjaniany. Jest on jednak obecny w prawidłowej mikroflorze jelita, która wspomaga przyswajanie korzystnych związków.

Izotiocyjaniany – zapotrzebowanie, niedobór i nadmiar

Zapotrzebowanie dobowe na izotiocyjaniany nie jest odgórnie ustalone. Mówi się, że dla osób zdrowych korzystne jest spożywanie warzyw kapustnych kilka razy w tygodniu, zwłaszcza na surowo. Objawy niedoboru tego związku nie występują, ale wskazaniem do spożywania ich może być zwiększone ryzyko rozwoju nowotworów, m.in. u kobiet.

Zdarza się jednak, że u niektórych osób pojawiają się skutki nadmiaru izotiocyjanianów. Spożywanie zbyt dużych ilości glukozynolanów może zaburzać przemiany jodu niezbędnego do produkcji hormonów tarczycy i prowadzić do rozrostu tego gruczołu – zwłaszcza przy niedoborach selenu w diecie. Zaburzenia pracy tarczycy są przeciwwskazaniem do codziennego sięgania po warzywa kapustne, szczególnie niepoddane obróbce termicznej.

 

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037733/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6226005/

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Pokrojone buraki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

kanapka z łososiem i avocado

7 najgorszych rzeczy dla twojej wątroby

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×