Przejdź do treści

Witamina B3

Witamina B3
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 18 mg, mężczyźni 23 mg.

Rola: składnik enzymów oddychania tkankowego, przemiany tłuszczów i cukrów, regeneracja skóry i błon śluzowych, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i trawiennego.

Zwiększone zapotrzebowanie: intensywny wysiłek, stres, dieta bogata w cukry, podwyższony poziom cholesterolu LDL we krwi, nadczynność tarczycy, nadużywanie alkoholu, marskość wątroby, hipercholesterolemia, cukrzyca.

Objawy niedoboru: nadwrażliwość skóry na promienie słoneczne, zmęczenie, bóle głowy, upośledzone wydzielanie soku żołądkowego, pelagra – stany zapalne skóry z zaburzeniami ze strony układu nerwowego i trawienia.

Skutki nadmiaru: zaczerwienienie i pieczenie skóry, nudności, wymioty i biegunki, ataki dny moczanowej, zaostrzenie choroby wrzodowej i powikłań cukrzycowych, zaburzenia pracy wątroby.

Interakcje: objawy przedawkowania częściej wywołuje kwas nikotynowy niż bezpieczniejszy nikotynamid.

Źródła: produkty zwierzęce – tłuste ryby, cielęcina, indyk, wątroba wołowa – orzechy ziemne i nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, awokado, śliwki.

Niacyna należy do najtrwalszych witamin, bo jest mało wrażliwa na wysoką temperaturę, światło czy tlen, jednakże wypłukuje się przy gotowaniu tak jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Witaminy? Koniecznie, ale rozsądnie

Witaminy? Koniecznie, ale rozsądnie

Witamina K na krzepliwość krwi

Witamina K na krzepliwość krwi

Witamina K

Witamina K

Witamina E

Witamina E

Witamina D

Witamina D