Przejdź do treści

Jak nie siedzieć przed komputerem? Ekspert o tym, jak postawa wpływa na naszą sprawność

Kobieta pracuje przed lamptopem
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje
yoga twarzy joga
Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks
istockphoto
Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle
Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić

Większość z nas spędza kilka godzin dziennie przed komputerem. Odczuwamy zmęczenie, ból głowy, kłopoty z koncentracją. – Nieprawidłowe ustawienie naszej głowy powoduje nadmierne napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki. To z kolei daje poważne dolegliwości bólowe i ograniczenia ruchu – opiniuje Adam Bartkiewicz z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. 

Nieprawidłowa postawa ciała i ułożenie głowy negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i wydajność. Przechylona do przodu głowa sprawia, że zaburzamy naturalną równowagę ciała oraz zmuszamy mięśnie szyi do większego wysiłku. Dodatkowo, zmniejszając odległość pomiędzy oczami a ekranem, sprawiamy, że kark i mięśnie pleców męczą się szybciej, dochodzi do zaburzeń koncentracji i bólu głowy. Nieprawidłowe ustawienie głowy powoduje napięcie m.in. mięśni szyi, mięśnia czworobocznego czy mięśnia dźwigacza łopatki.

Pochylenie głowy w kierunku ekranu może wynikać z nieprawidłowego ustawienia monitora. Powinniśmy pamiętać, że górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości naszych oczu, przyjmując odpowiednią pozycję siedzącą.
Nieprawidłowości mogą powodować zmianę ustawienia głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa, co z kolei przyczynia się do napięcia mięśni grzbietu i szyi. Dłuższe nieprawidłowe ustawienie ciała może sprawić dolegliwości bólowe ze strony układu mięśniowo-szkieletowego oraz utrwalenie niekorzystnych zmian.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Na temat zagrożeń wynikających z nieprawidłowej postawy ciała i ułożenia głowy podczas pracy, przeprowadzono badania opublikowane w magazynie „Biofeedback”, w których wzięło udział ponad 200 studentów. Wykazano, że pochylenie głowy do przodu ogranicza jej ruchomość i po upływie 30 sekund wywołuje wrażenie drętwiejącego karku. U niektórych z uczestników zwiększyło się także napięcie mięśnia czworogłowego.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

W utrzymaniu prawidłowej postawy ciała pomocne może być korzystanie z piłki rehabilitacyjnej lub poduszki sensomotorycznej, na których możemy siadać. Oprócz właściwego ustawienia stanowiska pracy, istotna jest też odpowiednia aktywność fizyczna. Aby zminimalizować negatywne skutki obciążenia układu ruchu w pozycji siedzącej, powinniśmy robić przerwy w pracy w odstępach około 1h. Nawet 5-10 minut takiej przerwy może dać nam bardzo dobre efekty, pod warunkiem, że zostaną one odpowiednio wykorzystane na ćwiczenia.

Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Prawidłowa postawa siedzenia

Prawidłową postawą siedzenia jest pozycja wyprostowana. Kiedy zaczynamy siedzieć prosto, nasze krzywizny kręgosłupa, zaczynają układać się w sposób fizjologiczny, ale ważnym aspektem jest odpowiednie ustawienie biurka i monitora. Siedząc na krześle musimy pamiętać o wsunięciu się do samego końca, korzystając z odpowiedniego wyprofilowania na wysokości odcinka lędźwiowego.

Zobacz także: Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy

Podczas siedzenia nasz dół podkolanowy powinien być w odległości 3-4 cm od krawędzi siedziska, a nogi zgięte w stawach kolanowych pod kątem 90-100 stopni. Należy również pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitora: jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości naszych oczu.

powiedział Adam Bartkiewicz, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

okres

Dla pracodawcy przez 9 dni w roku jesteśmy nieproduktywne. Może warto pomyśleć o urlopie menstruacyjnym w Polsce?

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

para rozmawia ze sobą

Rozstanie z klasą, kulturalne odejście z pracy. Eksperci podpowiadają, jak zamykać sprawy

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kasia Bigos ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup. Propozycje Kasi Bigos

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Kobieta opierająca się o barierkę

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą