Przejdź do treści

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP
Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?

„Ile czasu w zeszłym tygodniu spędziłaś, nie robiąc zupełnie nic, bez poczucia winy? Ile czasu spędziłaś z przyjaciółmi, ile w naturze? Jak długa była twoja lista obowiązków, ile spałaś, ile czasu spędziłaś oglądając seriale, scrollując social media? Ile czasu poświęciłaś na przyjemności?” – pyta psycholożka Milena Wojnarowska na swoim profilu @przystanekmindfulness. Jej pytania prowadzą do jednego wniosku – to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia. Czy możemy z tym walczyć?

Czy mamy epidemię zapadania na choroby psychiczne?

Jak wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska, zdania są tutaj podzielone i sprawa nie jest aż tak prosta, jak by się wydawało.

„Z jednej strony WHO alarmuje, że w ciągu następnych kilkunastu lat choroby psychiczne staną się jedną z głównych niepełnosprawności. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne mówi o dramatycznym wzroście zachorowań wśród młodych dorosłych i nastolatków, a z drugiej strony dane Our World in Data nie potwierdzają drastycznego wzrostu” – tłumaczy ekspertka, dodając, że kilka rzeczy jest pewnych.

Destygmatyzacja psychoterapii

Po pierwsze, fakt, że ludzie uczęszczają na terapię, nie wynika z tego, że młode pokolenia urodziły się słabe. Jak wyjaśnia Milena Wojnarowska, jeśli by tak było, to tę słabość możemy zawdzięczać przecież m.in. genom po poprzednich pokoleniach.

„Ludzie dostają diagnozy właśnie dlatego, że zgłaszają się po pomoc, więc statystyki rosną. Opieka psychologiczna i psychiatryczna jest coraz bardziej dostępna i wiąże się z nią mniejsza stygmatyzacja. Kiedyś ludzie także cierpieli, ale robili to po prostu w milczeniu. Dzisiaj już nie musimy tego robić” – dodaje.

Izolujemy się

Dalej psycholożka pisze, że obecnie spędzamy zdecydowanie mniej czasu wśród ludzi.

„Znaczna część naszego życia przeniosła się do internetu, a relacje międzyludzkie są bardzo ważne dla naszego dobrostanu psychologicznego. Najdłuższe w historii badanie na temat szczęścia, przeprowadzone na Harvardzie przez dr Waldingera, wykazało, że istnieje silny związek między poczuciem szczęścia, a jakością naszych relacji z ludźmi. Im bardziej wyizolowani jesteśmy, tym mniej szczęśliwi się czujemy” – wyjaśnia ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska

Social media

Psycholożka wyjaśnia, że na nasze poczucie osamotnienia wpływa także nadmierne korzystanie z social mediów.

„A jak już ustaliliśmy, izolacja negatywnie wpływa na nasz dobrostan. Ale nie jest to jedyny problem. Przeprowadzono szereg badań dotyczących wpływu mediów społecznościowych i wykazano, że długotrwałe korzystanie z nich może być związane z nasileniem się lęku i depresji. Co więcej, media społecznościowe mogą wywierać na nas presję dotyczącą tego, jak powinniśmy żyć oraz ukazywać nam kontrast między 'idealnym’ życiem innych, a naszym” – wyjaśnia autorka profilu @przystanekmindfulness.

Zaburzamy rytm okołodobowy

Psycholożka wspomina także o naszym rytmie okołodobowym, który – jak podkreśla – również jest bardzo ważny.

„W naszych domach rzadko bywa ciemno, możemy być w stanie czuwania w nocy tak długo, jak tylko tego zapragniemy. Światło monitorów i smartfonów emituje światło podobne do tego, jakie emituje słońce, co negatywnie wpływa na naszą jakość (nawet jeśli subiektywnie tego nie odczuwamy). W ten sposób zaburzamy nasz rytm dobowy, a to przekłada się na nasze zdrowie psychiczne” – dodaje psycholożka.

Nadmiar bodźców

Dalej psycholożka pisze o nadmiarze bodźców – w końcu dzisiaj wiele osób doświadcza przeładowania informacyjnego.

„Codziennie konsumujemy ogromną ilość informacji, z którą nasze mózgi nie są w stanie sobie poradzić. Cierpi na tym pamięć, zdolność do głębokiej analizy i rozumienia, zdolność do podejmowania decyzji, koncentracja. Gdy nasz umysł jest wypełniony po brzegi, możemy doświadczać negatywnych myśli, wzmożonego lęku, być nadmiernie pobudzeni, mieć trudność z zasypianiem” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

To nie nasze pokolenie jest słabe!

Psycholożka głośno mówi: to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia.

„Dzisiaj na zdrowie psychiczne my musimy sobie zwyczajnie zapracować. 50 lat temu, zanim spopularyzował się internet i zalaliśmy betonem pół Polski, życie wyglądało zupełnie inaczej. Fakt – pracowało się więcej, tamte pokolenia miały swoje trudności. Ale mieli też większe zasoby, żeby sobie z nimi poradzić.

Ich głowy nie były przeładowane informacjami, spędzali więcej czasu wśród ludzi, na powietrzu i nie musieli się ciągle martwić tym, co się dzieje na świecie, bo ten dostęp do informacji był dużo bardziej ograniczony. Nie spieszyli się tak bardzo, jak my. A życie w chronicznym stresie nie wpływa szczególnie dobrze na zdrowie psychiczne” – pisze psycholożka.

I dodaje, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu ludzie nie mieli także okazji do tego, żeby ciągle porównywać swoje życie z innymi ludźmi. Bo jak? Nie mieli pojęcia, jak żyją osoby, którym wiedzie się lepiej od nich. Nie zaglądali im do domu i do lodówki. A dzisiaj dzieli nas od tego kilka kliknięć” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

„Poza tym – to nie jest tak, że ten wzrost zapadania na choroby psychiczne jest szczególnie duży (oczywiście przed pandemią, bo ta wiele zmieniła), w porównaniu z ostatnimi latami. Jest to kwestia tego, że opieka psychologiczna nie jest już aż tak stygmatyzowana (o ironio, to zasługa mediów społecznościowych i tv), więc skoro mamy możliwość poprosić o pomoc, robimy to” – kończy psycholożka.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 42 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób 8 kroków i przestań się martwić

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornej. Powodem brak psychiatrów dziecięcych / gettyimages

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornie. Powodem brak psychiatrów dziecięcych

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Joanna Frejus/archiwum prywatne

„Czas pozbyć się tej cukrowej pokrywy i zacząć mówić o emocjach i potrzebach rodziców prawdziwie i bez poczucia wstydu”. O depresji poporodowej rozmawiamy z psycholożką Joanną Frejus

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – mówią Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka. Nowe spoty MZ powinien zobaczyć każdy z nas

"Naprawdę boli cię brzuch czy tylko wymuszasz uwagę?". Psycholożka pokazuje, co by było, gdybyśmy tratowali choroby somatyczne tak samo, jak psychiczne

„Naprawdę boli cię brzuch, czy tylko wymuszasz uwagę?”. Psycholożka pokazuje, co by było, gdybyśmy traktowali choroby somatyczne tak samo jak psychiczne

„Ludzie się boją, że inflacja za chwilę sprawi, że zniknie nasze życie. To, które dzisiaj znamy”. O jej wpływie na nasze zdrowie psychiczne mówi psychoterapeutka Renata Składanek

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

„Osoby, które są w stanie poświęcić wszystko, żeby osiągnąć cel, a przy tym są perfekcjonistyczne, mogą doświadczać depresji maskowanej”. O „korpoosobowości” mówi psycholożka Katarzyna Kawka

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×