Przejdź do treści

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Ile czasu w zeszłym tygodniu spędziłaś, nie robiąc zupełnie nic, bez poczucia winy? Ile czasu spędziłaś z przyjaciółmi, ile w naturze? Jak długa była twoja lista obowiązków, ile spałaś, ile czasu spędziłaś oglądając seriale, scrollując social media? Ile czasu poświęciłaś na przyjemności?” – pyta psycholożka Milena Wojnarowska na swoim profilu @przystanekmindfulness. Jej pytania prowadzą do jednego wniosku – to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia. Czy możemy z tym walczyć?

Czy mamy epidemię zapadania na choroby psychiczne?

Jak wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska, zdania są tutaj podzielone i sprawa nie jest aż tak prosta, jak by się wydawało.

„Z jednej strony WHO alarmuje, że w ciągu następnych kilkunastu lat choroby psychiczne staną się jedną z głównych niepełnosprawności. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne mówi o dramatycznym wzroście zachorowań wśród młodych dorosłych i nastolatków, a z drugiej strony dane Our World in Data nie potwierdzają drastycznego wzrostu” – tłumaczy ekspertka, dodając, że kilka rzeczy jest pewnych.

Destygmatyzacja psychoterapii

Po pierwsze, fakt, że ludzie uczęszczają na terapię, nie wynika z tego, że młode pokolenia urodziły się słabe. Jak wyjaśnia Milena Wojnarowska, jeśli by tak było, to tę słabość możemy zawdzięczać przecież m.in. genom po poprzednich pokoleniach.

„Ludzie dostają diagnozy właśnie dlatego, że zgłaszają się po pomoc, więc statystyki rosną. Opieka psychologiczna i psychiatryczna jest coraz bardziej dostępna i wiąże się z nią mniejsza stygmatyzacja. Kiedyś ludzie także cierpieli, ale robili to po prostu w milczeniu. Dzisiaj już nie musimy tego robić” – dodaje.

Izolujemy się

Dalej psycholożka pisze, że obecnie spędzamy zdecydowanie mniej czasu wśród ludzi.

„Znaczna część naszego życia przeniosła się do internetu, a relacje międzyludzkie są bardzo ważne dla naszego dobrostanu psychologicznego. Najdłuższe w historii badanie na temat szczęścia, przeprowadzone na Harvardzie przez dr Waldingera, wykazało, że istnieje silny związek między poczuciem szczęścia, a jakością naszych relacji z ludźmi. Im bardziej wyizolowani jesteśmy, tym mniej szczęśliwi się czujemy” – wyjaśnia ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Good Sleep from Plants 60 kaps. wegański
45,00 zł 60,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
45,00 zł 60,00 zł
Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł
Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska

Social media

Psycholożka wyjaśnia, że na nasze poczucie osamotnienia wpływa także nadmierne korzystanie z social mediów.

„A jak już ustaliliśmy, izolacja negatywnie wpływa na nasz dobrostan. Ale nie jest to jedyny problem. Przeprowadzono szereg badań dotyczących wpływu mediów społecznościowych i wykazano, że długotrwałe korzystanie z nich może być związane z nasileniem się lęku i depresji. Co więcej, media społecznościowe mogą wywierać na nas presję dotyczącą tego, jak powinniśmy żyć oraz ukazywać nam kontrast między 'idealnym’ życiem innych, a naszym” – wyjaśnia autorka profilu @przystanekmindfulness.

Zaburzamy rytm okołodobowy

Psycholożka wspomina także o naszym rytmie okołodobowym, który – jak podkreśla – również jest bardzo ważny.

„W naszych domach rzadko bywa ciemno, możemy być w stanie czuwania w nocy tak długo, jak tylko tego zapragniemy. Światło monitorów i smartfonów emituje światło podobne do tego, jakie emituje słońce, co negatywnie wpływa na naszą jakość (nawet jeśli subiektywnie tego nie odczuwamy). W ten sposób zaburzamy nasz rytm dobowy, a to przekłada się na nasze zdrowie psychiczne” – dodaje psycholożka.

Nadmiar bodźców

Dalej psycholożka pisze o nadmiarze bodźców – w końcu dzisiaj wiele osób doświadcza przeładowania informacyjnego.

„Codziennie konsumujemy ogromną ilość informacji, z którą nasze mózgi nie są w stanie sobie poradzić. Cierpi na tym pamięć, zdolność do głębokiej analizy i rozumienia, zdolność do podejmowania decyzji, koncentracja. Gdy nasz umysł jest wypełniony po brzegi, możemy doświadczać negatywnych myśli, wzmożonego lęku, być nadmiernie pobudzeni, mieć trudność z zasypianiem” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

To nie nasze pokolenie jest słabe!

Psycholożka głośno mówi: to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia.

„Dzisiaj na zdrowie psychiczne my musimy sobie zwyczajnie zapracować. 50 lat temu, zanim spopularyzował się internet i zalaliśmy betonem pół Polski, życie wyglądało zupełnie inaczej. Fakt – pracowało się więcej, tamte pokolenia miały swoje trudności. Ale mieli też większe zasoby, żeby sobie z nimi poradzić.

Ich głowy nie były przeładowane informacjami, spędzali więcej czasu wśród ludzi, na powietrzu i nie musieli się ciągle martwić tym, co się dzieje na świecie, bo ten dostęp do informacji był dużo bardziej ograniczony. Nie spieszyli się tak bardzo, jak my. A życie w chronicznym stresie nie wpływa szczególnie dobrze na zdrowie psychiczne” – pisze psycholożka.

I dodaje, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu ludzie nie mieli także okazji do tego, żeby ciągle porównywać swoje życie z innymi ludźmi. Bo jak? Nie mieli pojęcia, jak żyją osoby, którym wiedzie się lepiej od nich. Nie zaglądali im do domu i do lodówki. A dzisiaj dzieli nas od tego kilka kliknięć” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

„Poza tym – to nie jest tak, że ten wzrost zapadania na choroby psychiczne jest szczególnie duży (oczywiście przed pandemią, bo ta wiele zmieniła), w porównaniu z ostatnimi latami. Jest to kwestia tego, że opieka psychologiczna nie jest już aż tak stygmatyzowana (o ironio, to zasługa mediów społecznościowych i tv), więc skoro mamy możliwość poprosić o pomoc, robimy to” – kończy psycholożka.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 42 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Beata Pawlikowska „przeprasza urażonych”. Psychiatrka Maja Herman: „Tak się nie przeprasza. Będzie postępowanie”

Totalna biologia – na czym polega, jak tłumaczy powstawanie chorób i jakie metody leczenia proponuje

Michał Malitowski

„Ludzie chorują na nadciśnienie, na astmę, na wrzody żołądka, a mnie dopadło akurat to”. Michał Malitowski opowiada o swoich zmaganiach z chorobą afektywną dwubiegunową

Asertywność – co to znaczy? Definicja, ćwiczenia, korzyści, praktyczne wskazówki jak mówić „nie”

Aleksandra Kwaśniewska

Aleksandra Kwaśniewska w mocnych słowach o śmierci przyjaciela. „Depresja nie omija sławnych i bogatych”

Edyta i Berenika Halickie / fot. Agata Dobrzańska

„Glimmery uczą układ nerwowy, że jest bezpiecznie i że można się rozluźnić”. Poznaj praktykę zauważania mikromomentów zachwytu w życiu

Kobieta

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

„To wrażenie, że ciało się zmniejsza, podłoga faluje, ściany się przemieszczają, przedmioty stają się ogromne”. O zespole Alicji w Krainie Czarów mówi prof. Sergiusz Jóźwiak

„Jeżeli kryzys pojawia się niespodziewanie, to ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego jest duże” – mówi psycholog Monika Wróbel-Harmas

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

Coraz więcej z nas potrzebuje pomocy psychoterapeuty, ale obecnie dla wielu to luksus. Dr Agnieszka Mościcka-Teske mówi, jak skorzystać z psychoterapii, kiedy nas na nią nie stać

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

Kiedyś Zaborem straszono, dziś już nikt tego nie zrobi. O największym szpitalu psychiatrycznym dla dzieci i młodzieży w Polsce

Kobieta rozmawia z psychoterapeutką w trakcie sesji

Powstanie nowa dziedzina specjalizacji m.in. dla lekarzy i pielęgniarek. „System opieki zdrowotnej zyska wysoko wyspecjalizowaną kadrę medyczną”

„Zaburzenia odżywiania u dorosłych pociągają za sobą bardzo wysokie koszty w relacji” – mówi psycholożka Marta Cieśla

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Iga Świątek: „Zdrowie psychiczne jest ważne”. Tenisistka przekazała wygraną na rzecz organizacji non profit

Dysmorfofobia / istock

„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Zrób 8 kroków i przestań się martwić

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Najpopularniejsze

Grypa typu A/iStock

Grypa typu A – leczenie, objawy i charakterystyka wirusa

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Jak odetkać ucho zatkane woskowiną, katarem i wodą? Domowe sposoby

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Grypa typu B - objawy, charakterystyka

Grypa typu B – przyczyny, objawy i leczenie

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Dobry seks to taki w kontakcie z własnym ciałem, emocjami i drugim człowiekiem. Nawet jeżeli miedzy kochankami nie ma miłości” – mówi Marta Niedźwiecka, psycholożka i sex coach

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×