Przejdź do treści

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
„Nadżerkę, taką prawdziwą, będzie miało tylko 30 proc. z was. To, czym najczęściej 'straszą’ was ginekolodzy, to ektopia” – mówi dr Agnieszka Nalewczyńska
Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć
Ciśnieniomierze odejdą w zapomnienie? Grafenowy tatuaż sam zmierzy ciśnienie krwi
Wyleczą migrenę botoksem. Przełomową terapię zrefunduje państwo

„Ile czasu w zeszłym tygodniu spędziłaś, nie robiąc zupełnie nic, bez poczucia winy? Ile czasu spędziłaś z przyjaciółmi, ile w naturze? Jak długa była twoja lista obowiązków, ile spałaś, ile czasu spędziłaś oglądając seriale, scrollując social media? Ile czasu poświęciłaś na przyjemności?” – pyta psycholożka Milena Wojnarowska na swoim profilu @przystanekmindfulness. Jej pytania prowadzą do jednego wniosku – to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia. Czy możemy z tym walczyć?

Czy mamy epidemię zapadania na choroby psychiczne?

Jak wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska, zdania są tutaj podzielone i sprawa nie jest aż tak prosta, jak by się wydawało.

„Z jednej strony WHO alarmuje, że w ciągu następnych kilkunastu lat choroby psychiczne staną się jedną z głównych niepełnosprawności. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne mówi o dramatycznym wzroście zachorowań wśród młodych dorosłych i nastolatków, a z drugiej strony dane Our World in Data nie potwierdzają drastycznego wzrostu” – tłumaczy ekspertka, dodając, że kilka rzeczy jest pewnych.

Destygmatyzacja psychoterapii

Po pierwsze, fakt, że ludzie uczęszczają na terapię, nie wynika z tego, że młode pokolenia urodziły się słabe. Jak wyjaśnia Milena Wojnarowska, jeśli by tak było, to tę słabość możemy zawdzięczać przecież m.in. genom po poprzednich pokoleniach.

„Ludzie dostają diagnozy właśnie dlatego, że zgłaszają się po pomoc, więc statystyki rosną. Opieka psychologiczna i psychiatryczna jest coraz bardziej dostępna i wiąże się z nią mniejsza stygmatyzacja. Kiedyś ludzie także cierpieli, ale robili to po prostu w milczeniu. Dzisiaj już nie musimy tego robić” – dodaje.

Izolujemy się

Dalej psycholożka pisze, że obecnie spędzamy zdecydowanie mniej czasu wśród ludzi.

„Znaczna część naszego życia przeniosła się do internetu, a relacje międzyludzkie są bardzo ważne dla naszego dobrostanu psychologicznego. Najdłuższe w historii badanie na temat szczęścia, przeprowadzone na Harvardzie przez dr Waldingera, wykazało, że istnieje silny związek między poczuciem szczęścia, a jakością naszych relacji z ludźmi. Im bardziej wyizolowani jesteśmy, tym mniej szczęśliwi się czujemy” – wyjaśnia ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska

Social media

Psycholożka wyjaśnia, że na nasze poczucie osamotnienia wpływa także nadmierne korzystanie z social mediów.

„A jak już ustaliliśmy, izolacja negatywnie wpływa na nasz dobrostan. Ale nie jest to jedyny problem. Przeprowadzono szereg badań dotyczących wpływu mediów społecznościowych i wykazano, że długotrwałe korzystanie z nich może być związane z nasileniem się lęku i depresji. Co więcej, media społecznościowe mogą wywierać na nas presję dotyczącą tego, jak powinniśmy żyć oraz ukazywać nam kontrast między 'idealnym’ życiem innych, a naszym” – wyjaśnia autorka profilu @przystanekmindfulness.

Zaburzamy rytm okołodobowy

Psycholożka wspomina także o naszym rytmie okołodobowym, który – jak podkreśla – również jest bardzo ważny.

„W naszych domach rzadko bywa ciemno, możemy być w stanie czuwania w nocy tak długo, jak tylko tego zapragniemy. Światło monitorów i smartfonów emituje światło podobne do tego, jakie emituje słońce, co negatywnie wpływa na naszą jakość (nawet jeśli subiektywnie tego nie odczuwamy). W ten sposób zaburzamy nasz rytm dobowy, a to przekłada się na nasze zdrowie psychiczne” – dodaje psycholożka.

Nadmiar bodźców

Dalej psycholożka pisze o nadmiarze bodźców – w końcu dzisiaj wiele osób doświadcza przeładowania informacyjnego.

„Codziennie konsumujemy ogromną ilość informacji, z którą nasze mózgi nie są w stanie sobie poradzić. Cierpi na tym pamięć, zdolność do głębokiej analizy i rozumienia, zdolność do podejmowania decyzji, koncentracja. Gdy nasz umysł jest wypełniony po brzegi, możemy doświadczać negatywnych myśli, wzmożonego lęku, być nadmiernie pobudzeni, mieć trudność z zasypianiem” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

To nie nasze pokolenie jest słabe!

Psycholożka głośno mówi: to nie nasze pokolenie jest słabe, tylko nasz styl życia.

„Dzisiaj na zdrowie psychiczne my musimy sobie zwyczajnie zapracować. 50 lat temu, zanim spopularyzował się internet i zalaliśmy betonem pół Polski, życie wyglądało zupełnie inaczej. Fakt – pracowało się więcej, tamte pokolenia miały swoje trudności. Ale mieli też większe zasoby, żeby sobie z nimi poradzić.

Ich głowy nie były przeładowane informacjami, spędzali więcej czasu wśród ludzi, na powietrzu i nie musieli się ciągle martwić tym, co się dzieje na świecie, bo ten dostęp do informacji był dużo bardziej ograniczony. Nie spieszyli się tak bardzo, jak my. A życie w chronicznym stresie nie wpływa szczególnie dobrze na zdrowie psychiczne” – pisze psycholożka.

I dodaje, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu ludzie nie mieli także okazji do tego, żeby ciągle porównywać swoje życie z innymi ludźmi. Bo jak? Nie mieli pojęcia, jak żyją osoby, którym wiedzie się lepiej od nich. Nie zaglądali im do domu i do lodówki. A dzisiaj dzieli nas od tego kilka kliknięć” – wyjaśnia Milena Wojnarowska.

„Poza tym – to nie jest tak, że ten wzrost zapadania na choroby psychiczne jest szczególnie duży (oczywiście przed pandemią, bo ta wiele zmieniła), w porównaniu z ostatnimi latami. Jest to kwestia tego, że opieka psychologiczna nie jest już aż tak stygmatyzowana (o ironio, to zasługa mediów społecznościowych i tv), więc skoro mamy możliwość poprosić o pomoc, robimy to” – kończy psycholożka.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 42 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

„To powinna być norma, a nie coś dostępnego dla wybranej garstki bogaczy” – Małgorzata Halber w ostrych słowach o stanie psychiatrii w Polsce

Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Dziecko siedzi na podłodze

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny o wstrzymaniu przyjęć na oddział dziecięcy: „To nasz niemy krzyk”

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta

Prawie połowa młodych dorosłych zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Badacze: „Liczby były dla nas zaskoczeniem”

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

„Depresja to gniew skierowany do środka. Agresja wobec innych może być jednym z jej objawów” – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„Moje wspomnienia są dlatego tak pozytywnie ukrwione, bo tam była miłość”. Bogdan Frymorgen o życiu z ojcem i jego chorobą afektywną dwubiegunową

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę /fot. Pexels

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×