Przejdź do treści

Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska

Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska
Jak przekonać bliską osobę do terapii? Podpowiada psycholożka Milena Wojnarowska / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Widzisz, że bliska ci osoba przeżywa kryzys psychiczny i wydaje ci się, że pomogłaby jej psychoterapia, ale ona nie jest przekonana do tego pomysłu? Sprawdź, co możesz zrobić. Podpowiada psycholożka i coach Milena Wojnarowska, autorka profilu @przystanekmindfulness na Instagramie.

Jak namówić bliska osobę do psychoterapii?

„Dostałam od was sporo wiadomości z pytaniem, w jaki sposób możemy namówić drugą osobę do psychoterapii. Niestety, jedyne co możemy, to zachęcać do niej. Wszelkie próby wymuszania mogą przynieść przeciwny do zamierzonego efekt. Możemy oczywiście postawić wszystko na szali i powiedzieć 'albo idziesz na terapię albo odchodzę’”, ale skoro tak mówimy, to znaczy, że zależy nam jednak na relacji, także nie jest to najlepszy sposób i jest generalnie szantażem” – zaznacza Milena Wojnarowska na swoim profilu na Instagramie.

Co więc warto według ekspertki robić w praktyce? Jest kilka takich rzeczy:

  • Okaż wsparcie i bądź łagodna – Wojnarowska zaznacza, że dla wielu osób rozpoczęcie terapii nie jest łatwą decyzją, ponieważ obawiają się one stygmatyzacji. „Zwróć zatem uwagę, żeby twoja wypowiedź nie brzmiała osądzająco. Zapewnij, że druga osoba może liczyć na twoje wsparcie w trakcie całego procesu” – radzi psycholożka.
  • Wybierz odpowiedni czas i miejsce – Kłótnia lub tuż po niej to według ekspertki zdecydowanie nie jest dobry czas na rozmowę o terapii. Najlepiej odbyć ją wtedy, kiedy partner lub partnerka jest w dobrym nastroju.
  • Wyjaśnij swoje stanowisko – „Jest spora szansa, że partner zareaguje defensywnie” – podkreśla psycholożka, wyjaśniając, że warto powiedzieć o swoich obserwacjach i o tym, co nas martwi.
  • Podziel się swoim doświadczeniem – Jeśli sama byłaś na terapii, opowiedz swojemu partnerowi albo partnerce, jaka ona była i co udało ci się dzięki niej zmienić.
  • Zatroszcz się o siebie – Jeśli twoje próby zachęcania do terapii na nic się nie zdają, pamiętaj, żeby przede wszystkim zadbać o siebie – przekonuje psycholożka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł
Zdrowie umysłu
Miralo, Suplement diety wspomagający odporność na stres, 20 kapsułek
20,99 zł
Olszanka/East News, Warszawa

Błędne przekonania na temat psychoterapii

Podczas rozmów mających zachęcić bliską osobę do tego, żeby poszła na terapię, warto wziąć pod uwagę to, że temat ten może być bardzo trudny.

Warto pamiętać, że wielu ludzi naprawdę panicznie boi się terapii. Osoby, które były na terapii dawno, mogą nawet nie pamiętać jak trudna jest to decyzja. Dalej przecież pokutują przekonania, że płacenie komuś za rozmowę jest żałosne, bo można przecież pogadać z przyjacielem, czy że psychoterapia jest dla największych czubków” – pisze na swoim profilu na Instagramie Milena Wojnarowska.

Z pewnością minie jeszcze trochę czasu, zanim zmieni się podejście do psychoterapii. Na pewno zachęcanie do niej, uświadamianie, na czym polega, i dzielenie się swoim doświadczeniem sprawi, że dołożymy do tego swoją cegiełkę.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom, zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje ponad 17 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trendy w seksie, których potrzebujemy tej wiosny

„Profesjonalna ofiara karmi się zainteresowaniem emocjonalnym i zaangażowaniem innych” – mówi Dominika Cwynar

Terapia Gestalt – czym się charakteryzuje? Dla kogo jest odpowiednia?

Kobieta i mężczyzna

Czy to, że czasem nie chcecie się przytulać, jest powodem do zmartwienia? Kilka faktów o związkach i (nie)przytulaniu

Odbicie mężczyzny w lustrze

Osobowość narcystyczna, związek z narcyzem. Jak rozpoznać narcyza?

„W łóżku z narcyzem seksualnym nie ma namiętności ani fascynacji. Przeciwnie – druga strona czuje się użyta” – mówi seksuolożka Monika Kaszuba

Kobieta siedzi w rzędzie na krześle

Co dzieje się z twoim organizmem, jeśli unikasz seksu? Może to wpływać na samoocenę i pewność siebie

Czym są zaburzenia lękowe, jak je leczyć i jak sobie z nimi radzić na co dzień?

„Działając zgodnie z wartościami, nie poniesiemy porażki. Tylko najpierw trzeba odróżnić je od celów”. O zastosowaniu terapii ACT w zmianie diety mówi Anna Paluch

Honorata Skarbek

Honorata Skarbek o problemie współuzależnienia: „To jest coś, czego się człowiek wstydzi. To jest obawa przed ocenianiem”

toksyczny związek

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

SUD – czym są, jak je zdiagnozować i w jaki sposób leczyć uzależnienia?

Inaczej, czyli jak? Czym jest kink w seksie, jakie są jego zalety i na co trzeba uważać

Dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – kim są, jak rozpoznać u siebie problem DDD?

Jakie spustoszenie czyni mobbing w psychice? Lek. Monika Tucholska przytacza historię swojej pacjentki

Jakie spustoszenie czyni mobbing w psychice? Lek. Monika Tucholska przytacza historię swojej pacjentki

„W naszej kulturze bardzo dużo presji nakłada się na pierwszy seks – moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie” – mówi seksuolożka Paulina Jęczmień

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

"Gdybym tak mogła cofnąć czas…" Co zrobić, jeśli zaliczyłaś seks z niewłaściwych powodów albo z niewłaściwym facetem? / istock

„Gdybym tak mogła cofnąć czas…” Co zrobić, jeśli zaliczyłaś seks z niewłaściwych powodów albo z niewłaściwym facetem?

Wybiórczy słuch / pexels

„Ile razy mam to jeszcze powtarzać?”, czyli dlaczego czasem naprawdę nie chcemy słyszeć

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

„Dobry seks to taki w kontakcie z własnym ciałem, emocjami i drugim człowiekiem. Nawet jeżeli miedzy kochankami nie ma miłości” – mówi Marta Niedźwiecka, psycholożka i sex coach

Hugh Jackman

Hugh Jackman wyznał, że potrzebował terapii, by uporać się z traumą z dzieciństwa. „Byłem w rozsypce”

"INNI, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?". Anna Kluczńska wyjaśnia dlaczego takie myślenie to droga donikąd

„Inni, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?”. Anna Kluczyńska wyjaśnia, dlaczego takie myślenie to droga donikąd

Coachka intymności: W łóżku wielu osób brakuje zdrowego egoizmu

„Orgazm jest jeden, a mogą do niego prowadzić różne drogi, różne sposoby stymulacji” – mówi Agnieszka Szeżyńska, autorka książki „Warsztaty intymności”

×