Przejdź do treści

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta stoi przy dwukolorowej ścianie
Ile razy należy myć włosy? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny
Olejek eukaliptusowy - właściwości i zastosowanie
Olejek eukaliptusowy – właściwości i zastosowanie
Dobry seks – różnica wieku czyni cuda
Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń
Nieprzyjemny zapach z pochwy – jak się go pozbyć?
Kobieta w jeansach z kwiatami
Jak mobilizować bliznę po nacięciu krocza? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Joga w ciąży może się okazać doskonałym ćwiczeniem – nie tylko dla ciała, ale też duszy. Jednak zanim zaczniesz ją praktykować, powinnaś poznać kilka zasad. Basia Tworek, znana na Instagramie jako ninja yogi, odpowiada na najczęściej zadawane pytania dotyczące jogi w ciąży.

Dlaczego warto praktykować jogę w ciąży?

Basia Tworek podkreśla, że w naszym szybkim i intensywnym stylu życia regularna praktyka jogi daje przestrzeń na zwolnienie, oddech, wsłuchanie się w siebie i zadanie sobie pytań: „Jak się czuję? I czego potrzebuję?”. Według niej praktyka jogi w ciąży daje wiele korzyści, takich jak:

  • utrzymanie elastyczności,
  • wzmocnienie,
  • wsparcie dla stawów,
  • ulga w bólu kręgosłupa,
  • nauka balansu i poprawa postawy,
  • usprawnienie trawienia i krążenia,
  • redukcja obrzęków,
  • ujędrnienie skóry,
  • nauka oddechu,
  • przygotowanie dziecka i siebie na stres porodowy,
  • wyciszenie i uspokojenie,
  • umiejętność relaksacji.

Nauczycielka jogi podkreśla, że joga w ciąży to coś znacznie więcej niż ćwiczenia. I coś o wiele głębszego niż relaks.

Na macie odkrywasz, co to znaczy ruszać się w zgodzie z ciałem i znajdujesz połączenie z rosnącym w tobie dzieckiem. Tę świadomość i uważność możesz zabrać z maty do codziennego życia i przeżyć ciążę bardziej świadomie oraz przygotować się do połogu i macierzyństwa” – pisze nauczycielka jogi i psycholożka.

Olga / fot. Julita Ledzińska

Czy mogę praktykować jogę w ciąży, jeśli nigdy wcześniej jej nie ćwiczyłam?

Jak pisze nauczycielka jogi, najważniejsze jest to, żeby najpierw skonsultować się z lekarzem, a najlepiej też fizjoterapeutą. Tłumaczy, że praktyka jogi w ciąży to delikatna aktywność fizyczna, zaprojektowana z myślą o zmieniającym się ciele kobiety i rozwijającym się w nim życiu.

„W ciąży często uczymy się siebie na nowo, dlatego jeśli wcześniej praktykowałaś jogę, to i tak do wielu pozycji warto będzie podejść na świeżo, niejako od podstaw (z szacunkiem do ciała i rosnącego brzuszka). Z tego też powodu brak wcześniejszej praktyki jogi nie jest przeszkodą – po prostu nie będziesz musiała się niczego ‚oduczać’ i zbudujesz ważność” – podkreśla Basia Tworek.

Czy mogę praktykować jogę w ciąży, jeśli wcześniej nie ćwiczyłam nic?

 „Odpowiedni ruch w ciąży wspiera ciebie i dziecko. Jeśli przed ciążą nigdy nie ćwiczyłaś, to ciąża nie jest dobrym momentem na rozpoczynanie intensywnej aktywności fizycznej lub na naukę trudnych pozycji” – zaznacza nauczycielka jogi.

Jednak jak tłumaczy Tworek, w odróżnieniu do tradycyjnych ćwiczeń joga w ciąży to aktywność o niskiej lub umiarkowanej intensywności (w zależności od sekwencji). Dlatego, jeśli ciąża jest zdrowa, a lekarz nie ma zastrzeżeń, możesz śmiało trenować.

Kiedy mogę zacząć praktykować jogę w ciąży?

Basia Tworek podkreśla, że dziewczyny, które były aktywnie fizycznie przed ciążą i mają już doświadczenia z jogą, mogą teoretycznie zacząć ją praktykować już od samego początku ciąży. Oczywiście, jeśli dobrze się czują i dostały zielone światło od swojego lekarza.

Jeśli przed ciążą  nie byłaś aktywna ruchowo i nie praktykowałaś jogi, dla bezpieczeństwa sugerowałabym rozpocząć praktykę asan po 12 tygodniach ciąży, czyli na początku drugiego trymestru. Dlaczego nie od samego początku? Wynika to przede wszystkim z ostrożności: na początku ciąży rozwija się układ nerwowy dziecka, jego najważniejsze narządu, istnieje też większe ryzyko poronienia” – tłumaczy nauczycielka jogi.

Joga twarzy

Jakich asan albo praktyk powinnam unikać w ciąży?

Są pozycje i praktyki, których lepiej unikać w ciąży. Warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z jogą. To między innymi:

  • pozycje, które zaciskają lub ugniatają brzuch, takie jak mocne skręty i asany w leżeniu na brzuchu;
  • ryzykowne pozycje, w których nie czujesz się pewnie i z których możesz „wypaść” , i zrobić sobie krzywdę, np. balanse na rękach, głowie, przedramionach;
  • nadmierne rozciąganie się, to nie jest na przykład dobry moment na naukę szpagatu – uważaj, bo nadmierne rozciągnięta tkanka łączna może doprowadzić do niestabilności w stawach;
  • przeskoki między pozycjami i szybie przejścia, które mogą spowodować zawroty głowy;
  • pozycje nadmiernie rozciągające przód ciała (przednią ścianę brzucha);
  • zbyt intensywna praktyka, która powoduje zadyszkę i duszności.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw - ćwiczenie w jodze

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Joga twarzy

„Joga twarzy jest dla osób, które nie chcą stosować inwazyjnych metod lub poddawały się zabiegom ostrzykiwania różnymi substancjami chemicznymi” – mówi Anna Kaim, instruktorka jogi twarzy

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

„Życie jest takie krótkie i szkoda marnować go na bycie lepszym i lepszym i lepszym i lepszym i znowu lepszym” – mówi Agnieszka Wielobób, wykładowczyni jogi i ajurwedy

Joga / istockpoto

Joga podczas menstruacji? Blogerka Natalia Knopek wyjaśnia, czy warto

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Mariola Madej

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?