Przejdź do treści

Po jednym złym dniu w pracy czujesz, że jesteś do niczego? Tak właśnie działa uzasadnienie emocjonalne

Uzasadnienie emocjonalne - czym jest? / pexels
Uzasadnienie emocjonalne - czym jest? / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Partner nie wraca po pracy do domu? W środku czujesz lęk, że coś jest nie tak. W poprzednim związku zostałaś zdradzona? Na pewno w nowym związku boisz się tej samej sytuacji, chociaż nic na to nie wskazuje. Nie mogłaś pomóc przyjacielowi, ponieważ wcześniej zaplanowałaś czas dla siebie? Czujesz wyrzuty sumienia. Te sytuacje nie są ci obce? Tak właśnie działa uzasadnienie emocjonalne, o którym pisze Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness na Instagramie.

Uzasadnienie emocjonalne

„Uzasadnienie emocjonalne jest jednym ze zniekształceń poznawczych, które pojawia się w wielu trudnościach w zakresie zdrowia psychicznego, ale nie tylko – również osoby z niską samooceną często się z nim zmagają” – pisze Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness na Instagramie.

Ekspertka dodaje, że uzasadnienie emocjonalne nie oznacza, że nasze uczucia są wymyślone, nieważne. Oznacza to, że nasze uczucia nie zawsze odzwierciedlają fakty.

„Aby odkształcić te myśli, możemy po prostu zadawać sobie pytania, które pomogą nam zobaczyć rzeczywistość z innej perspektywy. Możemy zapytać siebie, jakie mamy dowody potwierdzające naszą myśl, czy zastanowić się, jak na naszą sytuację spojrzałaby bliska nam osoba” – wyjaśnia psycholożka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Naturell Ashwagandha, 60 tabletek
18,15 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł

Przykłady uzasadnienia emocjonalnego

Milena Wojnarowska w swoim poście na Instagramie podała kilka przykładów, by wyjaśnić zjawisko uzasadnienia emocjonalnego na „żywym organizmie”.

  1. Partner Kasi zazwyczaj wraca do domu o godzinie 18. Jest już godzina 19, a jego cały czas nie ma w domu i nie odbiera telefonu. Kasia zaczyna czuć lęk i uznaje, że skoro tak jest, to na pewno wydarzyło się coś złego.
  2. Była żona Rafała go zdradzała, o czym dowiedział się pod koniec ich małżeństwa. Obecnie jest w nowej relacji, ale czuje, że nowa partnerka również go zdradza. Nie ma na ten moment żadnych dowodów, ale „po prostu to czuje”.
  3. Hania ostatnio była na warsztacie z asertywności i zaczęła wdrażać nowe umiejętności w życie. Za każdym razem, gdy stawiała komuś granice, czuła duży dyskomfort. Na podstawie tego stwierdziła, że skoro tak się z tym czuje, to takie komunikaty nie są w porządku.
  4. Dawid w ostatnim czasie popełnił błąd w ważnym projekcie w pracy i nie zdał egzaminu na studiach. Czuje się głupi i stwierdza, że nie jest chyba tak zdolny, jak myślał.
  5. Przyjaciel Darii poprosił ją, aby zajęła się jego psem podczas jego wyjazdu na weekend. Nie mogła się nim zająć ze względu na fakt, że zaplanowała spędzanie czasu ze swoją rodziną. Czuje się winna, że odmówiła przyjacielowi pomocy, i uznaje, że odmawiając zrobiła coś złego.

Warto postawić się w każdej z tych pięciu sytuacji i zastanowić, co sami/same zrobilibyśmy/zrobiłybyśmy na miejscu bohaterów. A może następnym razem, gdy w pracy coś pójdzie nie tak, nie będziemy od razu mówić o sobie, że jesteśmy do niczego i nic nie potrafimy? Bo nie jesteśmy. A to wszystko, co odczuwamy, może być spowodowane… naszym uzasadnieniem emocjonalnym!

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje ponad 40 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

Coraz więcej z nas potrzebuje pomocy psychoterapeuty, ale obecnie dla wielu to luksus. Dr Agnieszka Mościcka-Teske mówi, jak skorzystać z psychoterapii, kiedy nas na nią nie stać

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Kiedyś Zaborem straszono, dziś już nikt tego nie zrobi. O największym szpitalu psychiatrycznym dla dzieci i młodzieży w Polsce

Kobieta rozmawia z psychoterapeutką w trakcie sesji

Powstanie nowa dziedzina specjalizacji m.in. dla lekarzy i pielęgniarek. „System opieki zdrowotnej zyska wysoko wyspecjalizowaną kadrę medyczną”

„Zaburzenia odżywiania u dorosłych pociągają za sobą bardzo wysokie koszty w relacji” – mówi psycholożka Marta Cieśla

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Agata Kulesza

Agata Kulesza niezwykle szczerze o rozwodzie i terapii: „Najpierw leżysz na podłodze w skulonej pozycji ofiary”

Iga Świątek: „Zdrowie psychiczne jest ważne”. Tenisistka przekazała wygraną na rzecz organizacji non profit

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Zrób 8 kroków i przestań się martwić

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornej. Powodem brak psychiatrów dziecięcych / gettyimages

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornie. Powodem brak psychiatrów dziecięcych

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

×