Przejdź do treści

„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka

Kobieta siedzi na łóżku
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka/ Pexels, fot. Darina Belonogova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka
5 razy TAK dla wakacyjnego seksu

„Jeżeli wychowywani jesteśmy w przeświadczeniu, że naszą powinnością jest spełnianie czyichś oczekiwań, zapobieganie trudnym emocjom i stawianie potrzeb innych osób ponad własne… To znaczy, że jesteśmy ofiarami swoistej przemocy emocjonalnej” – pisze na swoim profilu na Instagramie Karolina Tuchalska-Siermińska. Psycholożka wyjaśnia, co świadczy o tym, że staramy się zapobiegać trudnym emocjom innych ludzi i jak z tym skończyć. 

Zapobieganie trudnym emocjom drugiej osoby – dar czy strategia przetrwania?

„Jeżeli dorastałaś w domu, w którym musiałaś 'chodzić na paluszkach’ i spełniać czyjeś oczekiwania, możesz nosić w sobie błędne przekonanie, że posiadasz moc zapobiegania czyimś trudnym emocjom i że na tobie spoczywa ta odpowiedzialność”

Tymi słowami rozpoczyna wpis na swoim profilu na Instagramie Karolina Tuchalska-Siermińska. Psycholożka tłumaczy, że dostrajanie się do subtelnych zmian drugiej osoby, takich jak zmiana tonu głosu, w wyrazie twarzy czy w mowie ciała przez wiele osób postrzegana jest jako dar. Jak jednak podkreśla ekspertka, takie zachowanie jest odpowiedzią na przemoc emocjonalną, której doświadczyliśmy w przeszłości.

„Jeżeli atmosfera w domu podporządkowana jest nastrojom jednego z domowników, najczęściej rodzica lub rodziców.

Jeżeli wychowywani jesteśmy w przeświadczeniu, że naszą powinnością jest spełnianie czyichś oczekiwań, zapobieganie trudnym emocjom i stawianie potrzeb innych osób ponad własne…
W nadziei, że 'zasłużymy’ na akceptację, uwagę, miłość czy spokój i bezpieczeństwo…

To znaczy, że jesteśmy ofiarami swoistej przemocy emocjonalnej” – tłumaczy.

Specjalistka wyjaśnia, że takie zachowanie wytwarza się w dzieciństwie, ponieważ w młodym wieku potrafimy szybko dostosować się do sytuacji, w jakiej się znajdziemy.

Dzieci są chłonne jak gąbka, posiadają też zdolność szybkiego dostosowywania się do sytuacji. Wtedy dochodzi do wyostrzenia się pewnych zdolności: dostrajania się do najsubtelniejszych zmian w wyrazie twarzy, mowie ciała i tonie głosu oraz umiejętność przewidywania na tej podstawie, jak zachowa się bliska osoba. Wszystko to, mimo że zdaje się być atutem, może nim nie być – może być natomiast wypracowaną strategią zapewniającą przetrwanie” – dodaje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Akanksha Agrawal

Zapobieganie trudnym emocjom innych a związki

Tuchalska-Siermińska w dalszej części swojego wpisu wyjaśnia, że stałe kontrolowanie czyjegoś zachowania jest wyczerpujące. Rzutuje także na nasze związki z innymi ludźmi, jakie zawieramy w dorosłym życiu.

„Schematy i strategie, które wykształciliśmy w dzieciństwie, niczym lustro znajdują swoje odzwierciedlenie w naszym dorosłym życiu i budowanych relacjach” – tłumaczy.

Zadowalanie innych i dostrajanie się do ich emocji nie tylko nas stresuje i nie pozwala na wgląd w siebie i w to, czego chcemy. Kiedy stale spychamy siebie na dalszy plan, inni ludzie mogą nas wykorzystać, wiedząc, że nie potrafimy stanowczo odmówić.

„W podobny sposób traktujemy osoby, z którymi wchodzimy w związki. Jesteśmy też 'podatnym kąskiem’ dla ludzi, którzy chętnie korzystają z naszej skłonności do zadawalania innych, braku granic, tłumienia swoich potrzeb i emocji – to wyniszcza od środka” – pisze.

Jak przestać odpowiadać na emocje innych?

Jak zaznacza specjalistka, świadomość powyższych schematów jest pierwszym krokiem do zmiany i samopomocy. Jak jeszcze można sobie pomóc?

„- Przypomnij sobie, że jesteś ważna, twoje potrzeby i emocje są ważne;

Masz prawo stawiać granice i mówić NIE. Wiem, że to trudne, że pojawia się poczucie winy, poczucie, że kogoś zawodzisz, rozczarowujesz – to błędne przekonanie.

– W końcu – wsłuchaj się w siebie, dostrzeż swoje potrzeby i emocje, rozpoznaj, gdzie kończą się twoje uczucia, a gdzie rozpoczynają emocje innych osób” – wymienia psycholożka.

Tuchalska-Siermińska zaznacza również, by pamiętać, że nie jesteśmy odpowiedzialni za regulowanie emocji innych osób.

„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie. To ich odpowiedzialność, nie twoja.

Czyjś obniżony nastrój czy zły humor nie są twoją odpowiedzialnością. Nie zarządzasz czyimiś emocjami” – podsumowuje.

Carolina Const, pierwsza polska trenerka jogi świadomej traumy/fot. Radek Zawadzki

Karolina Tuchalska-Siermińska – kim jest?

Psycholożka, certyfikowany trenerka umiejętności psychospołecznych, specjalistka TSR, fizjoterapeutka, autorka narzędzi wspierających rozwój kompetencji miękkich. W swoich działaniach w sieci Karolina Tuchalska-Siermińska stara się wspierać, edukować i kształtować świadomość w obszarze dbałości o zdrowie psychiczne, samoakceptacji, efektywnej komunikacji i budowania relacji ze sobą i innymi.

Prowadzi blog psychologiczno-rozwojowy OdNova.net i media społecznościowe. Jej profil na Instagramie obserwuje 83,4 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Od rozdrażnienia po furię. Psycholożka o tym, co chce nam powiedzieć złość i jak sobie z nią radzić

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Mizoginizm – co to jest? Przyczyny i objawy. Jak leczy się to zaburzenie?

Czy można okłamywać terapeutkę? / pexels

Czy można okłamać swoją terapeutkę? Można, ale nie bez konsekwencji. Mówi o tym Anna Kluczyńska

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Hayden Panettiere / gettyimages

Hayden Panettiere ujawniła przyczyny swojego odejścia z show-biznesu. „Byłam w cyklu samozniszczenia, w moim życiu nie było żadnych barw poza szarością”

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

Kobieta płacze

„Płacz nie jest tylko dla dzieci – płacz jest dla wszystkich. Nie ma się czego wstydzić” – pisze Aleksandra Dejewska

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

„Te wszystkie przykre słowa były małymi ciosami, przez które coś, co w sobie lubiłam, stawało się moim kompleksem” – mówi Katarzyna Czapraga, ofiara fat shamingu

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×