Przejdź do treści

„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka

Kobieta siedzi na łóżku
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka/ Pexels, fot. Darina Belonogova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

„Jeżeli wychowywani jesteśmy w przeświadczeniu, że naszą powinnością jest spełnianie czyichś oczekiwań, zapobieganie trudnym emocjom i stawianie potrzeb innych osób ponad własne… To znaczy, że jesteśmy ofiarami swoistej przemocy emocjonalnej” – pisze na swoim profilu na Instagramie Karolina Tuchalska-Siermińska. Psycholożka wyjaśnia, co świadczy o tym, że staramy się zapobiegać trudnym emocjom innych ludzi i jak z tym skończyć. 

Zapobieganie trudnym emocjom drugiej osoby – dar czy strategia przetrwania?

„Jeżeli dorastałaś w domu, w którym musiałaś 'chodzić na paluszkach’ i spełniać czyjeś oczekiwania, możesz nosić w sobie błędne przekonanie, że posiadasz moc zapobiegania czyimś trudnym emocjom i że na tobie spoczywa ta odpowiedzialność”

Tymi słowami rozpoczyna wpis na swoim profilu na Instagramie Karolina Tuchalska-Siermińska. Psycholożka tłumaczy, że dostrajanie się do subtelnych zmian drugiej osoby, takich jak zmiana tonu głosu, w wyrazie twarzy czy w mowie ciała przez wiele osób postrzegana jest jako dar. Jak jednak podkreśla ekspertka, takie zachowanie jest odpowiedzią na przemoc emocjonalną, której doświadczyliśmy w przeszłości.

„Jeżeli atmosfera w domu podporządkowana jest nastrojom jednego z domowników, najczęściej rodzica lub rodziców.

Jeżeli wychowywani jesteśmy w przeświadczeniu, że naszą powinnością jest spełnianie czyichś oczekiwań, zapobieganie trudnym emocjom i stawianie potrzeb innych osób ponad własne…
W nadziei, że 'zasłużymy’ na akceptację, uwagę, miłość czy spokój i bezpieczeństwo…

To znaczy, że jesteśmy ofiarami swoistej przemocy emocjonalnej” – tłumaczy.

Specjalistka wyjaśnia, że takie zachowanie wytwarza się w dzieciństwie, ponieważ w młodym wieku potrafimy szybko dostosować się do sytuacji, w jakiej się znajdziemy.

Dzieci są chłonne jak gąbka, posiadają też zdolność szybkiego dostosowywania się do sytuacji. Wtedy dochodzi do wyostrzenia się pewnych zdolności: dostrajania się do najsubtelniejszych zmian w wyrazie twarzy, mowie ciała i tonie głosu oraz umiejętność przewidywania na tej podstawie, jak zachowa się bliska osoba. Wszystko to, mimo że zdaje się być atutem, może nim nie być – może być natomiast wypracowaną strategią zapewniającą przetrwanie” – dodaje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Akanksha Agrawal

Zapobieganie trudnym emocjom innych a związki

Tuchalska-Siermińska w dalszej części swojego wpisu wyjaśnia, że stałe kontrolowanie czyjegoś zachowania jest wyczerpujące. Rzutuje także na nasze związki z innymi ludźmi, jakie zawieramy w dorosłym życiu.

„Schematy i strategie, które wykształciliśmy w dzieciństwie, niczym lustro znajdują swoje odzwierciedlenie w naszym dorosłym życiu i budowanych relacjach” – tłumaczy.

Zadowalanie innych i dostrajanie się do ich emocji nie tylko nas stresuje i nie pozwala na wgląd w siebie i w to, czego chcemy. Kiedy stale spychamy siebie na dalszy plan, inni ludzie mogą nas wykorzystać, wiedząc, że nie potrafimy stanowczo odmówić.

„W podobny sposób traktujemy osoby, z którymi wchodzimy w związki. Jesteśmy też 'podatnym kąskiem’ dla ludzi, którzy chętnie korzystają z naszej skłonności do zadawalania innych, braku granic, tłumienia swoich potrzeb i emocji – to wyniszcza od środka” – pisze.

Jak przestać odpowiadać na emocje innych?

Jak zaznacza specjalistka, świadomość powyższych schematów jest pierwszym krokiem do zmiany i samopomocy. Jak jeszcze można sobie pomóc?

„- Przypomnij sobie, że jesteś ważna, twoje potrzeby i emocje są ważne;

Masz prawo stawiać granice i mówić NIE. Wiem, że to trudne, że pojawia się poczucie winy, poczucie, że kogoś zawodzisz, rozczarowujesz – to błędne przekonanie.

– W końcu – wsłuchaj się w siebie, dostrzeż swoje potrzeby i emocje, rozpoznaj, gdzie kończą się twoje uczucia, a gdzie rozpoczynają emocje innych osób” – wymienia psycholożka.

Tuchalska-Siermińska zaznacza również, by pamiętać, że nie jesteśmy odpowiedzialni za regulowanie emocji innych osób.

„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie. To ich odpowiedzialność, nie twoja.

Czyjś obniżony nastrój czy zły humor nie są twoją odpowiedzialnością. Nie zarządzasz czyimiś emocjami” – podsumowuje.

Carolina Const, pierwsza polska trenerka jogi świadomej traumy/fot. Radek Zawadzki

Karolina Tuchalska-Siermińska – kim jest?

Psycholożka, certyfikowany trenerka umiejętności psychospołecznych, specjalistka TSR, fizjoterapeutka, autorka narzędzi wspierających rozwój kompetencji miękkich. W swoich działaniach w sieci Karolina Tuchalska-Siermińska stara się wspierać, edukować i kształtować świadomość w obszarze dbałości o zdrowie psychiczne, samoakceptacji, efektywnej komunikacji i budowania relacji ze sobą i innymi.

Prowadzi blog psychologiczno-rozwojowy OdNova.net i media społecznościowe. Jej profil na Instagramie obserwuje 83,4 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Kobieta siedzi na podłodze w salonie między kanapą a stolikiem

„Bad body image day” zdarza się każdej z nas! „To taki dzień, w którym nasze ciało zwyczajnie się nam nie podoba. Może mieć różne przyczyny” – pisze Aleksandra Dejewska

Kobieta

„Wiedzieliście, że Blue Monday to ściema?” – pisze biotechnolog Dawid Polak. Dlaczego nie należy wierzyć w najbardziej dołujący dzień w roku?

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Kobieta ma orgazm

Orgazm – szczytowanie mózgu. Dlaczego warto w życiu mieć setki orgazmów?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kobieta

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Prof. Napoleon Waszkiewicz: „Mam pacjentów chorych na schizofrenię, którzy bali się wyjść na ulicę, a dziś mają firmy, rozwijają się, nagrywają płyty”

Kobieta trzyma lustro

Toksyczne bujanie w obłokach. Kiedy marzenia stają się ucieczką od realnego życia, mówi dr Monika Kornacka

„Masaż tajski wymaga zaangażowania. Mamy w nim świadomość, że jesteśmy własnymi uzdrowicielami” – mówi Katarzyna Pająk

„Nie oddzielam tego, co dzieje się w głowach moich pacjentów, od tego, co dzieje się w ich ciałach” – mówi Magdalena Kicińska, fizjoterapeutka

Święta przetrwać czy przeżywać? Jak czerpać pozytywną energię z trudnych spotkań

„Objawami nie rządzi przypadek. Depresja i przewlekłe zmęczenie mogą wynikać z zaburzeń pracy tarczycy” – mówi Zuzanna Maryańczyk-Sitarz

Joanna Czekaj / fot. arch. prywatne

„Narcyz zniszczy ci życie bez skrupułów” – mówi Justyna Czekaj pomagająca kobietom wyzwolić się z traumy po życiu z narcyzem

„Coraz częściej pacjenci przychodzą z podejrzeniem u siebie ADHD – i nierzadko te domysły okazują się trafne” – mówi Wenesa Gajos

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta

Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×