Przejdź do treści

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

źródło: Priscilla Du Perez/ Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak
Wstążka symbolizująca hiv na dłoniach
Oto lista największych zagrożeń dla naszego zdrowia i życia. Myślisz, że ciebie nie dotyczy?
kobieta siedzi w metrze obok siedzenia w kształcie mężczyzny z widocznym penisem
Penis na siedzeniu w wagonie metra. Niech mężczyźni poczują to, czego doświadczają molestowane kobiety
Na pewno znasz jego głos. Lektor Janusz Kozioł potrzebuje pomocy. „Trwa walka o każdy oddech”

Pobudka, poranek, budzik – jeżeli te słowa przyprawiają cię o dreszcz zniesmaczenia, a każdy nowy dzień zaczynasz od prywatnej katorgi, sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z kardynalnych porannych błędów. Ich eliminacja to szansa na nie tylko milsze poranki, ale też dobre samopoczucie w ciągu dnia.

Często bywa tak, że cały dzień jest taki jak poranek. A jaki jest poranek? Dokładnie taki, jakim go zrobisz. Działamy rutynowo, pewne poranne czynności wykonujemy mechanicznie, bo tak się przyzwyczailiśmy. A może pora na zmianę? Zrób sobie rachunek sumienia – sprawdź, jakie błędy popełniasz o poranku, bo może to one tak naprawdę cię dezorganizują i psują nastrój oraz nastawienie do całego dnia. Oto błędy, które z powodzeniem można wyeliminować, by czuć się lepiej!

Zaraz po przebudzeniu wychodzisz z domu

Do pracy docierasz, jeszcze zanim z twojej twarzy znikną ślady od poduszki? Czas na poranne przygotowania wyliczasz co do minuty, nie chcąc niepotrzebnie skracać błogiego snu? Lepiej będzie, gdy zostawisz sobie kilkanaście minut tylko dla siebie. W tym czasie zrób coś, co poprawi humor. Delektowanie się kawą, medytacja, nieśpieszne i smaczne śniadanie, ćwiczenia rozciągające… – dzięki tym przyjemnościom masz większe szanse, że dzień pracy zaczniesz spokojny, wypoczęty i bez, niemal nieodłącznego, porannego podenerwowania. Zyskasz też więcej później. Psycholodzy z Uniwersytetu w Minnesocie wykazali, że osoby, które do pracy przychodzą w dobrym humorze, czerpią więcej przyjemności i energii z pozytywnych wydarzeń w ciągu dnia, a także mniej się przejmują sprzeczkami ze współpracownikami.

Unikasz słońca jak ognia

Budzisz się w ciemnym pokoju i nie odsłaniasz okien w obawie przed nagłym i bolesnym porażeniem światłem słonecznym? Błąd. Nawet jeżeli w połowie jeszcze śpisz, światło dzienne przyniesie naprawdę zbawienny efekt. Przede wszystkim dzięki niemu wewnętrzny zegar zacznie radośnie tykać, pobudzając apetyt, metabolizm i regulując poziom energii.

Dodatkowo naukowcy z Northwestern University Feinberg School of Medicine znaleźli powiązanie pomiędzy przyjmowaniem porannej dawki światła a masą ciała. Przebadane osoby, które korzystały z dobrodziejstwa przedpołudniowego słońca, miały niższe BMI od tych, które wychodziły na słońce dopiero po południu. Poranna dawka promieni jest kluczem do właściwego funkcjonowania metabolizmu.

Nastawiasz budzik 10 minut wcześniej, niż powinieneś

Jeżeli nastawiasz budzik na 6.50, nie oszukujmy się, nie robisz tego, żeby wstać 10 minut wcześniej. Poranną matematykę opanowaliśmy już do perfekcji, przeliczając drzemki na minuty spóźnienia. Ale takie odwlekanie pobudki, zamiast potencjalnie zwiększyć wypoczęcie, sprawi, że z łóżka wstaniesz oszołomiony. Usypianie budzika dodatkowo niszczy rytm całodobowy, powodując wieczorne problemy z zaśnięciem.

Naukowcy i lekarze podkreślają, że najlepiej wstawać codziennie o tej samej godzinie. Po jakimś czasie pobudki staną się błahostką. Nie będziesz już tracić energii na poranne walki z sennością, a uzyskaną nadwyżkę spożytkujesz produktywnie.

Wyskakujesz z łóżka jak poparzony

Pobudka ze świadomością kolejnego spóźnienia przybliża w pewnym sensie wstawanie z łóżka do startu rakiety kosmicznej. Czasem się uda, ale istnieje prawdopodobieństwo, że z hukiem wylądujesz na ziemi. Takie nagłe wstawanie szczególnym ryzykiem obarcza mięśnie pleców, które często są zdrętwiałe po spoczynku w jednej pozycji przez długi czas. Jest jeszcze jeden powód, aby wstawać powoli: kiedy się podnosimy po długim spoczynku, krew gwałtownie odpływa do nóg, co może powodować zawroty głowy i omdlenia. Hipotensja ortostatyczna jest szczególnie powszechna u kobiet. Zanim więc wystartujesz, usiądź i przyciągnij nogi do klatki piersiowej. Rozciągniesz w tej sposób mięśnie i dasz chwilę organizmowi na uregulowanie przepływu krwi.

Nie masz czasu na szklankę wody

Średnio osiem godzin spędzamy w nocy bez kropli wody, dlatego bardzo ważne jest, aby zaraz po przebudzeniu uzupełnić te braki. Cóż z tego, skoro organizm wyrwany ze snu nie daje znać ani o głodzie, ani o pragnieniu, a czas nagli. Warto, aby szklanka wody stała się poranną rutyną, gdyż brak odpowiedniego nawodnienia rano odbije się na samopoczuciu przez cały dzień. Wówczas jesteśmy narażeni na zły humor, rozproszenie uwagi, zmęczenie czy ból głowy.

Więc dziś wieczorem postaw szklankę wody przy łóżku, nastaw budzik na idealną porę, po przebudzeniu rozciągnij się, wstań powoli i wpuść światło do pokoju. Wypij wodę i… nie spiesz się, bo przecież już nie musisz. To będzie dobry dzień!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować

Seks analny to czysta przyjemność, podpowaidamy, jak się do niego sensownie przygotować.

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Pij wodę zimą!

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

Ania Makowska z lupą.

Doktor Ania: Woda z cukrem to napój. Przestań wierzyć w chore mity na temat konieczności picia napojów

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką

Czy woda alkaliczna działa?

Pij wodę jesienią!

Dzieciak w wodzie: subiektywny poradnik bezpieczeństwa

7 nawyków gorszych niż palenie papierosów

Pij wodę i spalaj tłuszcz!

Jaką wodę pić?

Wyzwalacze złych nawyków