Przejdź do treści

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Masz kłopoty z zaśnięciem, budzisz się niewyspana? Jedź na biwak! Zdaniem naukowców to świetny sposób na bezsenność. Ale pod jednym warunkiem ‒ żadnych sztucznych świateł i elektroniki, przynajmniej przez tydzień. Wytrzymasz?

Lubisz tuż przed zaśnięciem pogapić się w telewizor, posprawdzać maile, poczytać na smartfonie ostatnie doniesienia z kraju i ze świata? Oj, nie pomagasz sobie. Zaburzasz w ten sposób funkcjonowanie swojego zegara biologicznego, który wyznacza rytm snu i aktywności. Na szczęście wystarczy zaledwie tydzień, aby zresetować i ponownie nastawić ów wewnętrzny zegar, który tyka w twoim mózgu.

Dowiódł tego eksperyment, który wymyślił i przeprowadził neuropsycholog Kenneth Wright, profesor Uniwersytetu Kolorado w Boulder (USA). Na tej uczelni kieruje on laboratorium chronobiologii, gdzie od ćwierć wieku zgłębia tajemnice snu. Ma za sobą dziesiątki eksperymentów z udziałem ochotników. W najnowszym wzięło udział osiem osób narzekających na umiarkowane problemy z zasypianiem.

ciasto z pistacjami

Najpierw przez tydzień naukowiec analizował ich rytm biologiczny. Ten okazał się reprezentatywny dla aktywnych i zapracowanych mieszkańców miast, czyli poważnie zaburzony. Następnie cała ósemka pojechała w Góry Skaliste, gdzie przez tydzień przebywała z dala od ludzkich siedzib i źródeł sztucznego światła.

Zakazane były nawet latarki. W domu zostały też wszystkie urządzenia elektroniczne. Natomiast można było rozpalać ognisko.

Pod koniec wyjazdu organizmy wszystkich uczestników biwaku dostosowały się do naturalnego rytmu dnia i nocy. Wcześniej niektórzy z nich byli rannymi ptaszkami, inni – nocnymi sowami. Te indywidualne różnice uległy zatarciu podczas biwaku. – Wszyscy zsynchronizowali swój zegar biologiczny z rytmem wschodów i zachodów słońca. I zupełnie przestali narzekać na sen, choć przecież nie spali więcej – mówi prof. Wright.

Naprawić zegar biologiczny

Prosto z biwaku uczestnicy eksperymentu pojechali do jego laboratorium. Wykonane tam testy pokazały, że u wszystkich osób wskazówki wewnętrznego zegara cofnęły się o mniej więcej dwie godziny. O tyle wcześniej wzrastała wieczorem i spadała rano produkcja melatoniny, czyli hormonu snu. – Zanim osoby te pojechały na biwak, poziom melatoniny utrzymywał się u nich na podwyższonym poziomie jeszcze długo po obudzeniu. Dlatego rano były niewypoczęte, zniechęcone i pozbawione energii – opowiada prof. Wright.

 

Naukowiec zauważa, że poranne zmęczenie i ospałość są dziś częste wśród tych ludzi, którzy od urządzeń elektronicznych odłączają się dopiero po północy, a potem chcą szybko zasnąć. Tyle że to ostatnie staje się coraz trudniejsze. – Traktują siebie jak roboty, które wyłącza się wieczorem, a włącza rano. Ale nie są przecież robotami i w efekcie śpią coraz gorzej – mówi naukowiec.

Na szczęście można temu zaradzić. Wystarczył tydzień odizolowania od świata i intensywnego kontaktu z naturą, by ludzie zaczęli zasypiać i budzić się jak ich przodkowie z neolitu. Poziom melatoniny zaczynał się obniżać już w ostatniej godzinie snu, a w momencie przebudzenia nie było już po niej śladu. Wszyscy budzili się rześcy i gotowi do działania. Kłopoty ze snem zniknęły. Wright podkreśla, że kto nie ma odwagi na taką biwakową terapię, może w wakacje sięgnąć po półśrodek, czyli za dnia przebywać jak najwięcej na słońcu, natomiast po zmroku gasić zbędne światła i nie włączać komputera. – Po paru tygodniach nasz zegar biologiczny powinien odzyskać równowagę – twierdzi naukowiec.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Zasady bezpiecznej zabawy w wodzie

Gotowi na wszystko, czyli co oprócz leków i opatrunków powinno znaleźć się w wakacyjnej apteczce

„Ze snem jest jak z jedzeniem – i za dużo, i za mało to niezdrowo.” Tłumaczy terapeutka snu dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Kobiety na urlopie macierzyńskim pokrzywdzone przez tarczę antykryzysową

Urlop ojcowski i urlop tacierzyński w 2020 roku

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Stara toaleta, sławojka

Wróciłaś z urlopu? Pierwsze, co musisz zrobić, to spuścić wodę w toalecie

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?