Przejdź do treści

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen
Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen Elizabeth Lies/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska
Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają
Przebarwienia na skórze, inny niż zwykle kolor moczu, uczucie zmęczenia? To może być chora wątroba
Afrodyzjaki w kuchni – produkty, które rozbudzą pożądanie!

Przeciętny człowiek przesypia 30 proc. swojego życia. Oznacza to, że w przeciągu 90 lat 30 z nich spędzi właśnie we śnie. Czym jest wiec sen? Sen jest nieodłączną częścią naszego rytmu biologicznego. Cykl snu i czuwania związany jest bezpośrednio z występowaniem po sobie dnia i nocy. Organizm bowiem, dopasowuje się do ekspozycji na światło oraz do naszej codziennej aktywności. W poniższym artykule umieściliśmy kilka cennych porad, które podpowiedzą Ci jak szybko zasnąć.

Jak można szybko zasnąć? – zaburzenia snu

Organizm potrzebuje około ośmiu godzin nieprzerwanego snu na dobę. Warto zatem pamiętać, iż sen dostarcza nam energii do działania. W trakcie snu dochodzi także do regeneracji mięśni i tkanek. Co więcej, sen wspomaga pamięć oraz oczyszcza umysł z nadmiaru informacji zgromadzonych w ciągu dnia. Dlatego też deficyt snu ma poważny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Może on powodować uczucie zmęczenia czy też braku koncentracji. Warto zatem zadbać o jakość oraz higienę snu.

Postaw na suplementy diety, które wspierają zdrowy sen i regenerację organizmu. Znajdziesz je w przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie!

Poniżej przedstawiamy kilak zaburzeń snu, które mogą negatywnie wpłynąć na szybkie zasypianie.

Zaburzenie snu Objawy
Bezsenność
  • Długotrwała niezdolność do szybkiego zaśnięcia
  • Częste budzenie się w trakcie snu
  • Budzenie się zbyt wcześnie
Bezdech senny
  • Senność w ciągu dnia
  • Chrapanie w nocy
Lęki nocne
  • Wrzaski nocne
  • Mówienie przez sen
  • Nocne moczenie
Narkolepsja
  • Nagłe ataki snu w ciągu dnia w trakcie wykonywania czynności

 

Jak szybko zasnąć w nocy? – skowronek czy sowa

Należy pamiętać, że każdy człowiek ma swoje predyspozycje odnośnie rytmu dobowego. Aby szybko zasnąć w nocy, powinnaś poznać swój organizm oraz dopasować aktywność dobową do twojego typu osobowości.

Wyróżnimy dwa typy osobowości:

  1. Typ skowronka – osoby które, chętnie kładą się spać wczesnym wieczorem i rano rozpoczynają swoją aktywność.
  2. Typ sowy – osoby które chodzą spać w późnych godzinach nocnych. Przesypiają cały poranek i budzą się w godzinach przedpołudniowych.

Problemy ze snem są szczególnie odczuwane w czasie podróży. Głownie gdy przekraczamy strefy czasowe. Cofając zegar tylko o jedną godzinę, twój organizm będzie potrzebował co najmniej jednego dnia, aby odzyskać w pełni swoją formę. Zjawisko to tłumaczy także dobrze znaną depresję poniedziałkowego poranka”. Późniejsza pora zasypiania w dni wolne od pracy przesuwa bowiem zegar biologiczny, zaburzając jego naturalny rytm.

Jak zasnąć szybko? – Skuteczne porady na szybki sen

Wiele z was szuka sprawdzonych sposobów na szybkie zasypianie. Podejmowanie działań, które są zgodne z Twoim biologicznym zegarem mają zbawienny wpływ na pracę całego organizmu. Zatem, aby utrzymać naturalną równowagę oraz cieszyć się spokojnym snem, powinnaś przestrzegać kilku prostych zasad.

  1. Ustal rytm swojego dnia. Zasypiaj i wstawaj każdego dnia o jednakowej porze.
  2. Nie myśl o zmartwieniach przed snem. Zrelaksuje się. Wypij napar z rumianku lub melisy. Zioła te mają działanie uspokajające i odprężające.
  3. Opracuj swój własny rytuał zasypiania. Może on składać się z ciepłej kąpieli, chwili medytacji czy też słuchania rozluźniającej muzyki.
  4. Zadbaj o to, aby w sypialni panowała odpowiednia atmosfera. Zasuń zasłony, unikaj światła. Jest ono sygnałem do pobudki.
  5. Unikaj przed zaśnięciem oglądania telewizora oraz korzystania z telefonu. Pamiętaj, że niebieskie światło pobudza organizm do działania.
  6. Zwróć uwagę na to co jesz. Ciężkie posiłki przed snem nie ułatwią zasypiania. Pobudzająco będzie działać także kawa, herbata oraz wiesza ilość alkoholu.
  7. Pamiętaj, aby nie wykonywać forsownych ćwiczeń przed snem. Aktywność fizyczna działa pobudzająco na organizm dlatego lepiej wykonywać ją w godzinach porannych.
  8. Zwróć szczególną uwagę na ciszę. Nawet najdrobniejszy hałas może źle wpłynąć na szybkie zasypianie.
  9. Ważne, aby w sypialni panowała właściwa temperatura powietrza. Warto także przewietrzyć pomieszczenie przed snem.
  10. Unikaj drzemek w godzinach popołudniowych. Nawet krótki sen po godzinie 16 może wywołać wieczorne problemy z zasypianiem.

Zamieszczone treści mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie zastępują one wizyty u lekarza. Przed zastosowaniem się do porad należy skonsultować się z lekarzem. Autor nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania przez czytelnika powyższych informacji.

 

Bibliografia:

  1. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa 2017.
  2. Jarema M., Psychiatria, Warszawa 2016.
  3. Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychologia i życie. Warszawa 2012.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Atak paniki, bezsenność, płacz? Sprawdź, czy nie masz zaburzeń adaptacyjnych

Ciepłe mleko na bezsenność?

Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Funkcje poznawcze – co to jest, zaburzenia, trening

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×