Przejdź do treści

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen
Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen Elizabeth Lies/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa
Trzy typy kobiet w ciąży – sprawdź, którym jesteś ty albo twoja koleżanka

Przeciętny człowiek przesypia 30% swojego życia. Oznacza to, że w przeciągu 90 lat 30 z nich spędzi właśnie we śnie. Czym jest wiec sen? Sen jest nieodłączną częścią naszego rytmu biologicznego. Cykl snu i czuwania związany jest bezpośrednio z występowaniem po sobie dnia i nocy. Organizm bowiem, dopasowuje się do ekspozycji na światło oraz do naszej codziennej aktywności. W poniższym artykule umieściliśmy kilka cennych porad, które podpowiedzą Ci jak szybko zasnąć.

Jak można szybko zasnąć? – zaburzenia snu

Organizm potrzebuje około ośmiu godzin nieprzerwanego snu na dobę. Warto zatem pamiętać, iż sen dostarcza nam energii do działania. W trakcie snu dochodzi także do regeneracji mięśni i tkanek. Co więcej, sen wspomaga pamięć oraz oczyszcza umysł z nadmiaru informacji zgromadzonych w ciągu dnia. Dlatego też deficyt snu ma poważny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Może on powodować uczucie zmęczenia czy też braku koncentracji. Warto zatem zadbać o jakość oraz higienę snu.

Poniżej przedstawiamy kilak zaburzeń snu, które mogą negatywnie wpłynąć na szybkie zasypianie.

Zaburzenie snu Objawy
Bezsenność ·         Długotrwała niezdolność do szybkiego zaśnięcia

·         Częste budzenie się w trakcie snu

·         Budzenie się zbyt wcześnie

Bezdech senny ·         Senność w ciągu dnia

·         Chrapanie w nocy

Lęki nocne ·         Wrzaski nocne

·         Mówienie przez sen

·         Nocne moczenie

Narkolepsja ·         Nagłe ataki snu w ciągu dnia w trakcie wykonywania czynności

Jak szybko zasnąć w nocy? – skowronek czy sowa

Należy pamiętać, że każdy człowiek ma swoje predyspozycje odnośnie rytmu dobowego. Aby szybko zasnąć w nocy, powinnaś poznać swój organizm oraz dopasować aktywność dobową do twojego typu osobowości.

Wyróżnimy dwa typy osobowości:

  1. Typ skowronka – osoby które, chętnie kładą się spać wczesnym wieczorem i rano rozpoczynają swoją aktywność.
  2. Typ sowy – osoby które chodzą spać w późnych godzinach nocnych. Przesypiają cały poranek i budzą się w godzinach przedpołudniowych.

Problemy ze snem są szczególnie odczuwane w czasie podróży. Głownie gdy przekraczamy strefy czasowe. Cofając zegar tylko o jedną godzinę, twój organizm będzie potrzebował co najmniej jednego dnia, aby odzyskać w pełni swoją formę. Zjawisko to tłumaczy także dobrze znaną „depresję poniedziałkowego poranka”. Późniejsza pora zasypiania w dni wolne od pracy przesuwa bowiem zegar biologiczny, zaburzając jego naturalny rytm.

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

Jak zasnąć szybko? – Skuteczne porady na szybki sen

Wiele z was szuka sprawdzonych sposobów na szybkie zasypianie. Podejmowanie działań, które są zgodne z Twoim biologicznym zegarem mają zbawienny wpływ na pracę całego organizmu. Zatem, aby utrzymać naturalną równowagę oraz cieszyć się spokojnym snem, powinnaś przestrzegać kilku prostych zasad.

  1. Ustal rytm swojego dnia. Zasypiaj i wstawaj każdego dnia o jednakowej porze.
  2. Nie myśl o zmartwieniach przed snem. Zrelaksuje się. Wypij napar z rumianku lub melisy. Zioła te mają działanie uspokajające i odprężające.
  3. Opracuj swój własny rytuał zasypiania. Może on składać się z ciepłej kąpieli, chwili medytacji czy też słuchania rozluźniającej muzyki.
  4. Zadbaj o to, aby w sypialni panowała odpowiednia atmosfera. Zasuń zasłony, unikaj światła. Jest ono sygnałem do pobudki.
  5. Unikaj przed zaśnięciem oglądania telewizora oraz korzystania z telefonu. Pamiętaj, że niebieskie światło pobudza organizm do działania.
  6. Zwróć uwagę na to co jesz. Ciężkie posiłki przed snem nie ułatwią zasypiania. Pobudzająco będzie działać także kawa, herbata oraz wiesza ilość alkoholu.
  7. Pamiętaj, aby nie wykonywać forsownych ćwiczeń przed snem. Aktywność fizyczna działa pobudzająco na organizm dlatego lepiej wykonywać ją w godzinach porannych.
  8. Zwróć szczególną uwagę na ciszę. Nawet najdrobniejszy hałas może źle wpłynąć na szybkie zasypianie.
  9. Ważne, aby w sypialni panowała właściwa temperatura powietrza. Warto także przewietrzyć pomieszczenie przed snem.
  10. Unikaj drzemek w godzinach popołudniowych. Nawet krótki sen po godzinie 16 może wywołać wieczorne problemy z zasypianiem.

Zamieszczone treści mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie zastępują one wizyty u lekarza. Przed zastosowaniem się do porad należy skonsultować się z lekarzem. Autor nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania przez czytelnika powyższych informacji.

 

Bibliografia:

  1. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa 2017.
  2. Jarema M., Psychiatria, Warszawa 2016.
  3. Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychologia i życie. Warszawa 2012.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

kobieta w ciąży ze zdjęciem USG dziecka

Czy płód w macicy śni? Wyjaśnia ginekolog położnik

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Melatonina / istock

Melatonina a sen. Skutki niedoboru i przedawkowania tego hormonu

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie, zamiast pobudzać

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Jak poprawić sen dziecka?

Jak poprawić sen dziecka?

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę