Przejdź do treści

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Avi Sol/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

Narzędzie pozwalające złagodzić stres, uporać się z bezsennością, bólem brzucha i czarnowidztwem masz w zasięgu ręki. Zacznij robić „emocjonalne” notatki, a wkrótce zauważysz zmiany.

Co robimy, gdy szwankuje nam zdrowie, siada forma i nastrój? Niektórzy z nas idą do lekarza (to rozsądne), stawiają na ruch (też dobry pomysł), zaczynają medytować (brawo) albo zmieniają dietę (słusznie). Inni na własną rękę sięgają po leki lub po różnego rodzaju środki pocieszenia. Ta druga droga, choć łatwiejsza i znacznie bardziej przyjemna, często prowadzi na manowce.

A gdyby tak w podobnej sytuacji, oprócz konsultacji ze specjalistą, robić codzienne zapiski? Notować, co nas spotkało dobrego, albo opisywać swoje lęki lub trudne przeżycia – aktualne i sprzed lat? Naukowcy dowodzą, że taka praktyka ma realny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Oto, jakie zmiany obserwuje się u osób, które regularnie piszą o tym, co je martwi i cieszy.

Poprawia się nastrój i odporność

Osobą, która w 1986 r. jako pierwsza udowodniła, że pisanie ma działanie terapeutyczne, był amerykański profesor James W. Pennebeker. Zauważył, że ofiary przemocy seksualnej częściej chorują, i doszedł do wniosku, że powodem może być ich milczenie. – Zadałem sobie pytanie: jeśli tajemnice są tak złe, to co by się stało, gdybyśmy zabrali ludzi do laboratorium i namówili ich na zwierzenia? – wspomina dr Pennebeker.

W ten sposób wpadł na pomysł przełomowego badania. Biorących w nim udział studentów podzielono na dwie grupy – jedni przez trzy dni opisywali swoje traumatyczne przeżycia, pozostali mogli pisać o czymkolwiek. Prof. Pennebeker i inni naukowcy powtórzyli ten eksperyment wielokrotnie, na ochotnikach obu płci, w różnym wieku. Wnioski były zwykle podobne: opisanie w bezpiecznych warunkach bolesnych wspomnień wzmacniało odporność uczestników badań, obniżało u nich poziom stresu i trwale poprawiało nastrój.

Prof. Pennebeker systematyczne pisanie o emocjach czy tłumionych potrzebach nazwał “ekspresywnym”. Dla tych, którzy chcieliby wypróbować jego metodę, ma kilka wskazówek:

  • Zastanów się, o czym chcesz pisać. Jeśli myślisz o czymś za dużo, być może warto się temu przyjrzeć.

  • Notuj przez 3-4 dni co najmniej 15 minut dziennie.

  • Nie zwracaj uwagi na ortografię i interpunkcję.

  • Pisz dla siebie, z myślą o tym, że zniszczysz swoje zapiski. Nie ma znaczenia, czy później rzeczywiście tak zrobisz.

Ale uwaga: pisanie ekspresywne nie zastąpi lekarza ani środków farmakologicznych. Jeśli masz poważny problem, odwiedź specjalistę, a pisanie traktuj jako dodatkowe narzędzie, które może ci pomóc odzyskać równowagę.

Szybciej goją się rany

…także fizyczne, czego dowiedli naukowcy z University of Auckland w Nowej Zelandii. Przebadali oni 49 seniorów w wieku 64-97 lat. Część z nich codziennie przez 20 minut pisała o swoich traumatycznych przeżyciach, pozostali notowali plany na kolejne dni. Po dwóch tygodniach uczestnikom zrobiono biopsję skóry, zostawiając na niej małe ranki. Jedenaście dni później u 76 proc. seniorów piszących o traumach skóra była zagojona, w drugiej grupie zabliźniła się tylko u 42 proc. ochotników.

Liderka badań dr Elisabeth Broadbent nie potrafi powiedzieć, jaki jest związek między gojeniem się ran a ekspresywnym pisaniem, ale przypuszcza, że pisanie ma wpływ na regenerację nocą.

“Niedobory snu powodują obniżenie się poziomu hormonu wzrostu, bardzo ważnego dla procesu gojenia. Wydaje się zaś, że opisywanie traumy pozwalało uczestnikom naszego eksperymentu lepiej się wysypiać” – mówi dr Broadbent.

I nie jest jedyną badaczką, która zauważyła zależność między robieniem emocjonalnych notatek a nocnym wypoczynkiem.

Lepiej się śpi

Chcesz szybko zasnąć? Licz szczęśliwe chwile zamiast baranów – radzi dr Robert A. Emmons z University of California, autor książki „’Thanks’! How The New Science of Gratitude Can Make You Happier”. O tym, jak wielka jest moc wdzięczności, przekonali się uczestnicy przeprowadzonego przez niego badania. Pacjenci z zaburzeniami nerwowo-mięśniowymi każdego wieczora spisywali listę rzeczy, za które w danym dniu czuli się wdzięczni. Po trzech tygodniach spali nie tylko dłużej, ale też efektywniej.

Słabną objawy zespołu jelita drażliwego

Układ pokarmowy da ci odetchnąć, jeśli potyczki z nim uwiecznisz w notatkach – taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych w Boston University School of Medicine (USA). Uczestniczyło w nich 103 pacjentów cierpiących na zespół jelita drażliwego (IBS). Część z nich opisywała swoje doświadczenia, myśli i emocje związane z chorobą, reszta tego nie robiła. U osób notujących objawy IBS zaczęły ustępować, co uznano za obiecującą metodę leczenia tej przypadłości.

Zmienia się sposób myślenia o chorobie

Cierpiącym na nowotwory często towarzyszy lęk, niepewność, rozpacz, złość czy wstyd. Naukowcy przekonują, że z tymi uczuciami łatwiej sobie poradzić, gdy się je opisze. Dowody? Kobiety z rakiem piersi obserwowane przez dr Qian Lu z University of Houston (USA) po trzech tygodniach prowadzenia notatek dotyczących swej dolegliwości nie poświęcały jej tyle uwagi co wcześniej. Czuły się też mniej nią zmęczone.

Mniej dokucza astma

Astmatycy i osoby dotknięte reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS) również mają większą szansę na poprawę zdrowia, gdy opiszą, co leży im na sercu. Wiemy o tym dzięki psychiatrom ze State University of New York. Badacze poprosili 112 pacjentów z astmą lub RZS o opisanie najbardziej stresujących dla nich doświadczeń lub o stworzenie notatek dotyczących neutralnych spraw. Następnie w obu grupach wykonali badania stanu zdrowia uczestników (na początku, po dwóch tygodniach oraz po czterech miesiącach). U tych, którzy wspominali trudne wydarzenia, objawy choroby straciły na sile. Ci, którzy robili notatki na dowolny temat, nie odczuli żadnych zmian.

Co do tego, że pisanie dla wielu z nas może być skutecznym narzędziem radzenia sobie z problemami psychicznymi i fizycznymi, nie ma wątpliwości. Pozostaje pytanie, jak to robić – ręcznie czy z pomocą komputera. Odpowiedź brzmi: wszystko jedno. Bo choć wielu naukowców uważa, że długopis ma przewagę nad klawiaturą, stanowczo lepiej użyć komputera (laptopa, smartfona, tabletu), niż w ogóle nie spróbować.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Depresja starcza – objawy i leczenie depresji u seniora

Joanna Poremba / Archiwum prywatne

Joanna Poremba: Od 20 lat żyję z depresją, która długo pozostawała niezdiagnozowana. Dobrze znam to poczucie winy, beznadziei

Angelika Kuźniak

Angelika Kuźniak: Nie myśląc o śmierci, żyjemy tak, jakby świat miał poczekać. Nie poczeka. Nie ma co odkładać na później rozmów, wyznań, miłości

Blue Monday. Czy to naprawdę najbardziej dołujący dzień w roku?

Kobieta

Depresja ma różne oblicza. O tym objawie rzadko się mówi

Kobieta leży na łóżku

Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert

depresja ciążowa

Smutna ciąża. Co robić, gdy oczekiwanie na dziecko jest zanurzone w lęku i trudnych emocjach?

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

10 najważniejszych filmów o depresji

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów

W jaki sposób wspierać osoby w kryzysie psychicznym? Przeczytaj „Poradnik antykryzysowy” Anny Cyklińskiej

Kobieta z parasolką

Kiedy jesienny smutek zmienia się w depresję sezonową? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

płacz po seksie

Płacz po seksie – kiedy jest ok, a kiedy powinien martwić? Wyjaśnia psycholożka i seksuolożka Katarzyna Koczułap

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Jeszcze chandra czy już depresja?

Nie uciekaj od smutku

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

„Wszystko będzie dobrze” to banał. Jak umiejętnie pocieszać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!