Przejdź do treści

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mama z rócką robią pranie. Mama siedzi ze słożonymi rzeczami a mała dziewczynka przyniosła jej cały kosz ubrań.
W jaki sposób doceniać dziecko? Zachętą czy pochwałą? Podpowiada psycholożka
Lekarstwa
Popularne leki na zgagę prewencyjnie wstrzymane z obrotu
Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle
Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka
Akcja "Nie świruj, idź na wybory"
Akcja „Nie świruj, idź na wybory” w ogniu krytyki. Nagrania ośmieszają osoby chore psychicznie
Kobieta ma astmę i trzyma w ręce inhalator, który jest na pierwszym planie.
Astma a nadwaga. Czy będąc astmatyczką mogę uprawiać sport? Odpowiada alergolożka

W pracy zostajesz po godzinach, choć nie musisz. W domu myjesz okna, wycierasz kurze, choć masz wolny dzień. Gotujesz przez całe sobotnie przedpołudnie dwudaniowy obiad ‒ z deserem! Nie potrafisz sobie odpuścić. A czasem naprawdę warto!

Muszę, po prostu muszę, nie mam wyjścia – myślisz, po raz kolejny układając w głowie listę piętrzących się przed tobą zadań. W życiu odgrywamy wiele ról – jesteśmy pracownikami, partnerami, rodzicami, gospodarzami domu. I w każdej z nich często staramy się wypaść jak najlepiej, wręcz idealnie. Tymczasem nie pozwalamy sobie na odpuszczenie wielu działań, które spokojnie mogą poczekać na lepszą okazję. Sami siebie ubieramy w sztywny gorset obowiązków i tego, co naszym zdaniem koniecznie „musimy” robić.

Chorzy na perfekcję

‒ Trudności w odpuszczaniu mogą wynikać m.in. z wzorców zaczerpniętych od naszych rodziców lub oczekiwań otoczenia. Często mamy ogromną ochotę zostawić coś na później, ponieważ wzięliśmy na siebie zbyt wiele obowiązków, ale któryś z powyższych powodów nam na to nie pozwala – mówi Barbara Michno-Wiecheć, psychoterapeuta z Gabinetu Psychologicznego „Drugi Brzeg” w Krakowie.

I rzeczywiście, Brene Brown w swojej książce „The Gifts of Imperfection” wskazuje: „Perfekcjonizm to przekonanie, że jeśli będziemy żyli perfekcyjnie, wyglądali perfekcyjnie i zachowywali się perfekcyjnie, możemy uniknąć bólu związanego z winą, oceną i wstydem ‒ lub go zminimalizować”.

W związku z tym stawiamy sobie coraz wyższe wymagania, by w ciągu jednego dnia zmieścić jak największą liczbę wykonanych zadań. Nie łudź się, że taki „napakowany” dzień można uznać za efektywny. ‒ Wiele osób postrzega ograniczenia czasowe jako problemy, dla innych to wyzwanie: jak mogę zmieścić jeszcze więcej w moim dniu? (…). Problem z ciągłym próbowaniem zwiększenia ilości polega na tym, że nie zawsze wywołuje to najlepsze rezultaty. Wykonywanie sporej liczby czynności nie oznacza, że robisz coś naprawdę znaczącego – zaznacza Leo Babauta w „The Power of Less”. – Robiąc mnóstwo rzeczy, zwiększasz prawdopodobieństwo robienia rzeczy nieważnych, będąc jednocześnie osobą przepracowaną i zestresowaną – dodaje Babauta.

Zdrowotne problemy tych, którzy odpuszczać nie potrafią, potwierdzają liczne badania naukowe. Nadmiar obowiązków i ciągła koncentracja na ich realizacji to jednocześnie ciągły stres i życie w napięciu, co może doprowadzić do m.in. problemów ze snem, stanów depresyjnych, nie wspominając o obniżonej odporności. Badacze z University College London potwierdzili, że osoby spędzające w pracy nie 7‒8, lecz np. 10‒11 godzin są o 60 proc. bardziej narażone na choroby serca. Fiński Instytut Higieny Pracy stwierdził natomiast, że praca od 49 do 54 godzin tygodniowo o 13 procent zwiększa prawdopodobieństwo „ryzykownego” picia alkoholu, które w efekcie może doprowadzić do uzależnienia.

Naucz się odpuszczać!

Jak zatem nauczyć się odpuszczania? Wystarczy sięgnąć po… kartkę papieru i ołówek. I uzbroić się w świadomość, że jeśli nieco sobie odpuścimy w mniej ważnych sprawach, nikt ani nic na tym nie straci.

‒ Stare zasady często są najbardziej skuteczne. Warto podzielić swoje powinności na te, które muszą zostać zrobione natychmiast, te które można zrobić jutro, i te, które za tydzień. To bardzo ważne, gdy jesteśmy dość zapracowani – radzi Barbara Michno-Wiecheć. ‒ Jeśli je umiejętnie posegregujemy, może się okazać, że wcale nie jest ich tak wiele, trzeba tylko dobrego planu działania – dodaje psychoterapeuta.

Dobrze jest wprowadzić w swoim codziennym kalendarzu konkretne ograniczenia odnoszące się do poszczególnych spraw. Ustalamy sami ze sobą, że e-maila sprawdzamy tylko dwa razy dziennie. W domu czas na prasowanie poza pilnymi sytuacjami jest np. w weekend, a nie w środku tygodnia, gdy zmęczeni wracamy z pracy. Na siłownię lub pobiegać idziemy wtedy, kiedy mamy ochotę, ale nie rzadziej niż 2‒3 razy w tygodniu.

Poczekaj na bardziej sprzyjający dla siebie moment – bywa, że nie mamy na konkretne zadanie ani czasu, ani ochoty, ale za kilka dni zrobimy to już z satysfakcją, a nawet przyjemnością. Będzie ci łatwiej odpuścić sobie coś dziś, jeśli twardo zaplanujesz realizację w swoim kalendarzu np. na kolejny dzień.

Być może żyjesz w poczuciu, że wszystko należy zrobić samemu, bo nikt inny nie napisze prawidłowo raportu, nie zrobi dobrze prania i nie sprzątnie mieszkania. Dlatego podziel się niektórymi obowiązkami z innymi. Może być dla ciebie zaskoczeniem, że są w twoim otoczeniu osoby, na które możesz liczyć. W sprawach zawodowych o pomoc można poprosić współpracowników. W domowych obowiązkach powinni uczestniczyć w miarę możliwości wszyscy członkowie rodziny. Odpuszczając sobie w tej sytuacji, nie będziesz mieć poczucia, że coś zostało zawalone, a może będzie to w końcu okazja do bardziej sprawiedliwego podziału obowiązków.

Nie musisz być na każde czyjeś zawołanie – naucz się mówić „nie”, gdy czujesz, że przed tobą wciąż jeszcze wiele pracy i masz zaplanowany zasłużony odpoczynek. Pamiętaj, że jeśli ty nie zadbasz o zdrową równowagę między pracą a relaksem, nikt inny nie zrobi tego za ciebie.

Odpuszczanie sobie może przyjąć też inną formę – od czasu do czasu robimy sobie wakacje od obowiązków domowych i zawodowych. Nie rozwijaj w sobie przy tym poczucia winy – wolny dzień może wbrew pozorom bardziej przyczynić się do polepszenia życia twojego i twojej rodziny niż podążanie za listą rzeczy do zrobienia. ‒ Taki dzień czy nawet kilka godzin wolnego nie tylko sprzyja odpoczynkowi, ale może się także w tym czasie pojawić kilka nowych pomysłów, na które nie ma przestrzeni, gdy jesteśmy w ciągłym biegu – mówi Barbara Michno-Wiecheć.

Nie daj się zwariować – nikt nie jest idealny i nie wszystko musi być zrobione teraz i na dziś. Wyznacz sobie priorytety i miej świadomość, że czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Wszyscy potrzebujemy wsparcia. Potrzebujemy więzi, bycia zauważonym, zrozumianym.

„Mamy problem ze słowem „wsparcie”, bo sugeruje, że sobie z czymś nie radzimy. A przecież matki, z którymi się spotykamy, radzą sobie ze wszystkim” – mówią Katarzyna Dołęgowska-Urlich i Janka Rykowska z Fundacji Sto Pociech

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

Polscy lekarze zbyt często przepisują antybiotyki i niewystarczająco dbają o pacjenta, który jest nimi leczony

Zainteresują cię również:

Jeszcze chandra czy już depresja?

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Piątek 13-ego przysparza ci zmartwień? Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu!

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

Smoczek – czy twoje dziecko na pewno go potrzebuje? Pyta psycholożka

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Zwalcz negatywne przekonania!

Świadomy sen – nocna kontrola

Powiedz „TAK!” asertywności

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

uśmiechnięta para

„To pokazuje naszą dojrzałość, odpowiedzialność i świadomość siebie” Psycholog podpowiada, jak przyznawać się do błędów

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.